Kulkukoira  Proturbo

440:een perehdyttäminen ja kipinä hukassa.

  • 17 Vastauksia
  • 6570 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Veryhumis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • "Oho, nyt se lähti irti"
440:een perehdyttäminen ja kipinä hukassa.
« : 05.05.2011, 01:18:19 »
Tervehdys! Minulle lahjoitettiin uudempaa mallia oleva 440 katiska, 1.6 kaasarikoneella. Auto oli edellisellä omistajalla noin 5-6 vuotta, ja seisoi siitä suurimman ajan. Mitä joskus kaupassa käytiin... Viimme syksynä autosta oli kadonnut kipinä, ja talven yllätettyä jäi auto laittamatta. Kokeilin että startti kuitenkin pyörii ja sähköt pelaa, pikaisen tiedonhaun jälkeen mitä ilmeisimmin sytytyspuola ja kipinänvahvistin mennyt sököksi. Tulpat todettiin ehjäksi, antoi mopedissa hyvän kipinän  :D Onko jotain muuta mitä mun kannattais tarkistaa? (Johdot vaikutti ehjältä myös..) Kiittäen vastauksista etukäteen!  :)
"Ei se auto voi sille mitään ketä sitä ajaa"

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13583
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: 440:een perehdyttäminen ja kipinä hukassa.
« Vastaus #1 : 05.05.2011, 10:24:12 »
uudempaa mallia? 1,6 kaasari?

vuosimalli kiitos ja varma että on 1.6 ettei olis 1.8 ja 1-piste ruisku... nää täsmennykset auttas ehdotuksissa.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: 440:een perehdyttäminen ja kipinä hukassa.
« Vastaus #2 : 05.05.2011, 15:47:49 »
Ei voi olla 1.6 koska ne ovat mallimerkinnältään B16F ja ovat aina 4-pisteruiskuja, ainoastaan 1.7 koneita on ollut kaasuttimilla ja mallimerkinnöiltään B18K...

tuo saattaisi olla todennäköisimmin tuo ristuksen mainitsema B18U 1.8 ykspisteruisku...

Poissa Veryhumis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • "Oho, nyt se lähti irti"
Vs: 440:een perehdyttäminen ja kipinä hukassa.
« Vastaus #3 : 06.05.2011, 02:06:52 »
Anteeksi hölmöyteni, se olikin b18u.. Sitä ei pitäs väsyneenä tehdä mitään   :buck2:
"Ei se auto voi sille mitään ketä sitä ajaa"

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13583
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: 440:een perehdyttäminen ja kipinä hukassa.
« Vastaus #4 : 06.05.2011, 08:15:24 »
Eipä tuohon tule nyt muuta mieleen kuin se vauhtipyörän anturin tarkistaminen. edellä mainnittujen lisäksi.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa vtp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: 440:een perehdyttäminen ja kipinä hukassa.
« Vastaus #5 : 06.05.2011, 19:03:42 »
Tämän lisäksi tarkistaisin hansikaslokeron takana olevan bensapumpun releen. Sen vika nimittäin katkaisee myös kipinän.

Hommahan menee näin: kampiakselin asentotunnistin kertoo ohjausyksikölle, koska moottori pyörii. Ohjausyksikkö sitten tämän tiedon perusteella antaa releelle käskyn vetää, jolloin polttoainepumppu käynnistyy ja myös kipinänvahvistusyksikkö saa jännitteen.

Eli veikkaisin, että tosiaan tuo kampiakselin asennontunnistin tai sitten bensapumpun rele on sökö.

Niin ja kumpikaan vika ei sitten välttämättä jää mihinkään vikamuistiin.
« Viimeksi muokattu: 06.05.2011, 19:06:09 kirjoittanut vtp »

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13583
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: 440:een perehdyttäminen ja kipinä hukassa.
« Vastaus #6 : 06.05.2011, 19:59:16 »
Siellä on kaks relettä se toinen tappaa sen ecun sitten. ns päävirtarele.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Veryhumis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • "Oho, nyt se lähti irti"
Vs: 440:een perehdyttäminen ja kipinä hukassa.
« Vastaus #7 : 07.05.2011, 20:04:14 »
Kiitos vastauksista, pitää katsoa lävitse nuo paikat... Kunhan tallille taas eksys, kerron miten kävi  :)
"Ei se auto voi sille mitään ketä sitä ajaa"

Poissa janne1984

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 147
  • www.vrcf.fi
Vs: 440:een perehdyttäminen ja kipinä hukassa.
« Vastaus #8 : 08.05.2011, 00:00:12 »
minulla on kanssa b18U koneella oleva auto ja on ollut kipinä hukassa. ja viaksi paljastui juuri tuo kampiakselin asentotunnistin.

