Elekma  Autoracing

940SE b230fb turbo

  • 146 Vastauksia
  • 48179 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 Raato
« Vastaus #90 : 17.06.2014, 07:39:03 »
Tarvii funtsia jos vaikka vetäs katilta taakse 2, 5" rännin yhellä vapaasti virtaavalla pöntöllä kun tätä alan laittamaan
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 740 Raato
« Vastaus #91 : 18.06.2014, 17:30:32 »
On tosiaan totta, että vakio takapönttö on pirullisen tukkoinen myös vaparissa, ja sen voikin heittää suoraan mäelle, jos haluaa niitä halpoja hevosia. Isoa hyötyähän siitä ei saakaan, mutta kaikki on kotiin päin.

Simonsin pöntöt on todettu toimiviksi (ovathan ne ruotsalaisia), ja itselläkin on tällä hetkellä 745:ssa Simons takapönttönä.  :)




Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 Raato
« Vastaus #92 : 26.06.2014, 21:35:09 »
Iso käsi t0mpp4:lle  :hello:



Tää rötjäke sammu kerrostalon pihaan. Oireet taas samat kuin aina ennen hörähtää joka startilla muttei jää käymään. Aikani sahailin ja totesin ettei tää tule starttaamaan. Koitin irrotella antureitten johtoja ja naputella releitä muttei millään ollut mitään vaikutusta.

t0mpp4 sitten hinas tän pajalle parempaa tutkimista varten ja syylliseksi löyty hapettuneet pumpun johdot. Pikku heiluttelut ja pumppu pyöri taas ja auto starttas. Oli nyt vaan hätäensiapu että pääsee aamulla töihin (jos pääsee). Pitää hierasta liitoksen todennäköset hapettumat pois.

245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 Raato ---> 940SE
« Vastaus #93 : 05.10.2014, 21:30:54 »
Ei oltu topiccia poistettu niin jatketaan tähän nykysen käyttiksen parissa  ;)

Eli eli, kesällä törmäsin nettiautossa ko. autoon. Ei ollut mitään varsinaista tarvetta mutta kunhan katselin ja kohdallle osu ysisatku samalta kylältä hyvään hintaan. Soittelin sitten kaverille ja kävin katsomassa. Yleisilmeeltään siisti ja ilmeisen huollettukin yksilö kysessä. Ainakin aiempiin verrattuna kun oli jotain dokumenttia edes jostain huolloista  :2funny: Tulihan se sitten itselle lunastettua

Jälleen erittäin huono kuva  :idiot2:


Vm. 1992
b230fb + m47 [+ g80 (?)]
Mittarissa ostohetkellä 378tkm nyt 382tkm
Sähkölasit ja -peilit, lisäistuimet kontissa, ABS. Muista "varusteista" en osaa sanoa... Tavaratilan muovikaukalo ainakin löytyy ja kaiuttimet soi mielestäni hyvin tämän ikäiseen autoon...

Jotain huoltoja:
378tkm perimätiedon mukaan
-öljyt+suodatin
-kytkin

380tkm omana aikana
-tulpat
-ilmanputsari
-pakoputken kannakkeet

Helmat oli kiveniskemistä pintaruosteessa. Hioin helmat pellille niiltä osin ja maalasin + massasin.

23.9. Katsastettu hyväksytysti. Suullinen huomautus kuskin puolen alapallosta

Tällanen käyttörakkine tällä kertaa. Ihan mukava vanha auto noihin edellisiin verrattuna (240, 740), kuntokin tämän kohdalla huomattavasti parempi  :)

Päivitellään kun tälle jotain teen/ innostun ottamaan vaikka muutaman kuvan
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 Raato ---> 940SE
« Vastaus #94 : 06.11.2014, 20:18:48 »




Ostin koirakalterin niin pysyy elukka (koira) kontin puolella. Samasta osoitteesta ostin kaasujouset niin luukku pysyy ylhäällä.




Sitten huoltopäiväkirjaan merkintä

383tkm
-kuskinpuolen alapallo
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 740 Raato ---> 940SE
« Vastaus #95 : 07.11.2014, 16:11:19 »
Siistin näköinen 945.  :)

Tuo vasemman D-pilarin alaosan ruoste kannattaisi nyt ottaa kiinni, niin ei pääse pahenemaan.  ;)
Nimimerkillä: "Molemmissa D-pilareissa samassa kohtaa mätää".  :(

Meikäläisen 745:ssa oli joku "fiksu" kaveri aikanaan suojannut tuollaiset alkavat ruosteet alustamassalla,
niin nehän sitten mätänivät siellä massan alla, ja allekirjoittanut ei ole saanut niitä vielä aikaiseksi korjata...


Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 Raato ---> 940SE
« Vastaus #96 : 08.11.2014, 10:06:04 »
Jep. Nyt olis helppo vielä. Rupea on myös takakaarissa kiveniskemistä mistä selviäis vielä hiomalla, muttei auta kun jättää ensi kesään. Eniten aiheuttaa päänvaivaa molempien etuovien alaosien ruosteet. Ensimmäinen volvo missä mulla on ovet ruosteessa ja näyttäs siltä että on sieltä pokkauksen sisältä alkanut kukkimaan  :-[ järkevin olis vaihto-ovet mutta sävyero on lähes väistämätön  :-\
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 Raato ---> 940SE
« Vastaus #97 : 08.01.2015, 16:12:11 »
Ajan kuluksi pikku kirjuuttelua tästä. Auto on toiminut moitteetta ja kilometrejä on kertynyt, nyt vierähti 385800 tauluun. Tässä suunnitellut keväthuoltoa tälle.

Hihnan vaihto oli merkitty muistaakseni tehdyksi ~40tkm sitten mutta hihna on jo 5 vuotta vanha saman lappusen mukaan, joten hihnan vaihto saattas olla ajankohtaista keväällä. Samalla kansipahvin vois vaihtaa kun huokaa kannen ja lohkon välistä pikkasen öljyä. Samalla näkis pyttyjen kunnon. Öljyt ja jäähdytinnesteet vaihtus luonnollisesti samalla.

Samalla tarttis surkeesti suorittaa ruosteiden poisto kuten aiemmin ollut puhetta. Takakaarien kiveniskemät, mainitut D-pilarin alaosa sekä etuovien alareunat.

Pieni thyyninkikin on käynyt mielessä  :D ei mitään radikaalia, mutta jos mielenkiinto, aika ja raha antas sen verran periks niin voisi hankki kirkkaat vilkut myös kylkiin ja etukulmiin. Lasien tummennus b-pilareista taakse, sais hillittyä vähän tota akvaariomaisuutta. Maltillinen madallus. En kuitenkaan haluis et vaikuttas ajettavuuteen juurikaan, joten mitenkä paljon mahtas esim perinteikäs 40mm madallus vaikuttaa ajettavuuteen? Jotkut isommat (17+") vanteet vaikka jonkun etuvetovolvon vanteet spacereillä kohentas kummasti ulkonäköä.

Myös fk tekniikka kiinnostas enkä usko että 4hv erokaan muutoskatsastukseen mitään kovin kummosta vaatisi mutta kun käyttiksenä tän pitäs pysyä kun tuo 240 toimii varsinaisena projektina  :2funny:
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 Raato ---> 940SE
« Vastaus #98 : 06.06.2015, 09:02:23 »
380tkm omana aikana
-tulpat
-ilmanputsari
-pakoputken kannakkeet

äitienpäivänä pakoputken kannakkeet uusittu jälleen. Kestihän ne motonettiläiset 12tkm ennen kuin putki roikkui maassa...

Äitienpäivänä varaosien saanti oli vähän heikkoa mutta löyty itteltä 850 uudehkot kannakkeet jotka tuohon laitoin. keskimmäiset kannakkeet oli sen verran erilaiset että putki nousi ylemmäs ja nyt varsinkin käynnistyksen yhteydessä kopahtaa pohjaan.

Myös jossain viime ja nykysen päivityksen välillä vaihtui madallusjouset eteen sekä taakse. Madallus ~40mm eli on nyt normaalin auton korkeudessa.

Mutta huoltopäivitys:
390tkm pakoputken kannakkeet
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 740 Raato ---> 940SE
« Vastaus #99 : 06.06.2015, 20:18:23 »
äitienpäivänä pakoputken kannakkeet uusittu jälleen. Kestihän ne motonettiläiset 12tkm ennen kuin putki roikkui maassa...

