Race.fi  Puotilan autokorjaamo

TwistOlan Volvot (945 '96 & Amazon 4d '67)

  • 38 Vastauksia
  • 12680 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kalkkis

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • Budjettipussihousu
Vs: TwistOlan Volvot (945 '96 & Amazon 4d '67)
« Vastaus #30 : 05.08.2016, 19:54:56 »
Tilasin just uuden orjan Rönngårdilta ja varuiksi vielä korjaussarjan vastaisen varalle. Tämä tilattu taitaa olla nyt kolmas tai neljäs 12 vuoden aikana ja pari korjaussarjaa vielä lisäksi. Kele kun näitäkään ei osata enää tehdä kunnollisia  >:(

En tiedä miten helppo homma näissä on nesteitä vaihdella, mutta lisää huomattavasti kilometrejä jos ottaa kuran värisen nesteen pois joka toinen vuosi. Itse olen saanut jarrusylinterit toimiman harrasteautoissa yli 15 vuotta kun vaihtaa nesteet joka toinen vuosi.
Wilma: 445 sportswagon w/o sports, Wimppa: Uushankinta 445, Joonas: Amazon budget sport, välillä elvytellen

Poissa TwistOla

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
  • www.vrcf.fi
Vs: TwistOlan Volvot (945 '96 & Amazon 4d '67)
« Vastaus #31 : 06.08.2016, 09:02:53 »
En tiedä miten helppo homma näissä on nesteitä vaihdella, mutta lisää huomattavasti kilometrejä jos ottaa kuran värisen nesteen pois joka toinen vuosi. Itse olen saanut jarrusylinterit toimiman harrasteautoissa yli 15 vuotta kun vaihtaa nesteet joka toinen vuosi.

Eihän tuo kummoinenkaan homma sinänsä ole, hivenen turhauttavaa vaan näinkin usein tehdä. Tuossa pihamaalla joutuu  vielä ergonomisessa asennossa (kylki sellaisessa) ähräämään.

Tällaisella kytkinjumppien tiheydellä nesteitä ei tarvitse erikseen vaihdella, nehän vaihtuvat siinä samalla  :) Sekin on aika veikeää miten nopeasti tuorekin neste tummuu, olen kuitenkin pääsylinterinkin usein putsannut samalla kertaa.

Syyksi näihin kytkinvuotoihin olen epäillyt tuon työsylkän "kumi"tiivistettä. Tuo tiiviste on kuitenkin aika muovisen oloinen. Viimeksi kun avasin sylkän, niin olin huomaavinani hentoja pitkittäisiä uria siellä, saattaa siis tiivisterengas suorittaa jonkinlaista hiomistakin. No, täytyy tutkia tilannetta uudelleen, kun uusi orja saapuu.




Poissa TwistOla

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
  • www.vrcf.fi
Vs: TwistOlan Volvot (945 '96 & Amazon 4d '67)
« Vastaus #32 : 10.09.2016, 16:15:35 »
Birdin kytkimen työsylinterin vaihdoin torstaina. Kytkimestä tuli oikein hyvä. Aika näyttää sitten miten tässä tiiviste pitää.

Kontissakin oli elokuussa taas uutta tilannetta. 4 viikkoo takaperin onnistuin peruuttamaan lyhtypylvääseen eräällä parkkiksella ja vaurioina lommo vas takaposkeen ja hajonnut takavalo  >:(. Tolppa oli täydellisesti takapilarin katveessa taustapeilistä katsottaessa ja ovipeili oli vesisateen sumentama, joten ei näkynyt siitäkään. Lommon sain oikaistua sisäpuolelta paukutellen, mutta maalipintaan jäi vielä naarmuja. Täytyy nakittaa kaveripiiristä joku fiksaamaan takaposki.

No seuraavana päivänä tuosta tapauksesta petti pakoputki. Etupöntön etupuolella putken ja pöntön hitsisauma oli antautunut. Putkistoa pari päivää myöhemmin vaihtaessani huomasin, että oli aika haperona kautta linjan. Tilalle tuli sitten Bosalin putket ja pöntöt, saa nähdä kauanko kestää.

Eilen vaihdoin uudet kesägummit alle ja nyt voisi harkita kontille leimaa. Täytyypä varailla aikaa konttorilta alkuviikosta.

Poissa TwistOla

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
  • www.vrcf.fi
Vs: TwistOlan Volvot (945 '96 & Amazon 4d '67)
« Vastaus #33 : 23.09.2016, 18:03:24 »
Konttia yritinkin leimata viime viikolla, mutta hylsyhän siitä tuli  >:( Kaikki muu oli oikeinkin hyvin, mutta etuakselipalkissa oli ruosteen aiheuttamia reikiä. Reiät olivat kuskinpuoleisessa kiinnityspisteessä runkoon. Lähinnä siinä "poterossa" kiinnitysmutterin ympärillä. Hitsaamalla saapi laittaa kuntoon ja sitten uusi yritys. Taisipa olla eka kerta tällä vuosituhannella, kun ei meikän laitteeseen tule leimaa laakista. Joskushan senkin putken oli katkettava.