Poissa Veryhumis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • "Oho, nyt se lähti irti"
Vs: 440:een perehdyttäminen ja kipinä hukassa.
« Vastaus #9 : 08.05.2011, 01:12:42 »
minulla on kanssa b18U koneella oleva auto ja on ollut kipinä hukassa. ja viaksi paljastui juuri tuo kampiakselin asentotunnistin.

Näin pienessä sievässä pohdiskellessa, tuo olisi loogisin vaihtoehto (sitten releet)... Eikös sähkölaitteet kumminkin hajoa yleensä virrat päällä? Tuosta oli kadonnut seisoessa kipinä ns. "omia aikojaan" :D Tunnistin jäänyt jumiin väärään asentoon jne... Tallipäivää odotellessa ja olusta siemaillessa   O0 Pakko vielä sanoa että aika gurua porukkaa täällä, itse en ymmärrä (vielä) volvojen sielunelämän päälle juur mitään. Asiallisia vastauksia  P>
"Ei se auto voi sille mitään ketä sitä ajaa"

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13583
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: 440:een perehdyttäminen ja kipinä hukassa.
« Vastaus #10 : 08.05.2011, 09:38:30 »
anturissa ole mitään liikkuvia osia, sen liittimen hapettumisesta voisit aloittaa... se on semmonen iduktioanturi
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa vtp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: 440:een perehdyttäminen ja kipinä hukassa.
« Vastaus #11 : 08.05.2011, 22:53:25 »
Kampiakselin asennontunnistimen vika ei jää vikamuistiin, mutta se voidaan testata erillisellä testitoiminnolla. Vanhan foorumin puolella on ohjeita: http://www.volvolandia.com/vlk4.htm

"Komponenttien testaaminen (tila 2):

* Kytke virta ja liitä pistoke 2. töpseliin kuten edellä
* Paina näppäintä 1-3 sekuntia, päästä näppäin 1-2 sekunniksi ja paina uudelleen
1-3 sekuntia.
* Ledi alkaa vilkkua yhtäjaksoisesti, jolloin ollaan diagnostiikkatilassa 2.
* Tässä tilassa voit testata vauhtipyörän anturin, automaattivaihteiston
vaihteenvalitsimen asennontunnistimen sekä B18U-koneen tyhjäkäyntimoottorin
sisällä olevan kytkimen toiminnan.
* Kun ohjausyksikkö saa signaalin kyseiseltä laitteelta, se välkyttää kyseisen
laitteen koodin vahvistukseksi."


Kokeile nyt startata. Mikäli kampiakselin tunnistin tomii, diagnostiikka välkkyttää sen koodin. En nyt muista sitä koodia, mutta mikäli välkytys ei muutu miksikään, tunnistin on rikki.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: 440:een perehdyttäminen ja kipinä hukassa.
« Vastaus #12 : 09.05.2011, 16:12:57 »
jos se auto on seissyt pitkään niin saattaa olla johdoissa vähän hapettumaakin...

eli kannattaa katso sen kampiakselin tunnistimen liitin että onko siinä mahdollinen hapettuma...niitä liittimiä on näissä kahdenlaisia, 3 ja 2 johtoisia. Värit menee niin että 2 johtoisessa: punainen ja valkoinen, 3 johtoisessa nuo edellä mainittujen lisäksi musta...

liitin löytyy siitä kytkinvaijerin päästä sen kytkinhaarukan yläpuolelta..

Poissa DaKyy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: 440:een perehdyttäminen ja kipinä hukassa.
« Vastaus #13 : 10.05.2011, 01:03:39 »
Entäs tuo ajonesto sitten, onkos kojelaudassa punainen ledi? Ja onko kaukosäätöinen keskuslukitus...

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13583
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: 440:een perehdyttäminen ja kipinä hukassa.
« Vastaus #14 : 10.05.2011, 08:22:33 »
Niin kuin tuossa heti ekassa viestissäni toivoin vuosimalli viestiin.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

 

RallyBaron  Samppasport