Carcom Oy  Ateho

Ulomman vetonivelen suojakumin uusinta (oikea puoli)

  • 0 Vastauksia
  • 44961 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Työn kohteena on V70 2005 D5 automaatti, mutta ohjetta voi soveltaa myös S60,S80,XC70,XC90 niin bensa, kuin diesel sekä automaatti, että manuaali versioihin. Ohje on käypä kaikkiin tämän aihealueen autoihin.

Manuaalivaihteistolla varustetut autot: Valmistaudu keräämään valuva vaihteistoöljy astiaan, kun irroitat vetoakselin vaihteistosta, automaattivaihteisessa ei öljyä ulos vetoakselin reiästä pääse.

Kuvissa ilmoitetut momentit koskevat autoa, joka on ollut työnkohteena.

Myös sisemmän suojakumin vaihtoon on helppo soveltaa tätä ohjetta.
Kun ulompi nivel on irroitettuna, avaa sisemmän suojakumin kiristimet, osa kumi pois, laita rasvat ja uusi kumi paikalleen.



Pyörä pois ja vetoakselin napapultti irti


Alatukivarren mutteri irti


Kangotetaan alatukivartta alaspäin, niin saadaan tukivarsi irti alapallonivelstä, käännä pyöräntuenta taaksepäin, niin voit vapauttaa tukivarren ylös


Tapilla ja vasaralla koputtelemalla vetoakseli irtosi navasta ja sen sai pyöräntuennan sivulle.


Moottorin alasuojamuovi pois


Vetoakselin tukilaakerin pidin irti, 2 pulttia ks. alempi kuva




Pieni kopautus vasaran ja tapin avulla laakeriin, niin vetoakseli irtoaa laatikon päästä, siellä ei ole sokkaa, vetoakseli voi tuosta irrota ihan käsinkin.


Vedä vetoakseli pois, älä kuitenkaan vedä siten, että vetonivelet tulisivat pitkälle vaan ota myös sieltä auton keskeltä vetoakselista kiinni.


Vetoakseli irroitettuna


Vetoakseli kiinnitettynä viilapenkkiin


Ulomman suojakumin pakkauksen sisältö (hankittu siniseltä)


Irroita suojakumin kiristin, sopivalla ruuvimeisselillä kangottamallä lähti helposti, toista sama myös pienempään kiristimeen kumin ohkaisemmassa päässä


Halkaise vanha suojakumi puukolla (mikäli olet vaihtamassa vetoniveltä uusimatta kumia, älä halkaise, vaan työnnä kumi vetoakselia pitkin niin kauas pois edestä, kuin mahtuu (ks. kumin asennusta koskeva kuva alempaa))


Suojakumi halkaistuna, ota kumi pois.


Vetonivel voi olla akselissa kiinni kahdella erityyppisellä sokalla, mikäli olisi sokkapihdeillä avattava malli, tässä kuvassa näkyisi nivelen sisemmässä osassa kolo, josta pääsisi sokkaa levittämään.
Tämä nivel on kuitenkin kiinnitetty sokalla, jota ei pihdeillä saa vapautettua, sokka on siis syvemmällä nivelen ja akselin välissä
Puhdistin enimmät rasvat pois, nähdäkseni kiinnityksen tyypin.


Nivel irroitetaan lyömällä.
Nivelen sisempää osaa vasten asetin vasaran, tätä vasaraa löin isommalla vasaralla, nivel irtosi parilla suhteellisen kevyellä lyönnillä, varo pudottamasta niveltä, kaveri voi vaikka pitää siitä kiinni, kun lyöt tai aseta alle jotain, jonka päälle se voi pudota rikkoutumatta.


Sokkaura näkyy tuolla syvällä, itse sokka on vetoakselissa, suojakumipaketissa tulee uusi sokka, tämä on hyvä uusia, joskin ei välttämätöntä, mikäli niveltä ei ole usein irroitettu ja asennettu



Puhdista vetokseli, aseta uuden suojakumin kapeampaan päähän kiristin ja työnnä suojakumi niin syvällä akseliin, kuin se menee (eli sisempää suojakumia vasten)
Mikäli olet vaihtamassa pelkkää niveltä ilman suojakumin uusintaa, kumin irroitusvaiheessa: työnnä suojakumi samoin, kuin tässä kuvassa on esitetty


Puhdista vetonivel niin hyvin vanhasta rasvasta, kuin saat/jaksat, itse puhdistin "suurimman" osan.


Avaa suojakumin mukana tullut rasvapakkaus ja täytä nivel rasvalla, itse täytin nivelen tyhjäämällä rasvapaketin niveleen ja sormella painelin rasvaa jokaväliin ja käsin kääntelin nivelen sisäosaa jokasuuntaan.


Aseta vetonivel akselin päähän, sovita boori kohdalleen ja naputa nivel vasaralla sokkaan saakka, uutta sokkaa saattaa joutua hieman painelemaan ruuvimeisselillä uraan samalla, kun vasaralla naputtaa niveltä sisään, kun nivel menee sokan ohi, lyö niveltä reilusti, että se menee pohjaan saakka.
Mikäli rasvaa jäi yli, laita loppu tuonne nivelen ja akselin juureen, ihan vain sinne tursotat sen.



Puhdista nivelen ulkoreuna rasvasta.
Aseta suurempi kumin kiristin kumin päälle ja vedä kumin ohkaisempi pää vetoakselia pitkin uraansa, paina kumin suurempi pää nivelen päällä.
Molemmissa päissä tunnet, kun kumi menee oikealle paikalleen, kumille on pienet syvennykset, joissa se pysyy.
Hohtimet ovat kiristimien kiristykseen todella hyvät, mutta istelläni ei ollut, kuin sivuleikkurit, onnistui se niilläkin jotenkuten.



Kasaus sitten päinvastaisessa järjestyksessä purkuun nähden :)   älä unohda kuvan tiivistettä nivelen ja pyörännavan välistä.


 

Kulkukoira  Proturbo