Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: JuHaU - 26.10.2010, 19:17:12
-
Team Recycle Racing Finland on virtuaalinen Volvohenkisten yhteisö, jonka jäsenillä on myös ihan oikeitakin laitteita.
Auto on hankittu keväällä 2010 Vaasalaiselta harrastajalta (Lapa), joka on tehnyt auton korimuutokset. Auto saapui Naantaliin
rullaavana vaihdelaatikko takaluukussa ja turvakaaret korissa.
Kuva autosta sen saapuessa uuteen talliin.
(http://i307.photobucket.com/albums/nn312/JuHaU/Race%20Amazon/kotimatka_alkaa.jpg)
Tästä jatketaan...
Tekniikaksi tulossa
STEG 0 Moottori
- B230F
- 86 mm Knife-Edge akseli
- H-profiili kiertokanget
- B230K männät muokattuna
- 16v kansi
- KL Racing jouset ja retainerit
- Cat Cams nokat
- Holset HX55 71/77 25#
- 2 x Tial 38 mm Hukkaportti
- DTA S80 ruisku
STEG 1 Moottori
- B230F öljyruiskuilla vesitilat betonoituna
- 86 mm Knife-Edge akseli
- H-profiili kiertokanget
- Wisecot itse tehdyillä venttiilikoloilla
- 16v kovapalakansi
- Virtasen nokat
- Holset HX55 71/77 25#
- 2 x Tial 38 mm Hukkaportti
- DTA S80 ruisku
STEG 2 Moottori
- 2.8 litraa tilavuutta
- Verdi kiertokanget
- CP Pistons männät
- portattu kovapalakansi
- kireet nokat
Voimansiirto
suorakytkentälaatikko Jerico
monilevykytkin 7.25"
Fordin 9" perä spoolilla ja 40 rihlaisilla vetareilla
isot takakumit
-
oho :) komia laitos
-
Ai perhana. Hyvältä vaikuttaa.
-
Kun edellistä Amaa ihailee, niin tältäkin voi odottaa jotain huimaa ! Olikos suunnitelmaa aikataulusta, meinaan että onkohan tätä lupa odottaa jo ensi kesän kahinoihin ? :sundaydriver:
-
innolla seurailaan projektin edistymistä *taavih->
-
Talven aikana on tarkoitus aloittaa auton rakentaminen ja kova tavoite on päästä ensi kesänä sillä ajamaan.
Tässä muutamia kuvia uusista hankinnoista.
(http://i307.photobucket.com/albums/nn312/JuHaU/Race%20Amazon/16112010172.jpg)
(http://i307.photobucket.com/albums/nn312/JuHaU/Race%20Amazon/16112010174.jpg)
-
Kun edellistä Amaa ihailee, niin tältäkin voi odottaa jotain huimaa !
Niinpä, sehän on ihan omaa luokkaansa.
(http://i307.photobucket.com/albums/nn312/JuHaU/UNI/130220101679.jpg)
-
Meinaatte sitten kymppiä puhkoa oikeen tosissaan? :o
-
Meinaatte sitten kymppiä puhkoa oikeen tosissaan? :o
Tähän sopii hyvin tämä legendaarinen lainaus.
en ottaisi näin isoja aiheita ellei minulla olisi siihen rahkeita, mutta katsotaan mitä pystytään tekemään
:juhau:
-
Ja tämäkö oli aihio sille valkoiselle kesäkiesille ? Pari puuttuvaa pisteosaa, muuten hyvä projekti :2funny:
jos olen käsittänyt oikein niin tämä oli se punanen joka vaan kavi savimaalla.. valkonenhan on toisen legendan kasaama...
-
Niinpä, sehän on ihan omaa luokkaansa.
Siitäkin vietiin kiljuen kaikki kiiltävät osat pussihousumuseoautoon.
jos olen käsittänyt oikein niin tämä oli se punanen joka vaan kavi savimaalla.. valkonenhan on toisen legendan kasaama...
Se ei koskaan edes päässyt Savimaalle asti. Kukas on sitten ensimmäinen legenda - Elvis ei mun tietääkseni harrastanut Volvoja.
-
Se ei koskaan edes päässyt Savimaalle asti. Kukas on sitten ensimmäinen legenda - Elvis ei mun tietääkseni harrastanut Volvoja.
Mutta talvi-miitissä punainen ama poikkesi kyllä. ;)
-
Kukas on sitten ensimmäinen legenda
No en tiiä onko ensimmäinen mutta minusta kulmamiehen suoritukset on niin legendaarisia että eläväksi legendaksi on laskettava...
-
Komia laitos!
-
Komia laitos!
Kiitos tämän hetken tilanteesta kuuluu Vaasaan Lapalle.
-
Mars hommiin siitä.
-
Edit: Nämä jarrut menivät P1800 alle.
Amazonin etunavoissa on nyt hieman isommat laikat.
(http://i307.photobucket.com/albums/nn312/JuHaU/Race%20Amazon/eujarrut_01.jpg)
-
Amazonin etunavoissa on nyt hieman isommat laikat.
http://i307.photobucket.com/albums/nn312/JuHaU/Race%20Amazon/eujarrut_01.jpg
Näyttää viä aika pieniltä. Mutta kain noi "niihin" vauhteihin riittää. ;)
Asiaan, minkä kokoset nuo on?
-
Asiaan, minkä kokoset nuo on?
V50:sen 300 mm ja satuloiksi tulee 940 yksimäntäiset liukusatulat.
-
kyllä luulis pysäävän
-
V50:sen 300 mm ja satuloiksi tulee 940 yksimäntäiset liukusatulat.
Mites olis 200:sen nelimäntäset vai teettääkö liikaa töitä?
-
kyllä luulis pysäävän
Näin mäkin oletan.
Mites olis 200:sen nelimäntäset vai teettääkö liikaa töitä?
No teettää liikaa töitä, kun noi 940 satulat on jo paikoillaan ja noita satuloita oli sattuneesta syystä jemmassa. :juhau:
(http://i307.photobucket.com/albums/nn312/JuHaU/Race%20Amazon/eujarrut_02.jpg)
Meinasin jättää kuvan laittamatta vielä kun tuli laitettua väärän puolen satula paikoilleen kuvaan.
4 mäntäiset tulee liikaa ulospäin suhteessa vanteen kiinnityspintaan ja omat vanteet vaikutti tuohon satulavalintaan merkittävästi.
Taakse tuleekin sitten uuden Wilwoodit.
-
No teettää liikaa töitä, kun noi 940 satulat on jo paikoillaan ja noita satuloita oli sattuneesta syystä jemmassa. :juhau:
4 mäntäiset tulee liikaa ulospäin suhteessa vanteen kiinnityspintaan ja omat vanteet vaikutti tuohon satulavalintaan merkittävästi.
Säästöä. ;)
-
Edit: tämä lohko on varalohkona toistaiseksi.
Tänään valoin lohkon vesitilat täyteen juotosbetonia. Reilun kuukauden päästä menee lohko sitten poraukseen.
Lohkoksi valikoitui Arkkupakastimen / Sinkun ex B230FK lohko.
-
Tänään valoin lohkon vesitilat täyteen juotosbetonia. Reilun kuukauden päästä menee lohko sitten poraukseen.
Lohkoksi valikoitui Arkkupakastimen / Sinkun ex B230FK lohko.
Täyteen ? Siis ihan dekkitasoon ? Et kai ? Tai toisaalta 400m taitanee olla se ainoa ajomatka tulevaisuudessa. Moroso betoniako käytit vai milläs teit ?
-
Täyteen meni, jokunen milli jäi varaa. Basf.n tavaraa laitoin. Ei saanut takuuta, kun ei ole speksattu tuohon tarkoitukseen :juhau: .
Tämmöstä
(http://i307.photobucket.com/albums/nn312/JuHaU/Race%20Amazon/2011-01-04_betoni.jpg)
-
Tilasin tänään jarruletkut Samppasportista. Saa nähdä oliko mintunvihreitä vielä saatavilla.
(http://www.siliconhoses.com/images/bh_1.jpg)
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?board=91.0
-
Tässä kuva etujarrusovitteista.
(http://i307.photobucket.com/albums/nn312/JuHaU/Race%20Amazon/volvo_amazon_jarrusovite.jpg)
-
mitäs tälle kuuluu, joko elokuusa v8päivillä?
-
mitäs tälle kuuluu, joko elokuusa v8päivillä?
Ei viitsi lähteä Motoparkkiin saakka. :juhau:
Keskeneräisellä autolla
-
Nyt on kerätty motivaatiota vuoden verran ja seurattu kaverin Amazonin valmistumista. Samalla autotallikin on jo siinä kunnossa, että sinne voi projektin tuoda työn alle. Auto siis palaa kotitalliinsa lokakuun lopulla ja projekti alkaa. Kova tavoite on saada auto tehopenkkiin kevään aikana.
-
Tämä on oikeen hieno kuulla. :)
-
Uudessa aikataulussa pysytty toistaiseksi ja auto saapui tänään omaan talliin.
Sen verran meinasin talven aikana myös saada aikaan, että mahdun keväällä tuohon autossa olevaan kuppipenkkiin.
Joku joskus on sanonut, että kuski ei laihduta -> lisää tehoa... katsotaan kuinka täällä käy.
-
Uudessa aikataulussa pysytty toistaiseksi ja auto saapui tänään omaan talliin.
Sen verran meinasin talven aikana myös saada aikaan, että mahdun keväällä tuohon autossa olevaan kuppipenkkiin.
Joku joskus on sanonut, että kuski ei laihduta -> lisää tehoa... katsotaan kuinka täällä käy.
Jahas. Tuleekos tälle projektille sitten oma osia ??? :P Mille methodeilla meinaat toimia? Penkki riekaleiksi ja hiukan leveämmäksi :2funny:
-
Penkki riekaleiksi ja hiukan leveämmäksi :2funny:
mä laittaisin rahat kiini tähän veikkaukseen :2funny:
upeaa että auto on tallissa ja rupeaa etenemään, mielenkiinnolla seurataan!
-
upeaa että auto on tallissa ja rupeaa etenemään, mielenkiinnolla seurataan!
Kyllä se vaatii paljon duunia että alkaa etenemään! V:>
Hyvä että on kotona edes. :)
-
Kyllä se vaatii paljon duunia että alkaa etenemään! V:>
Hyvä että on kotona edes. :)
Tämä onkin nyt mallia Kiviset ja Soraset - kyllä se etenee.
(http://uploads.neatorama.com/wp-content/uploads/2010/09/Fred-Flintstone-Barney-Rubble-Car.jpg)
-
Tämä onkin nyt mallia Kiviset ja Soraset - kyllä se etenee.
(http://uploads.neatorama.com/wp-content/uploads/2010/09/Fred-Flintstone-Barney-Rubble-Car.jpg)
Ajattelin nyt lähinnä TÄHÄN (http://www.vidoevo.com/yvideo.php?i=d0dJQmZ1cWuRpU01ONlU&volvo-amazon-b20-nos) tyyliin. ;)
-
Välihommina on tehty muutama 85 mm akseli.
(http://i307.photobucket.com/albums/nn312/JuHaU/Race%20Amazon/17112011_B23_alikokohionta.jpg)
(http://i307.photobucket.com/albums/nn312/JuHaU/Race%20Amazon/85mm_akseli.jpg)
Starttimoottoriksi tulee
B230
isku on 80 mm
poraus STD
Heronin männät 3 mm laskettuna
SPM 155 mm kanget
16v kansi
CatCamssin kireimmät hydraulinokat
Toinen alakerta valmistuu tässä samalla
B230FK betonoitu lohko öljyruiskuilla
Pentan 86 mm akseli
Lentz 157.5 mm veivit 48 mm kaulalla
Virtalan Wisecot 27 mm puristuskorkeudella.
-
Ai sä teet jo moottoria :o Onko koppa jo iskussa?
-
Ai sä teet jo moottoria :o Onko koppa jo iskussa?
On mukavampi tehdä niitä asioita, joita luulee osaavansa :juhau:
-
Starttimoottoriksi tulee
B230K
isku 80 mm
poraus STD
Heronin männät 3.6 mm laskettuna
SPM 155 mm kanget
Alakerta olisi nipussa ja männissä venttiilien kolot tehtynä.
Jakopään osat ovat myös valmiina.
Eli sen voi niputtaa kun kanteen on vaihdettu uudet jouset.
Koneen triggeröinnin toteutan vakiopaikkalle vakioanturilla.
Teräs vp:ssä ei ole valmiina anturikehään, joten teurastin automaatin vetolevyn.
(http://i307.photobucket.com/albums/nn312/JuHaU/Race%20Amazon/11122011080.jpg)
Anturikehään piti tehdä ruiskua varten puuttuvat hampaat.
Idea on lähtöisin autotehtaalta ja sitä on sovellettu myös valkoisessa Amazonissa.
Aloitus reiät tein pylväsporassa.
(http://i307.photobucket.com/albums/nn312/JuHaU/Race%20Amazon/11122011081.jpg)
Ja lopullinen reikä vingulla ja viilalla.
(http://i307.photobucket.com/albums/nn312/JuHaU/Race%20Amazon/11122011083.jpg)
Merkitsin kehän paikan vauhtipyörään ja kiikutan sen huomenna koneistamoon sovitettavaksi.
-
Teräs vp:ssä ei ole valmiina anturikehään, joten teurastin automaatin vetolevyn.
Aloitus reiät tein pylväsporassa. Ja lopullinen reikä vingulla ja viilalla.
Kuullostaa erittäin mukavalta työvaiheelta. :D Ja onhan se melkein suorakin. :o
-
96.5 mm betonilohko on nyt porattuna ja männissä on holkit tapissa.
(http://i307.photobucket.com/albums/nn312/JuHaU/Race%20Amazon/Mantien_holkit.jpg)
Kytkin on myös valmiina. Triggerikehä asennettuna ja tasapainotettuna.
(http://i307.photobucket.com/albums/nn312/JuHaU/Race%20Amazon/Triggerikeha_vp.jpg)
Koneelle pitää tehdä koekasaus, niin saa varmuuden mäntien sijainnista putkissa. Tämän jälkeen on vuorossa venakolojen teko.
-
Talven aikana on tarkoitus aloittaa auton rakentaminen ja kova tavoite on päästä ensi kesänä sillä ajamaan.
No nyt se talvi vihdoin tuli tänne eteläänkin, niin pääsee pajattamaan :)
-
No nyt se talvi vihdoin tuli tänne eteläänkin, niin pääsee pajattamaan :)
Hyvä että muistutit :P
Nyt ei ole enää kuin tekijästä kiinni.
-
Perä lähti eilen hitsarille korvakoiden modaukseen.
Nokka-akseleiden pitäisi saapua ensi kuun alussa, niin saa koneenkin lopullisesti nippuun.
Hiukan olis vielä arpeettia ennen ajoja.
-
Tästä on tulossa niin upea laite, että tähän sopisi hienosti vaikka tällainen imusarja-aihio ;)
(http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3408235.jpg)
-
Tästä on tulossa niin upea laite, että tähän sopisi hienosti vaikka tällainen imusarja-aihio ;)
Oi-joi ei olisi kyllä yhtään hassumpi aparaatti.
-
Oi-joi ei olisi kyllä yhtään hassumpi aparaatti.
Sanos muuta :o (Kuola valuu..)
-
hyvältä näyttää 8)
-
Hiukan olis vielä arpeettia ennen ajoja.
...ja missähän ne ensimmäiset ajot olisi ? Kiikala, Hyvinkää ? Vuonna 2012 ? Ei silti, onhan tässä vielä monta kuukautta vaikkakin kevät yllättää joka vuosi (nimim. imusarja vielä viivoja Klubiaskin kannessa...)
-
Edit: eivät ole tulossa tällä hetkellä käyttöön
Nokka-akselit saapuu huomenna.
clearance [cl] 0.00mm 0.00mm
duration [0.1mm+cl] 282° 275°
duration [1.0mm+cl] 247° 238°
valve lift [cl=0] 11.50mm 11.15mm REQUIRED PARTS
cam lift - -
peak angle 108° 108° followers: O.E.M.
timing [1.0mm+cl] 16/51° 47/11° retainers: O.E.M.
lift at TDC [cl=0] 3.00mm 2.25mm springs: O.E.M.
Toivottavasti kansi valmistuisi vielä helmikuun aikana, ettei tarvii kasata varakannella konetta.
Kanteen on jo valmiina tuplajouset ja muut hilppeet.
-
Nokka-akselit saapuu huomenna.
clearance [cl] 0.00mm 0.00mm
duration [0.1mm+cl] 282° 275°
duration [1.0mm+cl] 247° 238°
valve lift [cl=0] 11.50mm 11.15mm REQUIRED PARTS
cam lift - -
peak angle 108° 108° followers: O.E.M.
timing [1.0mm+cl] 16/51° 47/11° retainers: O.E.M.
lift at TDC [cl=0] 3.00mm 2.25mm springs: O.E.M.
Toivottavasti kansi valmistuisi vielä helmikuun aikana, ettei tarvii kasata varakannella konetta.
Kanteen on jo valmiina tuplajouset ja muut hilppeet.
Jotenkin tuo keppi vaikuttaa hirveen miedolta. ???
-
Jotenkin tuo keppi vaikuttaa hirveen miedolta. ???
Kyllä 11,5mm nostolla olevalla kepillä saa 16v koneessa isoja lukuja irti. :)
Vakionokillakin joissa 9,4mm nostoa saadaan 600hv+ lukuja irti kevyesti todistetusti.
Noilla uskaltaisin sanoa että lähemmäs 1000hv on saatavissa, HX55 riittänee 800hv paremmalle puolelle sekin, niin nokat ovat ihan linjassa.
Peetun BBB:ssä oli alussa 14+mm nostolla olevat, ja tuomitsin ne heti aluksi liian jyrkiksi, ja niinhän ne olivat, ja vaihtuivat samankaltaisiin kun tässä. Ja en TODELLAKAAN usko olevani mikään moottoriekspertti, mutta mun järki jo sanoo että nuo riittävät. 14mm+ nostoiset on sitten 10000rpm/1000hv++ vehkeisiin, menee volvon reilu 30mm perusympyrällä aukioloajat pieniksi jos profiili on edes kohtuu normaali (eli ei mikään "mushroom") :)
-
Kyllä 11,5mm nostolla olevalla kepillä saa 16v koneessa isoja lukuja irti. :)
Asteita lähinnä aattelin.
Mutta saattaa hämätä kun ite on jokus vapari V8 moottorin kans pelannu ja 280/290 oli mieto. :D
-
Asteita lähinnä aattelin.
Mutta saattaa hämätä kun ite on jokus vapari V8 moottorin kans pelannu ja 280/290 oli mieto. :D
8v on aikas eri homma kun 16v. 282 ja 275astettahan noissa on aukiolot 0,1mm välyksellä. 300 asteiset sitten jonnekkin 120hv/L vapariin. :)
Eihän noi mitkään räyhät nokat ole, mutta kuten todettua sellaiset eivät turbokoneessa toimi kovin hyvin.
-
8v on aikas eri homma kun 16v. 282 ja 275astettahan noissa on aukiolot 0,1mm välyksellä. 300 asteiset sitten jonnekkin 120hv/L vapariin. :)
Eihän noi mitkään räyhät nokat ole, mutta kuten todettua sellaiset eivät turbokoneessa toimi kovin hyvin.
Siis V8 moottori, ei 8V. ;)
-
Tästä on tulossa niin upea laite, että tähän sopisi hienosti vaikka tällainen imusarja-aihio ;)
(http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3408235.jpg)
Eikö Peetulla ollu tuon näkönen sen 242 projektissa??
Mistähän tollasia sais....
-
Eikö Peetulla ollu tuon näkönen sen 242 projektissa??
Mistähän tollasia sais....
Savarturbossa taitaa olla myynnissä tuollasia http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=4&t=58003
-
Savarturbossa taitaa olla myynnissä tuollasia http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=4&t=58003
Mitäköhän olisi rivien välistä pääteltävissä, kun tuolla luki, että kaksi laippaa myyty Suomeen... V:>
-
Perä saapui tänään uusien korvien hitsauksesta.
Nämä siis lisättiin akseliin.
(http://i307.photobucket.com/albums/nn312/JuHaU/Race%20Amazon/linkkikorva_juhau_3D.jpg)
Tämmönen siitä tuli.
(http://i307.photobucket.com/albums/nn312/JuHaU/Race%20Amazon/9_inch_axel.jpg)
***************
Uskon että noilla nokilla päästään hyvin alkuun. Valitsin ko nokat sen vuoksi, että voi käyttää alkuperäisiä nostajia ja ei tarvitse
pelata lash cappien kanssa.
-
Mitäköhän olisi rivien välistä pääteltävissä, kun tuolla luki, että kaksi laippaa myyty Suomeen... V:>
Ja pari sivua aikasemmin että en såld till Finland V:>
Mielenkiintoinen brokkis tämä :) thumbs up!
-
Sen verran meinasin talven aikana myös saada aikaan, että mahdun keväällä tuohon autossa olevaan kuppipenkkiin.
Ollaanko aikataulussa ??? :D
-
Mitäköhän olisi rivien välistä pääteltävissä, kun tuolla luki, että kaksi laippaa myyty Suomeen... V:>
Varmaan tätä
(http://i307.photobucket.com/albums/nn312/JuHaU/Race%20Amazon/26022012165.jpg)
-
hmm.milenkiintoiselta näyttää 8)
-
Mistäs Juha hommasit imusuppilot?
-
Eikai Juha vaan yritä kiilata nimeään tuonne top10 1/4-maile listalle?
-
Mistäs Juha hommasit imusuppilot?
