Samppasport  Futurez

VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista

  • 15782 Vastauksia
  • 3278504 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14100 : 25.10.2019, 17:00:49 »
Taitaapa olla lämppärinkenno selvä peli, eräänä aamuna pöläytti tuuliruudun sellaiseen huuruun, että piti paperilla kuivata päästäkseen taipaleelle. Illalla näki, että sisäpinnalle oli kuivunut selvä kalvo, että ei ole pelkkää aamukastetta mitä sieltä tulee. :-\

Onkos se Skandixin (?) kenno nyt ainoa varteenotettava istuvuudeltaan ja toimivuudeltaan?
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Kankikari

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14101 : 25.10.2019, 18:29:33 »
940 kartanon repsikanpuolen jarruvalo ei pala. Polttimo ehjä eikä hapettumaa yhtään missään.

Omaa sulaketta ei taida olla.
Ettei olisi polttimon kanta tai umpion pohja murtunut, eikä se jarruvalon plussan "klipsu" enään osu enään kontaktiinsa.

Neljät valot saanut toimimaan laittamalla jotain auton korin ja umpion pohjan väliin "painamaan" sitä polttimon kantaa umpion pohjaa vasten. Nyt viimesen kohdalla kyllästyin ja siirsin jarruvalot sumareihin ja sumarin vasemmalle alas "jarruvalon" tilalle. En tiedä mitä mieltä leimasetä on.

Onkin näköjää uudemmassa kartanossa johdot lyhyemmät nii ei tuostanoin jarruvaloja nosteta ylös.

Ja vahingossa tuli korjattuakin tuo.. oli polttimon virtaklipsit kääntyny itekseen niin että parkki ja jarruvalo palo iha itekseen. Nyt klipsit erikseen ja jarruvalo toimii.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14102 : 25.10.2019, 21:52:19 »
Onkin näköjää uudemmassa kartanossa johdot lyhyemmät nii ei tuostanoin jarruvaloja nosteta ylös.

Ja vahingossa tuli korjattuakin tuo.. oli polttimon virtaklipsit kääntyny itekseen niin että parkki ja jarruvalo palo iha itekseen. Nyt klipsit erikseen ja jarruvalo toimii.
Voi olla, tai sitten minulla ei ole alkuperäiset johdot. Ainakin tässä tämänhetkisessä p*skahuussissa on niin ranetetut sähköt, että ihme ettei ole palanut koko vessa.

Tänään muuten meinas palaa! Penkinlämmittimessä joku ranetus, alkoi persettä polttamaan kesken ajon ja puskemaan savua nivusista. :2funny:

Kankikari

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14103 : 25.10.2019, 23:25:21 »
Voi olla, tai sitten minulla ei ole alkuperäiset johdot. Ainakin tässä tämänhetkisessä p*skahuussissa on niin ranetetut sähköt, että ihme ettei ole palanut koko vessa.

Tänään muuten meinas palaa! Penkinlämmittimessä joku ranetus, alkoi persettä polttamaan kesken ajon ja puskemaan savua nivusista. :2funny:

Olishan sitä voinu johtoa jatkaa muttei tuo kartanon lampunkotelo oo mikään mieluisa paikka yhtään mihinkään hommaan. Lampunkannan laittokin takasin repii käden ihan riekaleille. Laastaria menee paketti kun tukkii kaikki haavat.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14104 : 26.10.2019, 16:38:02 »
Volvo 960 -91, B6304F.

Tyhkäkäynti heijaa ihan hitusen, kaasurullasta ryntäyttäessä tuntee ihan pienen vavahduksen (joku sylinteri sytyttää heikosti) noin 2000rpm kohdalla, bensaa palaa ~20-25l/100km maantieajossa, nyppii todella terävästi noin 2000rpm kohdalla, jos konetta kuormittaa (esim. Vakkarilla kiihdytys 80-->90).

Pakokaasu haisee vahvalle, tyhjäkäynti on raskaan kuulonen (kuin joku vanaha kaasutinkutonen), putki on päästään pikimusta ja paikoillaan kenkiessä haisee muna. Ei vikakoodeja.

- Puolien johdot korjattu ja käy kaikilla
- jako ok
- lämpöanturi antoi ajosta sammutetulle moottorille noin 400ohm vastusarvon
- IMMu putsattu, ei vaikutusta mutta sammuu ilman immua
- tulpat uudet
- Ilmanputsari puhdas
- termari vaihdettu (viallinen, käy ihan vähän alle puolivälin lämpöviisarissa)
- Putkessa ei vuotoja
- Brake Cleanerilla suihkittu imusarjan liitokset ja alipaineletkut, ei muuttunut käynti

Kulutus pomppasi yht'äkkiä. 400km maantietä, ensimmäinen 180km mentiin 11.2l/100km, mutta nyt tankki on tyhjä (täydestä tyhjään) 320km:n jälkeen.


Mitäs seuraavaksi? Ehdotuksia? Moottorinohjauksen puolella ei vikakoodeja.
Tätä päätelmäketjua on pyöritelty päissä ja tuumailtu seuraavaa:
- Bensapaineensäädin löytyy, rakenteeltaan samanlainen kuin vinokoneessa. Ei vuoda läpi.
- Auki jumineen suuttimen luulisi aiheuttavan käyntihäiriötä tyhjäkäynnilläkin.

Äsken vielä koeajolla kävin, niin noin 1500-2200rpm kun on koneessa ja väännättää, niin alkaa nyppimään (ei ravista tai nyi, kuin olisi joku sylinteri pimeä, vaan nyppii vähän väliä). Jos taas ajaa vaikkapa 80km/h pakkokolmonen päällä (tällöin taitaa olla 2700rpm), niin ei mitään oireita.

Kiertää raikkaasti rajoittimeen.
Monta vikaa tai ominaisuutta päällekkäin.

Ilmastoinnin kompuran kytkeytyminen nypyttää tottumatonta kuskia ja sen huomaa isolla vaihteella maantienopeuksilla. Entäs ilmastoinnin säätimien alipaine. Onko tässä jo pumppu? Jos ei ja on messevä alipainevuoto imupuolella.

Lambaada voi olla karstanen tai menossa romuksi kun kerta katti haisee munalle.  ;D

Ilmastointi pois päältä. Ilmansäätö pois tuulilasilta jne. Mittaa lambaada.

Immu irti pitäis kai jotenkuten käydä?
Koska tämä selvisi, ajattelin sen tänne kirjoittaa, jos jollakulla muulla samanlaisia oireita/ihmettelyä.

Eli katalysaattorin kyljestä löytyi tarvikemallin lambda, joka oli liitetty "karvapersein" sähkömiehenteipin kanssa. >:( Lisäksi vielä kiritty aivan urpotiukkaan ilmeisesti "kuivaan" reikään, joten poikkihan se meni irroittaessa.

Sattui pöytälaatikossa olemaan 850:n nelijohtoinen lambda (960:ssä alunperin kolmejohtoinen), asensin sen ja vedin harmaan (signaalimaa) johdon moottorin kylkeen.
---> tyhjäkäynti nyt tasaista, eikä haise enään kanikselle.

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14105 : 26.10.2019, 17:55:25 »
Taitaapa olla lämppärinkenno selvä peli, eräänä aamuna pöläytti tuuliruudun sellaiseen huuruun, että piti paperilla kuivata päästäkseen taipaleelle. Illalla näki, että sisäpinnalle oli kuivunut selvä kalvo, että ei ole pelkkää aamukastetta mitä sieltä tulee. :-\

Onkos se Skandixin (?) kenno nyt ainoa varteenotettava istuvuudeltaan ja toimivuudeltaan?
Skandixin/volvon kenno jos haluaa alkuperäistä vastaavan, noin 300€ ja molemmat taitavat olla classic parts kamaa. Ei-ilmastoituun voi mielestäni myös harkita nissensiä tai vastaavaa. Justa heitin uuden nissens kennon 8v vanhan tilalle kun luulin, että se oli vuotanut. Vuoto olikin letkun juuressa, eli se 8v vanha nissens oli ihan kunnossa. Hintaa 30€ Nimarkilta. Ei lämpene ihan yhtä hyvin kuin alkuperiäinen, muttei haittaa kesäautossa.

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6583
  • 1% Hybridi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14106 : 26.10.2019, 18:59:52 »
V40 -99 Polttaa mittaristonvalon sulakkeen noin 5-10 minuuttia käynnistyksen jälkeen. Olen käynyt sivuvalot läpi ja tehnyt uudet liittimet teippiviritysten tilalle. Molempien etupenkkien liittimet on irroitteittu eli sielläkään tuo vika ei voi olla, sivuvalojen johdoissa tietty saattais olla mahdollinen oikosulun paikka, mutta mistäpä muualta sitä voisi vielä metsästää. Mittariston valot on olleet murheenkryyni koko omassa hallinnassa olo ajan eli kylmänä vain puolet mittaristosta on valaistu, mutta auton lämmittyä toinenkin puoli yleensä on alkanut "palamaan" . Kyseessä on kuitenkin melko iso varoke (keltainen) eli muistaakseni 20A
Mitäs muuta tuon varokkeen takana on kuin sivuvalot , mittaristonvalot ja istuinlämmitimet ?
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2468
  • Kantti on kaunista.
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14107 : 27.10.2019, 12:58:24 »
960 2,9 automaatti -91. Miksei anna tulpille asti kipinää? Puolille tulee virta kyllä.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14108 : 27.10.2019, 13:50:38 »
Skandixin/volvon kenno jos haluaa alkuperäistä vastaavan, noin 300€ ja molemmat taitavat olla classic parts kamaa.

Eli tämä, kun autossa on ilmastoinnin esivalmius:

http://www.skandix.de/en/spare-parts/interior-temperature/heater/heat-exchanger/heat-exchanger-interior-heating/1021452/ ?

Tulikos tuossa hytin puolelle vesiletkuja, jotka kannattas vaihtaa samalla? Vois vaihtaa joka tapauksessa, kun ovat nekin sen 30 vuotta nuoria... Ja rikkoa siinä yhteydessä alkuperäisen alipainehanan. ::)
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Kankikari

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14109 : 27.10.2019, 13:55:00 »
Eli tämä, kun autossa on ilmastoinnin esivalmius:

http://www.skandix.de/en/spare-parts/interior-temperature/heater/heat-exchanger/heat-exchanger-interior-heating/1021452/ ?

Tulikos tuossa hytin puolelle vesiletkuja, jotka kannattas vaihtaa samalla? Vois vaihtaa joka tapauksessa, kun ovat nekin sen 30 vuotta nuoria... Ja rikkoa siinä yhteydessä alkuperäisen alipainehanan. ::)

Kiinteillä putkillä tulee läpi tulipellin jossa letkut koneeseen ja alipainehana. Sen voi heittää pois mun mielestä.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14110 : 27.10.2019, 14:00:33 »
960 2,9 automaatti -91. Miksei anna tulpille asti kipinää? Puolille tulee virta kyllä.
Puolien johtosarja. Kuori siitä "VOLVO 24V" kannen alta niiden johtojen muovisuojia ja metsästä johtojen halkeamia

Tucci

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14111 : 27.10.2019, 16:13:42 »
Eli tämä, kun autossa on ilmastoinnin esivalmius:

http://www.skandix.de/en/spare-parts/interior-temperature/heater/heat-exchanger/heat-exchanger-interior-heating/1021452/ ?

Tulikos tuossa hytin puolelle vesiletkuja, jotka kannattas vaihtaa samalla? Vois vaihtaa joka tapauksessa, kun ovat nekin sen 30 vuotta nuoria... Ja rikkoa siinä yhteydessä alkuperäisen alipainehanan. ::)
Aiemmin tuon kennon toinen pääty oli isompi, varaa jotain millä kennon saa tiiviiksi ja kiinnikettä voi joutua muokkaamaan tai tekemään uuden.
Samalla tarkistaa alipainkellot.

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2468
  • Kantti on kaunista.
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14112 : 27.10.2019, 16:41:29 »
Puolien johtosarja. Kuori siitä "VOLVO 24V" kannen alta niiden johtojen muovisuojia ja metsästä johtojen halkeamia
Siellä kuulemma ihme asennuksia tehty. Abicoliittimillä kuulemma liitetty johtoja takas yhteen.  ??? Saako noita puolia testattua mitenkään että onko ehjiä. Ei oo oma auto siis, serkun volvosta kyse ja seisoo Lappeenrannassa.  :-\

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14113 : 27.10.2019, 18:20:02 »
Onko kaikki puolat mykkänä vai vaan jotain satunnaisia? Jos satunnaisia, niin sitten toi johtis tai sytkäpäätteet. Jos kaikki, niin voisko vaan olla kampianturi sökönä?

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2468
  • Kantti on kaunista.
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14114 : 27.10.2019, 18:24:48 »
Onko kaikki puolat mykkänä vai vaan jotain satunnaisia? Jos satunnaisia, niin sitten toi johtis tai sytkäpäätteet. Jos kaikki, niin voisko vaan olla kampianturi sökönä?
Kaikki ilmeisesti mykkiä. Välitän tiedot eteenpäin.

 

Futurez  Kulkukoira