Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo 145 -70 B20A

  • 17 Vastauksia
  • 3298 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Nikoleisson

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Volvo 145 -70 B20A
« : 20.02.2022, 12:39:05 »
Täytyy alottaa projektipäiväkirja tästä kun jotakin isompia oon tälle tekemässä. Auton oon ostanut 2019 ja siitä talven pikku puuhastelulla keväällä sain katsastettua, edellisen kerran oli leimattu 2005 ja kilvet palautettu, alkuperäset tunnukset konttorilta oli vielä saatavilla. Siitä lähtien vaan tehty pikkumuutoksia, vannetta, kaasaria ym. Syksyllä eräänä sumuisena aamuna moottori rupes kolisemaan ja ei käyny kaikilla, siitä suoraan talvilevolle ja oottelemaan motivaatiota. Moottori oli tarkotus vähintään tiivistää muutenkin talven aikana uudestaan. No, viimein tammikuussa kesän uhkaavasti lähestyessä motivaatiokäyrä lähti hurjaan nousuun ja tuli moottori nostettua pois ja paloiksi, kyllähän se vika sieltä löytyi, yksi dgv:n putsarikotelon pinnapultti oli pyörinyt auki ja rikka oli päätynyt nelospyttyyn ja tuhonnut tulpan, ei isompia vahinkoja onneksi.



« Viimeksi muokattu: 24.01.2024, 19:21:47 kirjoittanut Nikoleisson »
145 -70 B20A   960 -92 B5234T   940 -95 B230FK+HX35

Poissa Nikoleisson

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 145 -70
« Vastaus #1 : 20.02.2022, 23:28:10 »

Tässä justiin katastettuna 2020


Etulipan ihmettelyä

145 -70 B20A   960 -92 B5234T   940 -95 B230FK+HX35

Poissa Nikoleisson

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 145 -70
« Vastaus #2 : 24.01.2024, 19:19:43 »
Projekti ollut vähän jäissä viimeiset pari vuotta, muuton ja opiskelemaan lähdön takia. Nyt kuitenkin hallipaikka ja auto samalla paikkakunnalla niin projekti voi jatkua. Kun kone on pois, ajattelin samalla maalata konehuoneen, koska se on sininen ja muutenkin sieltä täältä vähän huonona. Ajatus oli nopeasti maalata konehuone etupala paikallaan, mutta oli myös sen alta ruostunut joten poishan se oli otettava. Eipä sekään ihan helpolla onnistunut kun joku joskus hitsaillut paikkoja ja myös tuon etupalan sieltä täältä kiinni muuhun koriin. :idiot2: no rälläkällähän se lähti. :D kiinnityskohdat joutuu korjaamaan melkein kokonaan koriin ja myös siihen etupalaan.



Moottoria on tässä välillä touhuttu kuitenkin vähän eteenpäin. Siihen pitäisi etsiä vielä ainakin STD männänrenkaat jostakin.

Sisusta myös purettu aikalailla kokonaan pois, lattiat pysyneet samanlaisina kun ne joskus tein. Tarkoitus olisi vähän äänieristää ja tehdä uusi lattiamatto autoon, oli niin hirveä meteli ajossa kun lattiassa oli pelkkä ohut kumimatto.  :D Lämppärin puhallin piti aikamoista meteliä eikä oikein pyörinyt omasta mielestä tarpeeksi kovaa, sekä lämmityslaite puhalsi vain lämmintä. Puhallinkotelo oli täynnä kaikenlaista roskaa, purin puhaltimen moottorin ja rasvasin ja tuntuu pyörivän nyt hyvin eikä äännäkkään. Lämppärin hana pitäisi jostain muokata tai yrittää korjata.

Jospa se siitä...
145 -70 B20A   960 -92 B5234T   940 -95 B230FK+HX35

Poissa Nikoleisson

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 145 -70 B20A
« Vastaus #3 : 01.02.2024, 00:20:53 »



Tuli korjattua nuo keulan nurkat, seuraavaks sais vetästä hiontavärin konehuoneeseen.






Keulapalahan näyttää siis tuolta kun sen joutu korista rälläköimään irti, tässä ilmeisesti pitäis olla kaks peltiä päällekkäin pistehitsaamalla, mutta joskus korjattu vaan hitsaamalla paikkaa reijän päälle johonkin, saas nähä tuleeko tuosta mitään kun alkaa leipomaan uusiks.  ::)
145 -70 B20A   960 -92 B5234T   940 -95 B230FK+HX35

Poissa Nikoleisson

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 145 -70 B20A
« Vastaus #4 : 01.02.2024, 18:49:10 »
Hiontaväri vedetty, seuraavaks sitten ootellaan kuivumista.  :P

145 -70 B20A   960 -92 B5234T   940 -95 B230FK+HX35

Poissa Nikoleisson

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 145 -70 B20A
« Vastaus #5 : 03.02.2024, 00:22:08 »
Tuli vetästyä väri pintaan, vähän karkeaks tais jäädä, ei ollu kovin hyvä valinta tollanen halpa sähköruisku, mikä sattu hyllyssä olemaan ::) Eikä maalarikaan kyllä kun ekaa kertaa tuli ruiskulla maalattua tämän konehuoneen kanssa, tiiä sitten kummassa vika vai molemmissa :D On se ainakin musta. Katotaan miltä näyttää kuivana ja maalataan vaikka uusiks jos tuli huono  :)



145 -70 B20A   960 -92 B5234T   940 -95 B230FK+HX35

Poissa Nikoleisson

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 145 -70 B20A
« Vastaus #6 : 11.02.2024, 16:40:34 »


Naamapelti aikalailla korjattu, vähän pitää vielä hioa ennenkun voi epoksin laittaa päälle  :D




Ja käy vielä paikalleenkin  :)
Konepellin alapuoli on vielä sininen, mutta pelti pitäis maalata muutenkin uusiks jossain kohti niin maalataan sitten samalla.

Moottoriin löyty puuttuvia osia taas lisää niin sen kasaamisen sais alottaa kohtapuoliin. Nelosen mäntää tarkastellessa huomasin että laki on kyllä niin kärsiny etten viiti sitä takasin laittaa, täytyy käydä kaivelemassa löytyykö samanlaista mäntää vai joutuuko jostain hommata. Vielä kun löytäs järkihintaan D-nokan tai vastaavan ja kytkimen niin olis kaikki osat moottoriin.
145 -70 B20A   960 -92 B5234T   940 -95 B230FK+HX35

Poissa Nikoleisson

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 145 -70 B20A
« Vastaus #7 : 14.02.2024, 23:32:27 »
Tänään oli vuorossa operaatio bensatankki, laitoin sitruunahappoliuoksen muutamaks päiväks oleentumaan ja tänään sitten kaatelin ne pois, aika hyvin ruostepaska irtos. Tässähän on ollu kokoajan ongelmaa kun on ruostetta suodatin täys vähänväliä ja meno hyytyy. Samaten tankista kuulu ärsyttävä kolina kun loiskelevy oli irronnut. No rälläköin sen sitten auki, otin loiskelevyn pois ja hitsailin kiinni, painepesurilla tuli pestyä lisäks sisältä ja ainakin kaikki isoimmat ruosteet lähti tankista.


Tämmöset löyty tankista kolisemasta  ::)


Tuo imuputki on jotenkin ihan mutkalla ja vähän lintassa, pikkusen suoristelin, kai siitä bensaa riittävästi läpi tulee.




Tämän bensalinjan kulmaliittimen varulta katkasin tankin sisään jo aiemmin kun tankkia irrotin vauhdilla, olisko kellään mitään hyvää konstia saada pois? Vastakierretapilla ei lähde. Vetääkö vaan kierretapilla uuden kierteen kun tuo on pehmosta messinkiä tai mitä lie. Mikähän kierre tuossa mahtaa olla?  :idiot2:
Tästä osasta taitaa olla kyse https://nordicar.com/en/product/8370/elbow-union-90-degrees-volvo-444-445-544-210-amazon-p1800-954343.html sitä mietin vaan että löytyisköhän tollasta jostain putkiliikkeestä jos kierteen tietäs.
« Viimeksi muokattu: 15.02.2024, 00:11:28 kirjoittanut Nikoleisson »
145 -70 B20A   960 -92 B5234T   940 -95 B230FK+HX35

Paikalla Mäkimies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 445
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 145 -70 B20A
« Vastaus #8 : 15.02.2024, 06:33:07 »
https://www.biltema.fi/tyokalut/kasityokalut/kierretyokalut/ruuvinirrotussarja-25-osaa-2000040658
Vastakierretapilla ei tee mitään. Lyöt torxin reikään, pyörittelet sen avaimella tai suurennat reikää, vinkuun sopiva viila pyörität sitä
vastapäivään.

Poissa Nikoleisson

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 145 -70 B20A
« Vastaus #9 : 20.02.2024, 19:27:33 »
Joo tosiaan tuli käytyä kaivelemassa lumihangesta moottorin osia, ei löytyny kun ylikokomännät  :( tarve olis siis yhdelle b20 std männälle.


Vai mitä porukka on mieltä, eihän tällästä uskalla laittaa paikalleen?  ??? Oiskohan huono idea sorvata tuosta laesta vähän pois vai suosiolla ettiä jostain mäntä?
Samasta koneesta löytyi 085 alujakaja, mikä ilmeisesti on hyvä tollaseen vähän piristettyyn tappikoneeseen? Löysin myös stefallisen kampuran takapäänlaipan, tarkotuksena oli laittaa vinokoneesta, mutta taidan laittaa tuon niin pysyy kierteet samana. Jakopäänkoppaan jyrsitään stefalle paikka.
145 -70 B20A   960 -92 B5234T   940 -95 B230FK+HX35

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1396
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 145 -70 B20A
« Vastaus #10 : 24.02.2024, 22:46:48 »
Ei kannata sorvailla, ellet sitten kaikista yhtälailla. Rengasurat kannattaa mitata huolella, ne saattaa olla väljät.

Mulla varmaan olis noita mukeja vielä jemmassa mutta ovat puolison perikunnan varastossa ja lunta on metri liikaa...
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa Nikoleisson

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 145 -70 B20A
« Vastaus #11 : 04.03.2024, 19:57:06 »

Nonnih, bensalinjan lähdön tilasin käyttöautoon, maksoi 18e niin ei kannattanu lähteä mistään putkiliikkeestä tuota kaivelemaan, kun ei kierrettäkään tienny. Jos jatkossa jollekkin joskus on jotain hyötyä niin tankin kierre on 3/8"-28 ja bensalinjan 1/2"-20. Tuommosta kierretappiahan ei mistään ainakaan silmään osunu niin tarpeeks kauan ku 9mm poralla herkutteli, niin kierre viimein antautu ja sai meisselillä kaivella pois  8)



Seuraava ongelma on tuo nipan toinen pää joka tuntuu olevan kans ihan mukavasti kiinni. Revin bensalinjan kokonaan pois, kun en jaksa auton alla tapella ainakaan.  ::) Lämmöllähän se lähtis mutta hallilla ei oo vielä semmosia vehkeitä  :D




Tuon nippelin sai aika lujaan vääntää niin ei mikään ihme ettei helpolla irronnu.
145 -70 B20A   960 -92 B5234T   940 -95 B230FK+HX35

Poissa Nikoleisson

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 145 -70 B20A
« Vastaus #12 : 06.03.2024, 22:42:41 »



Tuli vaihdettua mittaristoon parempi muovi, oli niin ärsyttävästi säröillä. Samalla laitoin varaosamittarista valojen himmentimen kun se oli ehjä, aiemmin oli hyppyjohdolla ohitettuna.

Bensalinjan ongelmat on selätetty, seuraavaks pitäis hitsailla takakontin pohjaa tankin kiinnityksestä kun vähän sieltä on pehmenny.





Mikähän tiivisteaine kannattais laittaa tuonne väliin? Jonkunlainen purkka siellä oli.

Lohkoon kasattu kampiakseli, kiertokanget ja männät paikalleen, öljypumpun putken tiivisteitä ei alapään sarjassa näköjään tule mukana, niin täytyy ne nyt jostain hommata niin sais öljypohjankin ruuvailla kiinni.

Kiinni olleesta nokasta mittailin nokan korkeutta ja sain 6,2mm eli A nokka taitaa olla, siinä ei merkintää ollut. Tässä miettiny että vienkö sen hiottavaks vai hommaanko jonkun muun nokan. Kannesta on otettu 2mm ja lohkosta 0.6 että männät tulee tasalle ja kannentiiviste tulossa 0.85mm. Perusympyrää pienentämällä ainakin työntötanko jäis varmaan hyvän mittaseks?
« Viimeksi muokattu: 06.03.2024, 22:52:42 kirjoittanut Nikoleisson »
145 -70 B20A   960 -92 B5234T   940 -95 B230FK+HX35

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 145 -70 B20A
« Vastaus #13 : 07.03.2024, 06:03:12 »


Kiinni olleesta nokasta mittailin nokan korkeutta ja sain 6,2mm eli A nokka taitaa olla, siinä ei merkintää ollut. Tässä miettiny että vienkö sen hiottavaks vai hommaanko jonkun muun nokan. Kannesta on otettu 2mm ja lohkosta 0.6 että männät tulee tasalle ja kannentiiviste tulossa 0.85mm. Perusympyrää pienentämällä ainakin työntötanko jäis varmaan hyvän mittaseks?
Kylä mulla ainakin on KG:n alapään tiivistesarjassa tullu mukana öljypumpun putken O-renkulit,oranssit väriltään.

Ooks mitannu/laskenu paljonko tulee puristuksia?

Mulla on lohkosta 0.6mm pois ja kannen paksuus muistaakseni n.83.8mm eli n.3mm pois sekä 1mm pahvi ja vakio tönärit.


Poissa Nikoleisson

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 145 -70 B20A
« Vastaus #14 : 07.03.2024, 23:31:52 »
Kylä mulla ainakin on KG:n alapään tiivistesarjassa tullu mukana öljypumpun putken O-renkulit,oranssit väriltään.

Ooks mitannu/laskenu paljonko tulee puristuksia?

Mulla on lohkosta 0.6mm pois ja kannen paksuus muistaakseni n.83.8mm eli n.3mm pois sekä 1mm pahvi ja vakio tönärit.

Joo toi on joku bilteman tiivistesarja mikä on ollu mulla kauan mutta ei oo tullu avattua ja katottua aiemmin. En oo mitannu palotilojen kokoa mutta karkea arvio puristussuhteeksi on noin 11. Tarkotus olis palotilat vielä mitata. Lukenu joskus noista työntötangoista että ei oo meinannu säätö riittää mutta saa sitten varmaan jo olla aika reilusti otettu välistä ja taitaa myös vaikuttaa onko venttiili kuinka syvällä kannessa.
145 -70 B20A   960 -92 B5234T   940 -95 B230FK+HX35

 

Carcom Oy  Ateho