Samppasport  Futurez

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 878145 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3540 : 24.09.2019, 22:49:35 »
Jos toi on saksassa niin marginaalinen koko  ;D

Ai vähänku V50 T5 viety muualle 17" vanteilla, mutta suomessa listassa lukee "16" wheels special finland" tai vastaavaa.  :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4104
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3541 : 12.12.2019, 20:03:20 »
2 talvea nastoilla tuli rapisteltua ja koko ajan oli kaipuu takaisin kitkoihin. Nyt on alla nykyisessä kulkineessa Hakkapeliitta R3 SUV:t.
Ai että kun on mahtavat renkaat, tietysti osansa tekee neliveto mutta silti olen kyllä kitka-fani.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1868
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3542 : 14.12.2019, 13:27:10 »
Ai vähänku V50 T5 viety muualle 17" vanteilla, mutta suomessa listassa lukee "16" wheels special finland" tai vastaavaa.  :D

En tiennyt tuosta, mutta harvinaisen viisas ja samalla rohkea veto maahantuojalta. Meikäläisillä teillä on 99% tapauksissa pienempi vannekoko ajon kannalta parempi vaihtoehto.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3543 : 10.01.2020, 20:50:31 »
Täsä ny viikon päevät körötellyt kitkapyörillä tiäl keskisuomes, kun ei nastoja ole.

Toki, kelit olleet lähinnä vettä ja plussaa. Mutta toissapäivänä oli useampi aste pakkasta. Eilen lauhtui jonnekkin -3 tietämille ja tänään ollut kaikki tiet kuurassa/jäässä.

Ihan samanlailla loironnut tuolla, kuin kanssa-autoilijat raapijapyörillä. Ainoastaan kiillottuneet valoristeykset, kun pitää paikoiltaan lähteä, on tuottaneet pienesti harmaita hiuksia...

...tosin osasyy voi olla jumiva takajarrusatula ja etuveto...


Ajaisin kitkoilla jatkossakin ihan mielelläni, mutta kun rahaa uusiin ei ole ja käytettyjen kanssa vähän arpapeliä (onko esim. pilattu ajamalla kesällä), niin nasta on varmempi vaihtoehto.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4104
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3544 : 10.01.2020, 21:30:37 »
 S* ai että, neliveto ja kitkat. Ei ole ollut ongelmia keski-Suomessa vielä tänä "talvena".

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3545 : 10.01.2020, 21:46:37 »
S* ai että, neliveto ja kitkat. Ei ole ollut ongelmia keski-Suomessa vielä tänä "talvena".

Minkä verran olet ajanut sivuteitä? Tai taajaman ulkopuolella?

Mökille mennessä ihan 50km Jyväskylästä ollut viimeisen 10 päivän aikana vettä jään päällä ja kyllä on hymyilyttänyt ajaa nelikolla ja continental conti ice contact:n 2 nastoilla!

Muuten kyllä mielummin ajaisin kitkoilla, kun päätiet on sulat ja sen verran lapsettaa, että saattaa joskus vähän perä livetä hallitusti.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1606
  • It's Hip To Be Square
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3546 : 10.01.2020, 22:21:27 »
Juu ei ole nämä vesijäät oikein kitkarenkaan kelejä, mutta talvi talvelta tuntuu olevan enemmän päiviä, jolloin nastat renkaissa ovat jokseenkin tarpeettomat. Paitsi tietysti jos talvet lauhtuvat, voi näitä vesijääkelejäkin olla suhteessa enemmän.

Mutta ihan eniten vaikuttaa juurikin tuo, missäpäin ajelee. Ihan oman kunnan sisälläkin on ero kuin yöllä ja päivällä, pyöriikö paljailla urilla keskustan tuntumassa vai kuljeksiiko alemman tienhoitoluokan pikkuteillä. Itellä ainakin työt on määritelleet aika pitkälle kulloisenkin rengastarpeen.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3547 : 10.01.2020, 22:24:32 »
Joo, kitkarenkaan optimitilanne ei ole vesijääkaljamikko. Lisäksi nykyään nastarengas on kuin aikanaan kitkarengas, mutta siinä on nastoja.

Tosin, tallin pihassa kun oli täydellinen vesijää (ei mitään toivoa omilla tennareilla seistä suorassa), niin eipä tuo paskakotelo lähtenyt liukumaan edes kattokaiteista heiluttelemalla. Liikkeellekkin pääsi, käkkärikäännös parkkiin tyhjäkäyntiä pitäen (suti), sai sen silti liikkeelle.

Toki, minä käytän vain käytettyjä, että ei minulla huippurenkaita ole ollut ikinä (kerran melkein tuoreet ja todella hyväkuntoiset nokian hakkapeliitta 7:t. Parhaat omistamani renkaat tähän mennessä).

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 769
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3548 : 10.01.2020, 22:30:51 »
Taas on pari päivää ollut Mansessakin kuuraiset sivutiet, mutta päätiet vahvasti suolatut. Itse en huomannut sen kummenpaa kun omassa pihassa vähän liukastelin jalkasin, mutta työkaverit puhui että oli nastoillakin saanut raapia töihin tullessa. Voi olla että mun arkiajoreititi on vähemmän liukkaita, tai sitten nykyiset Contin kitkat on vielä ollut tunteettomat kuuraliukkaudelle. Tähän mennessä ainakin pari talvea on ovat olleet nämä Contin kitkat tosi miellyttävät ja yllätyksettömät ajaa Tampereen taajamissa ja kaupungissa, sekä muutaman kerran talvessa pohjois-savoon.

