Elekma  Autoracing

Jussin AirRide b230 16v Kakkosnelonen - koritöitä-

  • 175 Vastauksia
  • 56239 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa juipp1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: Jussin AirRide Kakkosnelonen
« Vastaus #90 : 03.10.2018, 09:20:08 »
Suuttimet käytin irti, ei sinne vuoda. Eli uusi Bensapaineensäädin täytyy hommata

e: niin siis suuttimet irti imusarjasta ja pyöritettiin pumppua  :2funny:
Drop it, pop it and burn em!

Poissa juipp1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: Jussin AirRide Kakkosnelonen
« Vastaus #91 : 26.10.2018, 11:35:32 »
Uuden kopiopumpun kun vaihdoin tankkiin niin alkoi bensapaineet pitämään.

Ajamassa pääsin käymään, edellisillä t4 suuttimilla ja -016 IMMulla. Kävi 840 suuttimilla niin perkeleen rikkaalla vaikka erilaisia lastuja Arin kanssa laiteltiin, eikä nuo isommat 3" kopio IMMut toimi sitten vi**** lainkaan. Hermot meni niin tästä tulis myyntiin LH2.4 bokseineen ja pari virilastua mukaan, suuttimet ja johdot 240 volvoon. Siirryn Ecumasteriin.

Mutta ajossa käytiin puuhakilvillä. Ahtoja tuli sen 0.5Bar löysällä hukkaportin jousella. Yllättävän hyvin toimi tuolle edelliselle Remmiturbolle säädetty ohjelma myös tämän hx35 kanssa pikkupaineilla.

Jossain vaiheessa alkoi ilmeisesti laatikosta kuulumaan melko kovaääninen mekaaninen rahina, vasta kun laatikko lämpeni. Pakittaessa vielä rajumpi. Kytkimen kun nappasi vauhdissa pohjaan ääni loppui  :o :o :o Kytkin muuten tuntui hyvältä ja vaihteet meni nätisti silmään. öljyä laatikossa muistaakseni on nyt 1.7L jota ostin Boostilta. Onko kenelläkään vastaavaa ääntä ollut, onko laatikko lähtökohtaisesti p***a vai hiertääkö nyt joku kytkimen puolella, jääkö levy kantamaan vähän vauhtista vasten.

Downpipea on muokattava uusiksi kun tulee niin pirun alas että raapii jatkuvasti kiinni vaikka ilmajouset on käytännössä täynnä, alhaalla ajettavaksi tämä suunniteltu.
Motonetin 60€ ahtomittari taisi tulla tiensä päähän, viisari pyörii pelkästää alipaineenpuolella vaikka turbo tuntuisi ujeltavan ja vetoja löytyi






Olis myös vannejumppaa tiedossa, jos nyt niitä kaariakin muokkaisi. Talvi aikaa, mutta kiire tulee kuitenkin kun on taas tuota hommaa jonkun verran ens kesälle
Drop it, pop it and burn em!

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Jussin AirRide Kakkosnelonen
« Vastaus #92 : 26.10.2018, 19:53:06 »
Pahoitteluni jankkaamisesta moottorinohjausteemassa, tiedän että tästäkin joku hermostuu, mutta mun nähdäkseni hx35 kasitappikannella ja bensalla ei todellakaan pitäisi olla paha laittaa käymään kunnolla vakioruiskulla ja vaikkapa 3" pilipali-immun koteloon laitetulla 016 elektroniikalla. Olen jopa tehnyt lastuja kahteen työkoneahtimelliseen kasitappiin, molemmista tuli aivan toimivia, ehkä inasen turvarikkaalle jätin ne täyskuormilla  (noin 11.7-12.2), mutta ei mitään mustasavuhulluttelua ja ovat arkiajossa ihan normaalisti ajettavia. Toi IMMu edellyttää imuputkistolta tiettyjä asioita, mutta vakioruiskussa on kyllä käyttöautotyyliseen käyttöön paljon hyviä ominaisuuksia, puhtaaseen ratailuun ei sitten ole niistä juuri iloa. Mikäli ongelman setviminen kiinnostaa, eli et ole vielä ruiskua ostanut/maksanut, niin saa ottaa yhteyttä. Jos tuot auton säätöön, uskallan väittää että siitä saadaan toimiva. Mikäli 840 sumuille ja (kiina?)3" immulle tehty koodi on vielä olemassa ja asia kiinnostaa, voisin mielenkiinnosta lukea sen ja tuumia asiaa?
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa juipp1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: Jussin AirRide Kakkosnelonen
« Vastaus #93 : 26.10.2018, 23:31:24 »
Tää on 16venanen.