Imusuppilot tuli tuon painekotelon mukana joskus.
Täytyykin ottaa niistä kuva talteen, kun kotelo on vielä auki.
Imuputket / runnerit löyty jostain ulkomaisesta nettikaupasta.
-
Eikai Juha vaan yritä kiilata nimeään tuonne top10 1/4-maile listalle?
Valehtelisin jos väittäisin, että ei olisi tavoitteena. Katsotaan toteutuuko tuo toive.
Tässä painekotelo sisältä päin.
(http://i307.photobucket.com/albums/nn312/JuHaU/Race%20Amazon/02032012170.jpg)
(http://i307.photobucket.com/albums/nn312/JuHaU/Race%20Amazon/02032012171.jpg)
Holset HX55 71 mm imu ja 80 mm pako 25# pesä (vähän kuin ahdin - mutta hieman isompi)
(http://i307.photobucket.com/albums/nn312/JuHaU/Race%20Amazon/02032012174.jpg)
-
Holset HX55 71 mm imu ja 80 mm pako 25# pesä (vähän kuin ahdin - mutta hieman isompi)
Tuon voi varmaan pian päivittää 74mm billett kompuralla niin on sitten kun vähän kuin turbo mutta vielä enemmin eniten mallia.
-
Tuon voi varmaan pian päivittää 74mm billett kompuralla niin on sitten kun vähän kuin turbo mutta vielä enemmin eniten mallia.
Eiköhän tämäkin mikromalli riitä aika pitkälle. Paljon on vielä muutakin päivitettävää ennen ahtimen vaihtoa.
-
Eikai Juha vaan yritä kiilata nimeään tuonne top10 1/4-maile listalle?
Olihan tää vitsi? Ei Juha nyt sellasia. :pomo:
-
Varmaan tätä
(http://i307.photobucket.com/albums/nn312/JuHaU/Race%20Amazon/26022012165.jpg)
Näääääh ;)
Harmi ku noita koteloita ei enään painomuovata ellei Norrback ole saanut bisneksiä eteenpäin?
-
Harmi ku noita koteloita ei enään painomuovata ellei Norrback ole saanut bisneksiä eteenpäin?
Saa samankaltaisia koteloita (WRC) maatsilta eli AMW:ltä- jos siis tarkoitit ettei olisi saatavilla... rakennussarjana tai valmiina.
Toimivuus hyvä ainakin omassa.
-
Mars hommiin siitä.
Just niin. Kohta alkaa jo tienpientareet pöllyämään, joten kevät taitaa olla tuloillaan...
-
Saa samankaltaisia koteloita (WRC) maatsilta eli AMW:ltä- jos siis tarkoitit ettei olisi saatavilla... rakennussarjana tai valmiina.
Toimivuus hyvä ainakin omassa.
Juu kyllähän se AMW:n kotelo on aihiona oikein hyvä ja sopivan hintanenkin. Itseä kiihottaa hieman eksoottisemmat pleenumit mihin ei törmää joka peiton alla :D tuo Juhau:n kotelo ei ihan varsinaisesti ole wrc tyylinen mutta paineen tasaus kompensoituu mm sulavalla muotoilulla josta on tehty melko tarkka mallinnus ja simulointi :P tilavuuskin hieman optimaalimpi pitkäisku-rödblockareen. Plussana vielä vähemmän hitsattavaa niin ei mee argonia "hukkaan" :o :D
-
Asentelin jarruja taka-akselille.
(http://i307.photobucket.com/albums/nn312/JuHaU/Race%20Amazon/Wilwood_brakes_Amazon01.jpg)
-
:nälkä:
-
Vaihdoin vetoakseleiden pulttijaon 4.75" -> 4.5" Nyt voi käyttää siirtovanteina tarvittaessa vaikka Amazonin alkuperäistä rengastusta.
Jarrulevyjen keskiöihin piti suurentaa pulttikoko 13 mm -> 17 mm. Huomenna voisi hakea uudet isommat avonaiset pyörän pultit.
Etujarrujen napoihin laitettiin hyvonejun kanssa laakeriskoolit paikoilleen. Prässäys kävi kätevästi kun snurrasi vanhasta laakerista kartion mallinen, ettei se rutistunut
uuden laakerin kanssa samalla paikoilleen.
Oli kyllä hienoa laittaa uusia laakereita uusiin napoihin. Kait noi sitten kestää seuraavat 45 vuotta taas.
-
Mäntiin tuli tänään kolot.
(http://i307.photobucket.com/albums/nn312/JuHaU/Race%20Amazon/Pistons_02.jpg)
(http://i307.photobucket.com/albums/nn312/JuHaU/Race%20Amazon/Pistons_01.jpg)
-
ei tähän kyl voi eikeen mitään sanoa S*
-
ei tähän kyl voi eikeen mitään sanoa S*
Mun mielestä lattialla klo 13.30 suunnassa on tahra ;)
-
Mun mielestä lattialla klo 13.30 suunnassa on tahra ;)
Juu ja vesikanavat näyttää kovin ahtailta :P
-
Kommeeta! O0 Pitäsköhän tätä käydä katsomassa kun liikkuu muutaman viikon päästä sielläpäin...? :pomo:
Savarturbossa taitaa olla myynnissä tuollasia http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=4&t=58003
Katoppa, tuli viime viikolla tuossa samassa kylässä vierailtua pari päivää. Korjaamolla jossa kävin oli myös joku toinen Volvoista kiinnostunut... ;)
-
Mäntiin tuli tänään kolot.
Katoppas kun komeeta! Tuliko koloista nyt standardimittoja syvemmät?
-
Katoppas kun komeeta! Tuliko koloista nyt standardimittoja syvemmät?
Kolot on pari milliä syvemmällä, mitä tässä meidän STD:ssä. Tuolla oli tarkoituksena huomioida nokkien suurempi nosto.
Männät ovat 3.7 mm alle dekin ja siihen vielä päälle nuo kolot, niin venoilla pitäisi olla hyvin tilaa liikkua.
Kohtuu kovaa materiaalia nuo aihiomännät olivat, eli sai ihan tosissaan kolota.
-
Kohtuu kovaa materiaalia nuo aihiomännät olivat, eli sai ihan tosissaan kolota.
Pitää ihan uteliaisuuttaan kysyä. Löytyykö sinulta itseltä pelit ja pensselit kolojen tekoon vai joutuiko teettämään muualla? Ei mulla muuta :)
Seuraan vain kun auto valmistuu :)
-
Pitää ihan uteliaisuuttaan kysyä. Löytyykö sinulta itseltä pelit ja pensselit kolojen tekoon vai joutuiko teettämään muualla? Ei mulla muuta :)
Sain lainaan tarvittavat työkalut, joilla nuo kolot pystyi itse tekemään omassa tallissa.
*************************
Hain jarrusovitteet sorvarilta, niin pääsee kasaamaan / sovittamaan jarrut lopullisesti paikoilleen.
(http://i307.photobucket.com/albums/nn312/JuHaU/Race%20Amazon/jarrusovite.jpg)
*************************
Nyt sopii jarrut paikoilleen.
(http://i307.photobucket.com/albums/nn312/JuHaU/Race%20Amazon/Wilwood_brakes_Amazon03.jpg)
-
Etujarrutkin (XC90 levyt) hakee paikkaansa.
Eteen tuli uudet navat ja laakerit.
(http://i307.photobucket.com/albums/nn312/JuHaU/Race%20Amazon/Etujarrut_01.jpg)
-
Meinasitko muuten tulevaisuudessa käydä oikeen fhran kisoissa takomassa vartteja vai vaan erilaisilla kiihdytyspäivillä?
-
Meinasitko muuten tulevaisuudessa käydä oikeen fhran kisoissa takomassa vartteja vai vaan erilaisilla kiihdytyspäivillä?
Koppa on tehty Street B sääntöjä silmällä pitäen ja tavoite on osallistua Street B tai vastaavaan sarjaan mikä silloin tulevaisuudessa sitten on olemassa.
Se on selvää, että kun auto liikkuu omin voimin, niin pari kesää menee pelkästään harjoitellessa, ennen kuin mihinkään sarjaan kannattaa lähteä edes haaveilemaan.
-
Edit: Tämä kansi menikin katuautoon syksyllä 2012
Kansi tuli edellisviikolla kansitöistä ja viikonloppuna se piti kasata. Välikannen taso vaatii kuitenkin vielä plaanauksen, niin vein sen tänään koneistamolle.
Torstaina saa lmeisesti takaisin.
Kanteen tulee tuplaventtiilijouset KL-Racingistä ja niille tarkoitetut aluslevyt ja retainerit.
Ko jousilla saadaan seetipainetta nostettua vakiojouseen verrattuna ja nostollakin kilot piisaa.
Kansi virtaa seuraavasti
nosto mm, hv |
2, 72.2 |
4, 142,8 |
6, 203.0 |
8, 251.1 |
10, 264.9 |
11, 268.3 |
12, 270.0 |
13, 270.0 |
Pinnapultit etuvanteille on vielä hakusessa.
Tarve on 1/2" noin 3 - 4" pitkät kokokierteellä ja kuusikulmaisella kannalla olevat pultit.
Edit: etupään pyöränpultit tilattu ja uudet mutterit taakse.
-
Pinnapultit etuvanteille on vielä hakusessa.
Tarve on 1/2" noin 3 - 4" pitkät kokokierteellä ja kuusikulmaisella kannalla olevat pultit.
Edit: etupään pyöränpultit tilattu ja uudet mutterit taakse.
Onko nämä samalla kierteellä kuin 200-sarjalaisen pyörän pinnapultit? ??? Itselle tartteis vaihtaa kaikkiin napoihin uudet, edellinen omistaja vannevirityksillään pilannu kierteet. :tickedoff:
-
Onko nämä samalla kierteellä kuin 200-sarjalaisen pyörän pinnapultit? ??? Itselle tartteis vaihtaa kaikkiin napoihin uudet, edellinen omistaja vannevirityksillään pilannu kierteet. :tickedoff:
Tämmöset tuli hankittua. Kierre on tosiaan sama 2 satkussa ja Amazonissa.
(http://www.moroso.com/catalog/images/46200_part.jpg)
Alunperinhän näissä on lyötävät pultit. Tämän tyyliset siis.
(http://www.moroso.com/catalog/images/wheelstuds_part.jpg)
Taka-akselilla on tämän tyyliset pultit.
(http://www.moroso.com/catalog/images/46140_part.jpg)
http://www.moroso.com/catalog/categorydisplay.asp?catcode=25107
-
onkos täälä tapahtunut mitään mainitsemisen arvoista?
-
onkos täälä tapahtunut mitään mainitsemisen arvoista?
Jep - peruskone on kasattuna (alakerta, kansi ja jakopää).
Kävin hakees yhdeltä jobbarilta valmiin perusmoottorin.
Eihän race vehkeessä voi olla pienempää moottoria, mitä katuautossa.
Muutamia speksejä koneesta.
- 2.8 litraa tilavuutta
- Verdi kiertokanget
- CP Pistons männät
- portattu kovapalakansi
- kireet nokat
Edit: tämä moottori tulee siis paikoilleen vasta, kun ensi kokemukset on otettu 2.5 alakerran kanssa tai kun ensimmäinen pata leviää.
-
Isku ja poraus?
-
Isku ja poraus?
Jätetään nyt jotain vielä arvailujenkin varaan.
-
Jätetään nyt jotain vielä arvailujenkin varaan.
Kovin on vaihtoehtoja, mut isku varmaan 96-98mm ja männät 96,5-97mm.
Anna tarkka iskutilavuus niin voi arvata tarkemmin :D
-
Taitaapi olla rödblock 94,5mm iskulla?
-
Taitaapi olla rödblock 94,5mm iskulla?
No sit tarvii porauksen olla jo yli 97mm et päästään 2800cc paremmalle puolelle :juhau:
Niin paitsi jos täällä pyöristellään ylöspäin :idiot2: :2funny:
tähän malliin :D
http://www.youtube.com/watch?v=54PN9E2FWD8
-
Jep - peruskone on kasattuna (alakerta, kansi ja jakopää).
Kävin hakees yhdeltä jobbarilta valmiin perusmoottorin.
Eihän race vehkeessä voi olla pienempää moottoria, mitä katuautossa.
Muutamia speksejä koneesta.
- 2.8 litraa tilavuutta
- Verdi kiertokanget
- CP Pistons männät
- portattu kovapalakansi
- kireet nokat
Ihan kuin olisin lukenut jostain vastaavasta setistä aiemminkin V:>
-
No sit tarvii porauksen olla jo yli 97mm et päästään 2800cc paremmalle puolelle :juhau:
Niin paitsi jos täällä pyöristellään ylöspäin :idiot2: :2funny:
tähän malliin :D
http://www.youtube.com/watch?v=54PN9E2FWD8
Noh noh :nohnoh
-
Tämäkin auto on nyt siirretty talliin aitiopaikalle. Konehuoneessa on sovituslohko paikoillaan ja vaihdelaatikko asennettuna paikoilleen. Tänään aloitin niputtamaan taka-akselia ja huomenna sen saa varmaankin valmiiksi. Sitten akselin sovitus paikoilleen ja kardaanin mitoitus oikean mittaiseksi. Pikkasen olisi vielä hommaa ensi starttiin.
-
Pikkasen olisi vielä hommaa ensi starttiin.
saisko työlistaa? :juhau:
-
Piti tuolla street-aman topicissa jo kysyä kun se meni talviteloille että onko nyt vuorossa race-malli :).
-
saisko työlistaa? :juhau:
Ei...
Piti tuolla street-aman topicissa jo kysyä kun se meni talviteloille että onko nyt vuorossa race-malli :).
Näinhän se oli tarkoitus.
-
Ei...
-H-
-
-H-
Tulis tosiaan sen verran pitkä lista, että tila loppuis kesken.
-
Perämurikka olis paikoillaan akselissa.
Tuossa pöydällä kun kasaa akselin valmiiksi, niin saakin moottorinosturilla nostaa sen alas.
(http://ubuntuone.com/3qXREHrgZZ0cJedxsyzN8y)
-
Perämurikka olis paikoillaan akselissa.
Tuossa pöydällä kun kasaa akselin valmiiksi, niin saakin moottorinosturilla nostaa sen alas.
(http://ubuntuone.com/3qXREHrgZZ0cJedxsyzN8y)
Kestänee nostaa kytkintä rivakammin tuollainen? 8)
-
Perämurikka olis paikoillaan akselissa.
Tuossa pöydällä kun kasaa akselin valmiiksi, niin saakin moottorinosturilla nostaa sen alas.
(http://ubuntuone.com/3qXREHrgZZ0cJedxsyzN8y)
Jumalaare mikä mörkö :o
-
Kestänee nostaa kytkintä rivakammin tuollainen? 8)
Tuossa on 40 rihlaset vetarit. Kestää varmasti sen mitä mistään Volvon 4 sylinterisestä saa irti. Taitaa kyllä kestää vähän enemmänkin.
Välitys on PRO mallia ja perässä on spooli ei siis mitään lukkoja.
Jumalaare mikä mörkö :o
On se kyllä aikamoinen kikkara.
-
On se kyllä aikamoinen kikkara.
Paljonkos tuommonen kikkara painaa?
-
Paljonkos tuommonen kikkara painaa?
Punnitaan kun on kasassa. Arvio on 80 - 100 kg.
-
Komia murikka....mutta kamalan kapea....eiks tolla jää vanteet ujosti sisään ;)
-
Komia murikka....mutta kamalan kapea....eiks tolla jää vanteet ujosti sisään ;)
Ai noi, jotka näkyy tuolla taustalla :juhau:
(http://ubuntuone.com/3ZNZ0AwWn6Vl5H0CK9AXdP)
-
Ai noi, jotka näkyy tuolla taustalla :juhau:
(http://ubuntuone.com/3ZNZ0AwWn6Vl5H0CK9AXdP)
O0
-
Punnitaan kun on kasassa. Arvio on 80 - 100 kg.
No ei sitten ihan mahdottomia. On niin massiivisen näköinen,
et ois voinut painavampikin olla.
-
Perämurikka olis paikoillaan akselissa.
Tuossa pöydällä kun kasaa akselin valmiiksi, niin saakin moottorinosturilla nostaa sen alas.
