Futurez  Kulkukoira

300 sarjan vaihdekepin vivuston irrotus

  • 0 Vastauksia
  • 3170 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
300 sarjan vaihdekepin vivuston irrotus
« : 26.12.2012, 23:46:00 »
Että keppitelineen saa irti VOLVOKONEISESSA, joutuu purkaan vaihdekepin ympäriltä sen nahkapussin, ruuvilla muovikehikon edestä keskeltä kii. Kepin nuppi ylösvetämällä irti, ja se kepin ja pussin välil oleva kumirinkula irti. Sit kumipussi nahkapussin alta veke, muovikranssi lähtee ihan vetämällä. Tän alta pakkikatkasija veke 2x 4mm kuusiokolo, pakkivalon johto irti, sit siellä on se muoviläpivienti jossa kumipussi on kiinni, kiinnitetty 4x 3mm muovitapilla koriin, muovitapit irti muistaakseni tökkäämällä maahanpäin, sit siinä on vielä kumilerpake, se lähtee ihan vetäsemällä veke, ja siinä onkin keppiteline.

Keppitelineen irroitus vaatii todennäköisesti rellukoneisessa kardaanin poiston ja volvokoneisessa perän+vaihdelootan alaslaskemista takaata noin 5-10cm oman mieltymyksen mukaan.



Keppiteline lähtee irti huom, TÄMÄ OSA ei päde relluun, koska siellä eri teline, 2x M6 mutterit keppitelineen sivulla pitää telineen kii kardaaniputkessa olevissa kumipuslissa, ja puslat kans kardaaniputkessa kii muttereilla. Mutterit irti, ni teline on irti kardaanirööristä. Keppiteline täytyy sit konehuoneesta koneen takaa yläpuolelta irrottaa sokkatappi, joka pitää telineen varren kii kytkinkopassa.



Rellukoneisessa teline on kiinni kardaaniTUNNELISSA, eli KORISSA kummallakin puolella tunnelia M8 13mm kantaisilla pulteilla, JA vaihdelootan ETUOSASSA KARDAANIN YLÄPUOLELLA samanlaisella sokkatapilla kun volvokoneisen on edestä kii. Tappi lähtee irti irrottamalla sokka yhdestä päästä, ja vetämällä se toiseen suuntaan ulos.

Sit vaihdekeppi pitää saada irti siirtotangosta, siellä on kepin varren alla 4mm KUUSIOKOLO pultti, joka pitää kepin ja vivuston välisen olkatapin kii, pultti irti, KÄYTÄ KUNNOLLISTA 4MM TAPPIA, ÄLÄ 90ast kulmalla olevaa pilipaliavainta, ja ruosteirrotusainetta.



Kun saat tuon 4mm kuusoiokolon irti, lähtee olkatappi sivulle veke, ja vivusto irtoaa keppitelineestä. Sit auton sisäpuoelta sokka veke kepin ympäriltä telineestä, ni keppi tulee nyt ylös veke, ja teline irtoaa auton alle.

Parhaiten homma kyl hoituu volvokoneisessa irrottamalla voimansiirto, ja renukoneisessa kardaani irrottamalla. Volvokoneisessa v-mäinen homma irrottaa tota 4mm kantaista kuusiokoloa kardaanin ja telineen välistä.

Takaata kummastakin irtoaa siirtotanko lootasta vetämällä se kuminen pölysuoja veke ETEENPÄIN ihan reilusti vaan, vaikka 5-6cm, sit siellä on peltiklipsi joka menee vaihteensiirtotangon nivelmutikan ympäri, sen siirtää vaik eteenpäin ni saa lootan puoleisen sokan veks ja siirtotanko on irti.


Kuvat Customer nimimerkin omaisuutta, viimeistä lukuunottamatta. :)
« Viimeksi muokattu: 26.12.2012, 23:49:16 kirjoittanut sjs »
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

 

Futurez  Kulkukoira