KL-varaosat  Race.fi

Plugareiden rehellinen kulutus ja range

  • 84 Vastauksia
  • 6203 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 392
Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
« Vastaus #60 : 25.03.2024, 09:28:22 »
V60 11,6 kwh akun käytettävissä olevaa energiaa ei ole näköjään merkitty Volvon teknisiin tietoihin, mutta LR-mallien koknaisenergia on 18,8kwh ja käytettävissä oleva 14,9kwh.  V60 D6 /D5 koknaisenergia 11,2 kwh ja käytettävissä oleva 8,0 kwh. 2020-21 mallien lienee aavistuksen enemmän kuin D6 käytettävissä oleva.

E:korjattu D6 käytettävissä oleva energia.
« Viimeksi muokattu: 25.03.2024, 22:29:27 kirjoittanut gubbe »

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 367
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
« Vastaus #61 : 28.03.2024, 02:23:36 »
Tulipa testattua sellainen, että pari päivää sitten autotalliin tullessa auton hybridiakku oli ihan nollissa ja sain ajetuksi auton kuitenkin täysin sähköllä talliin.
Käytän latauksessa 3-vaihevirtaa ja on sellainen Nordic Plug voimavirtapalikka, jossa se latausnäyttö osoittaa eri lailla ne ampeerit ja voltit ehkä mitä auto
itsessään voi vastaanottaa ja mikä on todellinen latausteho kW arvona.
Laitoin auton yöksi lataukseen ja aamulla otin tämän kuvan mikä on tässä viestissäni. Jos 2020 vm. XC60 T8n nettoakkukapasiteetti on suunnilleen se 9,1kWh
mitä ei juuri missään mainita, niin tämän kuvan perusteella "kokonaislatauskapasiteetti" on siis 16A virralla 3-vaiheesta siis 26,27kWh aamulla ja latausaika oli
ainakin ihan linjassa tuo n. 2h 46min. Tuon 26,27kWh kun jakaa tuolla 3-vaihevirran laskennalla siis 3:lla, niin saamme ladatuksi virraksi n. 8,76kWh. Tämän
perusteella "tyhjän" akun kapasiteetista n. 9,1kWh on kulunut akustossa jotain n. 4-5% eli kun latasi täyteen, niin meni tuo n. 8,76kWh. Eli sen perusteella akku
on kuitenkin kohtuu terve ja ottaa vastaan siis tyhjänä tuon n. 8-9kWh eli sillä mennään. En ole kokeillut samaa 8A Volvon omalla latauskaapelilla, mutta luulen
tuon latausarvon olevan suunnilleen sama latasi sitten miten ja millä piuhalla vaan...

Olishan se kiva, että autovalmistajat olisivat kehittäneet jo aiemmin kuin mitä nyt esim. vain Mersulla on sellaisen 20-30kWh akuston, niin pääsis autolla sen +100-150km
sähköllä ja polttomoottorilla loput. Olis aika hieno kokonaisuus tuollainen. Ainakin auton rakennetta ajatellen juuri auton keskiosaan (ilman kardaaniakin jne) sellainen
tuntuisi mahtuvan + pieni patti siihen keskikonsoliin/vaihdevalitsimen kohdille kuten Volvossa nykyäänkin on, mutta vissiin siinä jotain rajoitteita on ollut ettei tällaista
hyvää komboa ole saatu kehitettyä...? Ja kun XC60 kehitys vissiin loppuu viimeistään 2025-26 aikana, niin kai se sähköauto on sitten pakko seuraavana hankkia...  :-\
« Viimeksi muokattu: 28.03.2024, 02:29:30 kirjoittanut volvoandy »
1. XC60 T8 TE MY2020 105tkm Inscription Denim Blue 19" Volvo alut/Michelin X ICE Snow suv kitkat! 2 Volvoa nykyiseen :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa strandell

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
« Vastaus #62 : 28.03.2024, 10:27:09 »
Ja kun XC60 kehitys vissiin loppuu viimeistään 2025-26 aikana, niin kai se sähköauto on sitten pakko seuraavana hankkia...  :-\

Väitän että nykyisen XC60 kehitys loppunut oikeasti jo 2-3 vuotta sitten, ketjut ovat niin hirmu pitkät autotelloisuudessa. Mutta joo 25kwh Volvon plugari olis kyl tosi makee.
Volvo V60 T6 recharge my21
Exät: Bmw f36 lci 435d Gran Coupe m-sport xDrive -2017, Audi A3 2.0tdi quattro s-line -2017, Bmw f20 lci m140i rwd -2017, Bmw e91 lci 335d m-sport - 2010, Bmw e91 lci 335i xDrive m-sport -2009, Bmw F31 328i -2012, Saab 9-3 Aero stage6++ Quaife -2002, BMW e39 530d -1999, Volvo V70 I 2.5T Awd BSR STG2 -1999, Volvo V70 II 2.5D -2000

Poissa juho82

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 405
  • www.vrcf.fi
Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
« Vastaus #63 : 28.03.2024, 10:58:43 »
Tulipa testattua sellainen, että pari päivää sitten autotalliin tullessa auton hybridiakku oli ihan nollissa ja sain ajetuksi auton kuitenkin täysin sähköllä talliin.
Käytän latauksessa 3-vaihevirtaa ja on sellainen Nordic Plug voimavirtapalikka, jossa se latausnäyttö osoittaa eri lailla ne ampeerit ja voltit ehkä mitä auto
itsessään voi vastaanottaa ja mikä on todellinen latausteho kW arvona.
Laitoin auton yöksi lataukseen ja aamulla otin tämän kuvan mikä on tässä viestissäni. Jos 2020 vm. XC60 T8n nettoakkukapasiteetti on suunnilleen se 9,1kWh
mitä ei juuri missään mainita, niin tämän kuvan perusteella "kokonaislatauskapasiteetti" on siis 16A virralla 3-vaiheesta siis 26,27kWh aamulla ja latausaika oli
ainakin ihan linjassa tuo n. 2h 46min. Tuon 26,27kWh kun jakaa tuolla 3-vaihevirran laskennalla siis 3:lla, niin saamme ladatuksi virraksi n. 8,76kWh. Tämän
perusteella "tyhjän" akun kapasiteetista n. 9,1kWh on kulunut akustossa jotain n. 4-5% eli kun latasi täyteen, niin meni tuo n. 8,76kWh. Eli sen perusteella akku
on kuitenkin kohtuu terve ja ottaa vastaan siis tyhjänä tuon n. 8-9kWh eli sillä mennään. En ole kokeillut samaa 8A Volvon omalla latauskaapelilla, mutta luulen
tuon latausarvon olevan suunnilleen sama latasi sitten miten ja millä piuhalla vaan...

Olishan se kiva, että autovalmistajat olisivat kehittäneet jo aiemmin kuin mitä nyt esim. vain Mersulla on sellaisen 20-30kWh akuston, niin pääsis autolla sen +100-150km
sähköllä ja polttomoottorilla loput. Olis aika hieno kokonaisuus tuollainen. Ainakin auton rakennetta ajatellen juuri auton keskiosaan (ilman kardaaniakin jne) sellainen
tuntuisi mahtuvan + pieni patti siihen keskikonsoliin/vaihdevalitsimen kohdille kuten Volvossa nykyäänkin on, mutta vissiin siinä jotain rajoitteita on ollut ettei tällaista
hyvää komboa ole saatu kehitettyä...? Ja kun XC60 kehitys vissiin loppuu viimeistään 2025-26 aikana, niin kai se sähköauto on sitten pakko seuraavana hankkia...  :-\

Jos tuo laturi näyttää 26.27 kWh on se energia määrä mielestäni kyllä ladattu. En toki tuon sielunelämää tunne mut mitä järkeä sellaisessa energianmittauksessa on mihin ei voi luottaa?

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 392
Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
« Vastaus #64 : 28.03.2024, 14:55:15 »
Tuon 26,27kWh kun jakaa tuolla 3-vaihevirran laskennalla siis 3:lla, niin saamme ladatuksi virraksi n. 8,76kWh.
Onko tuo 26.72kwh/ 8.76 kwh se määrä mikä on mennyt akkuun vai mitattu kulutus verkosta? Itse kun latailen schuko rasiasta 8A ja joskus kesällä oli mittari rasiassa jonka tarkkuus +/- 1,5% niin näytti tyhjästä 8.3-9.1kwh energiamäärää riippuen ilman/akun lämpötilasta. Olen kuvitellut, että tuo käytettävissä olevan 8 kwh:n yli menevä on hukkaa ainakin minulla, tietenkin pieni määrä voi olla 12V akun lataukseen ja HV-akun jäähdytykseen mennyttä  ???
« Viimeksi muokattu: 28.03.2024, 16:22:47 kirjoittanut gubbe »

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2123
  • Tampere - Pori
Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
« Vastaus #65 : 28.03.2024, 17:23:44 »
Onko tuo 26.72kwh/ 8.76 kwh se määrä mikä on mennyt akkuun vai mitattu kulutus verkosta? Itse kun latailen schuko rasiasta 8A ja joskus kesällä oli mittari rasiassa jonka tarkkuus +/- 1,5% niin näytti tyhjästä 8.3-9.1kwh energiamäärää riippuen ilman/akun lämpötilasta. Olen kuvitellut, että tuo käytettävissä olevan 8 kwh:n yli menevä on hukkaa ainakin minulla, tietenkin pieni määrä voi olla 12V akun lataukseen ja HV-akun jäähdytykseen mennyttä  ???

Näytössä näkyvä energian määrä on se määrä mikä laitteen läpi on mennyt. Eli pitää sisällään akun latauksen + häviöt.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa juho82

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 405
  • www.vrcf.fi
Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
« Vastaus #66 : 28.03.2024, 18:45:03 »
Näytössä näkyvä energian määrä on se määrä mikä laitteen läpi on mennyt. Eli pitää sisällään akun latauksen + häviöt.

Näin se on. Jos siinä laitteessa on 26 kWh, niin se energia määrä on kulunut. Latauksen hyötysuhde on yli 95 % joten jokin ei nyt täsmää jos akun kapasiteetti on noin 9 kWh.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2123
  • Tampere - Pori
Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
« Vastaus #67 : 28.03.2024, 19:54:03 »
Näin se on. Jos siinä laitteessa on 26 kWh, niin se energia määrä on kulunut. Latauksen hyötysuhde on yli 95 % joten jokin ei nyt täsmää jos akun kapasiteetti on noin 9 kWh.

Taitaa tuo laturi osata laskea vain yhden vaiheen kautta kulutetun energian kertomalla sen kolmella.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa juho82

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 405
  • www.vrcf.fi
Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
« Vastaus #68 : 28.03.2024, 21:06:09 »
Taitaa tuo laturi osata laskea vain yhden vaiheen kautta kulutetun energian kertomalla sen kolmella.

Laatupeli ;D

Poissa LendZi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
« Vastaus #69 : 29.03.2024, 13:46:36 »
Väitän että nykyisen XC60 kehitys loppunut oikeasti jo 2-3 vuotta sitten, ketjut ovat niin hirmu pitkät autotelloisuudessa. Mutta joo 25kwh Volvon plugari olis kyl tosi makee.

Samaa mieltä. En tiedä miten akkutekniikka on kehittynyt taas parissa vuodessa, mutta eihän tuo 25kwh brutto olisi kuin about samanlainen hyppäys kuin alkupään T8 --> long range

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 367
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
« Vastaus #70 : 30.03.2024, 00:29:56 »
Laatupeli ;D
No ei ole ongelmia ollut ja on myös suko adapteri siihen. Täysin sama kampe mutta voimavirralla kuin X kaupan eLOAD. Se kyllä näyttää kaikki latausarvot oikein, mutta voimavirran kanssa eri. Ite laitoin aiemmin tuon että 3-vaihevirran arvot ovat eri lailla kuin sukosta. Jotain 8,7-8,8kWh luokkaa kai akun terveys 9,1kWsta. Siinä kaikki oleellinen.
Täällä on kyllä joillakin tuo oikolukutaito omanlaista, kun aiemmassa viestissä ite laittaa kaikki speksit niin hyvin kun osaa ja sitten kysellään ja kommentoidaan miten voi olla tuollainen kaapeli ja mikä on sitä sun tätä ja näyttää väärin ei voi luottaa jne... Lukekaa se koko viesti ja aiempiakin ensin ennen kuin aletaan höpöttämään. Vois kait tuota itekin sanoa vaikka sun mitä muttei kuulu sanavarastoon tai asenteeseen ylipäänsä.
« Viimeksi muokattu: 30.03.2024, 00:36:02 kirjoittanut volvoandy »
1. XC60 T8 TE MY2020 105tkm Inscription Denim Blue 19" Volvo alut/Michelin X ICE Snow suv kitkat! 2 Volvoa nykyiseen :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa maxattack

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
« Vastaus #71 : 16.04.2024, 15:52:37 »
Alkuperäisen otsikon mukaan kulutuksista, mutta vähemmän rangesta (V60 T8 MY2020) auton oman väittämän mukaan:

Talvikelissä:   7.8 l/100km  (nastarenkaat)
Kevät ja syksy:  7.4 l/100km (kesärenkaat)
Kesällä:     6.8-7.2 l/100km (kesärenkaat)
Ajotapa: Lähdöt/ohitukset Power-tilassa kohtuuripeästi, muuten Hybrid-tilassa pintakaasulla.
Akku on aina kun mahdollista ladattuna 8A:lla täyteen ja eLOAD -laturi (Type2, schuko 16A, 3.7kW Max) käytössä.

« Viimeksi muokattu: 16.04.2024, 16:17:37 kirjoittanut maxattack »
V60 T8 2020 (ex: V70 D5 2009, V70 Classic 1999)

Poissa Kuhaz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
« Vastaus #72 : 20.04.2024, 09:46:07 »
Vajaan viikon kokemuksella:

Ilman latausta maantiellä noin 8 litraa/100km.
Nyt viimeiset pari päivää 0 kulutuksella n.30-40km ajoa per päivä. Tänään näytti auton mittari -7 pakkasta ja töihin pääsi purella 14km ja vielä näytti työpaikan pihassa 16km rangea.

Auto siis v90 t6 recharge vm21. Pääasiassa positiiviset fiilikset viikon kokemuksella.

Poissa MakeV70D

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
« Vastaus #73 : 20.04.2024, 23:51:57 »
Nollakulutus? Omassa ainakin Webasto pelkästään vie melkein 2l/100km. 
Ajossa Amazon, S60, XC60D4, V60T8

Poissa Kuhaz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Vs: Plugareiden rehellinen kulutus ja range
« Vastaus #74 : 21.04.2024, 10:03:19 »
Nollakulutus? Omassa ainakin Webasto pelkästään vie melkein 2l/100km.

No en laskenut ennen ajoon lähtöä tapahtunutta 15min esilämmitystä kun webaston kulutus 3desiä / 30min. En pidä ajonaikaista webastoa päällä lyhkäsillä matkoilla.

 

KL-varaosat  Race.fi