(http://ubuntuone.com/3qXREHrgZZ0cJedxsyzN8y)
on siinä ollu rautaa lähellä kun tuota perää on tehty.
mikä perä tämä niinku alunperin on?
-
on siinä ollu rautaa lähellä kun tuota perää on tehty.
mikä perä tämä niinku alunperin on?
Veikkaan Fordin 9"
-
on siinä ollu rautaa lähellä kun tuota perää on tehty.
mikä perä tämä niinku alunperin on?
Tuo on ollut V8 kiihdytysvehkeessä aikaisemmin. Teetin siihen nuo ulommat korvakkeet, jotka sopii oman autoni tukivarsiin. Vanhat jätettiin paikoilleen, eikä lähdetty irroittamaan niitä. Perä on Mark Williamsin valmistetta, 40 rihlaisilla vetareilla ja tosiaan Ford 9".
-
nyt sua on kyllä huijattu pahanpäiväsesti kun toihan on ilmiselvästi heikompi kuin 1031 :D :D
-
Niputin alakertaa eilen ja tänään meni hetki spirolock:n toimintaan tutustumisessa. Tuo spirolock männäntapin lukko taitaa olla aika toimintavarma systeemi.
Tuossa kuva jostain hipo asennustavasta. Itse laitoin ne ihan sormin venyttämällä ja pienellä talttapäisellä ruuvimeisselillä painelemalla.
(http://image.hotrod.com/f/pitstop/hrdp_1002_spirolock_tool_421_pontiac_combo/27319496+w794/hrdp_1002_02_o+spirolock+in_action.jpg)
Starttimoottori koki myös pienen päivityksen.
Se pitää sisällään nyt
B230F lohkon öljyruiskuilla ja liekkirenkailla
86 mm knife-edge akseli
158 mm h-profiilit
Virtalan Wisecot (samat männät kuin alunperinkin)
-
Niputin alakertaa eilen ja tänään meni hetki spirolock:n toimintaan tutustumisessa. Tuo spirolock männäntapin lukko taitaa olla aika toimintavarma systeemi.
Tuossa kuva jostain hipo asennustavasta. Itse laitoin ne ihan sormin venyttämällä ja pienellä talttapäisellä ruuvimeisselillä painelemalla.
tuliko yks vai kaks lukkoa per ura?
-
tuliko yks vai kaks lukkoa per ura?
Nämä on yhdellä lukolla.
-
Tänään oli vuorossa perän niputus. Ei mennyt ihan kuin elokuvissa. Pariin kertaan sai niputtaa, jotta tuli valmista.
Perä oli jo kasassa ja vaakaan nostettaessa kuului sisältä helinää. Aivan kuin joku mutteri tai prikka olisi ollut akseliputkessa.
Ei muuta kuin auki ja todettiin, että "knööli" on perän takana olevassa vahvistuksessa tai sen sisällä.
Eli mitään ei ole tehtävissä nippuun vaan uudelleen.
Painoa kikkaralla oli ilman satuloita, jarrupaloja ja öljyjä 85 kg.
Hyvonejun kanssa laitettiin perä paikoilleen ja sovitin iskareille kiinnityspaikat.
Tämän jälkeen kardaanin mitoitus ja aihioksi hankittu osoittautui passelin mittaiseksi.
Etupäähän pitää hankkia uusi muutos ristinivel, niin sitten voimansiirtopuoli on pikkuhiljaa valmiina.
Laitoin tilaukseen vielä uuden kytkimen tähän, kun porukat on varoitelleet 3 levyisen olevan hiukan liian raju.
Sen tilalle tulee nyt 2 levyinen uusi Quater Master.
Perää pitää siirtää muutama sentti vielä taaksepäin, niin sekin on sitten kutakuinkin oikeassa paikassa.
(http://ubuntuone.com/6qyIgpFwKhQBtlmauR0p2T)
-
Mitä tälle nykyään kuuluu?
-
Mitä tälle nykyään kuuluu?
Suunnitteluasteella ollut koko kesän. Huomenna menen hakemaan kuivasumppuosat tähän, niin pääsee toteuttamaan niiden asennusta. Kohta on kesäautot taas nipussa ja valmiina vietäviksi talvisäilöön, niin jos tällekin jäisi pikkasen enemmän aikaa.
-
Onkos tämä edistynyt? :)
-
Onkos tämä edistynyt? :)
Ainakin kuukausi sitten näytti odottavan aikaa ja motivaatiota. :buck2:
-
Ainakin kuukausi sitten näytti odottavan aikaa ja motivaatiota. :buck2:
Joo odotellaan nyt hetki vielä...
Ei kannata pidättää hengitystä.
-
kuvat ei näy ::)
-
kuvat ei näy ::)
Mitkä kuvat? Ainakin ekan ja tän vikan sivun kuvat näkyy... :)
-
Mitkä kuvat? Ainakin ekan ja tän vikan sivun kuvat näkyy... :)
mulla ainakaan ei näy kuvat tuosta perästä, toisiks viimene sivu. näkyykö teillä?
Edit: tää tuliki jo uudelle sivulle, siis 3.viimenen sivu
-
mulla ainakaan ei näy kuvat tuosta perästä, toisiks viimene sivu. näkyykö teillä?
Edit: tää tuliki jo uudelle sivulle, siis 3.viimenen sivu
Ja se, ei näy tuo täälläkään. Joku netistä lainattu kuva vissiin...
-
Osa kuvista on mennyt bittiavaruuteen Ubuntu palvelun lopetettua toimintansa.
Päivittelen kuvat jossain vaiheessa taas uuteen palveluun ja linkitän uudelleen.