Kulkukoira  Proturbo

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 884303 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #720 : 20.10.2014, 13:33:39 »
Kerralla muutos kitkoihin kun kumpaakin autoon tilattu Good Yearin testit voittajat. ::) Päätökseen rohkaisi talvirengasvertailun jarrutus testin tulos jossa tuo kitka päihitti Michelinin nastan.

Eiku nastat ja jää hei, nasta pitää aina jäällä paremmin, aina... nastat vain  :2funny:

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #721 : 20.10.2014, 13:52:50 »
Eiku nastat ja jää hei, nasta pitää aina jäällä paremmin, aina... nastat vain  :2funny:
Nooh.. Olihan kuitenkin parhaisiin nastoihin jarrutuksessa jäällä vielä matkaa metritolkulla ;)  Vaikka painotus on tuossa asiassa vielä on kova itsellä renkaita valittaessa niin huomattavaa kehitystähän tuossa on tapahtunut.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #722 : 20.10.2014, 14:11:07 »
Eiku nastat ja jää hei, nasta pitää aina jäällä paremmin, aina... nastat vain  :2funny:
Pitää paikkansa, että pitää jäällä paremmin ;)
Käsittelykoe jäällä
Parhaan nastarenkaan kierrosaika 48,1s (Hakkapeliitta 8)
Parhaan kitkarenkaan  kierrosaika 60,0s (hakkapeliitta R2)
Myös kiihdytys jäällä meni nastojen eduksi kitkojen sutiessa keskikastiin ;D

Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #723 : 20.10.2014, 14:18:15 »
Pitää paikkansa, että pitää jäällä paremmin ;)
Käsittelykoe jäällä
Parhaan nastarenkaan kierrosaika 48,1s (Hakkapeliitta 8)
Parhaan kitkarenkaan  kierrosaika 60,0s (hakkapeliitta R2)
Myös kiihdytys jäällä meni nastojen eduksi kitkojen sutiessa keskikastiin ;D

Juujuu, en kirjoittanutkaan että PARAS olisi huonompi. Karrikoin vain näitä "nastat on aina jäällä parempi" -tyyppejä.

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #724 : 20.10.2014, 16:24:31 »
Jokos tämä on ollut täällä.  :o Tm testi 2010 vuodelta. Linkattu "pentti" foorumilta
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #725 : 20.10.2014, 16:34:42 »
Odotellaan piikkimiehien argumentteja....

Poissa Kuppi_kahvia

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #726 : 20.10.2014, 16:48:48 »
Mites sitten kun ei sijoita huippurenkaitten summia jolloin ei saa testivoittaja kitkoja. Eli silloin ehkä ero nastalla ja kitkalla on aika paljon. Luulisin.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #727 : 20.10.2014, 23:31:35 »
Kuka ajaa noin kuluneilla talvirenkailla saati vielä nastarenkailla?

Jokos tämä on ollut täällä.  :o Tm testi 2010 vuodelta. Linkattu "pentti" foorumilta
(Kuva poistettu lainauksesta.)
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Sami K.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 723
    • VNT ahtimet kiertoon, ei roskiin.
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #728 : 21.10.2014, 00:00:46 »
Tero-Petterit!  :) :( :idiot2:
Lauseet alkavat aina isolla kirjaimella.. 1% Support
Valmet 805 lempinimi on pedo.
mikan Fanclub #1   Viivakoodien lukua läppärillä.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #729 : 21.10.2014, 00:02:41 »
Kuka ajaa noin kuluneilla talvirenkailla saati vielä nastarenkailla?

6mm on aika äkkiä taulussa etenkin etelässä. 3mm ei toivottavasti kellään.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #730 : 21.10.2014, 07:29:41 »
6mm on aika äkkiä taulussa etenkin etelässä. 3mm ei toivottavasti kellään.

Normaalissa tslvirengaskoossa on 195/65/15 tai 205/55/16 on noin 10mm pintaa uutena. 6mm ajaminen vaatii sen 20tkm ajoa nastarenkaalla. Tuttu rengasmyyjä oli naapurille todennut, että hänen on nähnyt yhden käsin laskettavan määrän loppuun ajettuja talvirenkaita ja nimenomaan nastarenkaita. Loppuun ajettuja kesärenkaita ja lisääntyvässä määrin kitkarenkaita.

Yksi sukulainen ajaa kesä sekä talvirenkaat 3mm, joka kausi ja se johtuu 120tkm ajomääristä vuodessa. Valittelee tosin kun renkaat kuluu liian äkkiä.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #731 : 21.10.2014, 09:25:33 »
Mites sitten kun ei sijoita huippurenkaitten summia jolloin ei saa testivoittaja kitkoja. Eli silloin ehkä ero nastalla ja kitkalla on aika paljon. Luulisin.
Ei noissa kovin isoja hinta eroja ole ainakaan koossa 205/60 16.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #732 : 21.10.2014, 09:38:28 »
Jokos tämä on ollut täällä.  :o Tm testi 2010 vuodelta. Linkattu "pentti" foorumilta
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Tosiaan olis mukava nähdä samanlainen tuore vertailu.
Oletetaan, että huippumerkit olisivat tiedostaneet tuon nastarenkaiden heikonpidon juurikin jäällä, kun ovat kuluneet ::)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #733 : 21.10.2014, 09:43:51 »
Tosiaan olis mukava nähdä samanlainen tuore vertailu.
Oletetaan, että huippumerkit olisivat tiedostaneet tuon nastarenkaiden heikonpidon juurikin jäällä, kun ovat kuluneet ::)
Tämäpä...

Nastat kuluu, pyöreä nasta ei pidä enään kuten uusi. Nastakumi on taas rungoltaan ja kumiseokseltaan kitkaa kovempi = itse kumi pitää vähemmän.

Olisi tosiaan mielenkiintoista nähdä, onko nastojen kuluminen saatu kuriin tai onko nastakumien kumiseos saatu pehmeämmäksi eri keinoin, jolloin kuluminen ei veisi niin paljoa pitoa pois.

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #734 : 21.10.2014, 09:57:41 »
Tosiaan olis mukava nähdä samanlainen tuore vertailu.
Oletetaan, että huippumerkit olisivat tiedostaneet tuon nastarenkaiden heikonpidon juurikin jäällä, kun ovat kuluneet ::)
Tuolloinhan kitkat oli vielä huimasti jäljessä nastojen jää pidosta. Joten sietääkin olla että nastoissa on tapahtunut kehitystä.
jotain kuluneen renkaan testiä kait TM tekee parhaillaan taustalla. Sitä en tiedä milloin tuloksia julkaistaan, mutta veikkaan että viimeistään ensi talvirengastestin aikaan.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

 

RallyBaron  Samppasport