Futurez  Kulkukoira

Uraherkkyys leveillä renkailla.

  • 22 Vastauksia
  • 11662 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Uraherkkyys leveillä renkailla.
« Vastaus #15 : 18.09.2011, 20:28:48 »
negatiivinen camber kulma s60
kuinka paljon voi laittaa negatiivisen puolelle ettei sisäreuna vielä ihan hirveästi kuluisi?

Tämän mallin 2001- 2008 s60/V70 tuota camberkulmaa pääsee jopa hiukan säätämään uudemmissa ei. Jotain alle 2 astetta taitaa liikkua iskunvaimentimenvarren kahta ruuvia löysäämällä. Renkaan kulumiseen ei kauheasti pitäisi vaikuttaa, mutta en keksi syytä miksi pitäisi muuttaa.

Ohjearvot tuossa ovat -1°12' - +0°36'. Käytännössä siis saattavat molemmat pyörät olla ohjearvoissa, vaikka molemmat olisivat kallellaan samaan suuntaan. Se voi tuntua pienenä puoltamisena. Ohjearvojen mukaan voi siis laittaa -1°12' niihin ja ovat ohjearvoissa.

Poissa V70XC99

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
Vs: Uraherkkyys leveillä renkailla.
« Vastaus #16 : 18.09.2011, 20:42:33 »
Uraherkkyys, vetely tai puoltaminen on volvoissakin pienestä kiinni. Tällaisia ajo-ominaisuuksia heikentäviä pieniä asioita voi olla yksi tai useampia samassa autossa.

Esimerkiksi:
  • etupään pyöränkulmat
  • takapään pyöränkulmat
  • renkaan koko
  • renkaan ikä
  • renkaan kuluneisuus
  • renkaan laatu ja materiaali
  • renkaan kantavuusluokka
  • renkaan nopeusluokka
  • kitka/kesä/talvi
  • nivelten välykset
  • alustan rakenne
  • tukivarrenkumit
  • ym.

Uusimmassa S80/V70 mallistossa on jämäkät ripustukset edessä mutta edellisessä mallisarjassa rikkinäiset tai liian pehmeät alatukivarren etupuslat sallivat pienessäkin epätasaisuudessa pyörälle suuren liikkeen. Taximallin puslilla meno voi oleellisesti parantua.

Ulkonäön takia en hankkisi liian leveitä tms. renkaita. Sensijaan iso vannekoko tekee autosta kalliimman ja laadukkaamman oloisen. Leveiden renkaiden vetelystä tuossa aloitusviestissä kyselin. Olen nimittäin 80-luvullla säädellyt nelipyöräohjauksista honda preludea ja sen sai pienillä aurausten säädöillä putoamaan ajouriin, kiipeämään urista pois ja myöskin käyttäytymään urista välittämättä. En enää muista mitä tarkkaanottaen tein.

Joo, lähinnä mielessä oli ko. Audin ja Volvon välinen ero raideleveydessä.
Renkaat ei ole samanlaiset mut koko on edessä sama, tosin audissa on takana leveämmät (16x55x225)
Molemmissa pitäs olla etupäät kunnossa.
Mut niin ku sanottua, mun Audia tuntuu urat ohjaavan enemmän, kuin Volvoa.
BMW 530 Xd M-sport 2006
Porsche Cayenne 3.2 2005
Audi A3 Sportback 1.6 2007
Kiihtyvyys tehdään väännöllä, nopeus hevosvoimilla

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Uraherkkyys leveillä renkailla.
« Vastaus #17 : 18.09.2011, 21:26:57 »
Mut niin ku sanottua, mun Audia tuntuu urat ohjaavan enemmän, kuin Volvoa.

Mun taannoinen audi oli maanantaikappale ja hajalla joka paikasta kokoajan. Uraherkkyys ja vetely oli niitä pienimpiä murheita. ;D

Poissa Raid

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
  • Entinen Volvoilija
Vs: Uraherkkyys leveillä renkailla.
« Vastaus #18 : 20.09.2011, 18:05:20 »
Nyt on alla brand new ContiPremiumContact2   205/50/17  ei vetele yhtään mihinkään.  Nyt voi samaa tietä ajaa kuten entinen pikku poika "ilman käsiä" kun edellisillä Hankookin(225/45/17) paskoilla auto käyttäytyi kuin rusakko jonka perässä on sata ajokoiraa.  Kulutuskin on aikas kohtuullinen  Rauma -Eurajoki välillä keskikulutus 6,8 kun ed. renkailla 7,6 . ohjauskulmiin tjms ei ole autossa koskettu . Rengaspaineet on samat 2,7.    Mikää mu ei muuttunut kuin renkaan profiili ja tietty nuo ajo-ominasuudet. Contit ei näköjäs turhaan voittanu testiä.

http://www.rengasvertailu.fi/kesarengastestit/tm-kesarengastesti-2011.html
Ford Mondeo Hybrid Wagon 2019

Poissa V70XC99

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
Vs: Uraherkkyys leveillä renkailla.
« Vastaus #19 : 21.09.2011, 02:09:04 »
Mun taannoinen audi oli maanantaikappale ja hajalla joka paikasta kokoajan. Uraherkkyys ja vetely oli niitä pienimpiä murheita. ;D

Ja nyt saa sitten vetää heti muka varmaa tietoaan takas.
Audissa vasen alapallonivel väljä, et silleen.......
Joo, lähinnä mielessä oli ko. Audin ja Volvon välinen ero raideleveydessä.
Renkaat ei ole samanlaiset mut koko on edessä sama, tosin audissa on takana leveämmät (16x55x225)
Molemmissa pitäs olla etupäät kunnossa.
Mut niin ku sanottua, mun Audia tuntuu urat ohjaavan enemmän, kuin Volvoa.

BMW 530 Xd M-sport 2006
Porsche Cayenne 3.2 2005
Audi A3 Sportback 1.6 2007
Kiihtyvyys tehdään väännöllä, nopeus hevosvoimilla

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Uraherkkyys leveillä renkailla.
« Vastaus #20 : 21.09.2011, 12:43:11 »
Nyt on alla brand new ContiPremiumContact2   205/50/17  ei vetele yhtään mihinkään.  Nyt voi samaa tietä ajaa kuten entinen pikku poika "ilman käsiä" kun edellisillä Hankookin(225/45/17) paskoilla auto käyttäytyi kuin rusakko jonka perässä on sata ajokoiraa.  Kulutuskin on aikas kohtuullinen  Rauma -Eurajoki välillä keskikulutus 6,8 kun ed. renkailla 7,6 . ohjauskulmiin tjms ei ole autossa koskettu . Rengaspaineet on samat 2,7.    Mikää mu ei muuttunut kuin renkaan profiili ja tietty nuo ajo-ominasuudet. Contit ei näköjäs turhaan voittanu testiä.

Kyllähän sitä kasitietä nyt ajelee kun on aikalaillla uutta asvalttia ;). Continentaleja olen muutaman kierroksen kuluttanut ja ovat aina olleet miellyttäviä ajaa. Joskus ne ovat kuluneina olleet äänekkäitä. Ei niitä ensiasennusrenkaiksikaan laitettaisi jos olisivat huonoja.

Poissa Raid

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
  • Entinen Volvoilija
Vs: Uraherkkyys leveillä renkailla.
« Vastaus #21 : 22.09.2011, 08:45:58 »
Kyllähän sitä kasitietä nyt ajelee kun on aikalaillla uutta asvalttia ;). Continentaleja olen muutaman kierroksen kuluttanut ja ovat aina olleet miellyttäviä ajaa. Joskus ne ovat kuluneina olleet äänekkäitä. Ei niitä ensiasennusrenkaiksikaan laitettaisi jos olisivat huonoja.
Juu toi 8-tie on ihan hyvä vaihteeksi mutta täällä Eurajoen keskustassa on melkoiset ladut kun santarekat ja muutkin isot vehkeet jurraavat kymmeniä kertoja samaa katua. Kirkkotietä ei noilla edellisillä renkailla pystyny ajamaan ilman että piti kunnolla ratista kiinni, nyt ei ole minkäänlaista vetelyä.
Ford Mondeo Hybrid Wagon 2019

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Uraherkkyys leveillä renkailla.
« Vastaus #22 : 08.10.2011, 10:39:10 »
Pyörät ovat uusikoppaisessa S80:ssa. Noilla renkailla autosta tuli hieman uraherkkä. Toisilla 16" vanteilla ei ole mitään ongelmaa. Pyöränkulmat ovat kohdallaan. Nyt auto uppoaa uraan. Onko kellään tietoa miten joko etu- tai takapään aurausta hienosäätäisi ongelman korjaamiseksi? Joskus tuollaista hienosäädin, mutta ei muistu mieleen mitä voisi tehdä.

Vastaan itselleni: Takapyörien aurausta toleranssien puitteissa hieman lisäsin ja ajettavuus muuttui oleellisesti ja jopa miellyttäväksi.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron