Autodiagnoosi  Carcom Oy

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 884334 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa ErkkiXC

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1018
  • XC70 D4 AWD -16, aito ruotsalainen
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1725 : 07.11.2015, 09:32:46 »
Nastatko koitui nuoren tytön kuolemaksi?
Nuoren naisen auton epäillään olleen luisussa, vaikka siinä oli nastarenkaat. Toisen naisen autossa oli kesärenkaat.
Savon Sanomat
Tuommonen kevytperäinen etuveto kyllä lähtee aika äkkiä poikittain, kun kaasun keventää, liekö tässä käynyt niin. Joskus meinasi itseltäkin lähteä pojan Almera lapasesta, vaikka alla hyvät nastat kun loivassa mutkassa hiukan äkkinäisesti nostin jalan kaasulta.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1726 : 07.11.2015, 20:09:07 »
...kyllä taasmenee ohi aiheen. :nohnoh :idiot2:

Onneksi nämä aiheesta kitisemiset on varsin on-topic?

Moderoijat moderoi ja doers do.

Koskien uutisointia, että auto oli sivuluisussa vaikka oli nastat... Onpas hauska. Paremmat eteen, eiks jeh.

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1727 : 08.11.2015, 22:30:57 »
Onneksi nämä aiheesta kitisemiset on varsin on-topic?

Moderoijat moderoi ja doers do.
Etenkin kun otetaan huomioon, että ollaan Offtopic-nimisessä osiossa, on moderointilinja vastenmielistä mielipidevaikuttamista, jossa hyväksyttävät argumentit valikoidaan perustein, joita ei voinut nähdä Suomen Laista eikä otsikosta, joka vaihtuu vastaamaan moderaattorin maailmankuvaa, ja jossa Kanada ei ole Suomea, mutta Norja ja Skåne ovat. 

Jos tekee mieli moderoida, voisitte harkita väärässä osiossa olevan yllä viitatun etuvetoisen luisupulkan tyyppikolarin vetotapaosioon, jonne se kuuluukin. Siellä käydään vähän väliä ehdottamassa, kuinka turvallinen etuveto on KOKEMATTOMALLE KULJETTAJALLE.

Omasta mielestäni tuntuisi, että ellei osaa, olisi parasta hankkia ESP ja kunnon renkaat piikeillä tai ilman, ja aloittaa tietoinen harjoittelu. Samaa periaatetta olen harjoittanut myös omien lasteni kanssa, minkä seurauksena nukuin työviikon jälkeen aivan rauhallisesti takapenkillä 20-vuotiaan ajaessa mökille päin lumimyrskyn läpi (joskus 5 vuotta sitten). Viime kesänä katsoin koulutuksen omalta osaltani päättyneeksi, kun nuorempi moottoripää veti Kemoran pääsuoran jarrussa kahtasataa ohi, eikä minulla ollut mitään jakoa seurata mukana.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1728 : 08.11.2015, 22:38:37 »
Tuommonen kevytperäinen etuveto kyllä lähtee aika äkkiä poikittain, kun kaasun keventää, liekö tässä käynyt niin. Joskus meinasi itseltäkin lähteä pojan Almera lapasesta, vaikka alla hyvät nastat kun loivassa mutkassa hiukan äkkinäisesti nostin jalan kaasulta.
Kaikki etuvetoiset ovat kevytperäisiä, mutta kolariauto oli lisäksi myös lyhytakselivälinen, mikä tekee karusellista vielä rajumman.

Renkaathan ovat käyttäjän valinta (?), mutta etuvetoinen ei sentään painavan takavetoisen tavoin kuluta suurillakaan ajomäärillä takasiaan huomaamatta loppuun yhden kauden aikana. Eikä mikään näin vähän aikaa talvirenkaille vaihdon jälkeen.

Mutta se renkaanvaihdon harkitsemisen paikka paljon ajavalle on, uskaltaako laittaa etuvetoiseen paremmat eteen tasaamaan tilannetta. Takavetoisen kanssa on taas syytä tarkistaa, olisiko syytä vaihtaa renkaat edestä taakse ja päinvastoin kesken talven.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1397
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1729 : 13.11.2015, 10:54:35 »
Kaikki etuvetoiset ovat kevytperäisiä

No huh, V70 mk2 kevytperäinen.... tuolla logiikalla kaikki muut kuin takamoottoriset on kevytperäisiä.

Kaikilla renkailla ja kaikilla vetotavoilla pärjää kunhan tiedostaa rajoitteet ja ominaisuudet.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12501
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1730 : 13.11.2015, 10:59:36 »
No huh, V70 mk2 kevytperäinen.... tuolla logiikalla kaikki muut kuin takamoottoriset on kevytperäisiä.

Kaikilla renkailla ja kaikilla vetotavoilla pärjää kunhan tiedostaa rajoitteet ja ominaisuudet.
Volvo on kevyt peräinen. Taka-akselilla on vajaa 40% auton painosta. Monissa uusissa takavedoissa painoja jakauma on 50-50.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1731 : 14.11.2015, 22:48:00 »
Oma raskaasti nokkapainoinen V70 oli vanhaa suorakylkimallia, mutta ruotsalaisten lisäksi monet ranskalaiset etuvetomallit ovat edelleenkin jopa yli 60% nokkapainoisia.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1732 : 21.11.2015, 09:30:56 »
Noh, muistanet kun juteltiin viikka-pari takaperin äitini auton renkaista?

Hänellä siis oli viimetalven alla jotkut ~8-10 vuotta vanhat, 4-5mm pinnalla ja katkenneilla nastoilla olleet Bridgestonet vaiko Gislavedit (ei voi muistaa).
Täksi talveksi tulee uudet, 3kk paistoleimalla olevat (muistaakseni) Bridgestonen kitkat. Takuuvarmasti uudet kitkat pitävät paremmin kuin viimetalven "nastat", oli jäätä tai ei.

Ja ajo on 30km/suunta työmatka-ajoa syrjäisessä keskisuomessa, vähintään 7km on päivittäin "peilijäisellä/lumipolanteisella" sivutiellä.
Eipä ajakkaan kitkoilla.

Äiti myönsi suoraan blasebovaikutuksen. Renkaat pitävät hyvin yms., mutta ei vain uskalla ajaa kun ei ole nastat. Nopeutta ei uskalla pitää jne. Eilen ollut liukas keli ja körötellyt 30-40km/h nelostiellä kun ei kovempaa uskaltanut.

Sanoi vain, että kun on nastat hänellä on turvallisempi olo. Kitkoilla ajatus on "eiyän kesärenkaat voi pitää!"

Nooh, ukko ajelee edelleen kitkoilla, äiti nastoilla. Kitkat vaihtuu saman merkin uusiin nastoihin...

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1733 : 21.11.2015, 12:53:05 »
Oma raskaasti nokkapainoinen V70 oli vanhaa suorakylkimallia, mutta ruotsalaisten lisäksi monet ranskalaiset etuvetomallit ovat edelleenkin jopa yli 60% nokkapainoisia.

V70 on kyllä muistaakseni muuttunut aika rajusti mk1:stä mk3:een. Mutta tuo eka oli 99% varman muistikuvan mukaan vielä 850:n tyyliin hyvinkin tasapainoinen etuvedoksi! Muistan, kun spekuloitiin, miksei Volvo kiihdy 0-100 niin hyvin kuin esim. ohituskiihtyvyys antaisi odottaa. Vetopito rajussa lähdössä oli ongelma loppupäätelmän mukaan. V70 mk1 ja 850 olivat tosiaan painojakaumaltaan jotain 55/45 luokkaa normi etuvedon 60/40 sijaan. Uudemmat V70:t taas ovat muistaakseni tuossa 60/40 luokassa, mutta mk2 en nyt muista.

Eli tuo väite ekojen V70:ien kevyestä perästä ei kyllä pidä paikkaansa. Ei kyllä omat ajokokemuksetkaan sitä tue.

muoks: Niin piti vielä lisätä, että itsellä kun oli T-5 malli ja ajelin myös jonkin verran 2.5T:llä, niin vakioalustoista en niin hyvin osaa sanoa. Tuo kevytperäisyyden vaikutelma voi alustan ominaisuuksista johtuen tietty tulla riippumatta todellisesta kevytperäisyydestä, eli painojakaumasta. Itse asiassa ärsyttävin kokeilemani etuveto oli raskaasti etupainoinen Saab, joka puski ja puski ja puski, teki mitä vaan. Eikä johtunut siis renkaista.
« Viimeksi muokattu: 21.11.2015, 12:57:48 kirjoittanut riisikippo »

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1734 : 21.11.2015, 14:51:32 »
Mitähän sieniä tämän kirjoittaja on syönyt? Kl Optio:

Perinteinen keskieurooppalainen talvirengas on kevytmielinen hupsu, joka houkuttelee käyttäjäänsä alituiseen lystinpitoon: kivasti auton perää kieputtavaan kiihdyttelyyn, hallittuun sivuluisuun hallitsemattomissakin keleissä. Leikkisyys on ymmärrettävissä jossain pohjoisen Italian ja keskisen Saksan leudossa ilmastossa, jossa sydäntalvellakin tarvitaan enemmän kilparadoilta tuttua sadekelinrengasta kuin kovanaamaista talvirengasta. Pohjoisempana kelit romahtavat kamaliksi.

Pohjoisessa eivät riitä syvempäänuurrettu kuviointi tai sinne tänne pruiskitut nastat. Keskiössä on itsehillintä. Onneksi tekniikka tulee apuun. Italialaisen Pirellin ensimmäinen niin sanotusti Nordic-luokan nastaton talvirengas on kumiksi tullut konfutselainen ajatus itsehillinnästä, jossa yksilön ”ikuinen voitto itsestänsä” edustaa korkeampaa ihmisyyttä. Silloin ei ole himojensa orja, vaan ihmisellä on kontrolli itseensä ja maailmaan. Kun vetää Pirelli Ice Zero FR -kitkoilla parin maksimikiihdytyksen ja -jarrutuksen sarjan sekä väistökokeen liukastetulla järvenjäällä, ei ajattele Italiaa, jokkiskisoja tai räntäsateista kauppareissua, vaan itämaista viisautta - niin tyynesti rengas suhtautuu ääriolosuhteisiin.

Kelvollinen pystysuuntainen pito on osattu aikaisemminkin tehdä kitkarenkaisiin, mutta Ice Zero FR lisää yhtälöön liki nastarengasmaisen sivuttaispidon. Arkiajossa sen tarvetta ei huomaa, mutta kun gnuuantilooppi loikkaa kinosten keskeltä eteen ja jarrupedaalia pitää polkea lattiaan, kuski kiittää.

Poissa volvo nro 5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1735 : 21.11.2015, 15:17:47 »
On tainnu epäonnistua kinosten keskeltä tielle hyppäävän gnun väistö valitettavin ja huomattavin seurauksin.  :2funny:

Toisaalta, mielenkiintösella tyylillä ilmaistu testitulos.
Paljon näitä on tehty, mutta harvoin ne on onnistunu...

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1736 : 21.11.2015, 23:16:42 »
Huomenna kokeilemaan etelä-saksan helevettiä, kun on eurooppakitkat alla ja lunta tulee yöllä.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa V70 2.5

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 679
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1737 : 21.11.2015, 23:46:04 »
Aamusta tuli laitettua seitenkymppiin nastakumit, kun piti helsinkiin lähteä. Takasin tullessa oli jo tiet jäässä.
Mutta eihän noi perk. suokumit mahdu tolla korkeudella pyörimään, tarttee taas nostaa alustaa, vaikka jo kesällä ennen apparaa 3cm. nostin... :nohnoh

Tekeeköhän jollain 205/40 17" talvikumeilla mitään? Ei tarttis näyttää SUV:ltä talvellakaan.
-945 b230fk hx35 m90 g80 -95 -945 b230fk A -91
-s80 b5254t6 summum -08
-Bayliner1952 Volvo penta 145a
-Vauxhall viva Deluxe-71  -Transhit -08

Poissa jip59

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 328
  • Tervajoki "Pohojammaalla"
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1738 : 22.11.2015, 19:29:31 »
Omaan V70:n laittelin toissa päivänä nastarenkaat (siis vain ja ainoastaan nastarenkaat) kun meikäläisen ajo-olosuhteet niitä vaativat. Ja mulle tärkeää että koko oli 195 leveä eli ei mitään ylileveää runsaaseen lumeen mitääntekemätöntä luistimen kokoa.

Toisaalta suunnittelin että seuraavaksi voisi hankkia noiden normi 195/70-15 kumien tilalle jotkut SUV kumit että saisi lisää maavaraa kun normi V70 kulkee aivan liian matalalla meikäläisen sivukylän tiestöä ja sen auraamattomuutta ajatellen. Onneksi perheestä löytyy Mitsu L200 4WD ja Nissan Micra K11. Micrassakin on vakiona tuplaten enempi maavaraa kuin Volvossa ja kun siihen laittoi max. korkuiset kumit niin nyt on hyvä.   
« Viimeksi muokattu: 22.11.2015, 19:36:34 kirjoittanut jip59 »
Ei savua ilman kokeilua...
V70 D5 -05

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4109
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1739 : 22.11.2015, 19:58:37 »
Katsokaapa youtubesta kun Alen testaa Nokian renkaita Teknavin jaksossa. Vanhaa juttua, mutta ihan hyvä mun mielestä.

Omaan V70:n laittelin toissa päivänä nastarenkaat (siis vain ja ainoastaan nastarenkaat) kun meikäläisen ajo-olosuhteet niitä vaativat. Ja mulle tärkeää että koko oli 195 leveä eli ei mitään ylileveää runsaaseen lumeen mitääntekemätöntä luistimen kokoa.

Toisaalta suunnittelin että seuraavaksi voisi hankkia noiden normi 195/70-15 kumien tilalle jotkut SUV kumit että saisi lisää maavaraa kun normi V70 kulkee aivan liian matalalla meikäläisen sivukylän tiestöä ja sen auraamattomuutta ajatellen. Onneksi perheestä löytyy Mitsu L200 4WD ja Nissan Micra K11. Micrassakin on vakiona tuplaten enempi maavaraa kuin Volvossa ja kun siihen laittoi max. korkuiset kumit niin nyt on hyvä.   
Sulle ois XC omiaan, harmi kun sitä ei ole kuningasmottorilla  :(

 

Samppasport  Futurez