Pelkäsin jo pahinta, kun palasin lomamatkalta ja tämän uutisen näin, että mitähän tuubaa täällä siitä jauhetaan, mutta ei sittenkään... Vaikka uutisoinnilla sitä yritettiinkin, tutkimushan ei tosiaan osoita kitkoja mitenkään nastarenkaita vaarallisemmiksi. Vaikka miten haluaisi niin uskoa. Mitä nyt hieman mustamaalaa keskimääräistä kitkoilla sudittelevaa tero-petteriä.
Mutta tämäkin tutkimus tukee väitettä, jota olen jo pitkään toitottanut. Hyvillä ja hyväkuntoisilla kitkarenkailla varovaisesti ajava hyvä kuljettaja ei etenkään pk-seudulla ole ainakaan yhtään suuremmassa vaarassa kuin nastallinen vastineensa.
Ja huom. hyvä kuljettaja ei ole sama asia kuin "kokenut kuljettaja", jota tutkimuksessa (ainakin sen uutisoinnissa) ihmeteltiin. Naurattaa tuo tilaston käppyrä kesäajan onnettomuuksista(kuva 5). Kesäisin nastakuskit ajelee yhtä paljon kolareita kuin kitkakuskit. Varmaan juuri niitä "kokeneita kuskeja", joita aina fillarin satulassa kiroan, kun pitää katupölyä jauhaa "varmuuden vuoksi" juhannukseen asti ja sitten taas nastat alle hyvissä ajoin koulujen alkaessa, ettei vaan keli yllätä. Kokemusta 100 vuoden ajalta, joista viimeiset 50 v ajettu 1000km/vuosi. Siinä sitä on kokemusta. Kummakos tuo, jos ei kitkoillakaan pysy tiellä noin kokenut kuski.