Yksi syy vaihtoon on myös että uusi tulee kaverilta. Penkki, säätö ja tekninen tuki on kivenheiton päässä. Vaikka vähän tympääntyneenä kirjottelin, varmasti tuo LH saataisiin toimimaan  :)

Täytyy kiittää tuesta ja tarjouksesta!
Drop it, pop it and burn em!

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Jussin AirRide Kakkosnelonen
« Vastaus #94 : 26.10.2018, 23:47:21 »
Katos, tulipa puusilmäiltyä oikein urakalla, . Onpa itse asiassa aika samanolonen ahdinasennus kon mulla seiskassa, toki mulla on inasen pienempi ns pienoisahdin omassani, kun piti lähteä linjalle "laaja käyttöalue"  :idiot2:. Mutta joo, tuommosella setillä vaihto varmasti on perusteltua, LH säätöä on rajallisesti tarjolla ja vallankin tuon 16v kanssa kartoista tulee tosi hassun mallisia, mie ihmettelin että onko mulla jotain vikaa kun kartan muoto oli niin hämärä, mutta käytännössä sama lastu meni erääseen toiseen b234 rakennelmaan ja kuulemma pelaa tosi kivasti, joten toi 16v on tosi voimakkaasti eri lailla käyttäytyvä kun kasitappi. Mutta eihän siinä, jos nuin hyvin saat säätöpalvelua ja dynomahollisuuksia niin sehän on kiva, dynossa on hieno säätää ja saa hyvän helpommin ja vähemmällä riskillä maksullisesta tienkäytöstä. Hyvä että vermeet etenee, tää on jotenkin oikein väärin ja siksi hieno  :idiot2: :2funny:
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa TJA

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1039
  • www.vrcf.fi
Vs: Jussin AirRide Kakkosnelonen
« Vastaus #95 : 27.10.2018, 10:09:45 »
Minkäs kokoset lipat tuli? Iclairilta vai felgenfuschilta?

Poissa juipp1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: Jussin AirRide Kakkosnelonen
« Vastaus #96 : 28.10.2018, 15:34:05 »
Minkäs kokoset lipat tuli? Iclairilta vai felgenfuschilta?

Leveyttä 4”. Nykyiset takaset siirrän eteen. Wheelflip jenkeistä oli firma  ;)
Drop it, pop it and burn em!

Poissa juipp1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: Jussin AirRide Kakkosnelonen
« Vastaus #97 : 21.11.2018, 17:31:14 »

Jossain vaiheessa alkoi ilmeisesti laatikosta kuulumaan melko kovaääninen mekaaninen rahina, vasta kun laatikko lämpeni. Pakittaessa vielä rajumpi. Kytkimen kun nappasi vauhdissa pohjaan ääni loppui  :o :o :o Kytkin muuten tuntui hyvältä ja vaihteet meni nätisti silmään. öljyä laatikossa muistaakseni on nyt 1.7L jota ostin Boostilta. Onko kenelläkään vastaavaa ääntä ollut, onko laatikko lähtökohtaisesti p***a vai hiertääkö nyt joku kytkimen puolella, jääkö levy kantamaan vähän vauhtista vasten.


Kytkin nesteet ainakin on muuttunut harmaaksi :D pitää kokeilla jos laittaa uudet nesteet ja ilmaa ihan kaksista miehin. Aikaisemmin ilmasin kun vedin ilmanipalta kirkkaan letkun säiliöön. Lopetin pumppaamisen kun ilmakuplia ei enää näkynyt. Olikohan ilmaantunut täysin siis. O

Onko muuten normaalia ZF laatikolle että on klappia kun kardaanille tulevalta laipalta heiluttelee eestaas?
Drop it, pop it and burn em!

