KL-varaosat  Race.fi

940SE b230fb turbo

  • 146 Vastauksia
  • 47881 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: 940SE b230fb turbo
« Vastaus #135 : 23.04.2017, 00:05:11 »








Sai päivä vähän rankemman startin... Taloon sisälle saakka kuului kopahdus johon en suuremmin kiinnittänyt huomiota. Kuitenkin muutaman minuutin jälkeen päätin kurkata ikkunasta mitä siellä mahtaa tapahtua. Vanhempi herrahan siellä koitti repiä peräkärryään volvosta irti... Mietityttämään jäi ratkaisu kärryn ominpäin irroittamisesta, oliskohan jäänyt paikalle mikäli olisi kärrynsä irti saanut? No emännän kanssa paikalle ihmettelemään. Oli tosiaan kärry karannut auton perästä... Aika rankasti tuonne upposi kun jouduttiin autolla se irti vetämään... Loppujen lopuksi aika pahaa jälkeäkin sai aikaan: vanteesta puuttuu pala, lokari on kelvoton, helmapellit vääntyivät sen verran rajusti ettei ovi toimi kunnolla, sisälokariin tuli reikä, puskuriin jälkiä ja taisi rytäkässä retkahtaa hieman alas. Jotain positiivista jos koittaa hakea niin henkilövahinkoja ei tullut. Olisi kyllä pahaa jälkeä saanut aikaan kun olisi ihmisen päälle tullut.

Autolla en raaski ajaa nyt lainkaan... Sen verran hirvittää alkaa syöttämään kaikki kura tuonne helman ja koripeltien sisään... Vähintäänkin v-mäinen homma kun tämä käyttöauto on ja tarve olisi käytännössä päivittäinen  :-\

Maanantaina käyn näyttämässä arvioinnissa. Toiveissa olisi että saisi korjauspäätöksen eikä menisi lunnaiksi. Sen verran kuitenkin on hyvin palvellut mulla 50tkm... Eikä toista muutosteluta fb turboa taida herkästi löytääkkään ja muutostelu uusienkin säädösten kanssa oli vähintäänkin helvettiä.

Maanantaina ollaan vähän jo viisaampia ja kaiketi arviokin tulle ensi viikon aikana. Tiiä sitten kauanko on auto poissa pelistä...

EZK alkoi hetki takaperin taas kiusaamaan 1-4-4 vikakoodillaan ja sammuttelemaan autoa suht tiuhaan. Hommasin toisen lh purkin nyt mutta taitaa testingit jäädä tuonnemmaksi...

245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: 940SE b230fb turbo
« Vastaus #136 : 01.05.2017, 01:51:31 »
Korjausarvio kipusi sellaisiin lukemiin että ite on parsittava jos aikoo parsia... No lunnaiksi en aio päästää, sen verran on käyttöarvoa ollut, eikä lunarikorvaus häävi olisi... Vakuutusyhtiö lähetti oman tarkastajan tutkimaan autoa. Korjaus täysin pois suljettu ja esitteli listaa johon tätä vertasi. Eli nettiautosta volvo 940 vm 92-93. Sieltähän löytyy kaikki pommit ja raadot johon tätä vertasi... Sanoin heti ettei listassa ollut yhtään turbollista. Ei ollut turbosta ees tietoinen mutta esitteli että d24t löytyy listalta  :facepalm: löytyhän sieltä myös b200ft muttei mua liiemmin lämmittänyt...

Asiaan palattiin uudelleen perjantaina kun "turboisuus" oli tiedossa. Nyt sentään moottorivaihtoehdot oli ees sinne päin (b230ft). Vertas sedan automaatti 940 turboon. Tähän tokasin et on oltava manuaali kuten nykynenkin eikä sedan tule kuuloonkaan. Ei järin innostunut ollut mun vaateistani mutta kai mulla nyt oikeus pitäs olla ees liki vastaavaan kotteroon saada korvaus... 30min ukon kanssa vänkäsin ja sanoi palaavansa tiistaina asiaan kun on kolleegojensa kanssa jutellut...

On se vaan karu fakta jos haluaa 2,3 bensa turbon manuaali farkkuna niin ei valinnanvaraa kovasti ole.

Korjaamo jossa tätä käytin näytillä sanoi ettei syyttömälle osapuolelle saisi koitua haittaa mutta tässä nyt ollaan toista viikkoa autottomana ja vakuutusyhtiön mielestä korvausarvio on vain reilu puolet "vastaavan" manuaali turbon hinnasta...

Taistelu jatkukoon...
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2246
Vs: 940SE b230fb turbo
« Vastaus #137 : 01.05.2017, 20:30:51 »
Korjaamo jossa tätä käytin näytillä sanoi ettei syyttömälle osapuolelle saisi koitua haittaa mutta tässä nyt ollaan toista viikkoa autottomana
Jos se yhtään lohduttaa, niin jokaiselta päivältä saa pienen "bussirahan" aina korvauksen maksupäivään asti. Ei oo paljoa, mutta keventää ne vitkuttelulla omaakin pussiaan.

Poissa Jussi.L

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 959
  • Hevosvoimat on parasta huumetta
Vs: 940SE b230fb turbo
« Vastaus #138 : 08.05.2017, 20:00:00 »
Jos se yhtään lohduttaa, niin jokaiselta päivältä saa pienen "bussirahan" aina korvauksen maksupäivään asti. Ei oo paljoa, mutta keventää ne vitkuttelulla omaakin pussiaan.

Muistaakseni lähitapiolalla 10e päivä.
Ei päivää ilman sutta. "Ei tää oo susi, tää on kettu"
Pakko se on itte itteensä kehua, ku muut ei niin tee.

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: 940SE b230fb turbo
« Vastaus #139 : 12.05.2017, 22:01:41 »
Päädyin viimein kertakorvaukseen. Auton lunastushinnasta päästiin yhteisymmärrykseen, kun autoa verrattiin 96-98 vm manuaali turbo farkkuihin kun ei vastaavan ikäisiä vertailukohteita löytynyt. Tuon reilun kympin korvauksen saa "vaan" ekalta seittämältä päivältä kun ottaa kertakorvauksen. Tai näin ainakin pohjantähden kanssa. Autoa aloin jo parsimaan. Leikkelin selvästi vääntyneet pellit pois ja tilalle mallailin purkuautosta helman pätkää kuskin oven puolesta välistä katkottuna.







On tosiaan porattu pistehitseistä auki ja vaihdettu alasaranan paikkaa myöten tuo päälipelti kun vanha väänsi saranaa niin pahasti että ovi veti vinoon... Oli helma selväsi lommahtanutkin a-pilarin kupeesta... Pahaa jälkeä voi tyhjä kärry saada aikaan.

Kuvissa piste tai "tulppahitsattu" paikalleen mutta helman alaosa on vielä auki. Työ jälleen haitannut "harrastamista" ja tällä viikkoa lumi/räntäsateet... Jos huomenna sais tuon viimeisteltyä niin pääsee sisälokarin kimppuun

Ohjauskulimiin tuli samalla heittoa ja tuntuu aavistuksen väljääkin pyörää kääntelemällä. Raidetangon pää kuitenkin on timmi mutta olisko sisäpää antautunut? No se on sen ajan murhe...

Jos jollekin sattus olee jääny 1kpl tai vajaa sarja hydran vanteita niin oisin kiinnostunut. Ei tartte olla keskikuppia eikä nyt ihan priimakaan. Kunhan olis yleissiisti kanttariin raapimaton ja ilman suurempia hapettumia
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: 940SE b230fb turbo
« Vastaus #140 : 25.06.2017, 00:15:30 »
Huoltomerkinnät 428400km:
-kuskin puolen raidetangon sisäpää
-lämmityslaitteen hana
-kytkinlevy sachs (d24tic)
-paineasetelma sre763
-painelaakeri sachs
-kardaanin tukikumi + laakeri
-vaihteistoöljyt
-laatikon takastefa

Tääkin ollut taas ajossa pari päivää. Kolarivaurion lisäksi hieroin molemmat helmat taas pellille ja levitin ruostepohjamaalin ja sen päälle kiveniskusuojan. Takakaaria myös fiksailin ja d-pilarin nurkan. Pyörän koteloita tuli kanssa maalailtua/massailtua niiltä osin kuin katsoin tarpeelliseksi. Helmakoteloihin ja runkopalkkien takaosaan ruiskuttelin kotelosuojaa.

Lattia oli kuskin puolelta kunnolla märkä... Lämppärinkenno oli pääepäiltynä ja sellaisen purin purkuautosta tätä varten. Tästä kuitenkin kennon purkaessani totesin sen ehjäksi ja hanan vuotavaksi  :facepalm: edellinen omistaja kehui hanan vaihtaneensa joten joko oli tarvike jo hajonnut tai sitten oli vaihto jäänyt suunnitteluasteelle... Tarvike hanan sinne tuuppasin

Raidetangon sisäpää otti itteensä törmäyksestä niin vaihtelin senkin. Samaan operaatioon vaihtui vaihdelaatikko m47 --> m90. Pottapyörä sai kaverikseen sre asetelman ja deekun levyn. Laatikkoon samalla uudet öljyt. Kardaanin tukikumi ja laakeri vaihtuivat myös samalla.

Aurauskulmien säätö tarttee vielä suorittaa.

Muutama kuva. Aika vähän tuli kuvailtua... Ehkä jonkun kuvan vois vielä räpsästä, kun ei "valmiista" kötöstyksetä ees tullut kuvaa otettua.






Hydran vanne vielä hakusessa. Toimiihan tuokin muttei kovin silmää hivelevässä kunnossa ole...

245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: 940SE b230fb turbo
« Vastaus #141 : 05.08.2017, 22:55:44 »
430500:
Öljyt ja suodatin
Jäähdytinnesteet
Kannentiiviste (victor reinz)
Venakopan tiiviste (victor reinz)
Kampiakselin stefa (victor reinz)

Meinasin jo jättää kesämiitissä poikkeamatta tänä vuonna mutta miittipäivän aamuna päätinkin että pakko kai on poiketa. Puolessa matkaa kuitenkin pomppas lämmöt punarajalle. Paisarista päästin paineen pois ja matka jatku taas pari km kunnes sama toistu. Purin termarinkin välistä muttei ollut vaikutusta. Nilkutin välillä jäähdytellen abc:n pihaan.  Lisäsin pari litraa vettä järjestelmään ja matka jatku. Perille pääsin ja vielä takasin.

Aikani tutkin ja pääepäily osottautu kansipahviin. 4 pytystä olikin liekkirengas haljennu ja sitä kautta osa puristuspaineesta jäähdytysjärjestelmään. Samalta kohtaa oli myös päässyt vuotamaan hieman lohkon kylkeen. Lankun kanssa tulikin aiemmin kansijumppaa harrastettua niin samalla tyylillä toimin tämän kanssa. Eli kansi ylös turboineen sarjoineen käytännössä irrottamalla vaan dp:n ja ahtoputket.

Remontissa huomasin tehostajan pumpun olevan selvästi vinossa. Olisi selvinnyt kannakkeen vaihdolla mutta vaihdoin pumpun toiseen jonka olin aiemmin tätä varten säästänyt. Tehostin ei kuitenkaan toiminut tämän jälkeen lainkaan. Tänää vähän tutkailin niin olin kasannut pumpun väärin  :facepalm: sen siitä saa kun purkaa osiin ja koittaa kasailla kuukausia myöhemmin... No toimiipa taas

Jakopää oli öljyinen. En mitään selkeetä öljyäjää keksinyt mutta vaihdoin kampiakselinstefan josko helpottas

Hydran vannekin löyty. Joskus kun kerkeis käydä pyöräyttääs kumin päälle...

Tarttis kyllä vähän keritä tätäkin tutkimaan. Keskuslukko on polttanu sulaketta. Paikallistin vian takaoveen ja nyppäsin ensiapuna vaan oven johtosarjan töpselin irti. Kuskin lasi on temppuillut mulla ollessa aina. Jää hiukan raolleen yläasennossa ja suhinat sen mukaset. Tänään alko lyömään ilmeisesti ikkunahissin ratas yli...
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: 940SE b230fb turbo
« Vastaus #142 : 06.01.2018, 21:53:13 »
Viime päivityksen jälkeen alkanut matkamittari pyörimään vähän silloin kun huvittaa...

Huoltomerkinnät kuitenkin mittarilukeman mukaan. Todellinen km lukema siis jonkin verran suurempi.

436000:
-tulpat
-bensasuodatin
-bensapumppu (käytetty tarvike biltema)

Alkoi auto rykimään melko rajusti. Kuormitusta ei kestänyt yhtään ja pintakaasulla nilkutin pajalle. Pääepäiltynä oli tulpat koska niitten kierrepäiden pysymisen kanssa on ollut ongelmaa aiemminkin. Ja olihan niillä jo ~60tkm ajettukin ja ainakin nelosen tulppa oli saanut vedetkin niskaan kansipahvin hajotessa... Putsasin samalla pyörijän ja jakajan kannen. Nämä eivät auttaneet ongelmaan.

Seuraavaksi vaihdoin bensasuodattimen joka on pitänyt vaihtaa koko auton omistusajan... Ei ollut vaikutusta silläkään...

Etsin imuvuotoja heiluttelin letkuja ja liittimiä löytämättä mitään poikkeavaa. Vaihdoin myös immun ja lisäilmaventtiilin, tuloksetta...

