RallyBaron  Samppasport

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 884337 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1200 : 23.12.2014, 10:04:48 »
Nyt kun alla on ollu kolme viikkoa uudet Nokian kitkat alla, niin on kyllä nastojen kaikkivoipaisuus hävinnyt mielestä. Monenlaista liukasta on ollut jo tällä välin Tampereella ja kaiken aikaa pito on ollut hyvä tai vähintäänkin riittävä. Tuntuvat pitävemmiltä kuin edelliset kohtuu hyväkuntoiset nastagummit. Tietysti vertailu on täysin subjektiivinen ja jo kuluneen ja uuden renkaan välillä.

Ainut mitä on jäänyt kaipaamaan nastalta on äänen antama varoitus kun aletaan olemaan lähellä pidon rajaa. Todella liukkaat kaljamajääkelit on toki vielä kokematta, joten lopullinen arvio sitten. Mutta nolla tuntumassa ollutta mustajäätä on kyllä riittänyt jo testattavaksi asti ja ei ongelmaa...

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1201 : 23.12.2014, 10:28:27 »
Kannattaa olla neliveto, joka voi välittää jopa 100% tehosta taka-akselille, ja joka peruskäytössä on defaulttina 40:60 jaolla.  :P

Siis tavallisessa liikennekäytössä. Kolmen lukon vehkeet sitten muissa laitteissa.
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1202 : 23.12.2014, 18:33:25 »
Ostin vannetukusta Bridgestone Blizzak -kitkarenkaat hintaan 49.90€/kpl. Liekö nämä vanhat koot (esim. nämä 200-sarjan 185/70 r14) halvempia vai myyvätkö he jotain vanhempaa erää tuohon hintaan? Rengas kaiketi on kuitenkin ihan ok laatunsa puolesta (?) En ole vielä päässyt kokeilemaan, kun on auto tallissa vielä vähän levällään.


Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1203 : 23.12.2014, 18:42:04 »
Ostin vannetukusta Bridgestone Blizzak -kitkarenkaat hintaan 49.90€/kpl. Liekö nämä vanhat koot (esim. nämä 200-sarjan 185/70 r14) halvempia vai myyvätkö he jotain vanhempaa erää tuohon hintaan? Rengas kaiketi on kuitenkin ihan ok laatunsa puolesta (?) En ole vielä päässyt kokeilemaan, kun on auto tallissa vielä vähän levällään.

DOT-lukuhan löytyy renkaan kyljestä, josta näet kuinka vanha rengas on. Esim dot 50/12=Viikko 50 ja vuosi 2012. Tällöin rengas on paistettu.

PIDENNÄ RENKAIDEN TURVALLISTA KÄYTTÖIKÄÄ
http://www.rengasvalmistajat.fi/20
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1204 : 23.12.2014, 18:50:19 »
Aiemmin tuossa v70:ssa oli saman merkin ja mallin nastat. Koko 205/60 16 on myös molemmissa sama.  Täytyy sanoa  että tuo kitka on selkeästi heikompi esitys niin pidon kuin ajettavuuden suhteen.
Sinnansä hauska tilanne että samaiset renkaat S80:ssa toimiva selvästi paremmin. Tosin koko on 215/55 17.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1205 : 28.12.2014, 04:01:59 »
Annetaan nyt toisen luulla, että tuo on unelmien täyttymys. Ei se meiltä ole pois! Jokainen tietää todellisuuden ;)

Poissa Sami K.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 723
    • VNT ahtimet kiertoon, ei roskiin.
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1206 : 28.12.2014, 10:46:14 »
Kyllä.
Lauseet alkavat aina isolla kirjaimella.. 1% Support
Valmet 805 lempinimi on pedo.
mikan Fanclub #1   Viivakoodien lukua läppärillä.

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1207 : 28.12.2014, 10:58:28 »
Tapaninpäivänä pääsi kitkarenkaat yllättämään ekan kerran. Kuopioon mennessä Vuorelassa on liikenneympyrä, josta matka jatkuu moottoritien ramppiin, oli kiillottunut aivan tajuttoman liukkaaksi. Tulin ymprään aika rauhallisesti, mutta silti meinasi mennä tangentin suuntaa, no ympyrä riitti kumminkin juuri sopivasti ettei tarvinnut penkkaa pöllyttää. Pakkanen oli lauhtunut edellispäivän -20 asteesta -6 asteeseen.

Samaten kaupunkialueilla on nyt joutunut olemaan liikkennevaloista lähtiessä hieman tarkempi, kun risteysalueet on ollut melko liukkaita. Muistan kyllä että vastaavasti ne oli edellisinäkin talvina liukkaita nastarenkailla...

Ajoin tapaninpäivän iltana polanteikasta sivutietä 50km, jossa oli noin sentin lumiputu pinnassa. ja pientareen lähellä ehkä kaksi senttiä. Nyt kitkarenkaat tuntui jotenkin vähän levottomalta. Tosin en muista millaiselta edelliset renkaat tuntuivat vastaalla pätkällä, kun esim viime talvena en kertaakaan ajanut vastaavissa oloissa.

Poissa petrereesa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1208 : 29.12.2014, 13:40:35 »
Toki näillä keleillä, vaikka olisi rengas kuin rengas, on tiehen välittyvä vääntö erittäin rajallista.

Minut yllätti äskettäin Lipsuvitsin käytös 90:ssä mutkassa n. 20 km/h:n nopeudessa  :-[. Kitumaasturini puski suoraan. Paniikkijarrutus ja absit pelasti törmäämästa reunakiviin.
Auraamattomalla mökkipolulla (lunta 10-15 cm), kun yritin hiukan erijälkeä kuin ennen, havaitsin selvästi sivuttaispidon puuttetta erittäin pienessä nopeudessa. Renkaat ovat Hakkapeliitta 7:t, ajettu n. 10-15 tkm.
Pitkittäispidossa en ole huomannut ongelmia.
Lipsuvitsi Kitumaasturi

Poissa petrereesa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1209 : 29.12.2014, 16:58:13 »
Mikä on Lipsuvitsi? :)

Meidän (vaim. pakot. term.) auto jos lähtee puskemaan esimerkiksi tiukentuvan mutkan ja höttölumen vuoksi, on paras lääke käännöksen säteen pienentämiseen kaasun lisäys rauhallisesti (varmistetaan että on veto päällä) ja ratin kääntäminen vielä vähän enemmän, tällöin takapää työntää enemmän ja etupää alkaa taittua minne rattikin osoittaa.

Pahin virhe tuossa tuntuu olevan kaasun nosto tai jarrun painaminen. Tämä siis koskien meidän autoa, en väitä että sama toimisi sinulla. Ehkä kannattaa kokeilla "parkkiksilla" tuota tilannetta?

Ja tämä siis koskien tilanteita, joissa tilannenopeus on siinä pidon rajoilla, ei niin, että tullaan neulansilmään satasta ja ihmetellään kun ei taitu :)

Havaintoni tukee myös tuota mitä 740 GLE kirjoittaa ylempänä.

"Lipsuvitsi" on antamani nimi Mitsubishi Outlander 1 gen. ajoneuvolle  :). Innoituksen nimelle sain, kun auto ei suostunut pakilla vinosti nousemaan tiekarhun tekemän hilekasan (kork. n. 20-30 cm) yli viime talvena. Ristikkäiset pyörät lipsuivat.
Vanhalla Volvolla osasin tiukentaa kohtuullisissa nopeuksissa käännöstä, mutta tässä koen nopeuden  kohoavan liikaa taitoihini nähden, ennenkuin käännöksen tiukentuminen toivottavasti alkaisi.  Lisäksi takapyörien työntö tuntuu lisäävän puskemista eli en saa Volvomaista luistoa takapyöriin.
On otettava huomioon myös, että tässä mallissa on "kivikautinen" viskolla toteutettu neliveto ja samalta ajalta on myös kuljettaja. Myöskään ESP:tä ei ole.
Ehkä seuraavat talvirenkaat ovat taas Contit? Nastalliset.
Lipsuvitsi Kitumaasturi

Poissa Modifier

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 826
  • XC90 T8 TwinEngine
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1210 : 29.12.2014, 18:42:51 »
Kitkoilla vai nastoilla ?

Poissa kenkee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 453
  • 1,5bar
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1211 : 29.12.2014, 21:49:13 »
Oon pahalla tuulella, joten onneksi ostin nastat, kun oli taas niin prkl liukasta... :2funny:
Nothing beat's SEX but, BOOST!!

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1212 : 30.12.2014, 12:36:34 »
Ja tästä eteenpäin keskustellaan kitkoista ja nastoista, vetotavoille on oma topic.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1213 : 30.12.2014, 13:28:35 »
Ja tästä eteenpäin keskustellaan kitkoista ja nastoista, vetotavoille on oma topic.

Saatko siirrettyä käydyn keskustelun sinne? Vai menikö meidän hyvät keskustelut nyt bittiroskiin :(

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1214 : 30.12.2014, 13:56:48 »
Saatko siirrettyä käydyn keskustelun sinne? Vai menikö meidän hyvät keskustelut nyt bittiroskiin :(
Eiköhän ne saada sinne yhdistettyä ;)
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

 

RallyBaron  Samppasport