Poissa juipp1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: Jussin AirRide Kakkosnelonen
« Vastaus #98 : 27.01.2019, 11:11:54 »
Vanteet alkaisi olemaan uudelleen kasattu. Ei sitä muista kuinka iso homma on aukoa, putsata, kiristää ja vetää momenttiin 160 pulttia ja mutteria :D

Vänkärin puoli on nyt muokkailtu sisälokaria myöten että päälle vähän kuitua ja pakkelia. Kaaret nousee aika samalle tasolle etukaarien kanssa. Sitä ennen tehtävä toinen puoli samaan vaiheeseen, testata vanteita että varmasti mahtuvat kumien kanssa pyörimään

Ihan ekana tein pientä sovittelua ja hahmotusta mitä tuleman pitää, sitten laikka laulamaan tietämättä mitä tekee










Tuossa katteltiin moottoriohjaukseen Emu Classic ecumasterilta. Tehdään uudet johdotukset, triggeröinti yms. Aloin haaveilemaan tablettia mittariston tilalle, siitähän näkisi kaiken tarvittavan ja mahdollisen moottorista. Joku Lenovon tabletti uutena ei kallis ole
« Viimeksi muokattu: 27.01.2019, 11:17:38 kirjoittanut juipp1 »
Drop it, pop it and burn em!

Poissa juipp1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: Jussin AirRide Kakkosnelonen
« Vastaus #99 : 21.02.2019, 15:33:43 »
Mitä moottoriöljyä suosittelette? Viimeiset oli jotkut kesoilin 1w30  :D
Drop it, pop it and burn em!

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: Jussin AirRide Kakkosnelonen
« Vastaus #100 : 21.02.2019, 19:26:01 »
Mitä moottoriöljyä suosittelette? Viimeiset oli jotkut kesoilin 1w30  :D

Jos moottori ei ole mikään älyttömän korkeaviritteinen tai ajo rasittavaa niin aika pitkälle pääsee jollain laadukkaalla perusöljyllä. Kunhan viskositeetti ja vaihtoväli on oikea.

Viskositeettiä hieman hankala sanoa mikä olisi juuri se oikea, kun riippuu moottorin välyksistä ja käytöstä jne. Karkeasti joku 10w40 on aika sopiva moneen käyttöön näihin vehkeisiin. Monesti erehdytään käyttämään ylipaksuja öljyjä, joka vain lisää pumppaushäviötä ja rasittaa öljypumppua jnejne.. Se paksujen öljyjen käyttö lienee peruja ajoilta kun ajeltiin mineraaliöljyillä. Paksulla öljyllä sitten kompensointiin öljyn muita ominaisuuksia. Nyky laadukkaat synteettiset kestää hyvin rasitusta, lämpöä yms vaikka ei olisi valaanrasva viskositeetillä..

Itse ajatellut hieman varmanpäälle, ja ajellut tossa omassani Amsoilin huippuöljyillä. Kyseessä siis 550hp kasitappinen vinokone joka kohtuu kovalla rasituksella. Olen ajellut aikaisemmin 10w30 viskositeetillä, nyt on hieman paksumpi mixtuura testissä (vastaa 15w40). Puolet Z-rod öljyä joka on suunniteltu viritettyihin "perinteisiin" katumotteihin. Tuossa on suht paljon sinkkiä (nokat ja kovat nostajat tykkää) sekä korroosiota estäviä aineksia jotka sopii hyvin omaan käyttöön kun auto seisoo ison osan vuodesta. Puolet on sitten saman valmistajan Dominatoria, joka on sitten puhdas kilpaöljy missä ei ole peseviä aineita yms. Eli suunniteltu hyvinkin lyhyelle vaihtovälille ja kovaan käyttöön. Perjaatteessa itse pärjäisin tuolla pelkällä z-rodilla tod näk hienosti mutta pelaan vähän varmanpäälle ja siksi tuota dominatoria myöskin.

Mutta paljon on hyviä valmistajia ja tuotteita mutta tossa nyt mainintana omat käytössä olevat setit. Joku racing/vanhoihin autoihin tarkoitettu öljy vois olla hyvä koska monet nykyöljyt on suunniteltu pitkille vaihtoväleille ja ne sisältävät hyvinkin vähän sinkkiä mistä taas vanhat viritetyt moottorit tykkää. Näissä vehkeissä kun ei tarvitse miettiä sitä että kestääkö öljyllä ajaa 30tkm tai tykkääkö katti/dpf yms laitteet. Nuo pesevät yms hienot longlife aineet tahtoo viedä öljyn koostumuksesta "tilaa" hyödyllisemmiltä lisäaineistuksilta..
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Jussin AirRide Kakkosnelonen
« Vastaus #101 : 22.02.2019, 09:37:57 »
Mobil 5w-50, halpaa ja toimii todistetusti yli 1000hp laitteissa...  :D

Tietty race öljyä jos haluu maksaa siitä race lisää.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: Jussin AirRide Kakkosnelonen
« Vastaus #102 : 22.02.2019, 11:20:24 »
Mobil 5w-50, halpaa ja toimii todistetusti yli 1000hp laitteissa...  :D

Tietty race öljyä jos haluu maksaa siitä race lisää.

Kyllähän sitä toimii vaikka 2000hp motti munkkirasvalla. Ainakin jonkun aikaa. Mutta se on sitten iha eri asia että mikä on optimaalinen, tai edes hyvä..

Itsellä ainakin on autoprokkikseen mennyt n.30ke joten tuntuisi tässäkohtaa tyhmältä säästää 30-50e vuodessa ja ottaa turhia riskejä. Jos sillä muutamankympin panostuksella voi pitkittää koneen käyttöikää ja/tai välttää satojen tai tuhansien eurojen remontin niin olen sen valmis maksamaan. On mulla autossa täyskaskokin, vaikka liikennevakuutuskin riittäis. Enkä kaupasta aina osta halvinta säilykeruokaa vaikka silläkin nälkä lähtis.

Mutta tosiaan kyllä Mobilin rasvoillakin auto toimii, ja delvacci on ihan hyväksi todettua.. Mutta on niitä parempiakin  ::)
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Jussin AirRide Kakkosnelonen
« Vastaus #103 : 22.02.2019, 12:32:49 »
Kyllähän sitä toimii vaikka 2000hp motti munkkirasvalla. Ainakin jonkun aikaa. Mutta se on sitten iha eri asia että mikä on optimaalinen, tai edes hyvä..

Itsellä ainakin on autoprokkikseen mennyt n.30ke joten tuntuisi tässäkohtaa tyhmältä säästää 30-50e vuodessa ja ottaa turhia riskejä. Jos sillä muutamankympin panostuksella voi pitkittää koneen käyttöikää ja/tai välttää satojen tai tuhansien eurojen remontin niin olen sen valmis maksamaan. On mulla autossa täyskaskokin, vaikka liikennevakuutuskin riittäis. Enkä kaupasta aina osta halvinta säilykeruokaa vaikka silläkin nälkä lähtis.

Mutta tosiaan kyllä Mobilin rasvoillakin auto toimii, ja delvacci on ihan hyväksi todettua.. Mutta on niitä parempiakin  ::)

Menee taas täysin offtopic.  ::)

Kuten sanoin, jos haluaa maksaa enemmän niin maksaa (kuten olet tehnyt). Vähemmälläkin pärjää helposti ilman ongelmia. Säästö on kuitenkin n. 15-25€ per litra.

Missä vaiheessa sen super öljyn paremmuus tulee esiin? 140 kierrosta nurburgringiä? Dragsterissä?
Ainakaan 0w-40 mobilin "paskalla halpis öljyllä" ei mitään ongelmia paukuttaa toista viikkoa keskieuroopassa radoilla (reilusti yli 1000km). Ja autobahnoja mennen tullen.
Harmi kun mobil muutti 0w-40 koostumusta, oli ihan ylitsemuiden hinnaltaan ja ominaisuuksiltaan. Uudesta ei vielä hirveästi juttua.

Munkkirasva ja säilykeruoka ei liity mitenkään esim. 5w-50 mobiliin tai race öljyjen vertailuun. Enemmänkin syödäkkö mäkkärissä vai hesessä.

Älä ole täys kyrpä, sillä pilataan tämäkin foorumi.  :D

ps. esimerkiksi mielenkiinnosta Porsche A40 luokitus (näitähän ei race öljyissä ole, hinnan vai öljyn "paremmuuden" takia?):

Lainaus
Here is Porsche A40 testing procedure:

This test will last 203 hours. The engine, and the oil, will go through:
- 4 times the simulation of 35 hours of summer driving,
- 4 times the simulation of 13.5 hours of winter driving,
- 40 cold starts,
- 5 times the simulation of 1-hour sessions on the �N�rburgring� racetrack,
- 3.5 hours of �running-in� program
Measurements on the engine and on the oil will be done at regular intervals, and the following parameter
will be taken into account to grant the approval or not:
- torque curve (internal friction),
- oxidation of the oil,
- Piston cleanliness and ring sticking,
- Valve train wear protection. Cam & tappet wear must be less than 10 μm.
- Engine cleanliness and sludge: after 203 hours, no deposits must be visible.
- Bearing wear protection: visual rating according to Porsche in-house method.
« Viimeksi muokattu: 22.02.2019, 12:37:33 kirjoittanut puliukk0 »
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: Jussin AirRide Kakkosnelonen
« Vastaus #104 : 22.02.2019, 12:51:30 »
Menee taas täysin offtopic.  ::)

Kuten sanoin, jos haluaa maksaa enemmän niin maksaa (kuten olet tehnyt). Vähemmälläkin pärjää helposti ilman ongelmia. Säästö on kuitenkin n. 15-25€ per litra.

Missä vaiheessa sen super öljyn paremmuus tulee esiin? 140 kierrosta nurburgringiä? Dragsterissä?
Ainakaan 0w-40 mobilin "paskalla halpis öljyllä" ei mitään ongelmia paukuttaa toista viikkoa keskieuroopassa radoilla (reilusti yli 1000km). Ja autobahnoja mennen tullen.
Harmi kun mobil muutti 0w-40 koostumusta, oli ihan ylitsemuiden hinnaltaan ja ominaisuuksiltaan. Uudesta ei vielä hirveästi juttua.

Munkkirasva ja säilykeruoka ei liity mitenkään esim. 5w-50 mobiliin tai race öljyjen vertailuun. Enemmänkin syödäkkö mäkkärissä vai hesessä.

Älä ole täys kyrpä, sillä pilataan tämäkin foorumi.  :D

ps. esimerkiksi mielenkiinnosta Porsche A40 luokitus (näitähän ei race öljyissä ole, hinnan vai öljyn "paremmuuden" takia?):

Joo offtopicin puolelle vähän menee, mutta öljyistähän tässä kysyttiin..

Nuo minun käyttämät öljyt on lähtöhinnoiltaan 17,5-21e litra. Ja tuo mobili on näköjään 7,5e litra joten vaikka maksaisi paremmista öljyistä suositushinnan niin öljynvaihdolle tulee eroa 40-60e. Ei kovin paljoa siis jos moottorissa neljä tai viisinumeroisia summia kiinni..

Voisin kuvitella että "museomoottorissa" misså 4x tehoa enemmän kun vakiona (240hp per litra) niin rasitukset on hieman kovemmat kun vakiomotissa.. Jyrkkää nokkaa, jäykkää jousta, rajotin 8000rpm jnejne.. En väitä että välttämättä hyvä öljy pelastaisi täysin moottorivauriolta, mutta oma on odotuksista poiketen pysynyt täysin läjässä. Tiedä sitten onko öljyt vaikuttanut vai ei.. Mutta kyllä sen muutaman kympin maksaa "mielenrauhasta". Tokihan sitä voi kokeilemismielessä testailla mikä on halvinta litkua millä toimii.

Täysin en tunne markettimobilin koostumuksia, mutta käsittääkseni ne on mineraaliöljystä krakattua "synteettistä". Jotka sitten ohuesta perusöljystä muovisakeuttimien kanssa muokattu että viskositeetti pysyy lämpimänä ainakin jonkun x matkaa. Käsittääkseni noita ei esim saksassa saa myydä edes täyssynteettisinä?  Mutta pakkohan se on olla hyvää kun nimessä on rally ja formula, ja jo ukkikin on sitä käyttänyt vuosia..

Edit: Tosin sanat rally ja formula jouduttiin vissiin poistamaan tuotenimestä/purkista? Samoin formula-auton kuva. Liekkö sitten ollut kuluttajan harhaanjohtamista kun ei ralli ja formulatiimit tuota markettiöljyä oikeasti käytä..

Edit2: Ja tosiaan niinkuin alkuperäisessä viestissä kirjotin että laadukkaalla perusöljyllä pääsee pitkälle jos ei erityisen korkeaviritteinen motti tai raskas käyttö. Ja lopussa oli että race tai vanhoihin autoihin tarkotettu öljy vois olla hyvä. Eli en ole missäänvaiheessa sanonut että kysyjän tarvitsee laittaa raceöljyä. Annoin vaan omia kokemuksiani ja ajatuksiani. Ja kuten sanoin niin valmistajia ja hyviä tuotteita on monia, eli en sanonut että pitää olla noita mitä minä käytän..
« Viimeksi muokattu: 22.02.2019, 13:18:09 kirjoittanut Likonen »
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron