Joku 16mm² pienin, mitä käyttäisin akkukaapeleiksi. Jätän viisaampien vastuulle kertoa kaavoista, millä laskea virrankulutuksia ja kaapelien mitoituksia.
Joka tapauksessa päävirtakaapelin on oltava luokkaa "sormenpaksuinen", ja isompi on aina parempi, niin ei tule häviöitä.
Otat vaikka vanhat malliksi ja teetät niiden mukaan uudet. Tosiaan plussa menee alunperin akulta startille ja jatkaa samasta navasta toisella kaapelilla laturille.
Ja olikos maajohto sitten laturilta moottoriin ja moottori taas maadoittuu jostain alhaalta runkoon? Siitä on aikaa, kun omia takavetovolvoja pääsin ropaamaan, niin muistikuvat on vähän hataria...
Niin ja akusta runkoon menevä maakaapeli on ihan yhtä tarkeä, jotta piiri sulkeutuu. Eikä esim. paksu plus-kaapeli auta virrankulkua, jos maapuolella on ohut johto kuristamassa.
Ja jos moottorista esim. puuttuu kunnon maadoitus runkoon, niin sellainen toki kannattaa lisätä. Kaikki kaapeloinnit tekee vaan niin, että kaapeleihin ja liitoksiin kohdistuu mahdollisimman vähän liikettä ja vetoa.
E: Ja jos siis kelataan sen verran taaksepäin, että auto starttaa hyvin, mutta lataa huonosti, niin eiköhän se ongelma löydy siitä laturin ja startin välisestä plus-kaapelista, tai laturin/startin maadoituksesta.
Koita vaikka vielä ensin laittaa käynnistyskaapeli akun plussasta laturin plussaan. Jos tällä alkaa ladata, niin plussapuolelta vikaa hakemaan. Tai sitten koitat vastaavaa maapuolelle, eli maadoitat laturin moottoriin; nouseeko latausjännite akulla? Tai koitat maadoittaa moottorin akun runkoon; jos auttoi, niin laitat lisämaadoituksen moottorista runkoon jne...