Autodiagnoosi  Carcom Oy

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 584718 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Eilen aamulla Tshadista päin tulleissa melkein, joka toisessa (Jossa oli etusumuvalot) killotti ne päällä.

Tänään Tshadista pois päin ajaessa parhaimmillaan, kun noille sumuvaloille olisi ollut käyttöä paloi sellainen parhaimmillaan kolmannessakymmenessäkahdaksannessa ja siinäkin etusumuvalo. Ja en ymmärrä miksi tuota takasumuvaloa ei käytetä. Tänään sentään 9-tiellä suurinosa OSASI käyttää sitä sumuvaloa, kun tuo kelikin oli ristitty uutisissa VAARALLISEKSI.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Tänään ylivoimaisesti vaarallisin ongelma oli autot joissa ei ollut takavalot kytkettynä!
Kyllä EU:sta sitten tulee viisaasti harkittuja päätöksiä, montako on menehtynyt tai loukkaantunut noitten pimeitten perien takia?

Slerbahuuli

  • Vieras
Tänään ylivoimaisesti vaarallisin ongelma oli autot joissa ei ollut takavalot kytkettynä!
Kyllä EU:sta sitten tulee viisaasti harkittuja päätöksiä, montako on menehtynyt tai loukkaantunut noitten pimeitten perien takia?
Joo, näitä muuten tuli nähtyä useampi kappale. :o

"Kyllä automatiikka hoitaa" ja kissan viikset! Äkkiseltään pelkästään ~7km:n kotimatkalla viisi/kuusi "päiväajovaloin" ajavaa ja kotipihaa kolatessa ajoi ohi kolme.

Kaikilla kyllä edessä ne ledit killotti, muttei takana mitään valoja. :facepalm:

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Tänään ylivoimaisesti vaarallisin ongelma oli autot joissa ei ollut takavalot kytkettynä!
Kyllä EU:sta sitten tulee viisaasti harkittuja päätöksiä, montako on menehtynyt tai loukkaantunut noitten pimeitten perien takia?

Suomi olisi voinut kansallisella päätöksellä velvoittaa, että takavalojen tulee palaa. Yksi hazardi lisää on, että myöskään kärryssä ei pala valot silloin, jos päivävalot on päällä. Tuollainen iso harmaa kärry ilman valoja ei kovin helposti erotu lumipölyn keskeltä.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Joku vuosi sitten eräässä topikissa oli puhetta siitä, miten lisääntyvä tekniikka ja automatiikka autoissa tyhmentää ja surkastuttaa kuljettajien kykyjä.

Vieläkö raati on sitä mieltä, että näin ei olisi?






Voihan se tietysti olla että kansa vain tyhmenee samaa tahtia tekniikan "kehittyessä"...
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Slerbahuuli

  • Vieras
Joku vuosi sitten eräässä topikissa oli puhetta siitä, miten lisääntyvä tekniikka ja automatiikka autoissa tyhmentää ja surkastuttaa kuljettajien kykyjä.

Vieläkö raati on sitä mieltä, että näin ei olisi?
On ja ei ole.

Olen tänävuonna useammallakin uudella autolla ajanut ja todennut, että usein juuri valoihin liittyvät kytkimet ovat liian monimutkaisia. Niitä ymmärtääkseen täytyy selata käyttöohjekirjaa, mikä on minusta iso suunnittelun kukkanen.

Volkkareissa on minusta hyvä valokatkaisija. Saa olla täysi vidiootti, jossei sitä tajua.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Niitä ymmärtääkseen täytyy selata käyttöohjekirjaa, mikä on minusta iso suunnittelun kukkanen.

Noh, sekin on vissiin sitten nykymittapuulla liikaa vaadittu...
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Slerbahuuli

  • Vieras
Noh, sekin on vissiin sitten nykymittapuulla liikaa vaadittu...
On ja siinä on sitten se "ihmiset typeristyy" -osio. ;D

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
On ja ei ole.

Olen tänävuonna useammallakin uudella autolla ajanut ja todennut, että usein juuri valoihin liittyvät kytkimet ovat liian monimutkaisia. Niitä ymmärtääkseen täytyy selata käyttöohjekirjaa, mikä on minusta iso suunnittelun kukkanen.

Volkkareissa on minusta hyvä valokatkaisija. Saa olla täysi vidiootti, jossei sitä tajua.

