Ateho  Elekma

M46 Ylivaihteen o-rengasremppa

  • 3 Vastauksia
  • 12222 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
M46 Ylivaihteen o-rengasremppa
« : 28.10.2010, 23:32:46 »
Lainaus käyttäjältä: TVS
Ylivaihteen O-renkaiden vaihto


Kirjotetaan nyt sitten pääpiirteissään M46:sen tavallisimman vian korjausohje, eli O-renkaiden vaihto-ohje.
Vian oireita: ylivaihde menee päälle vasta suurella nopeudella, nopeutta laskiessa alkavat kierrokset "seilata" ylivaihteen ollesa kytkettynä... jos tuo kuulostaa tutulta, 99% todennäköisyydellä mäntien o-renkaat ovat entiset.

O-renkaiden merkinnät, 32/24*3,2B ja yksitoimisen männän renkaat, noilla pitäis löytyä. Myös Ramiko OY:n(Aseko yhtiöt) malli löytyy, MT54032B. Ihan jos haluaa hankkia ne valmiiks... Edit: noita renkaita onkin näköjään kahta mallia, ainoa keino taitaa siis olla marssia mäntä kourassa hytrauliikkapuljuun... Ym. kuvauksen kaltaiset renkaat löyty -85 laatikosta, mutta mitään säännönmukaisuutta niissä volvon tuntien tuskin on?

Aloittakaamme: ensin auto ylös pukeille tai sitten montun päälle, kunhan on tilaa ruuvailla. Sitten öljyt ulos, ja niiden valumista odotellessa onkin hyvä aika irrotella virranjakaja (VAIN 700/900-sarja b200/b230 !), ja sen jälkeen vaihteiston palkin toinen pää irti tuen varaan, jotta saat laatikkoa hiukan alaspäin(tämä ei ole täysin välttämätöntä, mutta suosittelen, ylivahteen irrotus on TODELLA ketuttavaa puuhaa jos ei lootaa laske hieman, mutta on se mahdollista). Sitten merkitset tussilla laipan ja kartaanin asennot toisiinsa nähden, seuraavaksi kartaani irti siitä laipasta heti laatikon takaa, kartaani joustaa taaksepäin jolloin sen voi siirtää sivuun laipalta. Seuraavaksi solenoidin johto irti, ja sitten ylivaihteen 8kpl 11m kantasia muttereita auki, sen jälkeen sen voi vetää taaksepäin irti itse vaihdelaatikosta. Tässä kohtaa kuulemma irtoaa usein tuo apuakseli, se kannattaa kopata ennen kun se putoaa maahan? Minulla kyseinen akseli vaan ei tullut ihan pienellä repimiselläkään irti, joten tämä on kuulopuhetta. Mutta nyt sinulla on jo ylivaihdeyksikkö kädessäsi, congrats!. Sitten voitkin nostaa yksikön ennen remonttia putsaamallesi työpöydälle esim. vanhan pyyhkeen päälle, ja mennä pesemään kädet. Räpyläpyykin jälkeen ylivaihteessa päällimmäisenä olevat 2 rautalattua irti, 11mm muttereilla ovat kiinni. HUOM. niitä ei kannata pudottaa yksikön sisälle, kivat kalastaa pois sieltä, nimim. kokemuksella. Näiden alta löytyvät ne männät, pihdeillä sisemmästä napikasta(ei missään nimessä ulkopinnasta !) vetäen ulos. Sitten vaan ne o-renkaan jämät mäjelle ja hytrauliikkaliikkeeseen mars.

Ylimääräistä, mutta suositeltavaa:
Kun saat tilattua sopivat o-renkaat(jos joku tarvitsee, voin katsoa omaan laatikkooni laittamien renkaiden tyypin), voitkin rauhassa irrotella sen ylivaihteen pohjasta löytyvän kannen, kiinni 6kpl 11mm kantasilla pulteilla. Siinä on magneetti kiinni, se kannattaa putsata, samoin kuin se iso harva sihvilä. Sitten isoin kiekko auki, lukkorengaspihdeillä minä sain auki, sieltä löytyvän suodattimen pesu. Sitten voitkin avata sen toisessa reunassa olevan kiekon, sen alta löytyy paineensäätöventtiili, kun otat irti, ole tarkkana että saat toisen jousen alta löytyvät prikat talteen ja takaisin samalle paikalleen. Niistä kannattaa tarkistaa ettei kumpikaan jousi ole poikki, itselläni se pienempi oli neljässä osassa... Tälle ei muuta tarvitse tehdä, putsaus ja kasaan. Keskimmäisen kiekon alta löytyy pumpun venttiili, taaskin syytä olla tarkkana avatessa, se pieni kuula putoaa mielellään lattialle. Tarkista että kuula on tiivis ja pyöreä, jos on niin senkin voi pistää samantien kasaan. Sitten se kansi päälle(muista se sihvilä jonka irrotit heti kannen avattuasi, se unohtuu herkästi pöydälle, tai kuten minulla, hyllyyn...)

