Futurez  Kulkukoira

Mitä öljyä Volvoon FAQ

  • 1305 Vastauksia
  • 742021 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2464
  • Kantti on kaunista.
Vs: Mitä öljyä Volvoon FAQ
« Vastaus #210 : 26.04.2013, 15:06:43 »
Jos nuo öljyt ja niiden merkinnät tuppaa olemaan utopiaa, niin täällä tuli ainankin omaan 200srj. Volvon öljyjenvaihdon hinnaksi liikkeessä 70 euroa (Moottori+suodatin, vaihdelaatikko & peräöljyt).
Eikä tarvitse kirota kiinnijääneitä proppuja, tai muutakaan.

Poissa kex4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Vs: Mitä öljyä Volvoon FAQ
« Vastaus #211 : 09.05.2013, 01:30:01 »
Redline Engine Oil Break-In Additive

(Kuva poistettu lainauksesta.)

"Moottoriöljyn  lisäaine, joka sisältää öljyn pintapaineen kestoa lisääviä aineita, kuten sinkkiä ja fosforia. ZDDP = sinkkidialkyyliditiofosfaatti, puhekielessä sinkkifosfaatti
Uuden moottorin sisäänajoon, ehkäisemään vaurioita nokka-akselissa ja venttiilikoneistossa.
Annostus: yksi 473 ml pullollinen käsittelee 12 litraa moottoriöljyä. Tärkeintä on lisätä tämä aine sisäänajoöljyihin, mutta sitä voi käyttää myös jatkuvasti, mikäli käytetyssä öljylaadussa ei ole riittävästi sinkkiä (ei tarpeen Red Line moottoriöljyissä)
Yhteensopiva kaikkien synteettisten ja mineraaliöljyjen kanssa.
Autovalmistajien hyväksymissä öljymerkeissä fosforin määrä on nykyään rajoitettu välille 600-800 ppm, kun sitä parhaimmillaan 80-luvulla oli yleisesti 1100 ppm (mm. Fordin 2-litrainen OHC -moottori vaati sen verran)
600-800 ppm saattaa riittää vakiomoottorille, jossa on  rullatyyppiset venttiilinostimet, muta viritysnokka-akselien jyrkät rampit ja kovat jousipaineet vaativat suuremman pitoisuuden. Eniten tätä lisäainetta vaativat vanhat "laahaavilla" nostimilla olevat moottorit, joissa leikkausvoimat nokan ja nostimen välissä ovat suunnattoman suuret "

http://www.roadmachine.fi/redline/Breakin.html

No aika käsittämättömiä määriä. Tuosta pullollisesta siis tehtäisiin 3,9% ZDDP liemi. Kuitenkin ZDDP:lläkin on raja jonka jälkeen alkaa kulumista tulemaan enemmän jos liikaa laittaa. Sama kuin jähmepisteenalentajilla. Tiettyyn rajaan asti laskee, mutta jos liikaa laittaa jähmepiste alkaakin nousemaan.

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: Mitä öljyä Volvoon FAQ
« Vastaus #212 : 12.05.2013, 11:58:53 »
Nyt on pyörinyt 10 000 km Belcon synthetic 5W-40:llä. Ainakin tämä vaikuttaa pysyvän koneessa, sillä pinta on laskenut vain parin rastin verran mittatikussa. Tämä on suorastaan liikkuttavaa, kun D5:lla sentään ajettu jo 313 000 km. Tuo Belcon öljy ei ole ainakaan hinnalla pilattu, sillä sitä myydään 15 - 20 €:lla 5 litran kannu. Mitä pahaa sitten lie muuten tehnyt ????

Poissa Juice

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • www.vrcf.fi
Vs: Mitä öljyä Volvoon FAQ
« Vastaus #213 : 12.05.2013, 13:50:16 »
Teboilin Fluid S atf-öljystä löytyy JWS 3309 luokitus, soveltuvuuden varmistin Volvon AW-lootaan sähköpostilla suoraan teboililta ja se käy kyseiseen laatikkoon. Itsellä öljy käytössä AW55-50 laatikossa ja hyvin pelaa 8)

Biltemaankin oli tullut atf öljy josta löytyi jws3309 luokitus, ei kokemusta mutta tuskin mitään ongelmia tuottaa sekään.

Koneessa oon käyttänyt TB Diamond 5-40W ympäri vuoden.
Volvo V70 Classic  2.4 20V aut. -00
Ford Focus 1.6 aut. -00

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: Mitä öljyä Volvoon FAQ
« Vastaus #214 : 13.05.2013, 23:40:05 »
Kopsasin tuon alla olevan TB:n sivuilta, kun se putkahti Googlella ensimmäisenä. Kun katsoo viskoluokat kohdalleen, ainakaan nämä ASEA luokitukset eivät kovin paljon lupaa / vaadi. Joten ainakaan näiden laatukriteetien pohjalta on vaikea löytää perusteluja, miksi jokin toinen moottoriöljy maksaa 5 kertaa enemmän kuin toinen. Uudet vaatimukset näyttävät liittyvän lähinnä katteihin ja hiukkassuotimiin. Monet r(W)aggineet syövät öljyä kannullisen tai kaksi vaihtovälillä ja se on normaalia, joten lienee saman tekevää millaista öljyä vanha Volvo hiukank syö - jos on syödäkseen. Sattuisiko muuten kukaan tietämään, mitä eroa on kevyen ja raskaan kaluston öljyillä?



ACEA on eurooppalainen autonvalmistajien yhteistyöjärjestö, joka on kehittänyt nykyaikaiset eurooppalaiset autot ja käyttöolosuhteet paremmin huomioivan moottoriöljyjen laatuluokituksen. ACEA-luokitus on jaettu moottorityyppien mukaan kolmeen pääryhmään: bensiinimoottorit, kevyen kaluston dieselmoottorit ja raskaan kaluston dieselmoottorit.

Kevyen kaluston bensiini- ja dieselmoottoriöljyt

•A1/B1 Kevyen kaluston bensiini- ja dieselmoottoreihin suunniteltuja pienikitkaisia ja matalaviskositeettisia ns. polttoaineensäästö-öljyjä. A1/B1 -luokan öljyjen käyttö ei ole sallittu kaikissa ajoneuvoissa. Soveltuvuus on tarkistettava ajoneuvon käyttöohjekirjasta.
•A2/B2 Suunniteltu normaalikäyttöön ja normaaleille öljynvaihtoväleille. Luokitus esiintyy lähinnä vanhemmissa ajoneuvoissa. Voidaan korvata A3/B3 tai A3/B4 -luokan öljyillä.
•A3/B3 Kevyen kaluston bensiini- ja dieselmoottoreihin suunniteltuja öljyjä moottorivalmistajien pidennetyille vaihtoväleille.
•A3/B4 A3/B3 -luokkaa vastaava, mutta lisätty vaatimuksia suoraruiskutusdieselmoottoreille. Voidaan käyttää ajoneuvoissa, joissa vaatimus on A3/B3.
•A5/B5 Pienikitkaisia ja matalaviskositeettisiä öljyjä pidennetyille vaihtoväleille. Niiden käyttö ei ole sallittua kaikissa ajoneuvoissa. Soveltuvuus tarkistettava ajoneuvon huoltokirjasta.
C1, C2, C3 ja C4 ovat ns. Low SAPS -öljyjä, joissa rikki, fosfori ja metallipohjaiset lisäaineet ovat pääosin korvattu uudemman teknologian lisäaineilla. Tämän Low SAPS ominaisuutensa vuoksi nämä öljyt eivät vaikuta haitallisesti uudenaikaisten ympäristöystävällisempien moottoreiden pakokaasujärjestelmien toimintaan. Ohuita C1 ja C2 energiansäästö-öljyjä tulee käyttää vain moottoreissa, joihin ne on hyväksytty.

•C1 Ohut ns. polttoaineensäästö-öljy, joka alittaa erittäin tiukat Low SAPS rajat.
•C2 Ohut ns. polttoaineensäästö-öljy, joka alittaa tiukat Low SAPS rajat.
•C3 Low SAPS öljy, joka alittaa tiukat Low SAPS rajat. Sama Low SAPS raja kuin C2, mutta pienempi polttoaineensäästövaatimus.
•C4 Low SAPS öljy, joka alittaa erittäin tiukat Low SAPS rajat. Lähes sama Low SAPS raja kuin C1:ssä, mutta polttonesteen säästövaatimus vastaa C3:a.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Mitä öljyä Volvoon FAQ
« Vastaus #215 : 08.06.2013, 07:50:24 »
Jaahah, pitäisi vuosimallin 1991 945:seen B230FB:hen ja m47:aan vaihtaa moottori-, vaihteisto- ja peräöljyt. Kahlasin tämän topicin lävitse, enkä ole nyt juurikaan viisaampi, enkä muutenkaan tajua öljyjen merkinnöistä mitään, vaikka kuinka olen aina yrittänyt niitä "opiskella" :-[. Hintaluokka määrää joko motox tai biltema.
Tuota, en nyt oikein ymmärrä miksi pitää säästää biltemaluokan tuotteissa kun samaan hintaan saa ihan merkkituotteitakin.