Lopuksi en enää muuta keksinyt kun alkaa sovittamaan jotain varaosapumppua joita on varalle jäänyt. Toinen pumpuista oli muutoin bolt on kuin liittimien osalta. Jouduin teurastamaan alkuperäiset liittimet ja vaihtamaan ne pumppuun sopiviin. Liitokset tein abikoilla kiireessä kun päivänvalo alkoi hiipua... Tarvii kolvailla ne paremmalla ajalla. Auto kun oli saatava ajoon. Pumpun vaihdon jälkeen ongelma poistui.

Varaosapumppu on tosiaan ollut aiemmin itsellä käytössä alle 10tkm ja on tosiaan biltemalainen. Toivottavasti ei tarvitse heti olla vaihtamassa...

Purin takaoven lukkomekanismin jossain tämän ja edeltävän päivityksen välissä. Tarkoituksena oli vaihtaa keskuslukon moottori koska ko. ovi oli aiheuttanut sulakkeen palamista. Mekanismista tai moottorista en vikaa löytänyt ja ovi on taas toiminut..? Toivottavasti toimii myös jatkossa.
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa kylläjoo667

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: 940SE b230fb turbo
« Vastaus #143 : 30.07.2018, 20:00:53 »
Huhhuh, lukiin läpitte koko topicin. Vieläkö auto on elossa?
Itellä 940 SE -92. 278tkm ajettu, B230FB, m47 +g80. On käynyt mielessä tän turbotus. Oliko iso homma turbottaa? Mitkä kaikki osat pistit kii ja mitä tarvitsi muutoskatsastukseen?

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: 940SE b230fb turbo
« Vastaus #144 : 07.11.2018, 05:15:14 »
Huhhuh, lukiin läpitte koko topicin. Vieläkö auto on elossa?
Itellä 940 SE -92. 278tkm ajettu, B230FB, m47 +g80. On käynyt mielessä tän turbotus. Oliko iso homma turbottaa? Mitkä kaikki osat pistit kii ja mitä tarvitsi muutoskatsastukseen?

Kyllä tää elossa on. Ei o vaan kerenny / tullut vaan tänne kirjoteltua eikä oikeen mitään mullistavaa oo tapahtunutkaan. Ihan täyspäiväsessä käytössä tää on.

Öljyt tarttis vaihtaa ja todennäkösesti vähän takajarruja hiplata kun oli viime leimalla ihan hilkulla. Matkamittari pyörii kun sitä huvittaa joten arviolta menty about 450tkm kun mittari näyttää reilua 443. Vaihtomittarikin olisi jos saisi vaan aikaan. Toisaalta vaihtomittarin lukema on yli 520tkm joten jos pari vuotta vielä vetkuttelen niin pitää sitten sekin lukema paikkansa  :D

Turbotukseen vakioturbon osat. Sumut ahtoputket cooleri jne. Ohjainboksit lastutettu.

Leimalle penkkilappu sopivilla lukemilla ja jotain kuponkeja mitä konttorilla halusivat.
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa kylläjoo667

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: 940SE b230fb turbo
« Vastaus #145 : 10.12.2018, 14:50:27 »
Kyllä kyllä. Pirun komea peli sulla kyllä.
 Eniten olen miettinyt sitä öljynkierto sydeemiä. Miten ja mistä ne olisi paras toteuttaa? Ja tarkoitatko sumuilla öljysumua? Miten ne toimii, tai siis miten ne asennetaan yms..
  Pystykkö listaa kaikki osat mitä vaihtaa ja sit semmonen tiivistetty lista mitä pitää tehdä koneelle, siis muuta kun bolt-on osat.

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: 940SE b230fb turbo
« Vastaus #146 : 21.06.2020, 22:06:26 »
Kylläpäs aika rientää... Tästä katkesi putki ja katoin sillon paremmaksi laittaa seisontaan ja ottaa toisen kehonliikuttimen käyttöön. Näytti noppeesti aika menevän kun leimakin oli jo kylmä  :D

No nyt putki on räkästy kasaan. Jarrut oli käytävä läpi. Taakse jouduin ostamaan "uuden" satulan toiselle puolelle. Muuten satulat olivat vielä elvytettävissä. Takalevyt joutu myös uusimaan kun levyn sisäpinnat ei nähtävästi ole jarrupalaan koskeneet useempaan vuoteen  :D olivat siis aivan syöpyneet... Etupäähän sai vanhat levyt vielä kelvata.

Leiman sai ensi yrittämällä  :) kylkivilkun polttimo pitää vaihtaa  :P

Näpräämistä olis vaikka ja kuinka mut ajellaan nyt kun siitä auto tykkää  :arkkupakastin:
« Viimeksi muokattu: 22.06.2020, 05:23:16 kirjoittanut Miuzo »
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

 

Samppasport  Futurez