"Pakollinen" osa jatkuu:
Kun olet saanut uudet o-renkaat mäntien uriin, painat ne paikalleen ja kiinnittelet ne latat siihen päälle. Sitten vaan tiivistepintojen putsaus, varo ettet päästä likaa ylivaihteeseen tai vaihelaatikkoon. Tasotiivisteet voi myös uusia jos näyttävät huonoilta, minä en kylläkään uusinut. Sitten vain ohjaat laatikon apuakselin suuntaamana paikalleen, väkivaltaa käyttämättä. Laippaa voi olla tarpeen heilutella jos alkaa tökkimään, mutta voimankäyttöä kannattaa rajoittaa. Sitten ne 8 mutteria kiinni, solenoidin johto kiinni, kartaanin laippa kiinni merkintöjesi mukaan,ja palkin kiinnitys jos irrotit sen. Sitten laatikon öljyntäyttö eli noin 2 litraa(yli, 2 ei ihan riitä) Type F öljyä. Ja odottele hetki että öljy ehtii varmasti valua ylivaihteeseen, ja tarkista ja lisää tarvittaessa vielä öljyä. Sitten voitkin siirtyä koeajolle ja todeta ihmeissäsi laatikon toimivan kuin uusi

Lisäyksiä ja muita puutteita saa laittaa, tämä käytännössä suoraan kopioituna vanhalta foorumilta. Eri vaiheiden kuvia varmasti otettas mielellään vastaan, mie en sillon rempatessani älynny ottaa.

HUOM!: öljynlaadussa oli karkea virhe, EI ATF220:Ä! Esim motonetistä saatava Mag1 Type F fluid on oikean luokituksen omaavaa öljyä, tuota atf220 ei missään tapauksessa saa laittaa ko. laatikkoon.

Lainaus käyttäjältä: Rudi
Muutamia huomioita lisätäkseni omakohtaisesta M46 o-rengasremontista.

Kun näissä ohjeissa, joita itsekin noudatin, huomautettiin lyhykäisesti paineensäätimessä olevasta 4 osassa olevasta pienestä jousesta, niin haluaisin huomauttaa, että älkää ihmeessä laittako liian jäykkää jousta. Itse hieman huolimattomasti korvasin omassa laatikossani 3 kappaleena olevan paineensäätimen sisemmän jousen alkuun liian jäykällä jousella, mikä aiheutti sen, että ylivaihde meni kyllä hienosti päälle, mutta pois se ei sitten lähtenytkään. Jousen voi toki vaihtaa laatikon ollessa paikoillaankin, mutta öljyt pitää taas laskea pois jne. Olkaa siis tarkkoja jousen kanssa. Ilmeisesti tuo ei kovin kriittinen osa ole, kun kerran ylivaihde toimii jopa tuollaisella katkonaisella jousella. Kannattaa myös varautua alakannen tiivisteen ja vaihdelaatikon välisen tiivisteen uusimiseen, omassani olivat huonokuntoiset.

Remontissa on muuten avuksi katkaistu 11 mm lenkkiavain, jolla on näppärä kääntää ylivaihteen ja vaihdelaatikon välisen laipan muttereita kardaanitunnelissa (200-srj tunneli on pirun ahdas, vaikka koneen kallistaakin taka-asentoon).

Kiitokset kuitenkin TVS:lle loistavista ohjeista. Harmi kun en itsekään saanut kuvia operaatiosta.

Lainaus käyttäjältä: hevonen
Jos sallitaan, tossa joku kuvatus, ei välttämättä selvennä, mutta näkee käytännössä.

http://i77.photobucket.com/albums/j75/Vapiti/HPIM1595.jpg
Tuosta se ylivaihde on irroitettu. Akselissa näkyy huonosti öljypumpun käyttönokka.

http://i77.photobucket.com/albums/j75/Vapiti/HPIM1593.jpg
Tuossa näkyy ne männät irrallaan yv:n päällä ja niitä pitelevät latat muttereineen takaisin paikoillaan, etteivät huku o-renkaiden metsästyksen aikana...
Keskellä öljypumpun käyttönokan ympärille menevä rengas, joka muuttaa pyörivän liikkeen edestakaiseksi ö-pumpulle.

http://i77.photobucket.com/albums/j75/Vapiti/HPIM1594.jpg
Tuossa rasvanäpissä toinen männistä lähemmässä tarkastelussa.
Jotain päässyt kynnen alle... :-[

Männät taskuun ja etsimään öljyä kestäviä o-renkaita. :D

Tässä tapauksessa meni uusiksi tuo paperinen yv:n ja vaihteiston välinen pyöreä tiiviste, sekä tuo alapuolen suodattimen suorakaiteen muotoinen tiiviste.
Kannattaa hieman vakoilla alkuperäisten tiivisteiden paksuuksia, jos itse tekemällä säästää... ;)

Ohje on hyvä, tämä vain vähän tuo elävyyttä esitykseen, toivottavasti. Alkaa oleen niin tuttua tää...

