Kulkukoira  Proturbo

Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2

  • 245 Vastauksia
  • 59205 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #240 : 25.09.2023, 01:13:27 »
Kausi paketoitu tämän auton kanssa. Suorastaan poikkeuksellista, kun jo toinen kausi ajettu ilman suurempia murheita.

Auto oli vaihtelevasti käytössä aina huhtikuusta tähän viikonloppuun asti. Kilometrejä ei ole oikein tullut seurattua, kun mittaristo välillä jumittaa eikä kerää kaikkia metrejä talteen, mutta tälle kaudelle tuli pikaisesti laskettuna ainakin 3000km. Enemmänkin varmaan olisi tullut, mutta opiskelijan kukkaro, polttoaineen hinta ja tämän kulutus rajoittivat kesällä suurimpia menohaluja.

Viikonloppuna vaihdoin vielä veden + water wetterin tilalle tavallisen jäähdytinnesteen, pesin auton ja vaihdoin taas kammottavat tykkivanteet säilytysrenkaiksi alle.

Valmiina talvisäilöön.


Nyt hetki keskitytään muihin projekteihin, mutta kyllä tähänkin jotain on tulossa ensi kesää varten. Jos viimein se 200hp menisi rikki ;)
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #241 : 21.01.2024, 20:36:49 »
Tällä kertaa aloitin talvimiittiin valmistautumisen reilusti ennakkoon.

Vaikka viime ajokausi päätettiinkin onnistuneesti ilman vaurioita, ajattelin ottaa hiukan etuvetoa jo talvimiittiä varten, ja herättelin 142 henkiin tarkoituksena kokeilla löytyykö ajoa haittaavia vikoja ja pystyykö tällä ajamaan talvella.
Lauantai-iltana oli vielä n. -15 astetta pakkasta ja jäähdytinnesteet olivat yllätys yllätys sohjoa. Ensimmäiseksi tarvitsi tehdä lumityöt hallin edestä, jonka jälkeen hinasin auton lämpimälle puolelle autotalliin ja annoin sulaa yön yli. Odotellessa pyöräytin semisliksien tilalle nastarenkaat. Olisi varmaan vähän helpompaa jos olisi useampi setti 15” vanteita :idiot2:

Aamulla sitten vaihtelin ne jäähdytinnesteet ja tuohtuneena aiemmasta ostin käyttövalmista niin pitäisi ainakin kestää sen mitä luvataan. Täytyy laittaa ostoslistalle kunnollinen jäähdytinneste testeri, kun tähän asti olen pelleillyt niillä pipettimallisilla. Kyllä niilläkin ainakin suuntaa-antavan tuloksen on saanut. Tästä en kestävyyttä edes mitannut, kun ei ollut tarkoitus talvella ajella.
Nesteiden vaihdon jälkeen pesin auton ja muuten tarkistelin, että kaikki on ok ja tankkasin 10l uutta bensaa, niin pienellä ryypyllä hörähti ongelmitta käyntiin ja toimi kuten kuuluukin. Hetken lämmiteltyä pihassa lähdin ajamaan ja kokeilemaan ja hienostihan se toimi, tosin takapyörillä oli pito jostain syystä vähissä, vaikka nastat olivat lähes uudet ::)

Takaroiskeläppien kiinnitysraudat luovuttivat hangessa peruuttaessa, kun ovat niin lähellä maata. Täytyy hankkia uudet.




Vinterbil


Ajaessa yllätti positiivisesti, että hyttiin tuli jopa lämmintä ilmaa. Vähän pelkäsin, että lasit eivät pysy edes sulana, kun vesikiertoa on jouduttu muuttamaan tuon davies craigin takia. Toki tässä vaiheessa pakkasta ei ollut kuin 5 astetta, mutta eiköhän kovemmallakin pakkasella lasit pysy auki.

Hetken kylillä ajeltua polkasi kytkinpoljin tyhjää ja arvasin heti mikä oli vikana. Olin jo aiemmin katsellut, että kytkimen työsylinterin paikallaan pitävä sokka on sen verran paljon käytetty, että on mennyt soikeaksi eikä enää asettunut työsylinterin uraan koko matkalta. Onneksi apu löytyi heti ja ajelin kaverin (käyttäjä wurth) pihaan ja hetken, kun selailtiin vanhoja romulaareja löytyi ihan aito oikea ko työsylinteriin kuuluva sokka jonka naksautin paikoilleen ja matka jatkui. Päätin ajon n. 70km jälkeen ja ajoin auton samoille sijoilleen, jossa saa odottaa, kun ei mitään vikoja ilmennyt. Öljyt täytyy vaihtaa vielä ennen seuraavaa käyttökertaa.
« Viimeksi muokattu: 21.01.2024, 20:39:12 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa Jumu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #242 : 22.01.2024, 17:05:18 »
Tuli luettua melkein kerralla koko päiväkirja! Oot kyllä kova rassaamaan, tehokas ja nopea! Jälkikin näyttää hyvältä ja mahtava, kun vanha koppa pääsee radallekin! Reipasta jatkoa harrastuksen parissa!

Videota autosta jaksaisi katsoa pidempäänkin!
XC60 D4 (181hv 5cyl.) AWD aut. vm.2014. 200tkm. 235/60R18

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #243 : 22.01.2024, 22:46:05 »
Tuli luettua melkein kerralla koko päiväkirja! Oot kyllä kova rassaamaan, tehokas ja nopea! Jälkikin näyttää hyvältä ja mahtava, kun vanha koppa pääsee radallekin! Reipasta jatkoa harrastuksen parissa!

Videota autosta jaksaisi katsoa pidempäänkin!

Kiitos -H-
Videoita olisi toisaalta kiinnostavaa taltioida itsekin, mutta jos siihen ryhtyisi tarvitsisi niissä varmaan olla jotain kunnon sisältöä eikä pelkästään autolla ajelua tai paikallaan käyttämistä, jotta pidemmän päälle jaksaisi niitä katsella muut ihmiset ja itse niitä tehdä. Katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #244 : 05.02.2024, 21:54:14 »
Ollut hyviä pakkasia niin kävin tätä taas hiukan ulkoiluttamassa. Aivan huikea talviauto silloin kun ei suolaa kylvetä. Kaasun kanssa tosin saa hiukan varoa…
Tänään oli -6 astetta ulkona ja 2vk seisomisen jälkeen lähti käyntiin pienen sahauksen jälkeen. Toinen ryyppyvaijeri jäi kaasuttimen päästä jumiin ja onnistuin kastelemaan tulpat niin meinasi olla lähtö ontuvaa, mutta kun kävi sormin vetämässä ryyppyvivun takaisin lähti käyntiin. Enpä kyllä ikinä ryyppyä käytä, vaan käynnistäessä polkaisee muutaman kerran kaasun pohjaan niin kiihdytyspumppu tarjoilee riittävästi bensaa käynnistymiseen.

Noh, joka tapauksessa loppuviikoksi oli luvattu rapsakkaa keliä, niin päätin asentaa lohkolämppärin paikoilleen. Itse vastuksen kävin repimässä toisesta lohkosta jo moottoria rakentaessa, kun tarvike vesimarkat eivät tahtoneet pysyä paikoillaan. Tänään kävin sitten taas hakemassa defan panssarikaapelin yhdestä romuun menevästä autosta ja se vielä sopi paikoilleenkin, sillä etukäteen en ollut yhtään varma mikä johto vastukseen sopii, sillä siinä ei ollut mitään merkintöjä ja oli otettu 15v seisseestä moottorista. Ensinnä kokeilin, että vastus toimii ja toimihan se. Kiinnikkeen pistokkeelle tein piiloon hiekkapellin taakse poikittaispalkkiin, joka on piilossa muuten, mutta helposti saavutettavissa, kun tietää mistä etsiä. Nyt ei tarvitse lyödä lauantai aamuna -20 asteesta kylmiltään käyntiin.



Samaan konkurssiin, kun auto oli tallissa tein uudet kiinnikkeet roiskeläpille käyttäen sapluunana toista ehjää original volvo kiinnikettä. Materiaalina 2mm alumiini tällä kertaa. Nyt tuntuvat olevan tukevasti kiinni. Alustalle tein bolt checkin ja onneksi niin, koska oli toinen iskarin pultti poikki. Iskari kiinnittyy tällä hetkellä siis alasilmästä M12 12.9 kierretangolla. Kierretanko oli harkittu riski ja pitää muuttaa systeemiä mikäli näyttää siltä, ettei kestä. Tähän hätään tein uuden samanlaisen.

Öljyt tilailin myös ja ne saapunevat loppuviikosta.
« Viimeksi muokattu: 05.02.2024, 21:58:11 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #245 : 10.02.2024, 19:34:42 »
Talvimiitissä käyty ja hauskaa oli, vaikka hirveän pitkään ei paikalla joutanutkaan olla.

Aamulla heräsin muutaman tunnin etukäteen ja tyrkkäsin volvon lohkolämmittimen johdon päähän, kun auto oli katoksessa ollut viimeisen viikon. Samalla katsoin lämpömittaria, joka näytti -30 astetta, joten hiukan oli taas ennustettavissa jonkinlaisia peliliikkeitä ennen liikkeellelähtöä.

N.  Tunti ennen liikkeellelähtöä oli tarkoituksena käydä tallilla vaihtamassa vielä öljyt, sillä kyseiset öljyt olivat olleet viime syksystä asti moottorissa. Tässä vaiheessa lohkolämmitin oli ehtinyt lämmittämään n. 2h ja moottorin kylki oli jo hiukan alle kädenlämpöinen, mutta öljypohja vielä kylmän tuntuinen luonnollisesti, kun sitä ei suoranaisesti mikään lämmitä. Ajattelin kuitenkin, että eiköhän se nyt sen verran ole lämminnyt, että kehtaa käynnistää. Lähti kyllä hienosti ilman sahaamista käyntiin, mutta öljynpainemittari nousi kiusallisen hitaasti, joten vihelsin pelin poikki ja sammutin moottorin. Hetken aikaa mietin, että mitäs nyt ja samalla muistin, että ei hel.. ne uudetkin öljyt ovat kohmeisena takakontissa. Ratkaisuna vein uudet öljyt lämpöiseen vesihauteeseen sisälle ja annoin sisätilan lämmittimen puhaltaa öljypohjaan jonkun aikaa, jonka jälkeen valutin vanhat öljyt pois tunkin varassa katoksessa ja tilalle uudet notkeat lämmitetyt öljyt ja samantien moottori käyntiin. Eivät ne vanhat onneksi olleet mitään liisteriä, vaan ihan hyvin tulivat pihalle pohjaropusta, vaan ennemminkin oli autogaugen mittari kohmeessa ja lähti viisari reagoimaan herkemmin vasta, kun sai sisätilaan lämmintä ilmaa.  No tulipahan vaihdettua ne öljyt.

Öljyiksi tuli z-rod 10w-40. Aiemmin olen käyttänyt 10w-30 ja 20w-50 50:50, joten ihan hyvä, että nykyään suomestakin saa tätä 10w-40 viskositeetilla.


Samalla, kun olin jo aikataulusta myöhässä ajelin käyttäjän wurth pihaan ihmettelemään, kun myöskin 940 meinasi hiukan tuottaa haasteita käyntiin lähtemisen suhteen, mutta lopulta päästiin matkaan. Tässä vaiheessa olin itse touhunnut jo pihalla 1.5h tennarit jalassa ja varpaat olivat aivan jäässä ja matkalla ikäväkseni havaitsin, että tämän auton hytti on kohtuullisen kylmä tällä kelillä. Syynä on siis se, että tällä hetkellä vesipumpulle asetettu lämpötila on 90 astetta, joka tarkoittaa siis sitä, että ennen kuin neste saavuttaa lämpötilan 90 vesipumppu käy sykleissä, jolloin luonnollisesti myös lämppäritä tulee aina kerrallaan muutaman sekunnin lämmintä ilmaa ja taas hetken kylmää ja hetken taas lämmintä kun neste kiertää taas riittävästi kennossa. Ajossa tällä kelillä lämmöt pyöri 70-80 asteessa, joten kylmä oli. Taas paikallaan ollessa, kun lämpötila nousi sinne tavoitteeseen 90 astetta ja vesipumppu alkoi käymään kokoajan oli sisällä mukavan lämmin. Jos haluaisi kehittää järjestelmää voisi ostaa pienen kiertovesipumpun pelkästään kierrättämään lämppärin kennolla nestettä, mutta kun ei tämä mikään talviauto ole niin taitaa jäädä tekemättä. Taas lisää hajoavia komponentteja. Lasit kuitenkin pysyvät sulana ja huurtumatta kokoajan.

Sinällään reissu sujui ongelmitta ja kilometrejä tuli reipas 300, kun paluumatkalla piti käydä näyttäytymässä tampereen lauantairuuhkassa. Riitti ihmisillä ihmeteltävää.

Yksi ruutu todisteeeksi, että paikalla oltiin. Tässä vaiheessa oli jo osa autoista kaikonnut paikalta niin näyttää piha autiolta. Yllättävän paljon kuitenkin oli autoja paikalla olosuhteista huolimatta.
Kiitos järjestäjille.
« Viimeksi muokattu: 10.02.2024, 19:39:26 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

 

Autoracing  KL-varaosat