Amukan veinkin toissapäivänä talviseisontaan. Parin viikon päästä olisi saanut yrittää ensi vuoden leimaa, mutta tuo jarrutehostin heittäytyi niin hankalaksi, että antaa olla. Muutaman kerran tässä loppukesästä iloinen sininen savupilvi pölähteli perässä, kun jarrunesteet kulkeutuivat imusarjaan ja siitä palotilaan. Koneen käyntikin muuttui samalla sangen ravistavaksi. Siellä sytytystulpat varmaan ihmettelivät, että mitähän sotkua nyt pitäisi saada syttymään.

Jarrut muuttuivat muutenkin epämääräisiksi. Joka polkaisulla tuntuma oli erilainen ja jarruihin jäi painekin päälle joka polkaisun jälkeen. Siis kun yritti vaikka rullata vapaalla jarrutuksen jälkeen, niin ei mihinkään. Sitten kun lähti taas etenemään, ni jarrut vapautuivat. Ei tuollaisella tekniikalla leimaa irtoa.

Tuo 1-piirisen tehostin onkin sitten sarjassa brittiläisen insinööritaidonnäytteitä, osa xxxxxxx. Korjaussarjan tilasin, mutta jatkosta saa eräs enoni vastata. Hän on kuitenniin Volvo-mekaanikko evp, joten talven aikana hän saa muistella miten tuollainen mehumaija saadaan kuntoon.

Poissa TwistOla

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
  • www.vrcf.fi
Vs: TwistOlan Volvot (945 '96 & Amazon 4d '67)
« Vastaus #34 : 30.04.2017, 19:17:57 »
Joopa! Birdi tuli heräteltyä talviuniltansa pääsiäislauantaina. Perinteisesti ensin traktorin hinauksella ladosta korjaushalliin, koska ei ollut tuo jarrutehostinkaan kiinni. No, tehostin kiinni, ilmausta siihen pari kertaa ja jarrut toimivat jälleen. Kytkinkin oli tällä kertaa pitänyt nesteensä sisällä, joten nyt pääsi helpommalla tällä kertaa.

Pari viikkoa Bird odotteli tielle pääsyä ja nyt perjantaina koitti ajokauden avaus. Konttorilta oli aika varattuna ennekkoon, koska leima oli talvella mennyt umpeen. Pikkusen jarrutuntumassa tuntui olevan häikkää, mutta en antanut sen häiritä. Rullilla jarrut olivatkin hyvät, eikä muuta isompaakaan löytynyt.

Uudet renkaat tilasin Rengas-Onlinelta, pitäisivät tulla tulevalla viikolla. Ennen renkaiden asennusta täytyy kuitenkin käydä aurauskulmien säädössä. Pikkusen on häikkää nuitten kanssa ollut.

Konttiin ei ole talven aikana tarvinnut muuta kuin bensaa tankkiin ja pesunestettä pissapoikaan.


Poissa TwistOla

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
  • www.vrcf.fi
Vs: TwistOlan Volvot (945 '96 & Amazon 4d '67)
« Vastaus #35 : 03.06.2017, 17:46:59 »
Birdiä käytin aurauskulmien tsekkauksessa ja säädössä viime viikolla. Haritusta oli aika lailla, mikä oli tiedossakin. Hyvin sai säädettyäkin, kunhan asentaja sai jonkin induktiovempeleen avulla raidetangon mutterit punahehkuun. Kiinnolla ei toivoakaan avautumisesta ennen sitä. Aikalailla 0:n kiepppeille haritus säädettiin.

Uudet rinkulat laitettiin sitten viime keskiviikkona alle. Nankangin 165/80x15 sirkkelinteräthän siinä nyt pyörii  :) Vanhoissa renkaissa parissa yksilössä olikin miltei "kankaat" näkyvissä.

Poissa TwistOla

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
  • www.vrcf.fi
Vs: TwistOlan Volvot (945 '96 & Amazon 4d '67)
« Vastaus #36 : 09.07.2017, 16:39:43 »
Männä viikolla vaihdoin takapöntön Birdiin. Vähän ennen juhannusta ajellessani alkoi takapäästä kuulua yllättävä kolina. Diagnoosiksi paljastui takapöntöstä liki irrallaan oleva häntäputki, joka kolkatti takapuskuriin ärsyttävästi. Pönttökin löytyi yllättävästi heti varaosaliikkeen (Varaosakeskus, Jkl = hyvä ja palveleva liike) hyllystä.

Pöntönvaihtokeikalla huomasinkin sitten seuraavan häiriön. Oikean takaoven sisältä kuului avattaessa hölskyntää, eikä se ollut pirtukätkö. Valumareiät olivat tukossa ja sörkittyäni ne auki ulostui varmaan pari litraa vettä. Eilen otin sitten ovipahvin poijes ja tukkimisen syyksi paljastui ruostehilse, jota oli oven pohjalla jonkin verran.

Eilen korjasin myös kuskin penkin selkänojaa, joka oli nitkahtanut hieman viime keväänä katsastusinssin polkiessa jarrua sen verran voimakkaasti, että jotain petti. Syylliseksi paljastui selkänojan sivuraudassa oleva ylempi kiinnitysruuvi, joka oli katkennut vasemmalta puolelta. Poralla sain työnnettyä kierteeseen katkenneen tyngän selkänojan sisään ja ehjä ruuvi tilalle. Nyt on ryhdikkäämpi istuma-asento.

Poissa TwistOla

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
  • www.vrcf.fi
Vs: TwistOlan Volvot (945 '96 & Amazon 4d '67)
« Vastaus #37 : 03.12.2017, 17:31:38 »
Eipä ihmeempiä näiltä rintamilta. Birdillä tuli loppukesällä ajeltua ilman ongelmia. Leimalla käytin lokakuun alussa ja hyvin tuloksin eli ensi vuoden leima tuli. Jarruissakin tuli koettua sellaine "ihme", että heitot olivat tasan 0% kaikissa jarruissa  :o Inssi totesi että ovat heitottomimmat jarrut mitä hän on harrasteajokeista syynännyt  8). Lokakuun puolivälissä vein Birdin talvipilttuuseen ja odottemaan ensi kevättä.

Kartanossakaan ei mitään ihmeempiä ole ilmennyt. Leimalla käytin lokakuun lopulla kiitettävin arvosanoin. Takajarruissa pientä heittoa, mutta muutoin ok. Öljyntihkuamisesta vaihteiston perästä inssi huomautti, että kannattaa jossain vaiheessa tehdä jotain. Menneellä viikolla ostinkin uuden stefan ja öljyt lootaan. Samalla voisi hoitaa kun kardaanin laakerin tukikumikin pitää vaihtaa.

Etanoliin siirtymistä olen harkinnut, kun kovasti täällä foorumillakin sitä on harrastettu. Ans kattoo ny.

Poissa TwistOla

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
  • www.vrcf.fi
Vs: TwistOlan Volvot (945 '96 & Amazon 4d '67)
« Vastaus #38 : 27.08.2018, 18:17:20 »
Onpa aikaa vierähtänyt edellisestä päivityksestä, silkkaa laiskuutta vain  ::)

Amukan talviunet päättyivät huhtikuun puolivälissä. Talvehtiminen oli mennyt muuten hyvin, mutta jyrsijät pkeleet olivat käyneet nauttimassa Birdin interiööristä. Ensin huomasin omituisen aromin ja siinä kun nuuhkin ympäri kabiinia, niin olihan siellä jotain näkyvääkin. Elikoita ei näkynyt, mutta kylläkin niiden jyrsimiä reikiä kattoverhoilussa. Molemmissa c-pilareissa oli reiät ja lisäksi taustapeilin vierestä oli myös kurkistettu. Harmittaa sikäli, kun tuo verhoilu oli ihan ehjä ja siisti tähän mennessä. 13 talvea Bird on viettänyt tuolla ladossa ja nyt ekaa kertaa oli tällaista toimintaa. Myyräkuumetta ei sentään ole vielä puhjennut  ;D

Kesäkaudella ei ole ihmeempiä muutoin tarvinnut tehdä. Katkojan kärjet säädin pari viikkoa takaperin, kun kulku ja käynti oli huonontunut.

Konttiin on sitten hieman enemmän tehty hommia. Suurin muutos on ollut etanoliin siirtyminen eFlexfuel-boksin avulla. Sekään operaatio ei mennyt ihan helpoimman kautta. Aikanaan niistä kirjoittelin tuolla korjaamo- ja E85-osioilla, eikä niistä nyt enempää. Homma tuntuu nyt toimivan, kolmisen kuukautta on mennyt pelkästään viinalla.

Muutoin heinäkuussa vaihdettiin jakohihna, kiristin, nokka-akselin stefa ja kampiakselin etustefa sekä apulaitehihnat. Etanolin myötä vaihdoin myös pa-suodattimen. Osansa sai myös kardaanin kannatinkumi, joka vaihdettiin talvella ja tietenkin jyristeli. Pienen jyrsinnän jälkeen on paljon miellyttävämpi.

Kesäloman aluksi 3 viikkoa sitten vaihdatin tuulilasin. Alkuperäinen sai väistyä, kun tietyissä valaistusolosuhteissa oli jo näkemisongelmia. Puuttuneet/kulahtaneet reunalistat vaihdoin samalla janne81:ltä hankittuihin ja hyvin istuvat nyt.

Tässähän tätä jo olikin.

 

KL-varaosat  Race.fi