ALS = AntiLagSystem = ”paukku”, jonka tarkoituksena on pitää turboahdinta täydessä vauhdissa vaihteenvaihtohetken yli kun kaasua kevennetään ja näin saadaan turboviivettä lyhennettyä. Järjestelmä voidaan toteuttaa usealla eri tavalla mutta tyypillisin on: syöttää moottorin läpi normaalia suurempi polttoaineannos + myöhäistää sytytystä yli 20° koko kaasuläpän sulkeutumisajan jolloin palaminen tapahtuu vasta pakosarjassa ja turboahdin saa siitä lähes vastuksetonta työntövoimaa kun imupuolella dumppi puhaltaa virtauksen taivaantuuliin. Joissakin järjestelmissä pakosarjaan ohjataan lisäksi palamisilmaa imupuolelta noin 20mm kanavalla, tähän käytetään yleisesti pienenpientä kaasuläppää tai venttiilityyppistä lisäilmaluistia. Järjestelmä ei sovellu katuautoon jatkuvaan käyttöön vaan se pitää voida kytkeä päälle tarvittaessa ja sen käyttö rasittaa turboahdinta normaalia enemmän.
AFR = Air Fuel Ratio = Seossuhde = Kertoo polttoaineen ja ilman suhteesta. Ns täydellinen palamisen seossuhde bensiinillä on AFR 14.7. Turbokoneessa paineella ja voimaa otettaessa seossuhde voi olla esimerkiksi 11 - 12 välillä. Puhutaan myös, että kone käy laihalla tai paksulla. Mitä pienempi luku on sitä enemmän seoksessa on polttoainetta ja mitä isompi luku on sitä vähemmän siinä on polttoainetta. Täydellisen palamisen seossuhdetta merkitään usein lambda-arvolla 1.
Bypass-venttiili = Pyypässi, Pässi = toimii kuin dumppi, mutta päästää ahtopaineet ahtimen imupuolelle eikä taivaan tuuliin
CAI = Cold Air Intake = muokattu imuilmaputkisto jonka tarkoituksena on saattaa koneella mahdollisimman kylmää ilmaa ja yleensä konetilan ulkopuolelta. Nimityksellä voidaan tarkoittaan putkia ilmaputsarin molemmin puolin, mutta ei enää (mahdollisen)turboahtimen jälkeistä osaa.
CLT = coolant temperature sensor
Downpipe = Turbon jälkeen ensimmäinen putken osa ennen varsinaista pakoputkistoa
Dumppi = Dump valve = Blowoff valve = BOV = paineventtiili joka aukeaa kun kaasuläppä suljetaan ja päästää ahtopaineen taivaan tuuliin. Pitää ahtimen pyörimässä kun esimerkiksi vaihdetaan vaihetta ja kun läppä taas aukeaa sulkeutuu venttiili ja ahtimen pyöriessä on koneessa taas ylipainetta.
Hukkaportti = Ahtimessa oleva tai erillinen pakosarjassa oleva venttiili, joka päästää pakokaasua ahtimen ohitse. Hukkaportilla säädetään ahtimen pyörimisnopeutta ja siten ahtopaineen määrää.
IAT = Intake Air Temperature = Imuilman lämpöanturi
Ilmamassamittari = MAF = kuumalankatyyppinen anturi, joka mittaa anturin läpikulkevan ilman.
Ilmamäärämittari = läppätyyppinen mekaaninen mittari, joka mittaa läpimenevän ilman määrää,
Intercooler = Kuuleri = Välijäähdytin, jolla turbon imupuolen jälkeen jäähdytetään turbon lämmittämä imuilma. Viileämmällä ilmalla saadaan parempi täytös, lisää teho ja kestävyyttä.
Lastutus = Lastutuksesta puhuttaessa tarkoitetaan yleensä Moottorin ohjauksen keskusyksikön ohjelman muutosta, joka tehdään vaihtamalla ko ohjaimessa oleva piiri.
MAP-anturi (Manifold Absolute Pressure) = Mappi = Imusarjan painetta mittaava anturi joka antaa signaalin ruiskuyksikölle imusarjan paineesta (sekä yli- että alipaineesta) toimii osana seoksen ja sytytyksen säätöä.
MAF-anturi = kuumalankatyyppinen anturi joka mittaa anturin läpikulkevan ilman
MAT = Manifold air temperature.. Megasquirt käytössä ainakin tarvitaan.
Plenum = imusarjan painekotelo
Softaus = Softauksella tarkoitetaan yleensä moottorinohjauksen keskusyksikön ohjelman muuttamista ohjelmallisesti esimerkiksi ODB portin kautta.
TPS = Throttle Position Sensor = Kaasuläpän asentotunnistin