Ei ne tarvikekumit kestä kauaa. Itse tullut kokeiltua sekä Fixus, että Motonet (Voi olla jopa sama valmistaja molemmilla toimittajana).

Original Volvo kumit näyttävät ainakin pienellä varauksella olevan kestävimmät (niissä luki ihan Volvo),
tämä kokemus siis omasta 744:sta, josta otin mädän putkiston keskipöntöstä taakse päin pois, ja edellisen omistajan mukaan ei ollut muutamaan vuoteen putkistolle tehty mitään (tai kannatinkumeja sinne vaihdettu).

Volvolaiset kannatinkumit olivat irroittaessa suunnilleen uudenveroisessa kunnossa, eikä mitään murkkeentumia.

Tosiaan ne tarvikekumit ovat pehmeämpää, ja huokoisempaa (halvemmalla tehty), niin ovat mahdollisesti enemmän alttiita tiesuolan vaikutukselle.




Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Volvo 740 Raato ---> 940SE
« Vastaus #100 : 06.06.2015, 20:20:17 »
Tarvikekumit voi "vahvistaa" rosterisella nippusitellä jolloin toimivat ihan kivasti.

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 Raato ---> 940SE
« Vastaus #101 : 05.07.2015, 21:31:45 »
Huoltomerkinnät:
393000km paikkeilla
-koiranluut
-kallistuksenvakaajan korikumit
-öljyt ja suodatin
-takajarrupalat

Mittarissa nyt hieman reilu 394tkm ja lisää tulee ;)
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 Raato ---> 940SE
« Vastaus #102 : 30.08.2015, 19:22:01 »
396tkm öljyt vaihdettu uudelleen. Samalla auto ahdettu b230ft:n hilppeillä.

Kivasti nousi käyttömukavuus vaikka ihan vakio ahdoilla mennään  ;)

Perstuntumalla tehoa vois olla yli 180hv... mitäköhän tollanen kokoonpano mahtaa luovuttaa..?
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: 940SE b230fb turbo
« Vastaus #103 : 31.08.2015, 20:06:41 »
Muutama kuvatus





Turbon orkkis ilmanputsari ei sopinut paikalleen abs mötikän takia  :( toivottavasti tähän keksisi jonkun kunnon suodatus ratkasun...

Vähän tarkennettuna nyt kokoonpano:
-b230fb moottori (531 kansi ja vx3 nokka, 9,3 puristus)
-b230ft:n  -suuttimet +etuvastus
                 -halkosarja ja mitsu 13c (vakio ahtopaine)
                 -vakio cooleri (lähdöt keskellä)
                 -lh2.4 ohjaa, lastut(sytkä&bensa) by Toni
                 -940 turbon vakio downpipe ja katalysaattori, jonka jälkeen vaparin putkisto molemmilla pöntöillä (ahdistaa)
                 
Positiivisena yllätyksenä kytkin ei luista vaikka sitä eniten tässä pelkäsin  :-X kaks päivää auto on ollut ahdettuna ja nyt jo mielessä ahtopaineen nosto  :idiot2: ahdistavan putkiston takia jäänyt nostamatta, ehkä hyvä niin saattas käyttis pysyä kasassa hetken pidempään...

Perstuntumalla tehoa vois olla yli 180hv... mitäköhän tollanen kokoonpano mahtaa luovuttaa..?

b230et taitaa olla 531 kannella ja a nokalla? Jostain olin kattovinani että luovuttaa 180hv joten tämä kokoonpano tuskin kauas tuosta jää.
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: 940SE b230fb turbo
« Vastaus #104 : 11.09.2015, 23:08:04 »
Mittarissa nyt hieman alle 397tkm
-öljyt ja suodatin vaihdettu

"Sisäänajon" puitteissa. Loputkin ölynpaluun kairaamisesta aiheutuneet partikkelit on nyt kaiketi pois kierrosta.

Öljynsuodattimen vaihto kävi ihan työstä kun ei ole turbokoneen suodattimensiirtojalkaa  :idiot2: jouduin siis ahtimen irrottamaan vaihtoa varten  :buck2: onneksi nyt suht nopee ja vaivaton homma...

Jospa seuraavan 15tkm aikana sais siirtojalan hankittua....
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

 

Autoracing  KL-varaosat