Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Diesel-osio => Viritys => D24 => Aiheen aloitti: Jar5ki - 04.05.2014, 11:51:50

Otsikko: D24 ja D24t kansien eroavaisuudet?
Kirjoitti: Jar5ki - 04.05.2014, 11:51:50
Moro vaan kaikille!

Elikkäs olis semmosta kysymystä että onko d24t lohkoa mahdollista koota vaparin kannella? jostain jääny semmonen mutu että venttiileissä ja nokka-akselissa olis jotain eroa.. kun olis ehjä alakerta turboriisselistä mutta kansi yllätys yllätys sökö  ;) ja vaparin kansi olis jouten.. onko jakopäänpuoleinen nokka-akselin hammaspyörä samankokoinen molemmissa kansissa?  :o
Otsikko: Vs: D24 ja D24t kansien eroavaisuudet?
Kirjoitti: vpernu - 08.05.2014, 20:07:23
Kannen pulteissa on muistaakseni ollu halkasijassa eroa.Jos pultti menee reiästä läpi ni laita kiinni vaan.Ei niissä muuta eroa käytännön kannalta oo.
Otsikko: Vs: D24 ja D24t kansien eroavaisuudet?
Kirjoitti: Ari E - 09.05.2014, 19:09:26
Ei pidä paikkaansa, ensimmäiset kannet kaksnelikympeissä joskus -80 luvun alussa noilla pienemmillä kansipulteilla, sen jälkeen ei mitään käytännön eroa.  Vaparin kannet taitaakin olla yleensä ehjempiä, pakolämmöt, jälkikäyttö etc....

Pulttien ero uusi/vanha:
(http://i751.photobucket.com/albums/xx156/retroterska/deeku/2013-12-30-0125_zpsc97e333b.jpg) 


täältä löytyy muuten tuollainen lähes tehdasuusi alkupään kansi, jos jollain tarvetta ;)
jälkituotantoa siis.
Otsikko: Vs: D24 ja D24t kansien eroavaisuudet?
Kirjoitti: Jar5ki - 11.05.2014, 17:38:31
Juu nyt pääs ihan konkreettisesti vertaileen ku oli osat eri paikoissa.. näkyy olevan tuossa vaparin kannessa lyöntitulppa siinä kohalla missä turbodieselissä on paikka letkulle mikä menee öljyjäähylle suodatinjalkaan.. käynee lienee suoraan ku kopauttaa irti ja siirtää sen letkulähön siihen? sitte näytti olevan eri mittaset pultit alipainepumpulle.. tuli mieleen että onkohan toi rikkinäinen turbodieselin kansi joku tarvikekansi ku siinä ei lue mitään siinä tasasella paikalla missä ainaki tuossa vaparin kannessa lukee D24..stanssattuna.
Otsikko: Vs: D24 ja D24t kansien eroavaisuudet?
Kirjoitti: Jusbo - 12.05.2014, 00:49:58
Munmielestä ainakin aivan samanlaisia ovat kannet, osassa kansista on eripaksuinen se alipainepumpun akseli, osassa on se lyöntitulppa päässä/ toisissa se letkulähtö ja niissä aivan ensimmäisissä deekuissa <80/81 oli nuo pienemmät kannenpultit, joten kannessa olevat reiät ovat liian pienet uudemmille.
Sitten ahetun ja vaparin erot: Venttiilien koossa sun muissa ei kai oo mitään eroa? Venttiilinjousissa saattaa olla, tämänhän saa kyllä tarkastettua. Nokat ollu kaikissa samat.
Otsikko: Vs: D24 ja D24t kansien eroavaisuudet?
Kirjoitti: Jar5ki - 12.05.2014, 06:29:02
Tämä selvä :) kiitos vastauksista..
Otsikko: Vs: D24 ja D24t kansien eroavaisuudet?
Kirjoitti: Ari E - 13.05.2014, 19:06:14
Niin ja turbon kannessa suuttimien avautumispaine säädetty shimmeillä pikkuisen korkeammaksi vs vapari
Otsikko: Vs: D24 ja D24t kansien eroavaisuudet?
Kirjoitti: J.Salminen - 01.12.2017, 12:17:16
Mistä lähtien D24:n mahtoi tulla isommalla palotilalla olevat kannet?

Tarkoitan siis tämän mallista:

(https://thumb.ibb.co/fsPiEb/Billede_24_07_2016_17_35_10_zpsxevpmw0i.jpg) (https://ibb.co/fsPiEb)

80-luvun D24:ssa on ilmeisesti sama tasainen kansi sekä turboissa että vapareissa?
Otsikko: Vs: D24 ja D24t kansien eroavaisuudet?
Kirjoitti: bolinder - 02.12.2017, 12:34:46
Mulle on kerrottu että toi pyöristys olis alkuperäinen Tdic kansi, olisko sillä vaan yritetty estää "Tehdas halkeaminen" venttiilien välistä. Kuulema hydraulinostimilla oleva kannesta ei sovi nostajat/nokka, muutenhan olen itse heittäny täysin ristiin vaparin/Turbon kannet, poislukien tietysti vanha kansi missä kovat kuusiokolo pultit
Otsikko: Vs: D24 ja D24t kansien eroavaisuudet?
Kirjoitti: J.Salminen - 04.12.2017, 00:00:56
Näin voi olla. Pari 940:stä peräisin olevaa tic-konetta olen purkanut, molemmissa oli kansissa toi pyöristys. Ilmeisesti tic:ssä on vähän matalampi puristussuhde, vaikuttaahan tuo siihen jonkun verran. Mietin vaan kun hommasin uuden kannen ja siitä noi kolot puuttuu, että tarviiko siihen alkaa niitä kaivertaan... Nokka näyttää olevan tosiaan eri profiililla hydraulikannessa kuin kovilla nostimilla olevassa.
Otsikko: Vs: D24 ja D24t kansien eroavaisuudet?
Kirjoitti: bolinder - 04.12.2017, 16:34:11
Lainaus
että tarviiko siihen alkaa niitä kaivertaan
Itse laittaisin vaan kiinni jos kansi muuten kunnossa. Tällä oli joskus puhetta että kovat/hydrauli nostajat sekä nokat ei sovi ristiin. Itse en ole koittanu ristittää noita
Otsikko: Vs: D24 ja D24t kansien eroavaisuudet?
Kirjoitti: exclusive - 08.03.2018, 00:41:30
Mites nuo vaparin suuttimet pelaa td:ssä? Hyötyä vai haittaa?
Otsikko: Vs: D24 ja D24t kansien eroavaisuudet?
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 08.03.2018, 01:09:58
Niissä on erona vähän pienempi avautumispaine, olikohan jotain 140-145bar väliltä. TD-koneissa on 155bar avautumispaine. Kyllä ne vaparinkin suuttimet varmaan toimivat, mutta tuskin niistä hyötyä hirveästi tulee alemman avautumispaineen takia. Parempi vaihtoehto olisi vaihtaa uudet suutinkärjet, vaikka niihin vaparin suuttimiin ja nostaa avautumispaine 155bar.
Otsikko: Vs: D24 ja D24t kansien eroavaisuudet?
Kirjoitti: exclusive - 08.03.2018, 03:33:30
Niissä on erona vähän pienempi avautumispaine, olikohan jotain 140-145bar väliltä. TD-koneissa on 155bar avautumispaine. Kyllä ne vaparinkin suuttimet varmaan toimivat, mutta tuskin niistä hyötyä hirveästi tulee alemman avautumispaineen takia. Parempi vaihtoehto olisi vaihtaa uudet suutinkärjet, vaikka niihin vaparin suuttimiin ja nostaa avautumispaine 155bar.
lähinnä siks kysyin ku on yhet suuttimet ja ajattelin vaihtaa niihin kärjet ja levyt..toinen on se että kaveri arvuutteli samaa superturbossa.

Mites..kun kärjet vaihtuu niin kannattaako laittaa vakiot vai isommat? Jossain kohtaa on tarkotus nestepää vaihtaa.
Otsikko: Vs: D24 ja D24t kansien eroavaisuudet?
Kirjoitti: J4nne_ - 08.03.2018, 18:33:14
Tappisuuttimilla et hyödy siitä kärjestä mitenkään. Ei ole koskaan deekun kanssa loppunut kesken vaikka millaisia pumppuja ollut, riittäähän mersussa 8mm pumpullaki vakio suuttimet mainiosti. Uudet kärjet ja se 155bar vaa kaikkiin.

Vaparin ja turbon suuttimien välillä en huomannut käytännön ajotesteissä yhtään mitään eroa.
Otsikko: Vs: D24 ja D24t kansien eroavaisuudet?
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 08.03.2018, 19:07:53
Ei se VE-pumppu taida sen paremmin tuottaa vaikka suuttimissa isommat kärjet olisi. TDI-koneen suuttimet on eri juttu isoilla suutinkärjillä kun kovempi avautumispainekin.
Otsikko: Vs: D24 ja D24t kansien eroavaisuudet?
Kirjoitti: exclusive - 08.03.2018, 19:50:28
Ootteko testanneet suuttimien avautumispainetta kun kärjet ja lämpölevyt vaihtuu uusiin?
Otsikko: Vs: D24 ja D24t kansien eroavaisuudet?
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 08.03.2018, 21:48:42
Ootteko testanneet suuttimien avautumispainetta kun kärjet ja lämpölevyt vaihtuu uusiin?
155bar pitäisi olla ehjillä ja oikein säädetyillä kärjillä paine ja niitä avautumispaineita säädetään shimmilevyillä muistaakseni. Muistelen että noita avautumispaineita olisi yritetty nostaakin paremman suihkutuskuvion saavuttamiseksi.
Otsikko: Vs: D24 ja D24t kansien eroavaisuudet?
Kirjoitti: exclusive - 08.03.2018, 22:31:17
155bar pitäisi olla ehjillä ja oikein säädetyillä kärjillä paine ja niitä avautumispaineita säädetään shimmilevyillä muistaakseni. Muistelen että noita avautumispaineita olisi yritetty nostaakin paremman suihkutuskuvion saavuttamiseksi.
tarkotus olis tehä tunkista se testilaitte jolla noita suuttimia säädetään
Joskus vaan katoin että ois n.80€/suutin ollu ku vaihdetaan kärjet ja säädetään avautumispaine
Otsikko: Vs: D24 ja D24t kansien eroavaisuudet?
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 08.03.2018, 22:39:31
Kyllä ne kannattaisi vaihdattaa jossakin oikealla dieselpajalla, koska nuo suuttimet on hankala saada pitämään jos niistä itse menee kärkiä vaihtamaan. Rungon välistä saattavat yleensä alkaa vuotamaan, koska siinä ei ole tiivistyksenä kuin metallipinnat vastakkain. Roskiakaan ei saisi päästää menemään yhtään minnekään.

nestepääkin sellainen osa, että saattaa aiheuttaa itse vaihdon seuraksenä nykimistä alakierroksilla...luultavasti tekevät noihinkin pajoilla jotain muutakin säätöä pumppuunkin.
Otsikko: Vs: D24 ja D24t kansien eroavaisuudet?
Kirjoitti: bolinder - 09.03.2018, 12:03:47
Maksoi mulla viimeksi kun vaihoin kärjet pumppupajalla noin 250e mulla on myös 12mm boschinpäällä oleva pumppupajan tekele eikä nyki
Otsikko: Vs: D24 ja D24t kansien eroavaisuudet?
Kirjoitti: J4nne_ - 09.03.2018, 15:29:12
Saa sen nykimättömäksi kun muokkaa governöriä ja säätää sitä akselia jolla keskipakoissäätäjä pyörii.

Rakenna vaan ihmeessä se testilaite ja rukkaa ite niitä suuttimia, deeku ei niin kranttu ole ja sitäpaitsi siinä on sitä asennetta. Pidät vaan huolta puhtaudesta niin nou hätä  ;)
Otsikko: Vs: D24 ja D24t kansien eroavaisuudet?
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 09.03.2018, 17:31:19
Jossain oli juttua että siitä keskipakosäätäjästä, kun hioo niitä "nokkia", vähän niin nykiminen poistuisi vai onko siinä akselissa joku säätökin ?

noita pitävyysongelmia on ollut myös, mersunkin suutinrungoissa...
Otsikko: Vs: D24 ja D24t kansien eroavaisuudet?
Kirjoitti: exclusive - 09.03.2018, 18:40:10
Mä en tiedä muutaku sen, että miten se testilaite tehään ja miten se toimii. Tapana on ollu että kaikki mitä itte voi tehdä..niin tehdään tai sitte opetellaan ja jos ei onnistu ni mietitään asia uusiks.
Ja kuitenkin youtubessa on lukuisia videoita kun noita kotitallissa värkätään.
Ja nyt kun on toiset suuttimet, on hyvä tutkailla ja opetella.
Otsikko: Vs: D24 ja D24t kansien eroavaisuudet?
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 09.03.2018, 18:50:56
Nuo suuttimien rungon pitävyysongelmat ovat ihan omia kokemuksia ja samoin pumpun nykimiset nestepään vaihdon jälkeen :P...oikea oppisesti ne rungon tiivistyspinnat pitäisi hioa jollakin tahnalla aina purkamisen jälkeen.
Otsikko: Vs: D24 ja D24t kansien eroavaisuudet?
Kirjoitti: volvertti75 - 10.03.2018, 13:40:21
Mä en tiedä muutaku sen, että miten se testilaite tehään ja miten se toimii. Tapana on ollu että kaikki mitä itte voi tehdä..niin tehdään tai sitte opetellaan ja jos ei onnistu ni mietitään asia uusiks.
Ja kuitenkin youtubessa on lukuisia videoita kun noita kotitallissa värkätään.
Ja nyt kun on toiset suuttimet, on hyvä tutkailla ja opetella.
Itekki löysin netistä ohjeet miten tehdä pullotunkista suuttimen testauslaitteen, toimiva tuli,sivua en muista.Älä osta sitten niitä halvimpia kärkiä tuppaavat olemaan luokatonta pa*kaa,kokeiltu on. >:(