Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...

  • 886 Vastauksia
  • 440651 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2380
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #675 : 27.08.2017, 17:28:28 »
Ja 19T on 300hv lukemiin vähän pieni hyrrä...
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jani1997t

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
740 B19ET
« Vastaus #676 : 18.10.2017, 07:56:00 »
Noniin elikkäs auttakaa ensikertalaista!! Rakenteilla b19et moottorilla 740

Tällä hetkellä lähes kaikki osat rakentamiseen (tavoite 300-350hv) puuttuu männät, kiertokanget, ja kansi + joitain pisteosia.

Eli kysymyksiä mistä helvetistä löydän järkevän hintaiset männät? Netistä ei tunnu mitään löytyvän kys. koneen malliin, eli onko muissa moottoreissa mahdollisesti samoja osia? (Veivit männät jne) ja sitten että kannattaako ostaa vakioturbon ylikoon männät? Kestääkö noita tehoja, ei huvittaisi tonnia laittaa wisecon mäntiin, H profiilin veivit tulee tietenkin, ja veivin laakereista että kestääkö vakiot laakerit alakerrassa?

Sitten kansi! Tällä hetkellä 398 mutta tähän hommaan varmasti paras olisi 531, mutta mites kjet suuttimet toteuttaa tuohon isompaan kanteen? Ja jääkö sitten sähkösten suutinten reijät auki? Vai mikä olisi paras tapa toteuttaa tuo kansiongelma

Rakennuspalikoina mm. Holset hx35w, V nokka, ja tosiaan tuo b19et alakerta joka porautetaan syystäettä sylintereissä hirveät pykälät, ja haussa ne ylikoon männät!

Kaikki järkevät tietoa omaavat vastaukset ja ideat tervetulleita ja kaikkea saa ehdottaa järkevän budjetin rajoissa!

Tarkoituksena siis rakentaa kuminpolttolelu, ei mitään näyttely tai kiihdytys autoa!

Budjetti koneeseen noin 3k josta jo 1400e survottu hankittuihin osiin (turbo, pakosarja, bensapumppu, kytkin, kannenpultit, jakopääsrj, cooleri, moottorin tiivistesarjat, vnokka jne) :idiot2: :idiot2: :uglystupid2:

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #677 : 18.10.2017, 08:11:28 »
Veivejä turha vaihtaa tuohon tavoitteeseen. Satsaa se raha moottorinohjaukseen ja jätä ehjä koojetti museomiehille.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Jani1997t

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #678 : 18.10.2017, 08:53:36 »
Meinaatko että vakio linnunluut kestää +300hv? ja kjetissä kyllä tuotto riittää kun osaa säätää siinä ei ole ongelmaa, ei jaksa hirveää sähköhelvettiä alkaa ähväämään siks että saa säkösen ruiskun!

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #679 : 18.10.2017, 09:11:26 »
Kymppisarjalaisessa on vinokoneiden kangista järeimmät, jotka lähentelee jo 14mm paksuutta. Aivan varmana kestää. Mä en vaihtais mäntiäkään, ellei sitten korkeampi puristussuhde ole tavoitteissa. Silloinkin ettisin vaan B19A:n männät ja kovaa-ajoa.

Mulla oli puolmiljoonaa ajettu B23 joka koki vaan tiivistejumpan ja sellasenaan sillä ajeltiin isolla turbolla monta kesää. Lapulle piirtyi bensapummpuongelmien kanssa 286hv ja tiedä sitten mitä siinä oli uudella pumpulla ja korkeammalla ahtopaineella. Veikkaisin reilua kolmea. Ei tollanen kymppisarjalainen vinokone kaipaa mitään paitsi ehkä tiivarit tonne 300hv tavoitteluun.

Poissa Jani1997t

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #680 : 18.10.2017, 09:22:26 »
Jees! Täytyy vielä mitata piruuttain nuo kanget, mutta kiitoksia tiedosta! Säästää jo monta euroa jos näin on. Mutta tosiaan sylinterissä pykälät ja pakko se on porauttaa, joten ylikoon männät on jokatapauksessa ostettava

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #681 : 18.10.2017, 10:04:09 »
Pykälät haittaa vähemmän kuin se jeesuksen aikanen k-jet, mutta jatkakaa

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #682 : 18.10.2017, 13:08:39 »
Kyllähän noilla vakiotyyppisillä männillä aika pitkälle pääsee kun on vaan seokset/sytyt kunnossa = ei nakutusta. Tämänkin foorumilaisen toimesta ajettu yli 600hp vinokoneella B230K koneen männillä mistä sorvattu vielä laesta pois useampi milli.. Jos nakuttaa niin saa ne wisecolaisetkin äkkiä rikki. Aika hurjalta kuulostaa tuo k-jetillä virittäminen mutta eikai voi muuta kun toivottaa onnea matkaan. Itse kumminkin miettisin vielä. Tonnilla ja muutaman viikonlopun työllä sais ruiskun värkättyä vs että sulattaa 3000e koneen mitä touhunnut jopa kuukausikaupalla. Ja sen jälkeen tekee ruiskulla ja uudella koneella. Että mikä on sitten riskittömin ja edullisin ratkasu pitkällä juoksulla. Toki myös kunnollinen sähköruisku tarjoaa kasan muitakin ominaisuuksia käytettäväksi (launchcontrol, mittausdataa ulos, sytkän säädöt, pumppujen, flektien ohjaukset yms..)sekä runsaan päivitysvaran jos ja kun tehonnälkä kasvaa. Toki huonosti tehdyllä ruiskun sähkösarjalla/anturoinnilla saa myös kasan ongelmia kerättyä itselle. Mutta ei se rakettitiedettä ole jos muutaman viikonlopun uhraa aikaa ja ajatusta sille asialle..
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7970
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #683 : 18.10.2017, 16:21:50 »
B19ET männät ja alkuperäiset veivit piisaa ihan varmasti 400 hv lukemaan.
405 kannessa voisikin sitten olla paikat suuttimille. Noita on vaan aika vähän tarjolla.

Poissa Jani1997t

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #684 : 18.10.2017, 16:33:48 »
Kiitoksia neuvoista! Täytyy vielä miettiä miten alkaa tekemään. Kokeillaan nyt ensin vaikka tämä kone pienemmillä tehoilla kjetillä ja toinen kone erivehkeillä, tarkoitus olis jokatapauksessa myös 2.3 rakentaa kunhan aika riittää!

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #685 : 18.10.2017, 16:36:47 »
Taitaa K-jetin suuttimet tai määränsäädin loppua ennen 300hp?  ???

Omia ei ihan 100% k-jet kokemuksia, mutta ke-jet turbossa varovaisella kartalla megalla 19hp lisää.
Kuitenkin ihan suoritus sinänsä 1.6 8v Voortin koneesta kun KE-jetillä lähti 203hp... Suuttimet tai määränsäädin oli aika tapissa.
Custom made lastut enkuista oli oikeen sytkäpuolella keljussa. Voi niitä aikoja. :2funny:
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Jani1997t

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #686 : 18.10.2017, 17:15:22 »
Määränsäätimestä en tiedä mut kovin on puhuttu että ainakin suuttimissa tulo riittää! Pumppu onkin jo uusi

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #687 : 18.10.2017, 18:05:47 »
Määränsäätimestä en tiedä mut kovin on puhuttu että ainakin suuttimissa tulo riittää! Pumppu onkin jo uusi

Se määränsäädin määrää enemmän sitä soppaa kun se suutin (mikä tuskin on hirveän iso Volvossa),
Group A 240 käytti V8 mersun määränsäädintä ja erikoisempia suuttimia (n. 500cc ulkomuistista).

Äkkiseltään googletettuna B19ET ja B21ET määränsäädin virtaa aneemiset 272 cm³/min.

Joka tapauksessa jos Kelju jetin tielle päädyt nostan hattua, itsellä suht pitkä pinna, mutten ikinä halua enään koskea koko härpäkkeeseen.  :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Jani1997t

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #688 : 18.10.2017, 20:15:30 »
Tuntuu tuo kjet olevan aika suuresti mielipiteitä jakava laite, katotaan mikä itellä on mielipide kun rupee senkans puljaamaan

Poissa Jani1997t

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #689 : 18.10.2017, 20:27:14 »
Mitäs orkesteri on mieltä vielä tuosta kansihommasta? Jos nyt tavotellaan tehojen kannalta vähän pienempää lukemaa, jo siksi että ensimmäistä kertaa rakennan tälläistä turbo moottoria, ja tuntuu monia tuo kjet kiukuttavan että sillä ei mitään tee.. saako tuolla pikkukannella mitään aikaiseksi? ite saanut parilta henkilöltä vinkkiä että kjet tosiaan oikein säädettynä varmasti pelaa ja tuotto riittäisi kun vähän hieroo, ja että olisi kjet yksinkertaisempi sikäli ettei tarvitse sitä sähköhelvettiä ähvätä. Vaikka tuskimpa se mitään ydinfysiikkaa on muutenkaan museoikäisessä romussa :D ja sitten vielä osista senverran että onko siis suoraan yhteen sopivia osia tuohon koneeseen jossain muussa mallissa? Ei tuohon tunnu löytävän netistä suomenkielellä oikein yhtään mitään.

 

KL-varaosat  Race.fi