RallyBaron  Samppasport

740 / 47 vaihdelaatikko

  • 7 Vastauksia
  • 1520 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leo L-ki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
740 / 47 vaihdelaatikko
« : 03.02.2019, 21:55:48 »
Ajelin perheen 745/47 laatikolla. Autossa oli ominaisuus, jota en ollut ennen näissä  havainnut. Ykkös- ja kakkos- vaihteet eivät menneet suosiolla päälle. Muut vaihteet toimivat normaalisti eli todella hyvin. Mahtaako jossain vivustossa olevan kulumaa tai jokin paikka rikki. Pakin tai kolmosen ja nelosen kautta pikkuvaihteet sai jotenkin päälle. Neuvoja kuunnellaan kiitollisena.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 740 / 47 vaihdelaatikko
« Vastaus #1 : 03.02.2019, 22:05:14 »
kytkin? pakkisalvan säätö?
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Lays

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
Vs: 740 / 47 vaihdelaatikko
« Vastaus #2 : 03.02.2019, 23:01:52 »
Pakkilukon säätö ainakin vaikuttaa tohon varsinkin, jos on väljää siellä kepin alapäässä.
Kokeile painaa pakkilukko pois ja sitten laittaa 1. ja 2. vaihteita päälle.
Vain halvin on kyllin hyvää.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 740 / 47 vaihdelaatikko
« Vastaus #3 : 04.02.2019, 17:07:06 »
Ittellä taitaa askin sisältä tulla se väljä, eikös ne tälläsiä ole ollut aina?  :2funny:

Täytyy kattoo se etummainen liitos, luultavasti tulee kuitenkin sieltä...
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa ari1956

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 / 47 vaihdelaatikko
« Vastaus #4 : 18.03.2019, 12:38:31 »
Minulla on vm. 1993 B230FD ja M47 vaihteisto 940 farmarissani.
Vuosia sitten katsastuksessa tuli sanomista kun ykkösvaihdetta ei meinannut saanut millään päälle. Vika oli ollut jo kuukausia, mutta sen kanssa tuli toimeen,
Vaihdekeppi piti työntää jännittäen vasemmalle, niin vaihteen sai päälle.
Tämä on kuulemma tyyppivika. Kantakorjaamo ratkaisi asian nopeasti ja halvalla.
Joku muoviosa vaihdekepistä alaspäin oli kulunut, se maksoi alle 15 euroa. En muista enää, saiko sen korjattua sisätiloista käsin. Kuitenkin, työ ei ollut suuri. Muut vaihteet olivat menneet päälle helposti.

Nyt on autollani ajettu noin 405000 km tai hieman vähemmän. Jouduin arvioimaan todellisen km-määrän, laskemalla lähes vuoden bensiinikuiteista (joissa on litramäärä) käyttäen 10 l/ 100 km bensiinikulutusta ajokilometrini. Vaihteisto on toiminut oikein hyvin. Vaihteistoon ja perään kannattaa vaihtaa öljyt muutaman vuoden ajon jälkeen. Muistaakseni vaihteistoöljyn vaihto-km ei mainita huolto-ohjelmassa lainkaan!
Volvo 945 GL  vm.93, B230FD  2.3 l,  vaihdelaatikko M47, 8 V, 85kW ei ilmastointia, ABS, ei turvatyynyjä

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: 740 / 47 vaihdelaatikko
« Vastaus #5 : 22.03.2019, 22:57:57 »
Ittellä taitaa askin sisältä tulla se väljä, eikös ne tälläsiä ole ollut aina?  :2funny:

Täytyy kattoo se etummainen liitos, luultavasti tulee kuitenkin sieltä...

Kerrotko tästä lisää? Omasta shimmasin syksyllä kepin alapään, mutta taas tuntuu 1-2 vähän takeltelevan...

Voiko pakkilukkoa säätämällä kompensoida väljää vivustoa?
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa kestosippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 275
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 / 47 vaihdelaatikko
« Vastaus #6 : 23.03.2019, 11:55:19 »




Itselläni väljyys oli tuolla auton alla olevassa siirtoklunssissa. Tein ohuet prikat joilla väljyys korjaantui.
« Viimeksi muokattu: 23.03.2019, 11:57:09 kirjoittanut kestosippi »
V70 2,4d automaatti  vm.2010 (D5244T14)

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 740 / 47 vaihdelaatikko
« Vastaus #7 : 24.03.2019, 15:38:41 »
Kerrotko tästä lisää? Omasta shimmasin syksyllä kepin alapään, mutta taas tuntuu 1-2 vähän takeltelevan...

Voiko pakkilukkoa säätämällä kompensoida väljää vivustoa?

Siellä vaihdelaatikon hännässä on se ensimmäinen liitos.

Jos 1-2 takertelee niin kytkin lopussa, synkat loppu tai pakkilukko väärin säädetty. Kannattaa katsoa liikkuuko se keppi liikaa vai liian vähän vasemmalle, sen mukaan siirtää sitä pakkilukkoa.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

 

KL-varaosat  Race.fi