Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

200 Sarjan Moottorit

  • 20 Vastauksia
  • 7521 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Sheriff

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
200 Sarjan Moottorit
« : 05.09.2011, 08:58:37 »
Terve !
Semmosta ajattelin kysyä, että mikähän noista 200 sarjalaisten moottoreista on helpoin / Kannattavin virittää ( Vaparikoneet & Mielellään Ruiskulla ) ?

kiitos jo etukäteen  :)

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: 200 Sarjan Moottorit
« Vastaus #1 : 05.09.2011, 09:12:53 »
Tarkoitus on siis pysyä myös vaparina vai tuleeko turbo myöhemmin?

Jokatapauksessa, "nothing beats the cubic inches". :) Eli B230 lohko lienee kannattavin valinta lähtökohdaksi. B230F 2.4 lh-jetronic ruiskulla sisältää valmiiksi sellaisen moottorinohjauksen, jota saa lastuteltua.

Mutta varsinaiset virittelygurut voi jatkaa tästä. Kannattaa toki myös lueskella noita projektipäiväkirjoja, vaikkakin suurin osa taitaa koskea turbokoneiden virittelyä.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Sheriff

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: 200 Sarjan Moottorit
« Vastaus #2 : 05.09.2011, 15:45:31 »
Juu Vaparina sen nyt ainakin alkuun olisi tarkoitus pysyä, mutta voihan se olla että sinne turboki joskus eksyisi  ;)
Niin ja unohtu sanoa, että  ilman kattia pitäis auton olla, ja eikös tuo b230f ole katilla ? ainakin mun ymmärtääkseni :P

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3447
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: 200 Sarjan Moottorit
« Vastaus #3 : 05.09.2011, 15:47:16 »
Moottorin iällähän ei ole mitään väliä jos se laitetaan ei vähäpäästöiseen koriin.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa polar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: 200 Sarjan Moottorit
« Vastaus #4 : 05.09.2011, 16:29:53 »
Käyttötarkoitus, budjetti ja tehotavoite voisi helpottaa vastaamista niiden osalta jotka näistä jotain tietävät. Itse en heihin kuulu mutta näin olen asian käsittänyt.  :)

Poissa Sheriff

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: 200 Sarjan Moottorit
« Vastaus #5 : 05.09.2011, 19:44:06 »
Kyllähän sitä rahaa aina jostain järjestää  mutta kohtuuden rajoissa kumminki ::)
Jokapäiväsee ajooha se tulis. HP tavote ois jotain lähemmäs 200.
Itse ajattelin tuota B200E, eikös siinä oo jo valmiiks jotain ~118hp.  Mitähän tuolle pitäis tehä että sais sen noin 200 heppaa ulos.  Kansi, putkisto, nokka jne ?

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: 200 Sarjan Moottorit
« Vastaus #6 : 05.09.2011, 20:03:12 »
Suoraan kannattaa laittaa b23/b230 lohko. Eikös B23e tarjoo jo vakiona n. 140hp. Jos vaparina pitää nii sitte menee massia kyl paljon enemmän.
V70 TDI

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2126
    • Instagram kuvat
Vs: 200 Sarjan Moottorit
« Vastaus #7 : 05.09.2011, 20:59:49 »
Jos raha on se joka ratkaisee niin rakennat turbokoneen samoille tehoilla paljon halvemmalla kuin virittäisit vaparia. Think about that. Halvan turbon saa parilla sataa ja kannelle ei tarvi tehdä mitään.. Vaparikoneessa kansi ratkaisee ja parilla satasella et tee sille mitään..

Poissa kkuula

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
  • www.vrcf.fi
Vs: 200 Sarjan Moottorit
« Vastaus #8 : 06.09.2011, 07:37:40 »
Ehdottomasti turbolinjalle ja siihenkin se 2,3 kone. Tulisi olemaan luonteeltaan täysin erilainen mitä 200hv vapari. 200hv turbokone on vielä suht matalaviritteinen ja tarjoaisi makeat alaväännöt toisin kuin kireä vapari mikä tulisi ehkä olemaan suht väännötön vähillä kierroksilla.
Volvo S80 2.4 besa aut. vm.01

Poissa Hannu_264

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Vs: 200 Sarjan Moottorit
« Vastaus #9 : 06.09.2011, 08:12:52 »
Tässä jokunen lappu mistä näkyy mitä vapareista voi saada vakio imusarjalla:

B230F tosi rajulla nokalla, tehdyllä 531 kannella ja vakio pakosarjalla
http://crazyracing.pp.fi/pics/B230F_531_320_13_lastut.JPG

Pari tyypillisen harrastajan tekemää B230:Sta, toinen heronhead ja toinen 405 kannella, peltisarjat 4-2-1 ja 4-1 (parempi) ja kireät nokat, F:n imusarjat
http://crazyracing.pp.fi/pics/b230e_b230k_272_109_12.jpg

Jos et omaa kokemusta / osaamista moottorien teosta niin, epäilen kyllä ettet saa vapaastihengittävänä tuota 200 hv aikaiseksi edes 2,5 alakerralla ja tuplakaasareilla. Ahtamalla saat helposti 300 Nm ja 200 hv, pidät vain huolen että seos on riittävän paksulla ja ettei sytkä ennakkoa ole liikaa niin kestää vakio alakerta ihan ok. 



Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: 200 Sarjan Moottorit
« Vastaus #10 : 06.09.2011, 08:47:28 »
Niin ja unohtu sanoa, että  ilman kattia pitäis auton olla, ja eikös tuo b230f ole katilla ? ainakin mun ymmärtääkseni :P

Kyllä, B230F-kone (ja muutkin F-koneet) ovat tehtaan jäljiltä katilla varustettuja. Mutta ei se LH-jetti tiedä, onko siellä katti perässä vai ei, yksi lambda löytyy ja se on ennen kattia. :)
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Sheriff

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: 200 Sarjan Moottorit
« Vastaus #11 : 06.09.2011, 20:33:12 »
Jeps, no ehkäpä se turbo kannattaa sitte lykätä sinne ( kunhan nyt ekana sen auton löytäs :P )
Turbon asennuksesta sen verra että muu on selvää, paitsi se mistä ne öljyt turbolle jos laittaa turbon sellasseeseen moottoriin missä sitä aikaisemmin ei ole ollut,  Esim. B200E / B23E ?

Poissa la_bot

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • kaiken maailman rakkoreita
Vs: 200 Sarjan Moottorit
« Vastaus #12 : 06.09.2011, 22:00:32 »
vaikka öljynpaineanturin reikään haarotin josta lähtö turbolle ja paineanturi toiseen haaraan.. löytyy joka vinokoneesta öljysuodattimen "vierestä"  ja paluu sitten vaikka öljypohjaan ( hitsaa itse joku putkenpätkä siihen ylälaitaan tai osta valmis joltain )  :)
talvirussausta http://vimeo.com/18816205
ex:745 -92, 745 -87 tic, 340 -89,244 -74
nykyiset: 240 -88, 242 -82 turbo, 745 tic -86

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8937
  • Teiden tukko
Vs: 200 Sarjan Moottorit
« Vastaus #13 : 07.09.2011, 05:10:47 »
vaikka öljynpaineanturin reikään haarotin josta lähtö turbolle ja paineanturi toiseen haaraan.. löytyy joka vinokoneesta öljysuodattimen "vierestä"  ja paluu sitten vaikka öljypohjaan ( hitsaa itse joku putkenpätkä siihen ylälaitaan tai osta valmis joltain )  :)

Kaikissa lohkoissa jotka olen nähnyt on ahtimen öljynpaluulle paikka, se tarttee vain puhkaista.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Fileman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 852
  • högbacken garage
Vs: 200 Sarjan Moottorit
« Vastaus #14 : 07.09.2011, 12:47:35 »
Kaikissa lohkoissa jotka olen nähnyt on ahtimen öljynpaluulle paikka, se tarttee vain puhkaista.

Tottahan tuo. periaatteessa ei väliä kummanko puhkasee lohkon vai öljypohjan.. öljypohjaan vaan saa isomman reijän. kuinkans suuren reijän maximissaan saa tuohon lohkon kohtaan? tuolahan on toi topicci minkä tein mihin voi omat öljynpaluut kertoa myös kuvilla kun tuntuu olevan monelle niin vaikea asia niin saisi samaan paikkaan :)
Volvo 242 -77 B230
Garaget

 

Kulkukoira  Proturbo