Elekma  Autoracing

Volvo 353 Grp B Evo1

  • 264 Vastauksia
  • 110040 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2464
  • Kantti on kaunista.
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #60 : 23.03.2019, 12:49:01 »
On se siistinoloinen tuollaisenakin jo :o Vähän sanattomaksi jättää. O0

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #61 : 23.03.2019, 19:21:51 »
Wau, siitä tuli tosi hieno !  8)

Pikkasen säätää etujousitusta alemmas, keula voi olla aika kevyt muutenkin. Tollanenhan se olis pitänyt olla jo tehtaalta tullessa, laittoivat tehtaalla vahingossa moottorin väärään päähän  :2funny:
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6132
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #62 : 23.03.2019, 20:48:44 »
Wau. Asiallinen jo tolleen, odotetaan millane valmiina  8)

Ei kun  -H-
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #63 : 24.03.2019, 20:49:31 »
Nuo kommentit tuo mukavasti lisämotivaatiota rakenteluun.  :)
Kamera tosiaan haittasi ajamista, ilman sitä kulki paljon paremmin. Tuo riihilenkki ei tosin ole kuin noin 600m pitkä, joten huippunopeus jää piikeilläkin vain 60km/h:iin.

Edessä on nyt siis noin 3cm ulosjoustoa tällä hetkellä, eli löysemmät jouset olisi jostain etsittävä. Pelkkä katkaisu ei taida olla paras ratkaisu tähän tilanteeseen. Keula on todellakin aika kevyt, ei yhtään kaipaa tehostusta, mutta nopeampi hammastanko on ehdottomasti saatava. Eteen on myös laitettava kallistuksenvakain tai sitten takaa otettava poies. Periaatteessa olisi tuollai siis yliohjaava, mutta kevyt keula saattaa vaikuttaa toiseen suuntaan.. Nämä muutokset on tehtävä ennen kuin voi tarkemmin arvioida ajo-omituisuuksia.
Mutta, kyllähän se vähän hymyilytti kun pääsi kokeilemaan.

Keulasta laikkasin tänään ison palan pois ja vielä jäi ruostetta korjattavaksi. Jouduin samalla poistamaan jäähdyttäjän alakiinnitykset, jotka teen huonekaluputkesta uudet. Se etuhiekkapellin kotelorakenteen sauma oli ruostunut melkein kokonaan pois ja myös puskurin kiinnityspisteiden ympärillä on reikiä. 850:n puskuria mallailin paikoilleen josko siitä saisi alaosan, mutta ei oikein vaikuttanut hyvältä.

Ralliin liittyen tuolta muuten pääsee lueskelemaan luokkareita:
https://historicdb.fia.com/cars/list

Ihan mielenkiinnosta olen selaillut, että mitä kaikkea oikeisiin B-ryhmäläisiin oikein on luokiteltu. Lancia S4:n etuspoileri voisi olla se, josta ottaa mallia tähän projektiin seuraavaksi.

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6011
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #64 : 24.03.2019, 21:13:49 »
Lancia S4:n etuspoileri voisi olla se, josta ottaa mallia tähän projektiin seuraavaksi.

S1 Evo 2 tyyliset kaarilevikkeet ja etuhelma/-spoileri sopisi omaan silmään paremmin tuohon. Ajovalojen muoto, ja kun ottaa vielä huomioon nuo takakaarissa jo olevat levikkeet. S4:n etuspoileri on semmonen lumiaura :D no on se kyl parempi kuin 205:sen eri versiot :D
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #65 : 06.04.2019, 21:30:15 »
S1 Evo 2 tyyliset kaarilevikkeet ja etuhelma/-spoileri sopisi omaan silmään paremmin tuohon. Ajovalojen muoto, ja kun ottaa vielä huomioon nuo takakaarissa jo olevat levikkeet. S4:n etuspoileri on semmonen lumiaura :D no on se kyl parempi kuin 205:sen eri versiot :D
Tuo Audin Evo onkin tämän projektin alkuperäinen innoittaja ja takaspoileri on sen mallia mukaillen jo tehty. Etulokasuojien levitykset tein perus Quattron mukaan, koska halusin pitää tuon oman etupuskurin paikoillaan. Pitää vielä miettiä, voisihan puskurin katkaista samalla tavalla tuosta vilkun kohdalta, mutta tulisi sitten myös muutoksia noihin jo hitsattuihin lokasuojiin.


Tekniikanluovuttajan puskuria mallailin, mutta se ei oikein omaan silmään käy, vaikka kohta pari viikkoa ollut koesovituksessa:

850:n puskuri ylösalaisin leikeltynä


Lisää säätömahdollisuuksia

Edellisestä jäärataprojektista vaihdoin nopean ohjauksen ja etutolpat tähän. Samalla tuli vähän isommat jarrut, lienevät V70:stä? PV:n penkkiprojektista jäi nahan paloja, joten ompelin niistä tuollaiset pussukat suojaamaan tolppia. Kiristys avattavilla nippusiteillä ylhäälle ja alas ommelluissa taitoksissa. Kaverilla oli käytössä tuohon tarkoitukseen tehdyt pussit, joiden vetoketjut eivät arvaten koskaan toimineet kunnolla. Näissä ei ole sitä ongelmaa. Nahka varmaan myös hengittää sen verran, että kosteuskin pääsee tuolta pois. Jousiksi löytyi välikopan takana olleet 350mm pitkät ja 125lbs.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #66 : 07.04.2019, 12:05:17 »

Aurinkoinen ulkoilupäivä

Vielä on riihitiellä syksyllä pakattua jäätä jäljellä ja aamusella kantaa aukkopaikoissakin vaikka onkin sulanut hiekalle. Nyt oli ainakin etuosa alempana. Noilla jousilla keulaa saa vähän minun painolla painumaan. Ajo-ominaisuudet parani huomattavasti viime kerrasta, mutta tuli myös pari talli-iltaa lisää ja laikkoja menee...


Kalliita naarmuja

Tiealueella pysyin, eli korjaustarpeet ei johdu koeajosta. Ensimmäisessä kuvassa jousissa ei ollut yhtään esijännitystä, nostin keulaa 30mm ennen ajamista. Siltikään ei mahdu nuo 15" piikit kunnolla pyörimään. Laskua on silloin helmakotelon matkalla noin 10mm, eli ajokorkeus olisi hyvä, alatukivarsien ollessa lähes vaakatasossa. Joudun laikkaamaan keulasta nuo kotelopalkit pois, joihin "etusisälokasuojat" kiinnittyy.  Rakennetta on nostettava reilusti, muuten lokasuojien sisällä tila riittäisi hyvin. Turhan kallista raapia nastoja, eikä muutenkaan ole hyvä noin. Alapinnat oli jo ruostuneet, eli punaisena näkyvä on uutta peltiä. Olisi vaan pitänyt leikata samanties pois ja korvata kaariputkella nuo.

Toinen huono asia oli takajarrupiiriin jäävä paine, vaikken käsijarruun koskenut. Muuten toimii hyvin, mitä nyt vähän sinistä pölläyttää putkesta. Jouset olisi varmaan jäykkyytensä puolesta hyvät, keula niiaa hieman jarruttaessa.

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #67 : 07.04.2019, 12:48:48 »
Nyt näyttää tosi hyvältä  8)

Tekee lisää tilaa sisälokareihin, onhan siellä edessä tilaa kun ei ole konettakaan tiellä.

Nestetoiminen käsijarru kannattaa rakentaa ihan omilla sylintereillään, silloin se ei sotke auton takajarrupiiriä ja toisin päin.
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa oh850

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 886
  • TDI POWER
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #68 : 07.04.2019, 15:15:01 »
Ei tuo etulippa enää niin pahalta näytä kun keula on alempana :) vaikka onhan siinä toki pyöreitä muotoja enemmän kuin koko autossa.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #69 : 13.04.2019, 16:23:55 »
Puukkosahalla lähtee nopiaan paloja pois, taisi koppa taas keventyä ja ruosteen määräkin samalla vähentyi. Pari iltaa kyllä meni jo yhden puolen muokkaamiseen.


Jokohan mahtuu pyörä pyörimään?

Alkukuvan unohdin ottaa mutta tässä on toisesta projektista kuva, joka on kanssa normaalista poikkeavalla tekniikalla (T5 Corveten voimansiirrolla):
 

http://forum.retro-rides.org/thread/45050/1988-volvo-340-boot-floor?page=5

Nyt on ainakin pyörällä varaa joustaa, mutta yksi peltikotelo piti leikata pois.


Putkirunkoa

Jottei rakenne heikentyisi, niin askartelin tuonne pari kaariputkea lisää. Kolmiorakenne suorilla putkilla on ainakin tukeva. Alunperin jätin ne tekemättä, koska tiesin työläiksi sovittaa paikoilleen. Sulakerasialle on etsittävä uusi paikka, tosin nyt on hyvä syy päivittää sulakemalli parempaan, eli lumipalloefekti rakenteluun iskee jälleen...

Toisella puolella taitaa sitten olla pyyhkijän moottori pahimmoilleen tiellä, mutta voisi nuo putket juuri ja juuri mahtua.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #70 : 22.04.2019, 15:58:19 »
Toisellekin puolelle lisätty tilaa eturenkaalle ja tehty vastaavat putket turvakaareen. Pyyhkijänmoottorihan ei enää sittenkään tuohon kokoonpanoon mahtunut, mutta hitsaamalla korista reikiä umpeen, muokkaamalla kiinnityslevyä, poraamalla uusia reikiä siihen sekä koriin ja lopuksi tangon lyhennys, niin moottorin sai vielä suunnilleen samaan paikkaan takaisin.

Tein tänään myös kartturille, vieläpä AKK:n sääntöjen mukaiset, poikkiputket penkin kiinnitystä varten ja paikat 6-pistevöille. Jos jollakulla olisi myydä edullisesti yhdet vyöt ja pari sarjaa silmukkaruuveja, niin voi laittaa YV:tä. Leimaa ei tarvitse olla, eikä värillä väliä kunhan on punaiset, kuten kuskilla.

Sulakerasian päivit(tel)in 940:stä puretulla, jolloin korjaantui todennäköisesti monta tulevaisuuden sähkövikaa. Vaikka itse sulakkeiden kontaktipinnat oli vielä suht ok, niin konehuoneen puolelta tulevat sähköpistokkeet vihersivät jo kilpaa kevään kanssa... Uusi sulakerasia löysi paikkansa hanskalokeron alta, jonne sen sai mukavasti upotettua. Johtoja ei jäänyt yli ja kaikki jo aiemmin toimineet ominaisuudet pelaavat edelleen.

Tuota käsijarrua tuumailin kanssa. Takapiirissä on paineenalennusventtiili ennen käsijarrusylinteriä, joka ei nyt ilmeisesti laske painetta riittävän nopeasti pois? Silloin paine jää takajarruille ja se jättää käsijarrusylinterin venttiilin kiinni. Vaihtoehtoja olisi useita. Kolmitieventtiilin asennu, erilliset satulat käsijarrulle, kolmantena ehkä paineenalennusventtiilin siirto käsijarrusylinterin jälkeen, mutta tällöin heikkenee myös sen teho. Neljäs olisi sovittaa jotkut kaksimäntäiset satulat taakse ja ottaa niiden toiset sylinterit käsijarrukäyttöön. Kaikkein helpoimmalla tietysti pääsisi jos vain laittaisi sulkuventtiilin. Silloin olisi pysäköintijarru, kun polkee jalkajarrulla ensin paineen... Tuo paineenalennusventtiilin siirto käsijarrusylinterin jälkeen olisi mielestäni järkevin. Noissa takajarruissa varmaan riittäisi teho silti ainakin jäällä kikkailuun?

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #71 : 28.04.2019, 11:26:13 »
No joo, piti tehdä nopeasti jääratapeli, mutta tuli taas pienoismalleja harrastaneena keskityttyä yksityiskohtiin...

Eilen pesin etutilan ja päälipuolen. Sedällä ehti olla useamman vuoden koivun alla ja minullakin pari vuotta kuusen alla, joten aika paksusti oli jotain mustaa maalipinnalla. Etutilaa tuli sitten vähän hioskeltua, saumoja kittailtua ja maalailtua. Sitten kun ex-konehuone oli taas sininen, alkoi kulahtaneet ja ruosteiset pikkuosat näyttää karuilta. Niitäkin vähän siistin ja maalailin sitten kanssa.


Kehtaa ainakin tankkauksen ajan pitää nokkapeltiä nyt auki.


Pyyhkijän moottori uudella paikallaan.


Uusia tarroja

Edellisistä projekteista on jäänyt tarroja, niin liimailen niitä mihin sattuvat hyvin sopimaan. Tein myös vanhasta kattopellistä tuollaiset ilmanohjaimet, niin ei pääse maskista tuleva ilma kennon ohi enää. Pissapojansäiliö on jostain japsista, mahtuu kivasti tuonne umpion taakse, eikä haittaa polttimon vaihtoa. Jos tarttee vilkkua rassata, niin voi kätevästi nostaa pois telineestään.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #72 : 06.05.2019, 17:04:40 »
Tulipahan viikonloppuna leikittyä kuvankäsittelyohjelmalla:


Mikkolan Audia mukaillen


Rydellin 850:ä mukaillen


Alenin 142:a mukaillen

Itse ehkä eniten pidän tuosta viimeisestä, tai sitten suunnittelen kokonaan oman värityksen. Alkuperäinen sininen pysyy kuitenkin päävärinä ja lisukkeeksi valkoista sekä vähän punaista tai keltaista. Lisäksi tietysti 80-luvun sponsoritarroja siten kun mukavasti mahtuu.

Etuspoilerin muutan jotenkin tuollaisen Audi-lookin. Liekö helpompi oikeasti kuin tietokoneella, meni nuo tekstit väärinpäin...

Muuten ei ole nyt kovin paljoa edennyt, aika mennyt varsinaisen kilpurin maalaamisessa. Ajattelin kuitenkin ostaa maalit samalla molempiin. Viimeistä mallikuvaa puoltaisi sekin että punaista ja valkoista olisi purkinpohjia valmiiksi.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13389
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #73 : 06.05.2019, 19:41:08 »
Jos ideoilla mitään merkitystä niin alin maalaus teema olisi minusta pop.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #74 : 06.05.2019, 20:49:49 »
Omaan silmään alin, mutta punaisten raitojen kevennyksellä, hieman kuten linkin vasemman laidan neljäs ylhäältä:
http://touringcarracing.net/Pages/p%201981%20Super%20Sprint.html
145 -70, 240 -89, V70 -99

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo