Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

B19-23 koneen jakohihnan vaihto ja jakomerkit

  • 4 Vastauksia
  • 44004 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
B19-23 koneen jakohihnan vaihto ja jakomerkit
« : 28.10.2010, 22:45:40 »
Lainaus käyttäjältä: Matson66
Nokan ajoitusmerkki on lähes klo 12:ssa. Kampiakselin ajoitus samoin ja apuakselin klo 15:ssä.
- irroita tuuletimen siivet/vesipumpun siivapyörä sekä sytytystulpat.
- irroita tuulettimen suojakotelo syyläristä
- irroita ylempi nokkahihnan suojakotelo
- löysää laturin, ohjaustehostimen ja ilmastointikompuran hihnat
- pyöritä konetta niin, että ajoitusmerkit ovat paikoillaan (nokalla ja kampiakselilla)
- irroita alempi siivapyörä (kampiakselin päästä) On tiukka ja ulosvedin helpottaa hommaa. Mutta lähtee kampeamallakin.
- irroita alempi nokkahihnan muovinen suojakotelo
- poista kampiakselilta hihnan ohjurilaippa
- katkaise/irroita vanha nokkahihna ja vertaa että uusi on samanlainen.
- irroita kiristin ja vaihda siitä tanko ja jousi uuteen kiristimeen ja kiristä jousi pantteeseen ruuvipenkissä, lukitse se poranterällä tangossa olevasta reiästä. (katso mallia ennenkuin irroitat kiristimem koneesta)
 Sitten kokoaminen päinvastaisessa järjetyksessä:
- uusi remmi paikoilleen siten, että se osa remmistä pysyy tiukkana, joka on kiristimen vastakkaisella puolella. (näin jako pysyy paremmin kohdallaan)
- Kiristin paikoilleen ja sen mutteri löysästi paikoilleen. Varmista, että jakomerkit osuvat kohdilleen, sitten vain asentamasi sokka irti ja kiristimen mutterin löysäys siten,että rulla varmasti pääsee vapaasti painamaan hihnaa.
pyöritä konetta esim nokka-akselin päästä pari kierrosta ympäri ja varmista jälleen ajoitusmerkkien osuminen kohdilleen. Samalla varmistat, ettei venttiilit napsu mäntiin.
- asenna peltinen hihnan laippa kampiakselille ja alempi suojakotelo paikoilleen.
- asenna ala siivapyörä (huom. ohjurilovi, helpottaa kun pyörität loven klo 12:een)
- sitten tehdään remmin lopullinen kiristys. Löysää jälleen kiristinrullan mutteri ja pyöritä konetta hitaasti kampiakselin mutterista (itsestäsi katsoen myötäpäivään) jolloin hihna kiristyy, samaan aikaan kiristimen jousi painaa rullalla remmin oikeaan tiukuuteen. Kiristä kiristimen mutteri  samaan aikaan kun pyörität konetta, näin varmistuu, ettei hihnaan jää löysää.
- sitten kokoat loput palikat ja homma on koeajoa vaille valmis.
Momentit löytyvät toisesta FAQ topicista: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=145.0

Kuva ajoitusmerkeistä:  http://www.volvo-club.net/Jakopaa.jpg

Hihnan jälkikiristys noin 1000km ajon jälkeen on suotavaa.
« Viimeksi muokattu: 03.11.2010, 00:36:10 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

The moose

  • Vieras
Vs: B19-23 koneen jakohihnan vaihto ja jakomerkit
« Vastaus #1 : 18.03.2011, 09:46:53 »
Jakohihnan vaihtoväli 80 000 km tai 4 vuotta. Tämä kanttihampaiselle b230f jakopäälle.


nokka

apuakseli tarvii merkkinsä jos jakaja lohkossa, jos jakaja kannessa melko sama missä menee..

kampiakseli


tämä mielestäni vähän epäkurantti, on ne merkit tuollapäin...
« Viimeksi muokattu: 11.05.2015, 17:59:30 kirjoittanut The moose »

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa jaippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 628
Vs: B19-23 koneen jakohihnan vaihto ja jakomerkit
« Vastaus #3 : 31.10.2011, 17:17:59 »
Tässä merkit paremmin oikeilla kohdillaan:

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1221
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-23 koneen jakohihnan vaihto ja jakomerkit
« Vastaus #4 : 15.06.2012, 14:23:08 »
Lisätäänpä tähän vielä pari huomioitavaa juttua, joihin ainakin ensikertalaisen (joka tekee esim. Alfamerin opuksen mukaan noita) kannattaa varautua:

- Kampiakselin keskipultin avaus käypi näppärästi laittamalla pulttiin vääntiö ja vääntövarsi keulasta katsottuna koneen oikealle puolelle, joko runkopalkkia, maata tms. vasten (jotain jossa se pysyy paikoillaan, kun koittaa kääntyä myötäpäivään) ja sen jälkeen startilla pikku napautus ja pultti on auki.
- Muutoin koko homma onnistuu yksin, mutta kampiakselin lukitus hihnapyörän kiristämistä varten ei onnistu ilman sitä varten hankittua tai tehtyä työkalua
- Jos lukitsee hammaspyörää kehältä, niin startin pultit saattaa osoittautua olemaan hyvinkin tiukassa. Ja jos oman pään sytytys ei oo ihan heti kohdillaan, niin voipi ottaa ja hakee semmosen muutaman euron sopivan kokosen (18mm oli ainakin itellä )kiintolenkin - mahdollisimman suoran semmosen - ja sahaa siitä sen kiintopään pois jatkovartta varten
- Kampiakselin kiilahihnapyörän pultin kiristyksen 60 asteen mitta on sama kuin kääntää pulttia yhden sivun verran eteenpäin (kuusiopultti ja 360/6=60)
- Kampiakselin kiilahihnapyörän kiristykseen kannattaa varata jatkovartta ja siihen vielä lisäputkea. Itsellä 60cm vääntövarsi ja siinä vielä metrin putki lisänä - silloin menee ihmeemmittä ähräämisittä
- Halutessaan välttää vahinkoja, voipi irrotella vaikka sen jäähdyttimen ylävesiletkun ja lohkon puolelta irtoaa helpoiten (nimim. "noin 30 astetta käännettyäni, kiristin lisää ja hupsislipsis ja se vääntiö pyyhkäisi ylävesiletkun lähdön mennessään")
- Mikäli autossa on muovinen tarvikekotelo siihen jakopäähän, niin ajoitusmerkit saattaa puuttua kokonaa, jos kotelon asentaja ei niitä ole halunnut laittaa. Ainakin skruvatista tuli semmoinen takalevy, johon piti itse tehdä merkit.

Sitten jos haluaa tehdä elämästään jännittävämpää ja menee vaihtaamaan stefoja tai sitä kampikammion etulaipan tiivistettä:

- Hammashihnapyöriä irroitettaessa antaa vanhan hihnan olla paikoillaan pulttien avaamisen ajan - nokka-akselin hihnapyörää ei ilman erikoistyökalua saa lukittua sen muovisen takalevyn ollessa paikoillaan, paitsi lukitsemalla apuakselin hihnapyörän ja sitä kautta nokka-akselin hihnapyörän hihnalla
- Kampikammion etulaipan tiivistettä ei ihan joka varaosatiskiltä löydy, eikä netistäkään tullut vastaan ilman, että olis pitäny ostaa koko alakerran tiivistesara. Itsellä tuo laippa asettui sopivalle kohdalleen Hylomar universal blue massan ja 0,5mm tiivistepahvin avulla.
- Stefoja saa kulumaan monta, jos ei pidä varaansa apuakselin kanssa. Ne holahtaa aika helposti sinne pohjaan, jos painelee jollain sopivalla putkella tahi hylsyllä.
- Siniseltä tiskiltä onnistuin saamaan 6mm leveät stefat apu- ja nokka-akselille - tarvikkeena tarjotaan suoraan 7mm leveitä. Jos autossa on ollut koko ajan noita 6mm leveitä, niin laadukas tarvike luulisi helpommin asettuvan eri kohtaan akselilla. Mm. Motonetissa ostaessa mittojen mukaan stefat, saattaa ne olla melkein tuplasti kalliimmat, mutta stefassa voipi lukea päällä Payen.

Tässä niinkus tämmösen autoista ei juuri mitään ymmärtävän turistin kokemuksia. Kampikammion huohotuksen putsaus kannattaa myös suorittaa samalla, kun tukkii öljyvuotoja. Ja jos öljyä on päässy sinne reilummin, niin moottorin pesu liuottimella + painepesurilla ennen remppaamista tekee työstä miellyttävämpää.
« Viimeksi muokattu: 15.06.2012, 17:31:31 kirjoittanut jpajula »
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy