Autoracing  KL-varaosat

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 884345 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #645 : 18.02.2014, 02:46:03 »
Hienosti täällä on taas höpötelty omista kokemuksista ja siitä, mitä itsekin kirjoitin aikaisemmin että ne OLOSUHTEET missä itse ajaa, mutta sitten samassa lauseessa todetaan, että Suomessa ei ole kuin muutama päivä vuodessa jääkelejä.. kaikkien olosuhteet EIVÄT ole samoja kuin sinulla itselläsi! Tervetuloa kokeilemaan vaikka perus 500ha metsätilan tiestöllä vaadittavaa ajoa, kyllä löytyy muutama keli muuta kuin 1. tai 2. päivää vuodessa kun tarvitsee liikkua jäillä..  ;D

Ei helvetti oikeasti, katsokaa sen oman nurkkakuntaisen asumismuotonne ulkopuolelle. Joillain saattaa jopa olla omistuksessa sen verran tiestöä missä on ajotarvetta, kun mitä perus jantteri (kuten minä) ajan päivässä työmäatkaa pk-seudulla kaupungin hoitamilla teillä. Ja olosuhteet tuollaisilla omilla teillä teillä eivät yleensä vastaa kehäkolmosta. Renkaat tarpeiden mukaan ja se, että jonkun muun tarve ei ole ajaa aina "kelin mukaan", niin menee myös tuohon kuljettajakohtaiseen tarpeeseen. Minä olen juurikin se, joka ulosmittaa ne renkaiden ominaisuudet (vähän sama kuin tehokas auto, niitä tehoja pitää käyttää, muuten on turha ostos  8)). Jos voin ostaa paremmilla ominaisuuksilla olevan renkaan, joka minimoi ajokäyttäytymiseni muuttumisen, niin sen teen. Toki muutan tarvittaessa ajokäyttäytymistäni kelin mukaan, mutta pyrin ostamaan sellaiset renkaat, että tuon tarve on mahdollisimman vähäistä.
« Viimeksi muokattu: 18.02.2014, 03:20:01 kirjoittanut Fuse »
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #646 : 18.02.2014, 06:27:19 »
Taas huomaa kun ei olla luettu mitä on kirjoitettu tai sitten sitä on vaan vaikeaa ymmärtää...

Olen sanonut että vasta kovettuneet/vanhemmat kitkat ovat hyvät kesäkumit, en että myös uudet, vaan uusista sanoin nimenomaan ettei niillä kannata ajaa kun kuluvat nopeammin juuri pehmeytensä vuoksi, eli en itsekään ajaisi tuoreilla kitkoilla kesällä.

Jos puhutaan oikeista talvirenkaista, niin silloin puhutaan nimenomaan kitkoista. Perusteluksi riittää se että koko talvena ei taida olla kun muutama peilijää keli missä joku saattaa oikeesti tarvita nastoja ja nyt ei puhuta korvien välin tarpeesta, vaan siitä mitä todellisuudessa keliolot vaatii. Toisaalta pääosin keli on sellainen jossa kaikki autoilijat voisivat ajaa nimenomaan kitkoilla, eli mitkäs renkaat ne onkaan ne oikeat talvirenkaat, ne millä ajetaan pääosin renkaille väärissä keliolosuhteissa vai ne missä ajetaan pääosin renkaille oikeissa keliolosuhteissa?

Minä ymmärtäisin nastoilla ajavia paljon enemmän jos teitä ei suolattaisi niin kun niitä suolataan, eli normaalista talvikelistä yritetään keinotekoisesti tehdä kesäkeliä ja silti pitää ajaa nastoilla, mikä logiikka tässä on?


Minä VÄITÄN, että kovettuneetkaan kitkat EIVÄT ole hyvät kesärenkaat. Kumoa tuo fakta! Minä väitän että se on vain pihistelyä ja pelkkä hiljaisuus ei ole minusta argumentti.

