Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 440 / 460 / 480 => Aiheen aloitti: V0lv0mies - 07.08.2011, 09:58:01

Otsikko: 1.6:n lämmöt
Kirjoitti: V0lv0mies - 07.08.2011, 09:58:01
Minua askarruttaa sellainen yleisohje, kuumana käyneille koneille autoa parkitessa, että pitäisi tyhjäkäyttää moottoria hetkinen ennen sammutusta,
jotta mylly jäähtyisi paremmin.
Ensinnäkin; vesipumppuhan jää kierrättämään vettä sammutuksen jälkeen muutenkin. Myös propelli alkaa pyörimään jos kone on tarpeeksi kuumana. Eikö nuo riitä?

Toisekseen: omien havaintojeni mukaan moottorihan vaan kuumenee lisää tyhjäkäynnillä. Helteellä punaisissa seisominenhan sen ylikuumenemisen saa aikaan.
Miksi siis lisää samaa yhtäkkiä olisikin hyvä juttu?

Omassa autossani ropelli alkaa käsittääkseni pyörimään kun asteita on 92 C. Eikös siihen voi vaihtaa vaikka turbomallin termostaatin, jolloin pyöriminen alkaisi 90:ssä?
Otsikko: Vs: 1.6:n lämmöt
Kirjoitti: Henkka863 - 07.08.2011, 11:44:26
Eikö tuo sammutus ohje koske turbomoottoreita?

Vesipumppuhan ei pyöri kun sammutat auton ellei sulla ole jotain sähköistä kiertovesipumppua...

Termostaatin toki voit vaihtaa mutta se ei vaikuta flektin käyntiinlähtö lämpöön, koska sillä on oma anturi
Otsikko: Vs: 1.6:n lämmöt
Kirjoitti: Huikkoster - 07.08.2011, 13:52:40
Pitkään jos pitää tyhjäkäynnillä niin lämmöt tietysti nousee vähän, mutta jos just tulet motarilta, sammutat auton ja tuut hetken päästä katsomaan lämpöjä, voi ne olla punaisella kun koko koneen lämpö nousee kanteen. Eli hetken tyhjäkäynti kuitenkin tasoittaa lämpöjä. Silti tätä jälkikäyttöä en näe tarpeelliseksi kuin turboissa ja diesel moottoreissa. ::).
Ja jos kone keittää mutta vielä on vettä koneessa, pitäisi se sammuttaa hetkeksi ja sitten laittaa kone taas käyntiin 5-10 sekunnin ajaksi ja taas jäähdyttää. Tämä kierrättää vettä koneessa ja taas tasoittaa lämpöjä. :)
Otsikko: Vs: 1.6:n lämmöt
Kirjoitti: janne1984 - 10.08.2011, 18:04:40
ja mitä ohjekirjaa olen seuraillu niin suositeltavaa olisi kovan ajon jälkeen käyttää hetki autoa tyhjäkäynnillä jos on katalysaattori vehje.
Otsikko: Vs: 1.6:n lämmöt
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 10.08.2011, 22:50:40
ja mitä ohjekirjaa olen seuraillu niin suositeltavaa olisi kovan ajon jälkeen käyttää hetki autoa tyhjäkäynnillä jos on katalysaattori vehje.
ja minkähän takia tarvis muka jälkikäyttää ?, tuskin se katti siitä hajoaa vaikka ei jälkikäyttäisikään...

ainakin turboissa on sähköinen lisävesipumppu mikä kierrättää nesteitä turbossa kun koneen sammuttaa kuumana...
Otsikko: Vs: 1.6:n lämmöt
Kirjoitti: Ristus - 11.08.2011, 10:33:00
ja minkähän takia tarvis muka jälkikäyttää ?, tuskin se katti siitä hajoaa vaikka ei jälkikäyttäisikään...

ainakin turboissa on sähköinen lisävesipumppu mikä kierrättää nesteitä turbossa kun koneen sammuttaa kuumana...
samoin ruiskuissa kin on kaasarissa ei liene ole tota lisäpumppua
Otsikko: Vs: 1.6:n lämmöt
Kirjoitti: V0lv0mies - 11.08.2011, 11:09:59
Jees, 16BF:n konehuoneesta kuuluu sellainen rauhoittava, sähköinen pumpun ääni sammutuksen jälkeen.