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=59-2004

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=59-8090

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=59-8091

Tosin tuo 80w90 on vähän jämäkkää tavaraa suomen talveen mutta kyllä se siellä menee.


Toki sitten kun ajattelutapa on ettei sillä parin sadan ritsalla ole mitään väliä mitä sinne työnnetään, mutta silloin tuskin täällä öljyjä kyselläänkään.

Suodattimeksi sitten myös jokin merkkituote, tuppaa olemaan takaiskut melko heikkoja(tai ei ollenkaan) noissa halpisroskissa.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: Mitä öljyä Volvoon FAQ
« Vastaus #216 : 09.06.2013, 10:49:35 »
Mulla ohjekirjakin suosittelee 5w-30 ja varmasti toimii tolla, vaikka suositus olisi vaihtunut yhteistyön tai lahjuksien takia 140€/8l maksavaan 0w-30 castroliin  ;D


Ompas Castrolilla hintaa. Mitä tuo suositeltu Castrol tarkemmin ottaen on? SLX professional 0W-30 longtech, mahdollisesti ?? Noiden öljyjen lämmönkestävyydessä on melkoisia eroja ja esim. Castrol SLX professional 0W-30 ja Castrol Edge 5W-30 fully synthetic ovat aivan eri tavaraa. Tuo Edge on melkosita kuraa enkä ainakaan itse sitä omaani laittaisi. Edgen lämmönkesto on paljon heikompi kuin TB:n 10W-30 halpisöljyllä. Viskoalueen laajentaminen doupingilla ei vaikuta tekevän kovin hyvää lämmönkestolle ja niin kovaa pakkasta että 0W:sta olisi oikeasti hyötä ei ole kuin joskus Lapissa.

Poissa pötkäle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • www.vrcf.fi
Vs: Mitä öljyä Volvoon FAQ
« Vastaus #217 : 11.06.2013, 00:31:43 »
Tuota, en nyt oikein ymmärrä miksi pitää säästää biltemaluokan tuotteissa kun samaan hintaan saa ihan merkkituotteitakin.

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=59-2004

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=59-8090

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=59-8091

Tosin tuo 80w90 on vähän jämäkkää tavaraa suomen talveen mutta kyllä se siellä menee.


Toki sitten kun ajattelutapa on ettei sillä parin sadan ritsalla ole mitään väliä mitä sinne työnnetään, mutta silloin tuskin täällä öljyjä kyselläänkään.

Suodattimeksi sitten myös jokin merkkituote, tuppaa olemaan takaiskut melko heikkoja(tai ei ollenkaan) noissa halpisroskissa.
mitäs suodatinta suosittelisit,mie oon nyt käyttäny pariin ö-vaihtoon bosch suodatinta että onkohan se tarpeeksi laadukas
volvo 850 stw vm94, volvo v70 turbo awd vm98
ford taunus 2.0 v6 vm78
oldsmobile delta88 royale vm78
oldsmobile custom cruiser 5.7 v8 vm85

Poissa Okko

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 861
  • Turbo ja Takaveto
Vs: Mitä öljyä Volvoon FAQ
« Vastaus #218 : 11.06.2013, 00:40:11 »
mitäs suodatinta suosittelisit,mie oon nyt käyttäny pariin ö-vaihtoon bosch suodatinta että onkohan se tarpeeksi laadukas

Volvon alkuperäistä suodatinta. Sopii suunnilleen kaikkiin bensakoneisiin 90-luvun loppupuolelle asti, maksaa 9,90 Motonetissä ja suunnilleen saman verran sinisellä.  :)

2x740, 240, 2x9-5, 9-3, 900

Poissa pötkäle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • www.vrcf.fi
Vs: Mitä öljyä Volvoon FAQ
« Vastaus #219 : 11.06.2013, 00:58:49 »
kiitostapa tiedosta otanki sitten semmosen suodattimen kun käyn hakemassa volleen uudet öljyt ens viikolla.öljyiksi laitan redlinen 10w40.toimivat ainaki tossa taunuksessa helkutin hyvin,eikä öljy taso siinäkään laskenu yhtään 1800 kilsan matkalla
volvo 850 stw vm94, volvo v70 turbo awd vm98
ford taunus 2.0 v6 vm78
oldsmobile delta88 royale vm78
oldsmobile custom cruiser 5.7 v8 vm85

hevonen

  • Vieras
Vs: Mitä öljyä Volvoon FAQ
« Vastaus #220 : 23.06.2013, 17:13:14 »
Pitäis -96 tomaatti T-5:n laatikkoon vaihtaa öljyt edullisesti, kun ei autokaan uusi ole..
Olisko tuo mitään? http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=59-0206

Onko joku käyttänyt?
Suositus on Dexron III E, ehkä myös G. Mitä toi Täyttää DEXRON III-vaatimuksen, taaksepäin yhteensopiva tarkoittaa? Dexron III ja siitä alle?

Sais vaan 60€:lla huudeltua vaihtaen...
Eihän moppiilikaan tyyris oo: http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=59-0230
Onko toi G parempi kuin E, vai vastoinpäin..?
Miksi Haynes suosittaa tätä? http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=59-0220

Taitaa olla tän ikäsissä sama mitä sinne kaataa...

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 794
Vs: Mitä öljyä Volvoon FAQ
« Vastaus #221 : 24.06.2013, 01:11:29 »
Pitäis -96 tomaatti T-5:n laatikkoon vaihtaa öljyt edullisesti, kun ei autokaan uusi ole..
Olisko tuo mitään? http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=59-0206

Onko joku käyttänyt?
Suositus on Dexron III E, ehkä myös G. Mitä toi Täyttää DEXRON III-vaatimuksen, taaksepäin yhteensopiva tarkoittaa? Dexron III ja siitä alle?

Sais vaan 60€:lla huudeltua vaihtaen...
Eihän moppiilikaan tyyris oo: http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=59-0230
Onko toi G parempi kuin E, vai vastoinpäin..?
Miksi Haynes suosittaa tätä? http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=59-0220

Taitaa olla tän ikäsissä sama mitä sinne kaataa...
Juuri tuota mag1:stä laitoin omaan kasipätkään ja hyvin toimii.

Se sopii kaikkiin laatikoihin, joihin suositus on dex-III tai dex-II.
Kirjaimet perässä tarkoittavat vaan, että esimerkiksi IIE lienee paranneltu versio IID:stä ja taaksepäin yhteensopiva meinaa, että dexIII:sella voi korvata vanhemman dex-II:sen, muttei toisinpäin.
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)

hevonen

  • Vieras
Vs: Mitä öljyä Volvoon FAQ
« Vastaus #222 : 24.06.2013, 11:24:02 »
Juuri tuota mag1:stä laitoin omaan kasipätkään ja hyvin toimii.

Se sopii kaikkiin laatikoihin, joihin suositus on dex-III tai dex-II.
Kirjaimet perässä tarkoittavat vaan, että esimerkiksi IIE lienee paranneltu versio IID:stä ja taaksepäin yhteensopiva meinaa, että dexIII:sella voi korvata vanhemman dex-II:sen, muttei toisinpäin.
Joo, taidan kokeilla tuota. Ei tuu kalliiksi. :)

Poissa kex4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Vs: Mitä öljyä Volvoon FAQ
« Vastaus #223 : 28.06.2013, 00:12:56 »
Viskoalueen laajentaminen doupingilla ei vaikuta tekevän kovin hyvää lämmönkestolle ja niin kovaa pakkasta että 0W:sta olisi oikeasti hyötä ei ole kuin joskus Lapissa.

Tuosta näkee 0W-40:n ja 5W-30:n eroista. 0W:n hyöty alkaa +10c alapuolella. Viskot on otettu Mobilin tuotteista.



hevonen

  • Vieras
Vs: Mitä öljyä Volvoon FAQ
« Vastaus #224 : 28.06.2013, 11:19:04 »
Juuri tuota mag1:stä laitoin omaan kasipätkään ja hyvin toimii.

Se sopii kaikkiin laatikoihin, joihin suositus on dex-III tai dex-II.
Kirjaimet perässä tarkoittavat vaan, että esimerkiksi IIE lienee paranneltu versio IID:stä ja taaksepäin yhteensopiva meinaa, että dexIII:sella voi korvata vanhemman dex-II:sen, muttei toisinpäin.
Kokeiltu on, hyvin toimii. Vaihdoin huuhtelemalla. Vaihdot pehmeni ehkä hitusen.. 8)

 

KL-varaosat  Race.fi