Tutkimuksen mukaan lähes 90 prosenttia suomalaisista tietää nastarenkaiden olevan jäisellä tiellä turvallisempi valinta. Sama pätee myös vaihteleviin olosuhteisiin, kuten esimerkiksi kaupunkien kaduille, joissa pito-olosuhteet voivat vaihdella useasti saman päivän aikana.

Kun emäntä aikoinaan sai KUNNOLLISET kitkarenkaat autoonsa, niin nastoihin ei ole enää ollut paluuta. Tänä talvena yritin puoliksi painostaenkin saada hänet hankkimaan nastarenkaat autoonsa kun viime talvena tuli YKSI kerta jolloin hänen auto lähti jo hiukan liian kuluneilla kitkoilla lievään luisuun liian suuren tilannenopeuden vuoksi (joka ei kuitenkaan johtanut ojaan ajoon tai vastaavaa), täysin peilikirkkaalla jäällä pikkutiellä, mutta silti hän ei huoli nastoja vieläkään...

Yksi kertakin voi olla liikaa vaikka sinä olisit hyvä kuljettaja.
« Viimeksi muokattu: 18.02.2014, 06:35:03 kirjoittanut -karppa- »
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa kenkee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 453
  • 1,5bar
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #647 : 18.02.2014, 08:32:32 »
Maa niin tykkään lukee tätä topikkia   :2funny:
Nothing beat's SEX but, BOOST!!

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4109
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #648 : 18.02.2014, 08:38:50 »
Maa niin tykkään lukee tätä topikkia   :2funny:
Elä muuta sano  S*

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #649 : 18.02.2014, 08:59:43 »
Koska siitä irtoaa niin hienoa tekstiä kaikilta keneen kalikka kalahtaa. Nää fanaattisuudet on vaan niin hienoa luettavaa.

Edit:[spoiler] Perusteluja (tarkemmin jotakin muuta kun MuTua) vailla olin ekassa kommentissa, mikäli se ei suoraan auennut. [/spoiler]

Perusteluja on esitetty vertailujen muodossa ja siinä, että monet eri lähteet kertovat nastojen saavan ylimääräistä hyötyä testioloissa nastaulkonemien kasvaessa. Normaalissa liikenteessä nastaulkonema ei niin kasva.

Uutena jäällä nastat ovat jonkun verran paremmat, se on totta. Mutta käytettynä, yllättävän nopeasti, näyttää siltä, että kitkarenkaan pito jopa jäällä on parempi kuin vastaavasti käytetyn nastarenkaan.

Nastarengas taas on asvaltilla hivenen vakaampi ajettava suoraan, koska lamelleja on paljon vähemmän.

Nastarenkaat myös pilaavat tiemme kulutusurien muodossa ja hengitysilmamme pienhiukkasten muodossa.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #650 : 18.02.2014, 09:34:30 »
Toi nastaulkonema juttu on mielenkiintoinen ja riippuu käyttäjästä - yleistäminen lienee melko vaikeaa?

Yksi testi, jossa kulunut kitka x pärjäsi paremin kuin kulunut nasta y ei vielä toimi perusteena...

Poissa Volvo-car

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #651 : 18.02.2014, 10:17:48 »


Minä VÄITÄN, että kovettuneetkaan kitkat EIVÄT ole hyvät kesärenkaat. Kumoa tuo fakta! Minä väitän että se on vain pihistelyä ja pelkkä hiljaisuus ei ole minusta argumentti.

Tutkimuksen mukaan lähes 90 prosenttia suomalaisista tietää nastarenkaiden olevan jäisellä tiellä turvallisempi valinta. Sama pätee myös vaihteleviin olosuhteisiin, kuten esimerkiksi kaupunkien kaduille, joissa pito-olosuhteet voivat vaihdella useasti saman päivän aikana.

Yksi kertakin voi olla liikaa vaikka sinä olisit hyvä kuljettaja.

Miksi minun pitäisi kumota mitään tuollaista mikä ei ole faktaa tai ylipäänsäkään mitään. Eikö täällä ole mielipiteen vapautta kun heti aletaan vaatimaan todisteita, todisteita ja todisteita. Millä faktalla sinä kumoat väitteeni että nastat eivät ole jäisellä kelillä edes uutena juuri sen parempia kun kitkatkaan, saati vähän käytettynä kun niillä ei tee enää yhtään mitään, siis hyviin kitkoihin verrattuna. Molemmat saa luistamaan kun alla on jäätä tai jos autossa on tehoa, renkaat saa luistamaan vaikka alla olis liimapintaa ja perusteluiksi ei missään tapuksessa kelpaa suppeat rengastestit. Tai ei sinunkaan tarvitse mitään kumota, jokaisellahan pitäis olla oikeus omiin kokemuksiinsa, ilman että kukaan muu saa niistä sydänkohtausta tai hengen ahdistusta.  ;)

Tuossa yllä on yksi hyvin merkittävä virhe; tutkimuksen mukaan 90% ihmisistä USKOO nastarenkaiden olevan jäisellä tiellä turvallisempi valinta. Hyvin harva oikeesti tietää renkaista yhtään mitään, sitä mennään yleisen "uskon" mukaan, koska muustakaan ei ole mitään tietoa tai käytännön kokemusta.

Kun kerroin tuosta yhdestä lipsahduksesta jo huonokuntoisilla kitkoilla, joka ei siis silti aiheuttanut mitään ongelmaa, näyttää selvästi siltä että kaikki eivät vaan osaa lukea asioita todellakaan yhtään enempää kun mitä on kirjoitettu. Onko niin ettei nastarengas voi lähteä koskaan ko. olosuhteissa luistoon? Tiedän omasta kokemuksesta että kyllä voi ja yllättävän helposti ja siihen ei tarvita edes edellä mainittua tilanteeseen sopimatonta ajotapaa, paljon riippuu siitä että onko kyseessä olevassa autossa oikea rengastus.

Täällä niin kovasti halutaan noita esimerkkejä ja "todisteita", vaikka kun niitä kerrotaan niihin ei uskota, mutta kerron kuitenkin. Toivon kuitenkin ettei kukaan saa tästä lisää hengenahdistusta... ;)  Ennen kun luet, vedä syvään henkeä ja rauhoitu ja ajattele jo etukäteen että tässä on kyseessä vain keskivertoautoilijan oma käytännön kokemus, eikä mikään testitilanne millä ei tässä ole mitään painoarvoa muutenkaan.

Ajoin viime talvena A4 2,0 TDI Audilla (2010) jossa oli uudenkarheat (n. 500km ajettu) Nokian "parhaat" nastarenkaat ja voi kauhistus minkälainen ajettava se oli, pito oli jäisellä kelillä aivan olematon, joka risteyksestä lähdettiin sutimalla vaikka kuinka varovasti olisi yrittänyt. Lisäksi mutkiin piti ajaa melkein kävelyvauhtia että ylipäänsä pysyi tiellä. Lisäksi ajotuntuma oli koko ajan vähän kun olisi ajanut kuulalaakereiden päällä, eli tien pitotuntuma oli hyvin ohutta. Auto oli siis täysin kunnossa, eli "vikaa" ei voitu hakea edes siitä ja tämä on tosi tapahtuma, uskoo tai ei. Tämän jälkeen kun lähdin omalla autollani ajamaan samaa reittiä, mitään vastaava lipsumista ei ollut havaittavissa jo kuluneilla kitkoillakaan ja tuo sama ajolenkki meni silti huomattavasti nopeammin. Tiedän että tämän uskominen on monelle mahdotonta koska aivopesu on ollut jo niin voimakasta ja pitkäaikaista, mutta se ei silti muuta tätä käytännön totuutta mihinkään ja sekös monia voi harmittaa, niin kuin vastauksista joita tähän tulee, saamme huomata.  :2funny: Silti olen vaan kertonut niitä käytännön liikenteessä tapahtuvia tosikertomuksia, joita nastamiehet kovasti perään kuuluttaa.

Ehkäpä kitkojen hyvään pitoon onkin syynä tämä meille kaikille niin rakas/paras automerkki, eli kun ne on VOLVON alla niin siksi ne pitää niin sikahyvin. Joo...tämä nyt oli pieni kevennys, mutta jos joku pystyy tuon edellä olevan paremmin nielemään tämä syyn takia, siksi sen tähän laitoin. En halua että nämä rengasasiat alkaa ketään liikaa ahdistamaan, on tässä maailmassa paljon pahempiakin asioita joista joutuu ahdistumaan. Siksi kehoitan KAIKKIA hankkimaan OMAA kokemusta eri renkaista, niin silloin sitä todellista tieto-taitoa alkaa olemaan ihan eri tavalla tällaisiin keskusteluihinkin.

Hyvää päivän jatkoa ja olkaahan nastamiehet varovaisia siellä tien päällä, talvella voi olla paikka paikoin liukastakin, vaikka valitettavasti sitä keliä yritetäänkin keinotekoisesti pitää kesäisenä niin paljon kun se on suolauksella mahdollista.  :)

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #652 : 18.02.2014, 10:47:50 »
Niinpä - jos ymmärtäisit edes tuon suolauksen motiivin oikein. ;D Harmi, että suurin osa kirjoituksistasi on täysin vailla todellisuuden pohjaa ja viihdearvokin on jo mennyt aikaa sitten. Näytöt puhuu toista.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #653 : 18.02.2014, 11:08:54 »
Perusteluja on esitetty vertailujen muodossa ja siinä, että monet eri lähteet kertovat nastojen saavan ylimääräistä hyötyä testioloissa nastaulkonemien kasvaessa. Normaalissa liikenteessä nastaulkonema ei niin kasva.

Uutena jäällä nastat ovat jonkun verran paremmat, se on totta. Mutta käytettynä, yllättävän nopeasti, näyttää siltä, että kitkarenkaan pito jopa jäällä on parempi kuin vastaavasti käytetyn nastarenkaan.

Nastarengas taas on asvaltilla hivenen vakaampi ajettava suoraan, koska lamelleja on paljon vähemmän.

Nastarenkaat myös pilaavat tiemme kulutusurien muodossa ja hengitysilmamme pienhiukkasten muodossa.
Kitkarenkaat pilaavat ilmaa enemmän, kuin nastarenkaat ;)
http://www.tekniikkatalous.fi/rakennus/kitkarengas+polyttaa+nastarengasta+enemman/a36951
Eli voiko tästä päätellä, ettei kitkarenkailijat välitä lähimmäisistään edes hengitysilman kautta, vaan pölyttävät allergisten kiusaksi?
Puhumattakaan, että liukastelevat jopa useita kymmeniä metrejä pidemmälle äkkitilanteissa, tai ajavat muuten liian varovaisestin aiheuttaen jonoja ;D
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #654 : 18.02.2014, 11:10:55 »
Toi nastaulkonema juttu on mielenkiintoinen ja riippuu käyttäjästä - yleistäminen lienee melko vaikeaa?

Yksi testi, jossa kulunut kitka x pärjäsi paremin kuin kulunut nasta y ei vielä toimi perusteena...

Aika harva varmaan ajelee kuten testeissä ajetaan, äärirajoilla jatkuvasti ja täysjarrutuksia ja täyskiihdytyksiä? Tästä nastaulkonemasta ovat kirjoittaneet niin Aalto-yliopisto raportissa, TM talviautovertailussaan kuin Tuulilasi talvirengasteissään. Harmi kun silleen yleistävät.

Yksi tuore testi on silti enemmän kuin nolla tuoretta testiä osoittamaan päinvastoin :) Vai mennäänkö mutulla?

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #655 : 18.02.2014, 11:14:04 »
Kitkarenkaat pilaavat ilmaa enemmän, kuin nastarenkaat ;)
http://www.tekniikkatalous.fi/rakennus/kitkarengas+polyttaa+nastarengasta+enemman/a36951
Eli voiko tästä päätellä, ettei kitkarenkailijat välitä lähimmäisistään edes hengitysilman kautta, vaan pölyttävät allergisten kiusaksi?
Puhumattakaan, että liukastelevat jopa useita kymmeniä metrejä pidemmälle äkkitilanteissa, tai ajavat muuten liian varovaisestin aiheuttaen jonoja ;D

Tuo pöly taasen on sitten nastarenkaiden jauhamaa asvalttia mikä sieltä nousee... voisi kuvitella.

Tässä topicissahan mainittiin ruotsalaisista tutkimustuloksista, joissa pienhiukkaspäästöt laskivat katuosuuksilla ja koko keskustassa, kun nastat kiellettiin yhdellä tiellä. Ja tuo tapahtui jo ennen hiekoituksen alkamista.

Kun nastat kuluttavat uria, mihin se kulunut asvalttia katoaa? Jauhautuneena ilmaan? Vaiko toiseen ulottuvuuteen?

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #656 : 18.02.2014, 11:20:08 »
Minä olen aina luottanut nastarenkaisiin. Tosin en ole juuri koskaan kitkoilla ajanutkaan.
Yhdessä omistamassani autossa oli suht uudet kitkat. Ajoin autolla 2-viikkoja ja myin pois.
Sinä aikana pitivät hyvin, keli oli silloin osittain liukas osittain ei.

Joten vertailua ei juurikaan ole. Tosin nastat kuulostavat varmemmilta :D
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #657 : 18.02.2014, 11:23:49 »
Tosin nastat kuulostavat varmemmilta :D

Tässähän se asian ydin taitaa olla. Psykologia.

Tänään olen menossa karonkkaan psykologiaan liittyvän väitöstilaisuuden jälkeen, sukuun tulee yksi tohtori lisää... seuraavakin on jo putkessa ja sekin liittyy psykologiaan (tarkemmin sanottuna aivotutkimuksiin ja psykologiaan).

Jos ei olisi töissä ja olisi aikaa, voisihan sitä itsekin tehdä tutkimuksen psykologian osuudesta tässä "nastat vs. kitkat" :)

Poissa kenkee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 453
  • 1,5bar
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #658 : 18.02.2014, 12:37:24 »
Ei tartte psykologiaa, kun koittaa ite, eikä lue tekniikanmaailmaa... :2funny:
Nothing beat's SEX but, BOOST!!

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #659 : 18.02.2014, 12:42:28 »
Aika harva varmaan ajelee kuten testeissä ajetaan, äärirajoilla jatkuvasti ja täysjarrutuksia ja täyskiihdytyksiä? Tästä nastaulkonemasta ovat kirjoittaneet niin Aalto-yliopisto raportissa, TM talviautovertailussaan kuin Tuulilasi talvirengasteissään. Harmi kun silleen yleistävät.

Yksi tuore testi on silti enemmän kuin nolla tuoretta testiä osoittamaan päinvastoin :) Vai mennäänkö mutulla?

Joo - mennään täysin vielä mutulla ja myönnetään se. Yksi kuluneiden testi ei vielä kerro kuin sen vertailuparin. Eikö joku kommentoinut, ettei kuluneita testata, kun niiden käyttöä on vaikea saada vertailukelpoiseksi?

Itse uskon täysin tuohon psykologiseen vaikutukseen nastoilla - ne kuullostaa turvallisemmilta. Mutta itse hankin talvirenkaat, en esim. m+s rajan nippa nappa täyttäviä sekakelin renkaita (ja sellaisillakin olen talvikelillä ajanut). Se yli 3 auton mittaa jäällä puhuu selvää kieltä, vaikka jos ja kun osa turvallisuuerosta onkin mielikuvaa.

Miten muuten toi hakkapeliitta 8, siinähän on enemmän nastoja pienemmällä nastapaineella - onko sen osalta julkaistu vertailutietoa tien kuluttamisesta vs. joku muu? Tuoretta tutkimustietoa olis hauska lukea..

 

Autoracing  KL-varaosat