Samppasport  Futurez

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 884345 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1890 : 05.01.2016, 11:16:46 »
Kyllä se 2wd BMW jättää nastoilla nelivetoisetkin. https://www.youtube.com/watch?v=STaximkaQxo

Ei se nelivetokaan kumoa fysiikanlakeja  ;)
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1695
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1891 : 05.01.2016, 11:19:29 »
Kyllä se 2wd BMW jättää nastoilla nelivetoisetkin. https://www.youtube.com/watch?v=STaximkaQxo
:facepalm:
Olisikohan tuokin epäreilu vertailu.. Talvirenkaat kesäkumeja vastaan. Tien pinta aivan kaljamalla.
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa sheiggi

  • Niki Lauda
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1375
  • Fire Walk with Me
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1892 : 05.01.2016, 12:55:56 »
:facepalm:
Olisikohan tuokin epäreilu vertailu.. Talvirenkaat kesäkumeja vastaan. Tien pinta aivan kaljamalla.

Yhtä reilu vertailu kun vajaavetoisten kiihdytyskisa kuivalla asfaltilla leveä suvikumi vs. kapea nasta.. ::)
850 sedan harmaa 2.4 10v manuaali 1995, 2008--2010
"Hopee nopee"
C70 safran 2.3 T5 automatic 2000, 2010--2013 "Upee cupee"
S60 musta D5 manuaali 2004, 2013-->2015

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1893 : 05.01.2016, 13:01:37 »
Sanokoon kuka mitä tahansa, mun aivan susipaskat contin nastat jostain vuodelta -03 on hirveät. Ostaisin uudet mutta ei tällä taloustilanteella nyt pysty.

Mutta kaveri osti bemariin uudet bridgestonen kitkat ja oikeasti oli PAKKO hitsata kemppi että pääsee edes liikkeelle. Oli hieman noloa sutia paikallaan (sen jälkeen peruutella) joka valoissa noilla renkailla. Surkeampia renkaita ikinä nähnyt, sellasta kesärengas tasoa talvella.

Onhan ne hiljaset kyllä... :2funny:
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1894 : 09.01.2016, 21:09:30 »
Nyt oli jo liukasta. Isot tiet ihan ok kunnossa ja tuli ajeltua jonojen mukana suunnilleen(välillä ohi) Keskustassa mukulakivikadut Kauppatorin kulmilla oli sitten sellasia, että kakkosella paria kymppiä mutkissa ja silti meni kevyessä nelipyöräsladissa.

Tosin niin meni muutkin, liikenteen mukana pysyi ja lähdöissä tietenkin nelivedon ansiosta pääsi nopsaan eroon muista.

Varovaisesti kun ajoi, niin ei mitään ongelmaa.

Ja täytyy kehua miten tasapainoisesti auto toimii pienissäkin nopeuksissa, aina nelipyöräluisuun lähti eikä puskenut, vaikka rattia kääntämällä provosoi. Kaasulla taas sai yliohjautumaan liukkaissa kohdissa.

Jos vaimo olisi ollut ratissa, olisi varmasti ajanut hitaampaa eikä olisi varmaan juuri sladeihin autoa saanut.

Esimerkiksi Pohjoisrannan päässä olevaan s-mutkaan Katajanokan kulmilla oli jo moni ajanut puskemalla keskikorokkeeseen. Lumessa oli monia jälkiä. Kun tuon näki itse, osasi heti ajaa tarpeeksi hitaasti. Etenkin kun muistaa mukulakivien aina olevan näissä keleissä ihan jäässä.

Jätin auton varmuuden vuoksi Kasarmitorin parkkihalliin, ettei kadulla parkissa ollessaan olisi liukunut vaikka mereen...

