Tässä topicissa on kait periaatteessa kysymys ahtoputkien optimikoosta, ilmamäärä tai virtausnopeus on vaan mitta-arvoja sitä aprikoidessa.
Nyt rohkenen pistää pääni vadille ja väittää että kaikilla onnistuneilla turbokoneilla on yksi yhteinen ominaisuus.
Ja se on kompressorin lähtö vs. ahtoputki, se on pienin "sallittu" halkaisija ahtoputkistossa.
Viisaat inssit on käyttäneet paljon rahaa ja tietokoneaikaa kompressorisiiven ja -pesän muotoiluun saavuttaakseen parhaan hyötysuhteen ahtimen käyttöalueella. Siihen tasan varmasti liittyy se ettei kompurapesän lähtö pasko virtausta.
Joten minun henk. koht. mielipiteeni ( mikä voi tietty olla aivan metässä) on: minimi ahtoputki = turbon ulostulo. Yläraja löytyy jostain virtausvastuksen, painehäviön, plenumin koon jne. seasta.
Useimmiten rajoittava tekijä on joku muu kuin ahtoputket.