Ateho  Elekma

Volvo 960 ohjauksessa hämminkiä

  • 3 Vastauksia
  • 929 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mörssi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Volvo 960 ohjauksessa hämminkiä
« : 23.03.2019, 23:52:24 »
Tere,

vaihdoin juuri 960:eeni (3-litrainen automaatti, -95 loppuvuotta eli käytännössä -96 vuosimalli) oikealta raidetangon sisäpään, kun huomasin olevan väljä. Vaihoin samalla kertaa molemmilta puolilta nuo sisäpäät ja lisäksi ulkopäät, ajatuksena ettei tarvitsis hetkeen vaihtaa. Sisäpäiksi tuli Volvon tuotteet ja ulkopäiksi TRW:n tuotteet Motonetista. Mittasin pituudet vanhoista noin suurin piirtein, ajatuksena oli käyttää kummiskin pyörien suuntauksessa.

Kyseisen rempan jälkeen oikealle kääntäessä alkoi kuulua kahnaavaa ääntä, ikään kuin pyörä ottaisi johonkin kiinni. Lisäksi ei kääntynyt enään ääriasentoon oikealle, vaan jäi hieman vajaaksi. Vasemmalle pyörittäessä kääntyy ääriasentoon, 1 kierros ja 3/4 kierrosta, mutta oikealle pyörittäessä kääntyy vain 1 kierroksen 1/4 kierrosta. Ajattelin, että oiskohan suuntauksesta johtuvaa ja käytin pyörien suuntauksessa. Ratti oli alkuperäisen rempan jäljiltä vähän vinossa, suuntauksen jälkeen oli taas suorassa, mutta tuo kahnaaminen jäi. Suuntauksessa huomattiin oikealta olevan myös alapallonivelen ja tukivarren puslan väljä, joten päätin vaihtaa ne ja katsoa vaikuttaako tähän kahnaukseen. Puslat tuli molemmat uutta, Volvon osat ja alapallonivel Motonetistä Lemförderin tekele. Kahnaus jäi silti.

Tuo kahnaus kuulostaisi tulevan oikealta ja kuuluvan pyörän pyörimisen mukaisesti, ottaa myös vastaan huomattavasti sillä pysäyttää auton jos menee tyhjäkäynnillä. Voisiko jarrussa olla jotain häiriötä? Iskarissa? Renkaita on pyöritelty laidasta laitaan keula ylhäällä ja renkaat maassa, mitään syytä ja kiinniottavaa en ole löytänyt, eikä alustassa pitäisi olla nyt mitään väljääkään.

Voisiko hammastanko olla väärässä kohtaa? Nyt toki on pyörän kulmat säädetty kohdilleen ja rattikin suorassa, joten en ite usko. Voisiko hammastanko olla saanut kipeää raidetankorempassa? Otin putkitongeilla kiinni sisäpään sisänivelestä ja siitä kieräytin auki jengoilta, hammastangon putkesta en pitänyt mistään kiinni kun lähti kummiskin kohtuullisella voimankäytöllä irti, ei tarvinut hampaat irvessä riuhtoa.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5755
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 ohjauksessa hämminkiä
« Vastaus #1 : 24.03.2019, 05:33:49 »
Raidetangon ulkopäät on eri vasen vs oikea. Olisiko tullut väärä osa jommalle kummalle puolelle?
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 552
  • O.V.L.O.V.
Vs: Volvo 960 ohjauksessa hämminkiä
« Vastaus #2 : 24.03.2019, 07:58:10 »
Itelle tuli kans mieleen tuo raidepäiden kätisyys. Sehän saattaa kammeta raidetankoo aika lujaakin jos on menny väärinpäin kun on semmonen banaani se raidepää.

Eikä se toimi geometrisestikään oikein jos on väärin.
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa Mörssi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 ohjauksessa hämminkiä
« Vastaus #3 : 26.03.2019, 09:51:01 »
Hävettää myöntää, mutta sieltähän se vika löytyi.. :facepalm: Tarkistin kuitin ostosta ja siinä luki että kaksi kappaletta raidetangon ulompia päitä oikealle, piti varmistaa auton alle katsomalla niin identtisethän ne on, eli vasempaan pyörään on tullut kanssa oikealle tarkoitettu pää. Motonetin tiskillä vielä sanoin että molemmille puolille, jotenkin en tullut tajunneeksi että nyt tuli samanpuoliset. En tajunnut vielä vaihtaessakaan, vaikka oli aina puoli kerrallaan pöydällä, kun laitoin suurin piirtein samaan mittaan. Puusilmänä laittanu alle vaan vaikka ollut eripäin uusi pää. Täytyypä hakee nyt oikeanlainen ja laittaa paikalleen, eiköhän sillä korjaannu.

 

Proturbo  Autodiagnoosi