Uraherkkyys, vetely tai puoltaminen on volvoissakin pienestä kiinni. Tällaisia ajo-ominaisuuksia heikentäviä pieniä asioita voi olla yksi tai useampia samassa autossa.
Esimerkiksi:
- etupään pyöränkulmat
- takapään pyöränkulmat
- renkaan koko
- renkaan ikä
- renkaan kuluneisuus
- renkaan laatu ja materiaali
- renkaan kantavuusluokka
- renkaan nopeusluokka
- kitka/kesä/talvi
- nivelten välykset
- alustan rakenne
- tukivarrenkumit
- ym.
Uusimmassa S80/V70 mallistossa on jämäkät ripustukset edessä mutta edellisessä mallisarjassa rikkinäiset tai liian pehmeät alatukivarren etupuslat sallivat pienessäkin epätasaisuudessa pyörälle suuren liikkeen. Taximallin puslilla meno voi oleellisesti parantua.
Ulkonäön takia en hankkisi liian leveitä tms. renkaita. Sensijaan iso vannekoko tekee autosta kalliimman ja laadukkaamman oloisen. Leveiden renkaiden vetelystä tuossa aloitusviestissä kyselin. Olen nimittäin 80-luvullla säädellyt nelipyöräohjauksista honda preludea ja sen sai pienillä aurausten säädöillä putoamaan ajouriin, kiipeämään urista pois ja myöskin käyttäytymään urista välittämättä. En enää muista mitä tarkkaanottaen tein.
Joo, lähinnä mielessä oli ko. Audin ja Volvon välinen ero raideleveydessä.
Renkaat ei ole samanlaiset mut koko on edessä sama, tosin audissa on takana leveämmät (16x55x225)
Molemmissa pitäs olla etupäät kunnossa.
Mut niin ku sanottua, mun Audia tuntuu urat ohjaavan enemmän, kuin Volvoa.