Edellistä talvea varten uusin konepellin alkuperäisen vaahtomuovieristyksen paksulla rouhematolla, jossa foliokerros suojana. Rintapeltiin aion laittaa myös vastaavaa.

Kesähelteillä sitten mietityttää.
Otsikko: Vs: 1.6:n lämmöt
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 11.08.2011, 18:54:14
samoin ruiskuissa kin on kaasarissa ei liene ole tota lisäpumppua
ei ole niissäkään kaikissa sitä koska ei ollut yhdessä B16F koneisessa 440:ssä eikä tuossa B20F koneella olevassa 460:ssä tuota lisäpumppua...
Otsikko: Vs: 1.6:n lämmöt
Kirjoitti: Ristus - 11.08.2011, 19:39:03
se on taas sama juttu tuo lisäpumppu kuin se valupakosarja  ;) lätkitty miten sattuu... mulla ollu kaikissa kolmessa... 1.7, 1.8 ja 2.0 (-91, -92 ja -95)
Otsikko: Vs: 1.6:n lämmöt
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 11.08.2011, 20:46:44
mutta tuossa nykyisessä 460 turbossa ja sitä ennen olleessa 440 turbossa oli tuo lisävesipumppu....ja mitäköhän hyötyä siitä pumpusta noissa vaparikoneissa muuten edes on ::)

mutta tuo peltisarja on löytynyt jokaisesta vaparikoneisesta mitä on ollut... :D
Otsikko: Vs: 1.6:n lämmöt
Kirjoitti: Ristus - 11.08.2011, 21:06:18
valurauta lohko ja alumiinikansi. lämpö säilyy erilailla materiaaleissa joten lisäpumppu kierrättää vettä että lämpö tasaantuu kannessa eikä vedä sitä kieroon. se hyöty siinä on... ja sama siinä on turbossakin takana ettei kansi väänny. ei mitään muuta enempää tai vähempää kuin lämmön tasaus... turbo tietenkin tuo oman lisänsä lämmön tuotossa mutta ei se ole turboa suojelemassa vaan kantta...
Otsikko: Vs: 1.6:n lämmöt
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 11.08.2011, 21:09:27
ei kai nyt 4 koneen kannen niin herkkä luulisi olevan kieroontumaan kuin vaikkapa joku suora 6... ???
Otsikko: Vs: 1.6:n lämmöt
Kirjoitti: Ristus - 11.08.2011, 21:11:37
ei kai nyt 4 koneen kannen niin herkkä luulisi olevan kieroontumaan kuin vaikkapa joku suora 6... ???
Nyt puhutaan engined by renault moottoreista(ei kai se taipus jos olis tehty oikein)... ja jos vertaat D24 niin se on suunniteltu.... ja sit isommat bensa ja diiselit on koko alumiinisia...
Otsikko: Vs: 1.6:n lämmöt
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 11.08.2011, 21:36:10
Nyt puhutaan engined by renault moottoreista(ei kai se taipus jos olis tehty oikein)... ja jos vertaat D24 niin se on suunniteltu.... ja sit isommat bensa ja diiselit on koko alumiinisia...
no ei tuo rellunkaan kansi mikään helppo ole kieroontumaan kun ei ole yksikään noista sellaista tehnyt, vaikka ei ole pahemmin jälkikäytelty ja tuolla 2 litrasellakin rullattu se päälle 400tkm...
Otsikko: Vs: 1.6:n lämmöt
Kirjoitti: Juniku - 11.08.2011, 22:05:01
se on taas sama juttu tuo lisäpumppu kuin se valupakosarja  ;) lätkitty miten sattuu... mulla ollu kaikissa kolmessa... 1.7, 1.8 ja 2.0 (-91, -92 ja -95)

Jep, B20F 460 -95 jossa valurautapakosarja eikä sähköistä vesipumppua.