Edelliset kitkat oli kyllä liukkaat kolmantena talvenna ja tosi liukkaat neljäntenä talvena. Jännityksellä odotan paria seuraavaa talvea nykysillä renkailla.
« Viimeksi muokattu: 10.01.2020, 22:32:36 kirjoittanut Itsok »

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1606
  • It's Hip To Be Square
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3549 : 10.01.2020, 22:45:18 »
Pelkkä "kuuraisuus" (mikäli sillä ymmärretään hyvin ohuesti jäinen tienpinta) ei minusta nastoja edellytäkkään. Päinvastoin, rauta kumin ja tienpinnan välissä voi olla jopa haitaksi, nasta kun tarvitsee kuitenkin jonkinlaisen kerroksen mihin purra.

Toki, minä käytän vain käytettyjä, että ei minulla huippurenkaita ole ollut ikinä (kerran melkein tuoreet ja todella hyväkuntoiset nokian hakkapeliitta 7:t. Parhaat omistamani renkaat tähän mennessä).

Eipä se toisaalta näiden enempi vähempi käytettyjen ominaisuuksia ja eroja miksikään muuta, vaikka kaupasta saisi minkälaista vastaleivottua huippurengasta.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4104
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3550 : 11.01.2020, 09:00:56 »
Minkä verran olet ajanut sivuteitä? Tai taajaman ulkopuolella?

Mökille mennessä ihan 50km Jyväskylästä ollut viimeisen 10 päivän aikana vettä jään päällä ja kyllä on hymyilyttänyt ajaa nelikolla ja continental conti ice contact:n 2 nastoilla!

Muuten kyllä mielummin ajaisin kitkoilla, kun päätiet on sulat ja sen verran lapsettaa, että saattaa joskus vähän perä livetä hallitusti.
Jonkun verran on tullut ajettua sivuteillä ympäri maakuntaa, onhan se kaljama keli paha mutta on se paha nastallekkin.
Nuo on ne Nokian R3 jossa on jotain nastan tapasia kumin seassa.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3551 : 11.01.2020, 09:25:50 »
Jonkun verran on tullut ajettua sivuteillä ympäri maakuntaa, onhan se kaljama keli paha mutta on se paha nastallekkin.
Nuo on ne Nokian R3 jossa on jotain nastan tapasia kumin seassa.
Muuta tiedä, mutta on nuo nastat tosi jyrisevät tällä hetkellä, kun sulat tienpinnat ovat kuluneet ihan sairaan karkeiksi täällä etelämmässä. Monta kertaa miettinyt, että onko mitään järkeä ajaa nastoilla, kun vetopito-ongelmia ei ole ollut enää nelivetoon siirtymisen jälkeen.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3552 : 11.01.2020, 09:45:56 »
Muuta tiedä, mutta on nuo nastat tosi jyrisevät tällä hetkellä, kun sulat tienpinnat ovat kuluneet ihan sairaan karkeiksi täällä etelämmässä. Monta kertaa miettinyt, että onko mitään järkeä ajaa nastoilla, kun vetopito-ongelmia ei ole ollut enää nelivetoon siirtymisen jälkeen.

Me ei puhuttu etelästä, vaan keski-suomesta.

Jonkun verran on tullut ajettua sivuteillä ympäri maakuntaa, onhan se kaljama keli paha mutta on se paha nastallekkin.
Nuo on ne Nokian R3 jossa on jotain nastan tapasia kumin seassa.

Itse ajelin contin kitkoilla ja vaihdoin toiseenkin autoon contin nastat. Kun tuolla Sumiaisissa ja Uuraisissa tulee ajeltua, niin ei ole harmittanut. Tehokkaammassa autossa en edes kitkoja harkitsisi näillä keleillä.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1868
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3553 : 11.01.2020, 10:39:30 »
Kyllä täällä pk-seudulla alkaa olla vähän sellainen fiils että kitkarenkailla pärjäisi...  ???

Eihän se tietysti tarvitse kuin taas yhden talven kun on pelkkää märkää jäätä, niin mieli muuttuu, mutta nyt kun on ajeltu koko "talvi" ilman että olisi päässyt jään päälle kertaakaan, niin alkaa tuo piikkien ääni vähitellen rasittamaan.

Kankikari

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3554 : 11.01.2020, 11:01:54 »
Tänne jo aiemmin ehkä kehuin ostamiani Pirelli kitkarenkaita.

Kehutaan lisää. Tiet on olleet jäässä pitkään eikä lunta näkyvissä. Se ettei nastat ropise on jo pirun mukava ajaa mutta yhdistettynä siihen että pirellien jääpito on itselleni ihan uutta kitkarenkaissa.

Lumisella pinnalla saa ihan tosissaan yrittää viedä luisussa sivuttaispitoa löytyy runsaasti joka varmaankin tekee tästä hyvän myös peilijäiselle tienpinnalle.

 

Elekma  Autoracing