Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 440 / 460 / 480 => Aiheen aloitti: jasupoika - 05.06.2014, 10:04:06

Otsikko: 440 1.8i -93 "yksipisteruisku" pätkii
Kirjoitti: jasupoika - 05.06.2014, 10:04:06
Elikkäs ilmeni nyt sellainen ongelma että tyhjäkäynti on normaali, mutta kun antaa vähän kierroksia tasaisesti, alkaa kierrokset heijata. Ajossa ilmenee "nykimisenä", eli veto loppuu ihan yhtäkkiä, sit pari sekuntia taas vetää, kunnes taas keskeytyy veto. Sitten taas jos kiihdyttää reippaasti niin ei pätki, mutta normiajolla tekee tuota siis kokoajan. Katsottu jo virranjakajan kansi, pyörijä, tulpat vaihdettu, ilmansuodatin vaihdettu ja bensansuodatin vaihdettu. Kyllä nakertaa kun viat alkaa jo vähä päälle sadassa tonnissa. Mistä kiikastaa?  >:(
Otsikko: Vs: 440 1.8i -93 "yksipisteruisku" pätkii
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 05.06.2014, 17:37:33
Vikakoodit kannattaa katsoa. Nuo oireet saattavat johtua myös viallisesta MAP-anturista.
Otsikko: Vs: 440 1.8i -93 "yksipisteruisku" pätkii
Kirjoitti: vtp - 08.06.2014, 13:11:24
MAP-anturi kannattaa tarkistaa ja se anturilta imusarjalle menevä letku kokonaisuudessaan. Se imusarjan puoleinen kumiletku saattaa olla ihan haperona tai sitten tukossa. Varo, ettet hukkaa sen sisällä olevaa messinkihelmeä. Tarkista myös, ettei ohjausyksikön liittimessä ole hapettumia. Katso myös konehuoneessa olevan ecun maadoitusjohtimen kunto.

Jos vika on MAP-anturissa, niin anturin johto irrotettuna ei pitäisi pätkiä. Uusi anturi löytyy vaikka Motonetistä: http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/281460 (http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/281460) . Tuota ei jostain syystä löydy Volvo 400:sen varaosaluettelosta, mutta ainakin minulla toimii tässä 1.8-koneessa hienosti.

Vikakoodeja tästä ei välttämättä jää lainkaan. Tässä autossa diagnostiikkasysteemi näyttää olevan todella alkeellinen.

Vielä lopuksi, että vika voi olla niinkin yksinkertainen kuin tulpanjohdot. Niitä et kertonut vaihtaneesi.
Otsikko: Vs: 440 1.8i -93 "yksipisteruisku" pätkii
Kirjoitti: 440V40 - 24.07.2014, 15:00:51
tai käytä iso boksille menevä liitin (lukitus klipsi siinä päällä) irti pari minuuttia. mulla auttoi kun tasakaasulla oli ees-taas seilaamista. boksi nollautu ja toiminu nyt hyvin ilman murheita.
Otsikko: Vs: 440 1.8i -93 "yksipisteruisku" pätkii
Kirjoitti: Volvo460 - 09.01.2015, 18:37:33
Samanmoisessa koneessa mulla on sellasta vikaa että tyhjäkäynnissä huomaa pientä nykimistä ja kun nopeasti polkaisee kaasupoljinta ja hellittää niin kierrokset laskee heti 500rpm, vähän kuin meinaisi sammua nopean polkasun jälkeen.

Virranjakajan kannen, tulpan johdot, tulpat, ilmansuodattin ja bensasuodattimen oon vaihtanu, millään ei vaikutusta asiaan.

Onko vielä jotain mistä voisi kiikastaa?
Otsikko: Vs: 440 1.8i -93 "yksipisteruisku" pätkii
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 09.01.2015, 18:41:50
Pieni imuvuoto jossakin letkussa ?...yleensä vanhetessaan nuo murenevat ja alkavat vuotaa...
Otsikko: Vs: 440 1.8i -93 "yksipisteruisku" pätkii
Kirjoitti: Volvo460 - 09.01.2015, 19:04:13
Voiko olla ihan missä vaan letkussa vai lähinnä mikä liittyy ilman saantiin?
Otsikko: Vs: 440 1.8i -93 "yksipisteruisku" pätkii
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 09.01.2015, 19:22:58
Meinasin alipaineletkuja, jotka tulevat imusarjaan ja aktiivihiilisäilön letkut kannattaa kans kattoa. Se löytyy oikean eturenkaan etupuolelta, sellainen musta pönttö. Temppuileva tyhjäkäyntimoottorikin voisi tehdä tuon nykimisen.

Otsikko: Vs: 440 1.8i -93 "yksipisteruisku" pätkii
Kirjoitti: Volvo460 - 09.01.2015, 20:40:58
Selvä homma. Täytynee katsoa jos noista löytys vikaa.
Otsikko: Vs: 440 1.8i -93 "yksipisteruisku" pätkii
Kirjoitti: Volvo460 - 18.01.2015, 10:19:07
Mikäs semmonen letku on mikä menee sieltä suutinyksiköstä johonkin ilmansuodattimenkotelon/akun alle?

Siitä ainaki pääsee välistä ilmaa, kun siinä letkussa on välikappaleena jotain kovempaa letkua joka lähtee hyvin helposti vetämällä irti.