Poissa jip59

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 328
  • Tervajoki "Pohojammaalla"
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1895 : 09.01.2016, 23:12:20 »
Nyt kun on pakkaskausi ollut voimakas niin olisin varmaan hyvinkin pärjännyt kitkoilla mutta koko alkutalven on ollut sen sortin keli että meikäläisen sivukylän soratiellä on ollut peilijäätä ojasta ojaan suurimman osan ajasta jossa mikään muu kuin kunnon nasta on purrut tien pintaan.

Kun syrjäkylältä selviytyy pääteiden varteen jotka on suolattu/hiekoitettu niin vaikka suvikumeilla voisi ajaa. MUTTA ennenkuin meikä pääsee ihmisten ilmoille niin nastat ovat ihan pakkolliset. Ottaa meinaan hieman pattiin sellaiset jotka koskaan eivät oikeasti joudu tilanteeseen jossa nastat ovat välttämättömyys ja kaula vääränä huutavat ainoana totuunena että nastoja ei kukaan tarvitse. :tickedoff:
Ei savua ilman kokeilua...
V70 D5 -05

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1896 : 10.01.2016, 10:19:16 »
Nyt kun on pakkaskausi ollut voimakas niin olisin varmaan hyvinkin pärjännyt kitkoilla mutta koko alkutalven on ollut sen sortin keli että meikäläisen sivukylän soratiellä on ollut peilijäätä ojasta ojaan suurimman osan ajasta jossa mikään muu kuin kunnon nasta on purrut tien pintaan.

Kun syrjäkylältä selviytyy pääteiden varteen jotka on suolattu/hiekoitettu niin vaikka suvikumeilla voisi ajaa. MUTTA ennenkuin meikä pääsee ihmisten ilmoille niin nastat ovat ihan pakkolliset. Ottaa meinaan hieman pattiin sellaiset jotka koskaan eivät oikeasti joudu tilanteeseen jossa nastat ovat välttämättömyys ja kaula vääränä huutavat ainoana totuunena että nastoja ei kukaan tarvitse. :tickedoff:
Ei saa yleistää, että kaikilla nastoilla pärjää paremmin jäällä kuin kitkoilla :pomo:
Jotkut pari talvea vanhat "JetLiit" nastoilla on varmasti liukkaammat jäällä, kuin esim. uudenkarheat Hakkapeliitan R2:t.
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1897 : 10.01.2016, 14:09:58 »
Jätin auton varmuuden vuoksi Kasarmitorin parkkihalliin, ettei kadulla parkissa ollessaan olisi liukunut vaikka mereen...

Ei tuo ole edes vitsi sopivissa olosuhteissa. Kaverilla liukui nelisen vuotta sitten Golf n. 200-300m pihassa pienemmän autotallin ovesta lävitse ja jälki näytti tältä. Alla tosin taisi olla nastat, mutta tuskin olisi kitkoilla tilanne muuttunut suuntaan tai toiseen.

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfl1/v/t1.0-9/431406_10150609342963603_371569511_n.jpg?oh=39c953699f4e606da95d95337005ef43&oe=573EC66F

Käsijarru päälle, autosta ulos ja hetkenpäästä auto liukuu pihan lävitse törmäten tuohon karmiin. Yllättävän paljon saa muuten vauhtia tuollainen auto tuolla matkalla, vaikka kaksi rengasta on lukossa, jos pinta on tarpeeksi liukas. Saldona takapuskuri vaihtoon, takavalot vaihtoon, peräluukku maalaukseen ja sisällä olleen nelisen päivää vanhan A3:n etupuskuri maalaukseen, sen verran sai tuo taipunut nosto-ovi naarmua aikaan. Täysin mahdollista on siis tuo, että sopivalla kaltevuudella ja kaljamajäällä ajoneuvo lähtee pysäköitynä liikenteeseen. ;)

Tuo ei tosin tapahtunut Helsingin keskustassa, vaan siellä Suomessa missä omistetaan omaa tietä enemmän kuin perus keskustapendelöijän keskimääräinen työmatka on. ;)