Lainaus käyttäjältä: TVS
Lainaus käyttäjältä: sukeltaja-ankka
Joten siis, pari kysymystä tällee maistiaisiksi. Että tarviiko montun välttis vai riittääkö esim.eturenkaat pukeille (tein kytkinrempan niin, kun ei monttua ollut saatavissa, iha helv- hauskaa) vai onko täysin toivotonta, että se yv mahtuisi sieltä pois?
Sitte paljos noi o-renkaat suurinpiirtein maksaa ja minkälaisista kaupoista niitä kannattaa metsästää? Ettei sitte tuu mtn tilauskeikkaa, et auto seisoo viikon pihalla ilman laatikkoa, ku ei toi piha oo nii kauheen tilava kuitenkaan... Esim.jos Lahden seudulta on kokemusta, niin se tieto olisi parasta.
Laakerikaupasta tahi vastaavasta saa. Tilaustavaraa olivat täälläpäin, ja ongelma nuissa on se, että etukäteen ei voi tietää, mikä versio niistä ylivaihteen männistä siellä on.

Onnistuu se etupyörät puitten päällä, niin minäkin tuon remusin. Kun käyt kahtelemassa auton alla, niin ei se loikkari ole kauhean pahan kokonen jötkäle... ::)
« Viimeksi muokattu: 03.11.2010, 00:33:42 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Live

  • Aluevalvoja markkinapaikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: M46 Ylivaihteen o-rengasremppa
« Vastaus #1 : 29.10.2010, 13:05:37 »
Volvon osanumeroita O-renkaille ja tiivisteille.
1232507 o-rengas 1 kpl
1232520 tiivistelevy 2 kpl
271704 tiivistesarja 1 kpl
3502462 tiiviste 1 kpl
3502463 tiiviste 1 kpl
3502464 tiiviste 1 kpl
380756 o-rengas 1 kpl
380766 o-rengas 1 kpl
380767 o-rengas 1 kpl
380768 o-rengas 2 kpl
380770 o-rengas 1 kpl
380772 o-rengas 2 kpl

Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1178
Vs: M46 Ylivaihteen o-rengasremppa
« Vastaus #2 : 11.07.2012, 07:50:45 »
kirjoitan tänne FAQiin koska nyt ei ollut kyseessä luultavastikkaan ne o-renkaat kuten "99% tapauksista". vai oliko ?

Näettekö tussa jousitetussa mötikässä kuinka tuo kitkapinta on haljennut ja tipahtanut pois noin.10cm pituiselta matkalta. (kitkapinta on muualta kuten jarrukengän pinta)





eikös tuo ole vitosen tartunta pinta ? jos näin on niin auttaako muuta kuin etsiä uusi laatikko, vai saako tuota palikkaa tiskiltä ?
ne o-renkaat näyttävät hyvinkin terveiltä, mutta vaihdan ne silti.

tällä olisi hiukkasen kiire kun auto seisoo pukeilla tallin pihassa, ja on kuitenkin käyttö auto.

alkuperäinen topic http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=11704.msg382448#msg382448

E: sittenkin pelkkä o-renkaiden vaihto autto. Ny pelittää

« Viimeksi muokattu: 15.07.2012, 12:50:01 kirjoittanut skebazu »

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: M46 Ylivaihteen o-rengasremppa
« Vastaus #3 : 27.08.2012, 14:29:45 »
Noniin, ite kans o-renkaita ettimässä, tilasin siniseltä meinaan väärät. Tässä on nyt hieman kuvamateriaalia kahdesta eri o-renkaasta.

Eli nämä oli ainoat o-renkaat mitä Auto-Ilves osas mulle myydä



Sitten hieman Lidlin tönärin luotettavia ja pyöristettyjä lukemia

Ulkohalkaisija 32.30mm


Sisähalkaisija 25.5


Ja paksuus 3.6mm




Kimppakuvaa erilaisista


Ja toisen ulkohalkaisija 31.3mm


Sisähalkaisija 22.5mm


Ja paksuus voi olla hieman epätarkka kun on niin repaleinen 4.7mm


e: eipähän löytyny etrastakaan oikeeta mallia olevia o-renkaita vaikka niin uhos kun aloitin kyselyn. Milliä pienemmällä sisähalkasijalla siis koitetaan. Jos jollekin on hyötyä niin voin huomenna koittaa muistaa kattoo sen varaosanumeron millä sitä mulle myivät 4€/kpl

E2:Ei ole etrassa(tiivistekeskuksen jälleenmyyjä) oikeita o-renkaita. Tarjos vaihtoehtoina joko oikean paksuisesta renkaasta katkasta pätkä ja liimata yhteen, noista liian paksuista mitä myivät hioa tai jotenkin muuten poistaa materiaalia tai vanhojen o-renkaiden alle ohut kerros jtn. Ajattelin kokeilla Leikkaa+liimaa toiselle männälle, ja 0.25mm tiivistepaperista kierros toiseen alkuperäisen renkaan alle
« Viimeksi muokattu: 16.10.2012, 14:25:56 kirjoittanut Kaziganth »
No kun halvalla sai.

 

KL-varaosat  Race.fi