Moi!
Nyt loppu oma ymmärys ja monen päivän säätämisen jälkeen on täältä pyydettävä apuja.
Elikkä viikko sitten auto rupesi kesken ajon matalilla kierroksilla täristämään ja tehot hävisi.
Tämän jälkeen pysäytin auton ja tyhjäkäynnillä auto/moottori täristää voimakkaasti ja röpöttää.
Sammutuksen jälkeen piti sahata käyntiin.
Vastaava ongelma ilmeni 0,5v siten kun en meinannut saada autoa käyntiin, mutta rupesi itsestään toimimaan.
Auton tärinä ja röpötys vaikuttaa siltä, että käy vajailla pytyillä, koska otin puolan irti 1 pytystä ja auton käynti ei muuttunut, sekä suuttimen johdon irroitin samasta pytystä eikä tässäkään muutosta tapahtunut.
Tai ainakin tuntuisi siltä että 1 pytty olisi pimeänä.
Tähän mennessä olen itse katsonut seuraavat asiat:
- Tulpat ok. ( 1 pyttyyn vaihdettu uusi tulppakin )
- Puolat pitäisi olla ok. ( Vaihdettu 1 ja 2 sylintereiden puolat keskenään vika ei siirtynyt puolan mukana )
- Jakohihna hyväkuntoinen ei pykimiä eikä vaikuta että olisi pompannut hampaan yli.
- Suutinkisko kokonaisuudessa otettu irti ja jokainen suutin tarkastettu akun virralla ja napse kuuluu. ( tämän tarkemmin ei suuttimia testattu ) Suuttimien tiivisteet suht koht huonot.
- Suuttimille tulevat virtajohdot/klipsit tarkastettu yleismittarilla ja jokaiseen tulee 12v virtaa.
Ennen kuin asennettiin suutinkisko takaisin, vaihdoimme 1 ja 2 suuttimien paikkoja keskenään.
Aikaisemmin 1 suuttimen johdon irroituksella ei ollut vaikutusta, mutta nyt kun paikkoja vaihdettiin, niin ilmeni seuraavaa:
- Auton käynnissä ollessa 1 suuttimen virtaklipsin irroituksen jälkeen, muutaman sekunnin viiveellä auto sammuu. Sylinterit 2-6 johtojen irroituksella on välitön vaikutus käyntiin.
Mikä on sinänsä outoa koska, aikaisemmin 1 sylinterin johdon irroituksella ei ollut mitään vaikutusta ja vika ei siirtynyt kuitenkaan 2 sylinteriin? Molemmat reagoivat eri tavalla.
Myös vikakoodeja luettiin ja tästä myös on kysyttävää.
Tiedän että koodit luetaan konehuoneesta noista A ja B boxeista. Sitä en tiedä mikä ruiskutus-/sytytysjärjestelmä autostani löytyy.
Pistettiin eka pinni boxiin A pistokkeeseen 2 ja antoi yhden koodin: 1-1-3
Sen jälkeen 6 pinnistä ei antanut edes 1-1-1:stä, mikä ilmeisesti tarkoittaa että ei ole vikakoodeja?
Ja pistokkeesta 1 tulivat seuraavat koodit: 1-4-3 ja 2-2-3
Netistä kävin lukemassa miljoonasta eri paikasta mitä nämä koodit tarkoittaa, mutta sain sellaisen kuvan että eri yksiköiden välillä on eri merkitys noilla numerokoodeilla.
Ja ajoimme vain testausmoodi ykkösen netistä löydettyjen ohjeiden perusteella ja en ole edes varma oliko ne oikeat ohjeet minun autooni.
Anteeksi pitäkästä selostuksesta, mutta nyt loppuu oma ymmärrys. Toivottavasti saan täältä nopeasti apua tähän probleemaan...
Terveisin,
Tero