Aiheeseen enemmän liittyen, täytyy itsekin päivittää renkaat kun tuo talvikin saapui, melkein voisi noita kitkoja vihdoin kitkoja kokeilla tuossa "mekaanisessa" vajaavetoisessakin. Kiinnostaa vertailla kuinka paljon nuo elektroniset vetoa säätävät apuvälineet ja ajonvakautus antavat kitkoilla ajaessa "lisäpitoa" jos vertaa kitkoihin sellaisessa ajoneuvossa, missä ei ole ajonvakautusta ja perässä perinteinen mekaaninen lukko. Tuokin on nimittäin sellainen asia, mikä monasti eri renkaita vertaillessa helposti unohtuu. Jos autossa on kovinkin kehittynyt ajonvakautus ja luistonesto, antaa se helposti tasoitusta vähemmän pitoa omaavalle renkaalle, kun sitä mahdollista luistoa ei ehdi edes esiintymään tietokoneen hoitaessa vedon annostelun ja jarrutuksen. Renkaita pitäisi oikeastaan verrata aina samalla autolla ajaen.


 Tosin mitkä vaan talvirenkaat varmasti on luultavasti paremmat kuin tällähetkellä -09 paistoleimalla alla olevat joskus ehkä enemmänkin nastojakin omanneet Contin nastat.
« Viimeksi muokattu: 12.01.2016, 17:33:13 kirjoittanut Fuse »
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa jip59

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 328
  • Tervajoki "Pohojammaalla"
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1898 : 10.01.2016, 23:15:21 »
Ei saa yleistää, että kaikilla nastoilla pärjää paremmin jäällä kuin kitkoilla :pomo:
Jotkut pari talvea vanhat "JetLiit" nastoilla on varmasti liukkaammat jäällä, kuin esim. uudenkarheat Hakkapeliitan R2:t.
Mun kokemukset kitkoista ja nastoista ovat paistotuoreista ja suomalaisista kivijalkaliikkeistä ostetuista ns. merkkirenkaista. Mutta kun siihen vesimärkään peilijäähän ei vain nastaton pure. :-[
Ei savua ilman kokeilua...
V70 D5 -05

Poissa L4NDe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1899 : 11.01.2016, 00:29:25 »
Mutta kaveri osti bemariin uudet bridgestonen kitkat ja oikeasti oli PAKKO hitsata kemppi että pääsee edes liikkeelle. Oli hieman noloa sutia paikallaan (sen jälkeen peruutella) joka valoissa noilla renkailla. Surkeampia renkaita ikinä nähnyt, sellasta kesärengas tasoa talvella.

Onhan ne hiljaset kyllä... :2funny:

Juuri tämän lukottomuuden takia ei ole tullu edes harkittua kitkoja. Siihen päälle vielä taatusti lukkiutuvat jarrut niin ei oo helppoo kunnon liukkailla.

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1900 : 11.01.2016, 20:56:16 »
Pitäisi ihan tuota pikaa alkaa katselemaan (tai katseltu on), ostamaan uusia kitkarenkaita.

Kyllä noilla puolikuntoisilla R2:silla on ihan hyvin vielä pärjännyt, vaikka on ihan luistinratoja tiet olleet.
Eikä ole tarvinnut alle nopeusrajoitusten ajella.

Vaikka joulunpyhinä jo hieman hirvitti jossain Joutsa-Varkaus välillä mutka-mäki teitä lasketella menemään.
Ojien välissä pystyttiin kuitenkin.
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Poissa Titari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1901 : 12.01.2016, 19:01:16 »
Kitkat on useimmiten ihan ok, mutta joskus aiheuttavat tykytyksiä. Kitkoilla on nyt tultu taas ajeltua viitisen vuotta, mutta taas pistää nastoja kaipaamaan näillä jääkeleillä.

Meinasin töräyttää edelläajavan perään, kun hän päätti yhtäkkiä muuten autoista tyhjällä kadulla jarruttaa suojatien eteen ja päästää siellä yksin seisova jalankulkija yli. Ilmeisesti oli nastat, ja turvavälikin oli mitä oli... ei aina muista.

Tykytyksiä tuli abs:stä ja meikäläisen pumpusta samaan tahtiin, kun sihtailin väistänkö vastaantulevien kaistalle vai riittääkö pito.
Riitti se juuri ja juuri, mutta ei nuo Bridgestone Blizzak WS70 kovin hyvät ole puolikuluneina... huh huh. Taitaa olla nastojen vuoro seuraavaksi.

(544 -63, 244L -75, 740GL -86) XC70 D4 AWD Polestar-14

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1902 : 12.01.2016, 19:25:24 »
Yksi vaihtoehto voisi olla turvavälin pitäminen ja ennakointi.

Jos toinen toimii täysin lakien mukaan, ei pitäisi olla yllätys.

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6027
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1903 : 14.01.2016, 14:13:10 »

Meinasin töräyttää edelläajavan perään, kun hän päätti yhtäkkiä muuten autoista tyhjällä kadulla jarruttaa suojatien eteen ja päästää siellä yksin seisova jalankulkija yli. Ilmeisesti oli nastat, ja turvavälikin oli mitä oli... ei aina muista.


Ja olihan lait ja määräykset hallussa, kerran on ajokorttikin mahdollisesti taskussa?

Lainaus käyttäjältä: Wikipedia
Tieliikennelaki määrää ajoneuvon kuljettajan antamaan esteettömän kulun jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille. Ajoneuvon kuljettajan tulee väistää suojatietä ylittävää pyöräilijää tai mopoilijaa silloin, kun hänelle on liikennemerkillä osoitettu väistämisvelvollisuus, tai hän on kääntymässä suojatien yli. Pyörän päältä noussut pyöräilijä on jalankulkija, jolloin häntä pitää väistää samalla tavoin kuin jalankulkijaa.[2] Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on sovitettava nopeutensa siten, että hän pystyy tarvittaessa pysäyttämään ajoneuvonsa ennen suojatietä.
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa jip59

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 328
  • Tervajoki "Pohojammaalla"
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1904 : 14.01.2016, 21:55:47 »
Tänä talvena olen kaksikin kertaa meinannut saada takakonttiin perässä tulevan kun olen pysähtynyt liikenneympyrästä/kiertoliittymästä poistuessani antaen esteettömän kulun suojatiellä liikkuvalle. Kyseessä oli jäinen keli. Ensimmäisellä kerralla mersukuski väisti nurmelle ilman vaurioita mutta kun lasia raotin niin hän alkoi meuhkata mun "yllättävästä" jarruttamisesta ja siitä ettei kitkoilla näillä keleillä ole mahdollista noin äkkiä pysähtyä. Kai se sitten oli mun syy kun käytin nastoja.

Toisella kerralla oli bemarikuski ja hänkin onnistui estämään peräänajon mutta osui kanttikivetykseen ja etupyörä taittui alle. Ajelin sivuun ja kun nousin autosta niin alkoi hel****llinen huuto siitä jarrutit arvaamatta eikä hänen kitkoilla varustettu auto noin lyhyellä matkalla mitenkään voi pysähtyä. Kaveri uhkaili jo poliisejakin kutsua apuun vaikka olin liikennesääntöjen mukaan toiminut. Paikalla oli muutamia silminnäkijöitä ja kun keskusteltiin heidän kanssa mitä oli tapahtunut niin lopuksi bemarikuski myönsi oman vikansa.

Ensimmäinen Seinäjoella Joupin Citymarketin vieressä ja toinen Vaasassa Kivihaan ABC:n vieressä. Molemmat ovat todella pienikokoisia joissa "asiansa osaavat" ajavat kanttareiden yli vauhtia vähentämättä ja yllättävässä tilanteessa yleensä kolahtaa...
Ei savua ilman kokeilua...
V70 D5 -05

 

Kulkukoira  Proturbo