Proturbo  Autodiagnoosi

Onko liian isosta kannentiivisteestä haittaa?

  • 7 Vastauksia
  • 3868 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Onko liian isosta kannentiivisteestä haittaa?
« : 29.03.2012, 21:00:11 »
Kysellään nyt täälläkin tyhmiä, kun kerran alotettiin.
Onko liian isosta kannentiivisteestä haittaa? Siis liian isolla "porauksella" oleva kannentiiviste.
Kyseessä siis luokkaa 8-9mm isommalla halkaisijalla.
Kysyn siksi että eräässä toisessa projektissa selvisi miksi kansi vuoti oikaisun jälkeen vaikka mikään ei ole halki eikä lohkon pintakaan kiero. Nimittäin dekkitasossa oli liekkirenkaan kohdalla pieni kolo/naarmu, joka ulottui juuri liekkirenkaan yli. Siitä se melko varmasti on puhaltanut.
Paras tapahan olisi tietysti plaanata dekkitaso, mutta sitä varten pitäisi purkaa kone autosta, tyhjätä lohko, koneistaa, pestä, kasata taas ja nostaa paikalleen jne, eli kauhea työ. Mietin että uskaltaisinko rohkein mielin iskeä tilalle isompireikäisen tiivisteen jolloin liekkirengas olisi "terveellä pinnalla" vai tuleeko jotain odottamattomia ongelmia? Isompia tiivisteitä kun on kyllä saatavilla pilvin pimein. Puristukset tietysti tippuu, mutta tuleeko ongelmia nakutuksen tms kanssa?
Itse kuvittelisin että sinne vaan, mutta ajattelin nyt kysellä onko jollain viisaammalla parempaa tietoa?
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Morjenz

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 572
  • www.vrcf.fi
Vs: Onko liian isosta kannentiivisteestä haittaa?
« Vastaus #1 : 02.04.2012, 14:37:57 »
Mistään en mitään tiedä, mutta kyllä minä ainakin suosittelisin siihen ihan oikean kokoista nahkaa.
-Homelompakko Racing Team-
-Astra GSi 16v -92 "Papaatti"-
14,60s / 151,64 km/h / 2,17s 60ft

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: Onko liian isosta kannentiivisteestä haittaa?
« Vastaus #2 : 03.04.2012, 08:56:08 »
Mistään en mitään tiedä, mutta kyllä minä ainakin suosittelisin siihen ihan oikean kokoista nahkaa.

No kyllähän se varmasti paras vaihtoehto olisi, mutta ei kyllä millään riittäisi aika irrottaa ja purkaa koko konetta, jos sen pystyy välttämäänkin. Muutenkin niin mielenkiinto kadoksissa kyseisen vekottimen suhteen. +Että meneehän siihen rahaakin sen alapään tiivistesarjan verran ja 2 x tasopinnan oikaisu.
Tähän mennessä en ole saanut yhtäkään syytä siihen miksi isompireikeistä tiivistettä ei voisi käyttää.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2130
    • Instagram kuvat
Vs: Onko liian isosta kannentiivisteestä haittaa?
« Vastaus #3 : 03.04.2012, 15:16:12 »
Noin isosta erosta en tie, mutta oma autoni on 92mm porauksella ja 97mm kannentiivisteellä.

EVO8

  • Vieras
Vs: Onko liian isosta kannentiivisteestä haittaa?
« Vastaus #4 : 03.04.2012, 15:47:17 »
Miten syvä naarmu mahtaa olla kyseessä mutta joskus on selvitty kun on käsipelillä hiottu pinta sileäksi. Hiomatuki täytyy tietysti olla sopiva.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Onko liian isosta kannentiivisteestä haittaa?
« Vastaus #5 : 03.04.2012, 17:32:37 »
Näppituntumalla heitetään, että se gemssin koneen palotila on niin kamala jo muutenkin, että ei se pahvi isompireikäseen heittämällä enää siitä huonone. Jos siellä vaan on hyvää suoraa tiivistepintaa liekkirenkaalle ni romut nippuun ja baanalle. Äkkiähän tuon sitten purkaa uusiks jos toteat ettei se siltikään pidä...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: Onko liian isosta kannentiivisteestä haittaa?
« Vastaus #6 : 03.04.2012, 20:51:51 »
Noin isosta erosta en tie, mutta oma autoni on 92mm porauksella ja 97mm kannentiivisteellä.

Suhteellinen ero ei kuitenkaan jää sitten ihan älyttömän kauas ja sulla varmaan on kuitenkin litratehot aika reippaasti korkeammat, eli voisi päätellä ettei se tuossa sodanaikaisessa romussakaan mitään haittaa.

Miten syvä naarmu mahtaa olla kyseessä mutta joskus on selvitty kun on käsipelillä hiottu pinta sileäksi. Hiomatuki täytyy tietysti olla sopiva.

On sen verran syvä ettei taida oikein hiomalla onnistua korjata. Laittelen kuvan jos nyt joskus muistan ottaa kameran pajalle.

Näppituntumalla heitetään, että se gemssin koneen palotila on niin kamala jo muutenkin, että ei se pahvi isompireikäseen heittämällä enää siitä huonone. Jos siellä vaan on hyvää suoraa tiivistepintaa liekkirenkaalle ni romut nippuun ja baanalle. Äkkiähän tuon sitten purkaa uusiks jos toteat ettei se siltikään pidä...

Ei ollenkaan pieleen tuo veikkaus palotilan muodon suhteen. Melko hirveitähän nämä on suunnittelultaan, näkee kyllä amatöörikin että voima tulee pelkillä kuutiotuumilla.
Tiivisteen pitävyyttä en niinkään epäile, vaan lähinnä sitä tuleeko ongelmia esim nakutuksen suhteen tms, kun ruttuja kuitenkin on melko reilusti.
Noh, kokeilemallahan se selviää, eli taidan lyödä läjään niillä isommilla tiivisteillä jos ei nyt sitä ennen joku keksi jotain syytä olla laittamatta?
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Lietso

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: Onko liian isosta kannentiivisteestä haittaa?
« Vastaus #7 : 20.04.2012, 21:37:16 »
Alle millin rakosessa ei pitäisi nakutus onnistua... ja jos tiivistepinta riittää, niin sinne vain ::) mikäli ei toimi, niin voihan siihen koneistaa paikan liekkirenkaalle ;)

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo