Carcom Oy  Ateho

Volvo V60 D6 Hybridi

  • 4860 Vastauksia
  • 1059597 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karsta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1230 : 09.03.2019, 14:26:21 »
Uutena/palaavana kirjoittelijana arvostaisin hybridien omistajilta kommentteja kyseiseen malliin liittyen. Pohdiskelen sopisiko V60-hybridi omaan käyttöön. En ehtinyt koko ketjua lukemaan läpi, enkä tunne autoa tai sen tekniikkaa syvällisemmin, tänään vasta törmäsin malliin sattumalta webbiä surffatessa. Ehdin jo katselemaan D4/D5-malleja mutta sitten hoksasin tämän.

Autodatan ja Wikipedian sivuilta kahlasin yleistiedot läpi sekä muutaman arvion netistä, ensivaikutelma ei ole pöllömpi, ja hintatasokin käytetyissä on järkevähkö (ja kun V60 T8 on vielä toistaiseksi ulottumattomissa).

Lähtötiedot:
  • ajoa n. 25-30 tkm/v, koostuu sekalaisesta työajosta sekä siviiliajosta
  • päivittäinen työmatka n. 40km / suunta, enimmäkseen maantietä/moottoritietä
  • latausmahdollisuus kotona 1x16A normaalilla töpselillä (ja 3x16A järjestettävissä), latausmahdollisuus töissäkin ehkä järjestettävissä
  • ei lämmintä säilytysmahdollisuutta töissä eikä kotona, kotona autokatos

Kokonsa puolesta V60 riittää meidän talouteen. Varusteista minimissään ne vakkarit, bluetoothit, mukavat penkit, navit(?) löytynee kaikista malleista olettaisin. Vuosimallin puolesta 2016 tai sitä uudempi, ja todennäköisesti alle 100tkm ajettu olisi vaatimuksena.

Sähköllä ilmeisesti pääsee jokusen kymmentä kilometriä ja löpöllä mennään loput, ja tämä on ok, koska joskus ajetaan pidempiäkin siirtymiä niin työn kuin siviilin puolella. Kauppareissut, harrastusmenot ja osa työmatkasta voisi mennä sähköllä. Muutoin kulutus lienee D5:n tasoa.

Sitten kysymyksiä:
  • Webasto tai jokin lämmitin on oltava, millainen lie tuossa hybridissä? Tuleeko vakiona jokin?
  • Varustelu on ilmeisesti hybrideissä jo vakiona kohtuullisen kattava, mutta puuttuuko jotain oleellista perusmalleihin verrattuna? Tavaratila taisi olla vakiota aavistuksen pienempi?
  • Onko itse hybriditekniikkaan liittyen jotain spesiaalia mitä on huomioitava? Latausvaatimukset? Erilliset laturihankinnat? Tyyppivikoja? Hybriditekniikan kestävyys?
  • Muita huomioita, risuja, ruusuja kyseisestä mallista ja etenkin tähän hybridiin liittyen?

Aiemmin Volvoista on hyviä kokemuksia reilun 5 vuoden takaa, joten merkki on entuudestaan hieman tuttu vaikka erimerkkinen auto onkin tällä hetkellä alla.

Kiitos kaikille vastaajille etukäteen.
« Viimeksi muokattu: 09.03.2019, 14:28:41 kirjoittanut karsta »
EX: V40 Momentum 2013

Poissa Uusivolvoilija

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1231 : 09.03.2019, 17:07:28 »
No muutama juttu:
Lataukseen riittää se 16A töpseli. Ei ota enempää virtaa vastaan
Lämmitin on vakiona ja tehokkaan tuntuinen onkin
Tavaratila saattaa yllättää, ei tosiaan ole kovin tilava, vastaaviin normimalleihin verrattuna.
Varusteethan näissä jo lähtökohtaisesti aika hyvällä tasolla. Adaptiivinen vakkari on ihan parasta.

Kulutus pysyy kohtuullisena myös matka-ajossa, koska käyttää hybriditekniikkaa alamäissä lataukseen ym. Juuri ajelin Helsinki-Ruka välin edestakaisin ja kulutus mennessä
5,3l/100 ja tullessa 5,5l/100

Poissa JJT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 163
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1232 : 09.03.2019, 17:31:22 »
No muutama juttu:
Lataukseen riittää se 16A töpseli. Ei ota enempää virtaa vastaan
Lämmitin on vakiona ja tehokkaan tuntuinen onkin
Tavaratila saattaa yllättää, ei tosiaan ole kovin tilava, vastaaviin normimalleihin verrattuna.
Varusteethan näissä jo lähtökohtaisesti aika hyvällä tasolla. Adaptiivinen vakkari on ihan parasta.

Kulutus pysyy kohtuullisena myös matka-ajossa, koska käyttää hybriditekniikkaa alamäissä lataukseen ym. Juuri ajelin Helsinki-Ruka välin edestakaisin ja kulutus mennessä
5,3l/100 ja tullessa 5,5l/100
Millä ajomoodilla oot päästelly menemään?

Poissa Uusivolvoilija

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1233 : 09.03.2019, 17:37:29 »
Ihan sillä hybridi asetuksella, johon auto vakiona käynnistyy. Alamäissä kerää sähköä ja rullaa sitten helposti pari km sähköllä ja tämä sitten pudottaa keskikulutusta

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1234 : 09.03.2019, 18:13:40 »
Uutena/palaavana kirjoittelijana arvostaisin hybridien omistajilta kommentteja kyseiseen malliin liittyen. Pohdiskelen sopisiko V60-hybridi omaan käyttöön. En ehtinyt koko ketjua lukemaan läpi, enkä tunne autoa tai sen tekniikkaa syvällisemmin, tänään vasta törmäsin malliin sattumalta webbiä surffatessa. Ehdin jo katselemaan D4/D5-malleja mutta sitten hoksasin tämän.

Autodatan ja Wikipedian sivuilta kahlasin yleistiedot läpi sekä muutaman arvion netistä, ensivaikutelma ei ole pöllömpi, ja hintatasokin käytetyissä on järkevähkö (ja kun V60 T8 on vielä toistaiseksi ulottumattomissa).

Lähtötiedot:
  • ajoa n. 25-30 tkm/v, koostuu sekalaisesta työajosta sekä siviiliajosta
  • päivittäinen työmatka n. 40km / suunta, enimmäkseen maantietä/moottoritietä
  • latausmahdollisuus kotona 1x16A normaalilla töpselillä (ja 3x16A järjestettävissä), latausmahdollisuus töissäkin ehkä järjestettävissä
  • ei lämmintä säilytysmahdollisuutta töissä eikä kotona, kotona autokatos

Kokonsa puolesta V60 riittää meidän talouteen. Varusteista minimissään ne vakkarit, bluetoothit, mukavat penkit, navit(?) löytynee kaikista malleista olettaisin. Vuosimallin puolesta 2016 tai sitä uudempi, ja todennäköisesti alle 100tkm ajettu olisi vaatimuksena.

Sähköllä ilmeisesti pääsee jokusen kymmentä kilometriä ja löpöllä mennään loput, ja tämä on ok, koska joskus ajetaan pidempiäkin siirtymiä niin työn kuin siviilin puolella. Kauppareissut, harrastusmenot ja osa työmatkasta voisi mennä sähköllä. Muutoin kulutus lienee D5:n tasoa.

Sitten kysymyksiä:
  • Webasto tai jokin lämmitin on oltava, millainen lie tuossa hybridissä? Tuleeko vakiona jokin?
  • Varustelu on ilmeisesti hybrideissä jo vakiona kohtuullisen kattava, mutta puuttuuko jotain oleellista perusmalleihin verrattuna? Tavaratila taisi olla vakiota aavistuksen pienempi?
  • Onko itse hybriditekniikkaan liittyen jotain spesiaalia mitä on huomioitava? Latausvaatimukset? Erilliset laturihankinnat? Tyyppivikoja? Hybriditekniikan kestävyys?
  • Muita huomioita, risuja, ruusuja kyseisestä mallista ja etenkin tähän hybridiin liittyen?

Aiemmin Volvoista on hyviä kokemuksia reilun 5 vuoden takaa, joten merkki on entuudestaan hieman tuttu vaikka erimerkkinen auto onkin tällä hetkellä alla.

Kiitos kaikille vastaajille etukäteen.

Ensinnäkin kannattaa varata ilta ja lukea tämä ketju läpi ennen auton ostoa. Se kannattaa.

Sähköllä pääsee 30 - 40 km eli työmatka näyttää sopivan hyvin tuohon ikkunaan. Etsi maatie, jossa ajat noin 90 km/h nopeutta. Moottoritie syö akun aika nopsaan tyhjäksi. Luulisin, että työmatka menee noin 1... 1.5 l/100 km kulutuksella, jos saat ladattua auton molemissa päissä. Webaston kulutus tulee tähän päälle sään mukaan eli noin 0.5 l/h.

Autossa on webasto ja kesällä ilmastointi, joka jäähdyttää auton ennen ajoa. Se on luksusta ja parempi varuste kun adaptiivinen vakkari. Sekin on kyllä hyvä.

Ongelmia: ilmastoinnin kompressori hajoaa (Volvo tulee vastaan), auton ovien johtosarjat joutui vaihtamaan omaan autoon ja jakohihnan vaihto on tavallista kalliimpaa. Auto tehdään jännitteettömäksi eli ihan kaikissa nyrkkipajoissa tätä autoa ei enää korjata. Henkilökohtaisesti ongelmia tuottaa joskus liikennevaloista lähtö... tulee painettua kaasua vähän syvemmälle ja jotkut siitä provosoituu.

Auton hybriditeknikka perustuu li-ion akkuihin ja en ole kuullut mitään ongelmia niistä. Takapään jousitus on mielestäni hieman liian pehmeä, mutta nämä on enemmän makuasioita.

Olen ollut enemmän kuin tyytyväinen autoon. Renkaat ovat vähän turhan leveät ja etenkin kesällä auto hieman hakee urissa. Omassa on nyt alla 215mm leveät renkaat ja auto menee kuin juna.
« Viimeksi muokattu: 09.03.2019, 18:16:11 kirjoittanut matalaut »
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa pile jr

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 654
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1235 : 09.03.2019, 20:40:53 »
Juuri tultiin Leville vajaa 900km, lähettiin reissuun ilman latausta, kokomatkan ajoin awd tai power päällä, todella reippaalla kaasulla 5,9l/keskikulutus



S60R -06 Blue Monster
icarsoft i906

Poissa jmaatta

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 547
  • V60 D6 AWD '13
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1236 : 09.03.2019, 21:23:15 »
Tänään Oulu-Pudasjärvi-Oulu, mennessä 4.9l/100km, palatessa 5.3l/100km.

Poissa pile jr

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 654
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1237 : 09.03.2019, 21:32:26 »
On nää hienoja laitteita. Autokuume vaan painaa päälle. Kiikarissa Bmw M550d. Mitäs tekis?
S60R -06 Blue Monster
icarsoft i906

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1238 : 09.03.2019, 22:44:13 »
Juuri tultiin Leville vajaa 900km, lähettiin reissuun ilman latausta, kokomatkan ajoin awd tai power päällä, todella reippaalla kaasulla 5,9l/keskikulutus



Noihin lukuihin pääsee ihan tavis neliveto dieselelillä helposti. Ei vissiin hybridistä niin järin suurta etua noilla hyperpitkillä siirtymillä.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Uusivolvoilija

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1239 : 09.03.2019, 23:01:38 »
Tuota ilmastointia ennen lähtöä kesäkuumalla odottelen mielenkiinnolla. Ei ole vasta kuin talvikokemusta.

Minkälainen rengaskoko on järkevä laittaa?
Mukana tuli kesä ja talvikiekot kiinalaisia kummajaisia, ei mene enää auton alle, kun kerran pois otan. Oli nimittäin sellaiset luistimet liukkaalla tuolla pohjoisemmassa.

Poissa jmaatta

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 547
  • V60 D6 AWD '13
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1240 : 09.03.2019, 23:05:14 »
235/45/17 itsellä sekä kesä- että talvirenkaat. Kantavuuden takiakohan noin leveät on speksattu tuohon? Mulla ei mahda rekisteriote listata edes muita kokoja.

Poissa pile jr

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 654
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1241 : 09.03.2019, 23:07:02 »
Noihin lukuihin pääsee ihan tavis neliveto dieselelillä helposti. Ei vissiin hybridistä niin järin suurta etua noilla hyperpitkillä siirtymillä.
Ei ole suurta etua
S60R -06 Blue Monster
icarsoft i906

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1242 : 09.03.2019, 23:38:21 »
Tuota ilmastointia ennen lähtöä kesäkuumalla odottelen mielenkiinnolla. Ei ole vasta kuin talvikokemusta.

Minkälainen rengaskoko on järkevä laittaa?
Mukana tuli kesä ja talvikiekot kiinalaisia kummajaisia, ei mene enää auton alle, kun kerran pois otan. Oli nimittäin sellaiset luistimet liukkaalla tuolla pohjoisemmassa.

Mulla on alla 215 /50/17 renkaat ja toimii hyvin. Ei vetele ja pitoa riittää.
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa Uusivolvoilija

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1243 : 10.03.2019, 09:33:58 »
Mulla on alla 215 /50/17 renkaat ja toimii hyvin. Ei vetele ja pitoa riittää.

Eli voinee laittaa alkuperäistä vastaavan koon, kunhan kantavuus on se 97. Ihmettelin vaan, kun rekisteritiedoissa ei ollut kuin yksi koko ja muissa autoissa olen niitä nähnyt useampia.
Täytyy vielä tarkistella jostain...

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1244 : 10.03.2019, 09:39:44 »
Eli voinee laittaa alkuperäistä vastaavan koon, kunhan kantavuus on se 97. Ihmettelin vaan, kun rekisteritiedoissa ei ollut kuin yksi koko ja muissa autoissa olen niitä nähnyt useampia.
Täytyy vielä tarkistella jostain...
Ei taida löytyä 97 kantavuudella tuota 215/50/17 kokoa. Siinä ja siinä tuon 95 kantavuus, että riittääkö hybridin akselimassoille.
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron