Elekma  Autoracing

B230F käyttöauto viritystä

  • 480 Vastauksia
  • 198082 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hannu_264

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #270 : 13.02.2014, 15:23:25 »
Meidän kokemuksen mukaan pakonokan ajoituksella 16 venttiilissä ei ole suurtakaan vaikutusta. +-4 asteen muutos pakonokalla ei näy missään, mutta imunokalla vaikutus on hyvinkin suuri. Moni vakio 16V moottori toimii koko kierrosalueella paremmin imunokka aikaistettuna, tällöin overlappia on ja pakosarjan alipaine pääsee vaikuttamaan myös imupuolen virtauksiin. Tällöin vääntökäyrä nousee, esim. RS2000 16 escortissa vääntö nousi 207-> 225 Nm pelkällä vakio imunokan 4 asteen aikaistuksella. Muutos ei ole pelkkä maksimi väännön muutos vaan vääntö on yli 210 Nm 2500-5300 rpm.

Haittapuolena on tietenkin bensan kulkeutuminen pakosarjaan, mikä nostaa hc päästöjä hieman.

« Viimeksi muokattu: 13.02.2014, 15:25:10 kirjoittanut Hannu_264 »

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #271 : 13.02.2014, 15:50:14 »
Taitaa olla nämä 16v puolimoottorit pääsääntöisesti näitä vähäpäästö aikojen tuotteita.
Nokkien ajoituksillä tähdätty pienempiin päästöihin, ei niinkään parhaaseen voimantuottoon
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1876
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #272 : 15.02.2014, 16:10:07 »
H on tiukin ja niitä on ollut vain B23E moottoreissa, K-nokka ei siis apuja tarjoa.

Tuossa isojen poikien kanssa puhellut, niin sanoi että H nokka ei oikein toimi pikkukannella (eikä 2l alakerran kanssa). TOiminta alue jää jotenkin liian kapeaksi, niin että käytännössä hieman miedompi nokka antaa paremmin löylyä.

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #273 : 15.02.2014, 22:54:18 »
Tuossa isojen poikien kanssa puhellut, niin sanoi että H nokka ei oikein toimi pikkukannella (eikä 2l alakerran kanssa). TOiminta alue jää jotenkin liian kapeaksi, niin että käytännössä hieman miedompi nokka antaa paremmin löylyä.
niinno..voi se noknkin olla. Mulla oli muokatussa 530 kannessa tuo nokka ja nokan ajoituksella sekä sytkän säädöllä kyllä vetoalue oli melko hyvä (3000-6000rpm).
En kyllä tiedä miten hyvin vetää muilla nokilla.
ton h-nokan meinaan laittaa tuohon 2.3 koneeseen ja  tuohon jääkilpuriin koitan jotain muuta nokkaa
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #274 : 14.05.2014, 09:05:50 »
Nostetaas aihe taas. Onko kellään tietoa missä kohtaa kannattaa miettiä imuvenojen suurentamista? Kun huhupuheiden mukaan ei vaparissa ekana tartte niitä 46mm imuja vaihtaa.
Oliko siinä joku sellänen että esim.45mm kaasareilla kannattaa tehä jo isovena kansi?
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa Keppi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #275 : 14.05.2014, 12:09:11 »
Itse olen miettynyt samaa. Kansiseppä ehdotti imu / pakovenojen suurentamista 530 kannessa, joka tuli B230F:n päälle. Tyydyin vain pakovenoihin kumminkin. 

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #276 : 14.05.2014, 16:06:34 »
Itse olen miettynyt samaa. Kansiseppä ehdotti imu / pakovenojen suurentamista 530 kannessa, joka tuli B230F:n päälle. Tyydyin vain pakovenoihin kumminkin.
niin. Ku turboissahan se on plussaa jos isot venat. Mutta vapariin ei oo oikein kauheesti juttua noista.
tietty nykyään kaikki on tuuuuurpoja, ei vaparit oo enää mitään ku pääasia et dumppi suhisee.
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #277 : 14.05.2014, 16:43:20 »
Ainakin yhdestä 531 kannesta on vaparina vakio venttiileillä ja vakio seeteillä otettu päälle 200hp.

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #278 : 14.05.2014, 22:56:56 »
Ainakin yhdestä 531 kannesta on vaparina vakio venttiileillä ja vakio seeteillä otettu päälle 200hp.
ok. Mitenkähän se moottorin luonne mahtaa muuttua 46mm imuilla noissa tehoissa?
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #279 : 14.05.2014, 23:01:27 »
ok. Mitenkähän se moottorin luonne mahtaa muuttua 46mm imuilla noissa tehoissa?
Ei hajuakaan mutta luulisin tehon piikittyvän.
Kyseisestä 8v:sta on otettu vaparina enemmänkin, mutta tuo pikkusen rapiat 200 (olikohan 220, en muista) on kuulemma "käyttötehoa" ja vetoalue on laaja.

Poissa Panu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #280 : 15.05.2014, 11:16:34 »
Ei hajuakaan mutta luulisin tehon piikittyvän.
Kyseisestä 8v:sta on otettu vaparina enemmänkin, mutta tuo pikkusen rapiat 200 (olikohan 220, en muista) on kuulemma "käyttötehoa" ja vetoalue on laaja.

Kuulostaa aika hurjilta lukemilta, vai oliko alakerta iso?

http://www.topplocksverkstan.se/bilder/toppar/volvo531/volvo531insug_DIA.jpg

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #281 : 15.05.2014, 12:07:41 »
Kuulostaa aika hurjilta lukemilta, vai oliko alakerta iso?

http://www.topplocksverkstan.se/bilder/toppar/volvo531/volvo531insug_DIA.jpg
2.3 taisi olla. Kilpakäyttöön rakennettu kone.

Ei siis oma koneeni vaan tutun kilpurin kone.

Poissa -JaniR-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #282 : 11.06.2014, 07:08:37 »
pitäs laittaa B230F:ään B230E kansi ja mitin tässä mahtaneeko olla mitään apua siirtää niitä suutimia siitä imusarjasta kanteen aika suoraan ventiiliä kohtihan imusarjassa olevat suutimet kuitenkin puhaltaa seoksen ja kuinka nämä sähköruiskun suutimet sitten muutenkaan soveltuu kanteen laitettavaksi, lyhyemmät kun ovat kun mekaanisen ruiskun, joutuisko kantta koneistamaan sähköruiskun suutimille sopivammaks.?
Volvo XC60 2.4D AWD -09, Volvo V50 D5 -07
EX: volvo 245 B200E -89, Volvo 745 B200ET-89, volvo745 B230F -90, Volvo 960 B6254FS -95, Volvo 850(855)TDI -96, Volvo S40 B4164S -98,
Volvo S40 B4204S2 -03, Volvo XC90 T6 -05
Muita Volvoja: Volvo 4D laplander L3314-HT-->> http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=33229.new#new

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1876
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #283 : 19.06.2014, 17:39:03 »
Kyllähän se aika paljon modaamista vaatisi että ne suuttimet saa sinne kannen reikään, se k-jetin suuttimen kärki on kuitenkin luokkaa pari senttiä pidempi kuin sähkösuuttimen.

Mutuna sanoisin ettei siitä ole kuin haittaa jos ruisku ei ole sekventiaalinen.

Poissa -JaniR-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #284 : 20.06.2014, 06:24:55 »
Kyllähän se aika paljon modaamista vaatisi että ne suuttimet saa sinne kannen reikään, se k-jetin suuttimen kärki on kuitenkin luokkaa pari senttiä pidempi kuin sähkösuuttimen.

Mutuna sanoisin ettei siitä ole kuin haittaa jos ruisku ei ole sekventiaalinen.
yks päivä mallailin sähkösuutinta tuoho kannen reikää, sopi paikalleen hyvin mutta se suutimen kärki jäi aika hyvin sinne kannen sisään piiloon. taitaa jäädä laittamatta suutimet kanteen, täytyy vaa tukkia kanen suutin reijä. sopiva pultti varmaan ajaa asiansa kun liiman kans laittaa kiinni et tulee tiivis.? ssitte vaa vinguttaa pultin pään imukanavan kans samaan muotoon.:)
Volvo XC60 2.4D AWD -09, Volvo V50 D5 -07
EX: volvo 245 B200E -89, Volvo 745 B200ET-89, volvo745 B230F -90, Volvo 960 B6254FS -95, Volvo 850(855)TDI -96, Volvo S40 B4164S -98,
Volvo S40 B4204S2 -03, Volvo XC90 T6 -05
Muita Volvoja: Volvo 4D laplander L3314-HT-->> http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=33229.new#new

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron