Autodiagnoosi  Carcom Oy

940 laturi (Palkkio)

  • 40 Vastauksia
  • 7947 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JW

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 laturi (Palkkio)
« Vastaus #15 : 07.02.2019, 18:57:35 »
Laturin + ja maa ok?

Eli akulta laturille (plussa) ok?
Laturilta maa imusarjaan ok?
Moottorin maadoitus (akulta moottorille) ok?

Jos laturi on ok, niin joku noista kolmesta. Ei voi olla muuta, vaikka manaaja olisi käynyt auton luona.

Plussa on ok ainakin tulee akun jännite sinne 12.2-12.6, Maajohto imusarjaan on vaihdettu ja pinta putsattu, laturi on varmasti ok, moottorin ja akun maadotuksesta en tiedäkkään miten se mitataan ja lähtisikö auto käyntiin ylipäätään ilmab että olisi kunnossa?

Poissa JW

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 laturi (Palkkio)
« Vastaus #16 : 07.02.2019, 19:00:38 »
Laturin + ja maa ok?

Eli akulta laturille (plussa) ok?
Laturilta maa imusarjaan ok?
Moottorin maadoitus (akulta moottorille) ok?

Jos laturi on ok, niin joku noista kolmesta. Ei voi olla muuta, vaikka manaaja olisi käynyt auton luona.

Mitä muuten tapahtuu jos lätkäsen laturilta maapiuhan suoraan akun miinukseen ?

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 940 laturi (Palkkio)
« Vastaus #17 : 07.02.2019, 19:05:14 »
Lataako se siis ollenkaan?

Ei tosiaan (välttämättä) lähde käyntiin, jos on moottorin maa surkea.

Kun ei tuossa voi oikein olla kuin jokin perinjuurin yksinkertainen asia, joka on nyt vain epähuomiossa tehty väärin tai jotain pielessä. Herätteen puuttuminenkaan ei tosiaan latausta täysin poista. Tai ainakin itsellä alkanut tuolloin lataamaan, kun on antanut kierroksia.

Oletko mitannut laturin + ja - napojen välisen jännitteen? Auto käydessä ja kone seis?
Sitten laturin - ja imusarjan välinen jännite-ero?
Laturin + ja akun + välinen jännite-ero?
Molemmat sekä käynnissä, että sammuksissa.


Itseasiassa vaikka se plussa antaisi akun jännitteen, voi silti olla siten hapettunut, ettei kestä kuormaa. Muistaakseni (MuTu) volvossakin menee kaksi plussaa, toinen startille ja toinen laturille ---> jos laturin johto on surkea, niin ei lataa, mutta starttaa normaalisti.

Tuon voisi sulkea pois ihan apukaapeleilla, jos apukaapelin hauenleuka mahtuu ottamaan laturin plussasta kiinni. Johdon toinen pää akun plussaan ja toisen painaa sitä laturin plussaa vasten, auto käynnissä tietenkin.
Kuulee jo äänestä heti jos alkaa lataamaan.

Ei tuossa oikeastaan voi olla muuta enään, jos kerta tosiaan on:
- Laturi varmasti ok.
- Laturin maa mitattu toimivaksi (ei suuria jännite-eroja auto käydessä välillä laturi-imusarja sekä imusarja - akun miinusnapa)
- Herätettäkin testattu (tätä ei kokemuksieni mukaan etes tarvitse, vaan jossain 3-4krpm kun käyttää kierrokset, alkaa lataamaan ilman herätettäkin)

Poissa JW

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 laturi (Palkkio)
« Vastaus #18 : 07.02.2019, 19:23:41 »
Lataako se siis ollenkaan?

Ei tosiaan (välttämättä) lähde käyntiin, jos on moottorin maa surkea.

Kun ei tuossa voi oikein olla kuin jokin perinjuurin yksinkertainen asia, joka on nyt vain epähuomiossa tehty väärin tai jotain pielessä. Herätteen puuttuminenkaan ei tosiaan latausta täysin poista. Tai ainakin itsellä alkanut tuolloin lataamaan, kun on antanut kierroksia.

Oletko mitannut laturin + ja - napojen välisen jännitteen? Auto käydessä ja kone seis?
Sitten laturin - ja imusarjan välinen jännite-ero?
Laturin + ja akun + välinen jännite-ero?
Molemmat sekä käynnissä, että sammuksissa.


Itseasiassa vaikka se plussa antaisi akun jännitteen, voi silti olla siten hapettunut, ettei kestä kuormaa. Muistaakseni (MuTu) volvossakin menee kaksi plussaa, toinen startille ja toinen laturille ---> jos laturin johto on surkea, niin ei lataa, mutta starttaa normaalisti.

Tuon voisi sulkea pois ihan apukaapeleilla, jos apukaapelin hauenleuka mahtuu ottamaan laturin plussasta kiinni. Johdon toinen pää akun plussaan ja toisen painaa sitä laturin plussaa vasten, auto käynnissä tietenkin.
Kuulee jo äänestä heti jos alkaa lataamaan.

Ei tuossa oikeastaan voi olla muuta enään, jos kerta tosiaan on:
- Laturi varmasti ok.
- Laturin maa mitattu toimivaksi (ei suuria jännite-eroja auto käydessä välillä laturi-imusarja sekä imusarja - akun miinusnapa)
- Herätettäkin testattu (tätä ei kokemuksieni mukaan etes tarvitse, vaan jossain 3-4krpm kun käyttää kierrokset, alkaa lataamaan ilman herätettäkin)


Ei lataa ollenkaan.

Apukaapeleita on käytetty akulta suoraan laturin plussalle.

En muistaakseeni mitannut laturin + ja akun - jännitettä, mitä tämä kertoo? Joku muistikuva että olisi ollut akun jännitteen verran.

Miten mitataan jännite ero?

Vanha laturi alkoi oireilemaan ensiksi silleen että ei ladannut ennenkuin käytti kerran rajottimella kierrokset ja kun sammutti, käynnisti heti perään niin ei ladannut vaan piti tosiaan polkasta.

Ollaan nyt 2vk joka päivä ihmetelty purettu ja käyty läpi eikä vaan keksi missä vika on. Kaikki on varmaan vaihdettu kohta mitä voi vaihtaa.

Menen nyt tutkimaan tuota maapiuhaa.

Mitä hajoaa jos vedän akulta + suoraan laturin + ja akulta suoraan - laturin -? Poissulkisiko se johtoviat? Riittäisi vaan että yleismittarissani näkisin pitkästä aikaa jotain 14v luokkaaa ja voisi sitten miettiä ratkaisua tuohon.

Onko muuten niin että herätettä ei voi suoraan akulle laittaa pidemmäksi aikaa kun imee akun tyhjäksi?
Mutta jos tosiaan pitöisi herätä kun antaa kierroksia niin tuskin on siitäkään.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 940 laturi (Palkkio)
« Vastaus #19 : 07.02.2019, 19:30:25 »
Jännite-eron voit mitata yleismittarin jännitepuolella.

Esimerkiksi tuo laturin maapiuha imusarjaan.

Yleismittarista "kymppivoltti" alue (ihan kuin akkua mittaisi) ja toinen piuha laturin perään maapiuhan lähdölle, toinen imusarjaan. Tällöin mittari näyttää, onko näiden välillä jännite-eroa.
Jos on, näet volttilukemia.

Laturin ei pitäisi ottaa kyttyrää kokeilla kytkeä "suoraan akkuun" johdoilla ja tällöin pitäisi tosiaan sulkeutua johtoviat pois.

Poissa JW

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 laturi (Palkkio)
« Vastaus #20 : 07.02.2019, 20:16:15 »
Jännite-eron voit mitata yleismittarin jännitepuolella.

Esimerkiksi tuo laturin maapiuha imusarjaan.

Yleismittarista "kymppivoltti" alue (ihan kuin akkua mittaisi) ja toinen piuha laturin perään maapiuhan lähdölle, toinen imusarjaan. Tällöin mittari näyttää, onko näiden välillä jännite-eroa.
Jos on, näet volttilukemia.

Laturin ei pitäisi ottaa kyttyrää kokeilla kytkeä "suoraan akkuun" johdoilla ja tällöin pitäisi tosiaan sulkeutua johtoviat pois.


En kerinnyt mittailemaan kun pitää kaupassa käydä, mutta nyt kokeilin suoraan akulta -+ niin ainakin etuvalot kirkastui kun polkasin eikö tuo tarkoita että lataa jotenkin?

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 940 laturi (Palkkio)
« Vastaus #21 : 07.02.2019, 20:43:29 »

En kerinnyt mittailemaan kun pitää kaupassa käydä, mutta nyt kokeilin suoraan akulta -+ niin ainakin etuvalot kirkastui kun polkasin eikö tuo tarkoita että lataa jotenkin?
Tarkoittaa.

Jos siis sait ihan "asennettua" nyt suorat piuhat ja voit istua autossa sisällä kun starttaat, niin myös puhallin piristyy huomattavasti kun laturi herää.

Sillä itse noin viikon ajan tarkkailin, lataako vaikoeikö. :D Minulla oli siis mittaristo täysin mykkä eikä heräte täten toiminut. :)

Mutta jos noin on, että suorilla piuhoilla lataa, niin onneksi olkoon! Vika on sittenkin (edelleen) johdoissa ja/tai liitoksissa ja ottaisin syyniin laturin plusjohdon ensimmäisenä (akun kengältä laturille).

Eräässä ei-volvo -kulkineessa minulla oli startin piuha hapettunut kuoren sisältä käyttökelvottomaksi. Etsin vikaa useamman viikon, mittaamalla ei löytynyt mitään vikaa, kunnes starttasin ECU:n sulake irti pirun pitkään ja kaveri mittasi virtoja virtapihdeillä. Löytyi sitten yksi kohta, josta oli kuori murtunut hitusen ja sen sisällä pelkkää sinivihreää jauhoa.

Eli se vika voi hyvinkin olla piuhassa, vaikka vaikuttaa ehjälle. ;)

Poissa JW

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 laturi (Palkkio)
« Vastaus #22 : 07.02.2019, 21:20:16 »
Tarkoittaa.

Jos siis sait ihan "asennettua" nyt suorat piuhat ja voit istua autossa sisällä kun starttaat, niin myös puhallin piristyy huomattavasti kun laturi herää.

Sillä itse noin viikon ajan tarkkailin, lataako vaikoeikö. :D Minulla oli siis mittaristo täysin mykkä eikä heräte täten toiminut. :)

Mutta jos noin on, että suorilla piuhoilla lataa, niin onneksi olkoon! Vika on sittenkin (edelleen) johdoissa ja/tai liitoksissa ja ottaisin syyniin laturin plusjohdon ensimmäisenä (akun kengältä laturille).

Eräässä ei-volvo -kulkineessa minulla oli startin piuha hapettunut kuoren sisältä käyttökelvottomaksi. Etsin vikaa useamman viikon, mittaamalla ei löytynyt mitään vikaa, kunnes starttasin ECU:n sulake irti pirun pitkään ja kaveri mittasi virtoja virtapihdeillä. Löytyi sitten yksi kohta, josta oli kuori murtunut hitusen ja sen sisällä pelkkää sinivihreää jauhoa.

Eli se vika voi hyvinkin olla piuhassa, vaikka vaikuttaa ehjälle. ;)

Juu, otan huomenna tarkempaan syyniin nuo johdot, elikkä vedän uudelleen navalta laturille plussan ja tarvittaessa maapiuhan laturilta sijotan parempaan paikkaan, päivittelen huomenna lisää.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: 940 laturi (Palkkio)
« Vastaus #23 : 07.02.2019, 21:35:18 »
Jännitemittarit on hankalia tuossa vianhaussa, kun ne ei rasita yhtään. Esim 55W halogeenipolttimo testijohdon kanssa on paljon parempi kun se käyttää luokkaa 4A virtaa, jolloin kontaktin pitää olla kohtuullisen hyvä että se syttyy kunnolla.

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
Vs: 940 laturi (Palkkio)
« Vastaus #24 : 07.02.2019, 21:54:40 »
Eikös näissä ollut niin, että akulta lähtee + kaapeli koneen alta startille ja startilta toinen laturille? Siellä moottorin alapalkkia pitkin menevä kaapeli saa päällensä kaiken vuosien saatossa valuneen öljymoskan ja ajan myötä kaapelin kuori hapertuu ja pahimmassa tapauksessa seuraa oikosulku ja tulipalo.

Nyt kun suorilla kaapeleilla akulta laturille on selvitetty, että kyseessä on johtovika, niin laittaisin saman tien kaikki uutta. Tuskin montaa kymppiä maksaa tarvittavat kaapelit metritavarana ja moneen paikkaan varmasti sopii ihan hyllytavarana liittimineen löytyvät kaapelit.
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

Poissa JW

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 laturi (Palkkio)
« Vastaus #25 : 07.02.2019, 22:55:17 »
Eikös näissä ollut niin, että akulta lähtee + kaapeli koneen alta startille ja startilta toinen laturille? Siellä moottorin alapalkkia pitkin menevä kaapeli saa päällensä kaiken vuosien saatossa valuneen öljymoskan ja ajan myötä kaapelin kuori hapertuu ja pahimmassa tapauksessa seuraa oikosulku ja tulipalo.

Nyt kun suorilla kaapeleilla akulta laturille on selvitetty, että kyseessä on johtovika, niin laittaisin saman tien kaikki uutta. Tuskin montaa kymppiä maksaa tarvittavat kaapelit metritavarana ja moneen paikkaan varmasti sopii ihan hyllytavarana liittimineen löytyvät kaapelit.

Mulla on 40 metriä 1.5mm2 kaapelia jolla pikkusubbarin, kaiuttimet, varashälyttimen ja jännitemittarin kabiiniin vedin, mutta mahtaako olla liian ohutta laturille? En nyt muista kuinka paksua siellä on nyt on.

Eli ymmärsinkö nyt oikein että vedän kaapelin + navalta suoraan laturille ja maakaapelin laturinperästä moottoriin vai runkoon?


Poissa JW

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 laturi (Palkkio)
« Vastaus #26 : 07.02.2019, 22:55:57 »
Jännitemittarit on hankalia tuossa vianhaussa, kun ne ei rasita yhtään. Esim 55W halogeenipolttimo testijohdon kanssa on paljon parempi kun se käyttää luokkaa 4A virtaa, jolloin kontaktin pitää olla kohtuullisen hyvä että se syttyy kunnolla.

Tuo täytyy pitää mielessä.

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
Vs: 940 laturi (Palkkio)
« Vastaus #27 : 07.02.2019, 23:32:57 »
Joku 16mm² pienin, mitä käyttäisin akkukaapeleiksi. Jätän viisaampien vastuulle kertoa kaavoista, millä laskea virrankulutuksia ja kaapelien mitoituksia.
Joka tapauksessa päävirtakaapelin on oltava luokkaa "sormenpaksuinen", ja isompi on aina parempi, niin ei tule häviöitä.
Otat vaikka vanhat malliksi ja teetät niiden mukaan uudet. Tosiaan plussa menee alunperin akulta startille ja jatkaa samasta navasta toisella kaapelilla laturille. 
Ja olikos maajohto sitten laturilta moottoriin ja moottori taas maadoittuu jostain alhaalta runkoon? Siitä on aikaa, kun omia takavetovolvoja pääsin ropaamaan, niin muistikuvat on vähän hataria...
Niin ja akusta runkoon menevä maakaapeli on ihan yhtä tarkeä, jotta piiri sulkeutuu. Eikä esim. paksu plus-kaapeli auta virrankulkua, jos maapuolella on ohut johto kuristamassa.
Ja jos moottorista esim. puuttuu kunnon maadoitus runkoon, niin sellainen toki kannattaa lisätä. Kaikki kaapeloinnit tekee vaan niin, että kaapeleihin ja liitoksiin kohdistuu mahdollisimman vähän liikettä ja vetoa.

E: Ja jos siis kelataan sen verran taaksepäin, että auto starttaa hyvin, mutta lataa huonosti, niin eiköhän se ongelma löydy siitä laturin ja startin välisestä plus-kaapelista, tai laturin/startin maadoituksesta.
Koita vaikka vielä ensin laittaa käynnistyskaapeli akun plussasta laturin plussaan. Jos tällä alkaa ladata, niin plussapuolelta vikaa hakemaan. Tai sitten koitat vastaavaa maapuolelle, eli maadoitat laturin moottoriin; nouseeko latausjännite akulla? Tai koitat maadoittaa moottorin akun runkoon; jos auttoi, niin laitat lisämaadoituksen moottorista runkoon jne...
« Viimeksi muokattu: 07.02.2019, 23:45:42 kirjoittanut KalleKyy »
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

Poissa JW

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 laturi (Palkkio)
« Vastaus #28 : 08.02.2019, 01:01:29 »
Joku 16mm² pienin, mitä käyttäisin akkukaapeleiksi. Jätän viisaampien vastuulle kertoa kaavoista, millä laskea virrankulutuksia ja kaapelien mitoituksia.
Joka tapauksessa päävirtakaapelin on oltava luokkaa "sormenpaksuinen", ja isompi on aina parempi, niin ei tule häviöitä.
Otat vaikka vanhat malliksi ja teetät niiden mukaan uudet. Tosiaan plussa menee alunperin akulta startille ja jatkaa samasta navasta toisella kaapelilla laturille. 
Ja olikos maajohto sitten laturilta moottoriin ja moottori taas maadoittuu jostain alhaalta runkoon? Siitä on aikaa, kun omia takavetovolvoja pääsin ropaamaan, niin muistikuvat on vähän hataria...
Niin ja akusta runkoon menevä maakaapeli on ihan yhtä tarkeä, jotta piiri sulkeutuu. Eikä esim. paksu plus-kaapeli auta virrankulkua, jos maapuolella on ohut johto kuristamassa.
Ja jos moottorista esim. puuttuu kunnon maadoitus runkoon, niin sellainen toki kannattaa lisätä. Kaikki kaapeloinnit tekee vaan niin, että kaapeleihin ja liitoksiin kohdistuu mahdollisimman vähän liikettä ja vetoa.

E: Ja jos siis kelataan sen verran taaksepäin, että auto starttaa hyvin, mutta lataa huonosti, niin eiköhän se ongelma löydy siitä laturin ja startin välisestä plus-kaapelista, tai laturin/startin maadoituksesta.
Koita vaikka vielä ensin laittaa käynnistyskaapeli akun plussasta laturin plussaan. Jos tällä alkaa ladata, niin plussapuolelta vikaa hakemaan. Tai sitten koitat vastaavaa maapuolelle, eli maadoitat laturin moottoriin; nouseeko latausjännite akulla? Tai koitat maadoittaa moottorin akun runkoon; jos auttoi, niin laitat lisämaadoituksen moottorista runkoon jne...

Laturilta lähti ainakin maapiuha imusarjalle. Auto starttaa iloisesti, latausjännitettä ei ollenkaan. Huomasin tuossa kun mittailin että + kaapeli mikä tulee laturille ilmeisesti sitten startin kautta on max 2-3mm2 ja kun vielä mittasin jännitettä niin hyppi 8-12.3v välillä, eikös tämä kieli huonosta johdosta myös.

Ajattelin nyt ensi-apuna vetästä suoraan akulta plussan paksuimmalla kaapelilla mitä nyt löydän kaapeista laturille ja miinuksen moottoriin tai runkoon. Siihen asti että pääsen lämpimään talliin tutkimaan, rupeaa tuo parkkipaikka asentelu pakkasessa ottamaan myös päähän. Sitten jos sen saa lataamaan niin seuraava projekti on etsiä lapio jostain kun aura on tehnyt sellasen hienon yli metrin kinoksen auton taakse  ;D

Poissa LAIRA

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 325
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 laturi (Palkkio)
« Vastaus #29 : 08.02.2019, 08:13:14 »
Tuskin tästä on apua, mutta kiinnostaisi vaan kuulla miten vanha akku sulla on? (vaikka starttaakin hyvin) Samoin noiden akkukenkien  ja akunnapojen puhtaus? Ne vastepinnat olen pyrkinyt vuosittain tarkistamaan ja puhdistamaan kirkkaiksi. (ei noissa tarvi olla paljoa ylimenovastusta kun tulee ongelmia)

 

Elekma  Autoracing