Elekma  Autoracing

V70 2.5 TDI Ei käynnisty. Polttoainepumpussa vika?

  • 2 Vastauksia
  • 116 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa v0lvoV70

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Tuli Volvossa (V70 MK2, 2.5 TDI, 2000) seuraavanlainen ongelma:

Sammui yhtäkkiä kesken ajon eikä enään lähtenyt käyntiin vaikka annettiin lisävirtaakin. Starttasi kyllä hyvin. Autocom antoi seuraavan virheen:

Vika 002C
Polttoainemäärä
Jatkuva

Vaihdettu polttoainetankin siirtopumppu mutta tämä ei auttanut. Starttaa hyvin, mutta ei lähdä moottori käyntiin. Moottori D5252T.

Olisiko vika itse polttoainepumpussa? Volvossa vastaava pumppu:



Oman pumpun tiedot:



Mikä tuo ylemmässä kuvassa näkyvä mustalaatikko on? Netistä löytyi huonosti tietoa, ja tuon lootan sarjanumeroitakaan ei pääse näkemään, jos ei ensin pura koko pumppua irti. Mitenkäs tuon pumpun vaihto? Onnistuuko vaihto tuosta vaan, vai onko tuo mustalaatikko jotkin pumpun "aivot", jotka pitää ohjelmoida oikein vaihdon jälkeen? Kaikissa myynnissä olevissa puretuissa pumpuissa näkyy tuo mustanlaatikon piuha olevan poikkaistu. Pystyykö tuollaisen vaihtamaan, ja voisiko vika vain olla tässä "ohjauslaatikossa"?

Olisiko kenelläkään tietoa näistä? Kiitokset jo etukäteen vastanneille!




Poissa j_m_k

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5 TDI Ei käynnisty. Polttoainepumpussa vika?
« Vastaus #1 : 13.05.2024, 04:59:34 »
Jakajapumppu lienee Bosch vp37 ja tuo musta mötikkä on sähköjen läpivienti määränsäätimelle.

Mulla oli joskus opel omega jossa oli Bemarin 2.5l kutosdiesel, siinä oli tuo sama pumppu. Sen pumpun joskus avasin kun määränsäädin takelteli. Tuon läpiviennin/johdon voi muistaakseni vaihtaa, mutta vaatii johtojen tinausta, ei pitäisi olla tekemätön paikka kuitenkaan. Pumpun kansi pitää avata. Jos hommaan ryhdyt, niin merkkaa määrä säätimen, eli tuon osan missä musta laatikko on kiinni, paikka tarkasti suhteessa pumpun runkoon. Sen sijainti on millipeliä. Jos se on liian edessä, saat korkean, hörnöttävän tyhjäkäynnin ja pirusti voimaa, liian takana nuhaisen ja laiskan koneen. Säätö/viritys on ns hammer mod, siitä löytyy lisää infoa netistä.

Jos johdossa on riittävästi varoja niin onnistuu varmaan liittää johto nykyisestä avaamatta pumppua.

Tuliko vikavaloa tai oliko "kaasun takertumista"? Tuo määrä säädin on aika yksinkertainen kapistus, se ui polttoaineesta ja on vähän magneettisena voinut kerätä metallimujua, eli jos se nyt on jo rikki, niin avaa se ja putsaa. Toki tuo kerrasta sammuminen viittaa johonkin muuhun.

e: tuo vikakoodi voisi viitata siihen yhteen suuttimeen, minne menee sähköjohto. Se on takaisinkytkentä määränsäätimelle, eli jos ecu ei saa ruiskutusmäärästä signaalia, ei se osaa komentaa pumppua.

e2: eikös tässä ole pumpulle oma hammashihna? Onhan se ehjä?
« Viimeksi muokattu: 13.05.2024, 05:32:45 kirjoittanut j_m_k »

Poissa tomaattifarmari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5 TDI Ei käynnisty. Polttoainepumpussa vika?
« Vastaus #2 : 14.05.2024, 21:30:47 »
joo tdi koneissa on oma hihna pumpulle, tarkka säätö että toimii kunnolla, vaatii vidan tai jotkut heittokello systeemit ajoitukseen. käyntiin se pitäisi saada ajoitusmerkeistä kattoen suunnilleen. hihnassa on muistaakseni vaihtoväli 40tkm eli puolet vähemmän kun jakohihnassa. on voinut mennä hihna rikki tai poikki kokonaan. ei taida tulla vahinkoa, mutta uusi hihna pitää saada ajoitettua aika tarkalleen että käyntiin lähtee. hihna myöskin venyy, ja oisko ollut ohjeena että pitäisi säätää pumpun ajoitus tarvittaessa uudelleen esim. 20tkm kohdalla?
ajoitusmerkit löytyy vauhtipyörästä moottorin pohjasta katsoen, nokka-akselissa pumpun päädyssä on lovi mikä pitää olla kannen suuntaisesti ja pumpun hihnapyörässä on merkki myös, joskin aika suurpiirteinen mutta saa sen hampaan tarkkuudella sen avulla laitettua.

 

RallyBaron  Samppasport