VW konsernin tuotteet onkin sitten muuten melkoisen kehnoja esityksiä, meillä kun on 2 autona tuollainen ja se valokatkaisija onkin ainoa positiivinen asia mikä siinä uutena hankitussa autossa on, tuli ensimmäinen ja viimeinen VW konsernin tuote ostettua 2010 samallakertaa. :( :o

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Tänään taas ihmettelin tuota valojen käyttöä. Etelästä tulijoilla järkeään ei ollut mitään sumuvaloja päällä ja jos oli, niin vain etuset. Pohjoisesta tulijoilla oli järkeään sumuvalot päällä ja kun katselin, niin perä oli kyllä lumen peitossa, mutta sumuvalo näkyi erittäin hyvin! Pisteet siis pohjoisesta päin tulijoille jotka osaavat käyttää valoja.

Paras sankari ajoi motaria pitkin, niin että vain toinen parkki toimi  :idiot2: :idiot2:.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Raid

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
  • Entinen Volvoilija
Täällä missä jotkut tykkäävät vetää perässään jonoa , esim puhutaan kännykkään niin intensiivisest ettei katota nopeusrajoituksia. 100 alueella ajellaan 60-70km/h niin muutamia kertoja on tullu väläytetttyys 80w ledi-pitkiä hieman sille jonon etumaiselle niin on herätty katsomaan peräpeiliin sitä jonoa. Sen jälkeen on  vauhtia nostettu normaalille  8-tielläkin on pori-rauma välillä muutamia 2km pätkiä missä  vain yksi ajokaista.  Aika kivasti ne välähtää 200-300m päästä vaikka on kirkas päivä.
Ford Mondeo Hybrid Wagon 2019

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Täällä missä jotkut tykkäävät vetää perässään jonoa , esim puhutaan kännykkään niin intensiivisest ettei katota nopeusrajoituksia. 100 alueella ajellaan 60-70km/h niin muutamia kertoja on tullu väläytetttyys 80w ledi-pitkiä hieman sille jonon etumaiselle niin on herätty katsomaan peräpeiliin sitä jonoa. Sen jälkeen on  vauhtia nostettu normaalille  8-tielläkin on pori-rauma välillä muutamia 2km pätkiä missä  vain yksi ajokaista.  Aika kivasti ne välähtää 200-300m päästä vaikka on kirkas päivä.

Tällaisen ohi, kun olen ajanut, niin etukulman kohdalla herätän tällaisen sankarin äänimerkillä! Kummasti sen jälkeen puhelimen läräys on loppunut.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Raid

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
  • Entinen Volvoilija
Tällaisen ohi, kun olen ajanut, niin etukulman kohdalla herätän tällaisen sankarin äänimerkillä! Kummasti sen jälkeen puhelimen läräys on loppunut.
Ot: Joo kerran erään neitosen peräässä ajanut kun meinas 2 krt ajaa nokkakolarin.  Ajoin rinnalle, torvea ja nyrkkiä niin kännykkä meni penkille ja sen jälkeen tuli kiltisti perässä eikä enään näpytellyt...
Ford Mondeo Hybrid Wagon 2019

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Eilen Pälkäneen pohjoispuolella tuli vastaan Toyota Yaris klo 20.30 päivävalot päällä ja takapää pimeä.  Onko niin että noissa lähes mopoauto pas_ oissa ei ole valoautomatiikkaa mikä sallii noitten ajaa hengenvaarallisesti pimeässä takapää valoitta?

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Eilen Pälkäneen pohjoispuolella tuli vastaan Toyota Yaris klo 20.30 päivävalot päällä ja takapää pimeä.  Onko niin että noissa lähes mopoauto pas_ oissa ei ole valoautomatiikkaa mikä sallii noitten ajaa hengenvaarallisesti pimeässä takapää valoitta?

Valitettavasti edes huollossa ei saa ohjeilmoitua tänä päivänä noihin toyotoihin pakolla, että takavalot palaisi. Vaatii aina, että pitää itse kytkeä ajovalot päälle tai muuten on lähtökohtaisesti päivävalot, jolloin perä on pimeä. Voin sanoa, että taas voisi tuolta insinööriltä katkoa kädet, joka tuon on suunnitellut!

Ja kyllä ajan uudemmalla toyotalla AINA ajovalot päällä  ;)
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

 

KL-varaosat  Race.fi