KL-varaosat  Race.fi

Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu

  • 493 Vastauksia
  • 161674 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
EDIT: Siivoustyön helpottamiseksi tämä värikästä keskustelua herättänyt topic on nyt jaettu kahtia. Vanhemmat jutut on edelleen luettavissa, mutta topic lukotettuna: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=36052.0

Pidetään jatkossa topic asiallisena, lue erityisesti: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=69955.msg1060993224#msg1060993224





Tulipa tänään saatua leima rekisteriotteeseen, kun ajoin vianorilta kadun ylitse K1-katsastajien konttorille uusilla gummeilla.

Edellisten taka-gummien pinta alkoi olla hitusen heikolla hapella, kun juhannuksena tuli leikittyä "hitusen" kun taivas oli tarjonnut lisää woimaa voimattomalle vinokoneelleni.  ::)

En viitsinyt leima-sedän kanssa tapella, vaikka +2mm pinnasta hylsyn antoikin, koska olisin vaihtanut taka-gummit kuitenkin juuri nyt. Tai siis vaihdoin koko sarjan, sillä per akseli en jaksa vaihdella. Vaikka etusissa oli pintaa sen +3,5mm niin reunat olivat jo nahkoilla.

Ja se ei johdu ohjauskulmista, kuten vianorilla ehdottivat, vaan kaarre-nopeuksistani kuivalla asfaltilla, sillä harva kulma-virhe syö renkaita tasaisesti sisältä ja ulkoa, mikä ei monelle tule mieleentm.

Tuossa pöndellä käydessäni nollasin LH:n jättämällä sen virrattomaksi 48h ajaksi ja tuumasin, että lienen aika tarkistaa kartta/vakiot.

Asioita on lienen hierottu, sillä varmasti puhtaalta pöydältä lähdettynä jouduin korjaamaan vakioita "luultavasti" säädettyyn karttaan ajettuna alhaalta sen +1% ja ylhäältä -4% verran, jonka jälkeen lambadan säätö hinkkasi kapeakaistalla +/-100mV sykkyrää hitusen hartaasti.

Ei hyvä, vaikka se stoikassa kulkeekin, mutta kulutukselle tuo on myrkkyä kaikkiaan!  :-[
Varsinkin kaupungisssa!

Optimisäätö on siinä, että kartta on hitusen vajaa-kuormien laihalla siten, että iso PID-säätimen korjaus-askel vetää paksulle ja pienellä jäädään laihalle.

Vaatii tosin PID-säätimen ja kartan yhteispeliä vakio-asioita enemmän.
Ahdoilla olen keskittynyt siihen hyvään vetoon, joka ei ole välttämättä taloudellisinta.

Maku-asia sanoi musti, kun välineitään nuoli!  ;D
« Viimeksi muokattu: 12.10.2015, 13:06:44 kirjoittanut Taavi.H »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1 : 17.07.2015, 09:13:01 »
Kokeileppa pikkusen korkeempia rengas paineita  ::)
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3756
  • 195hv/406Nm
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #2 : 17.07.2015, 13:08:16 »
Eikös volvon ohjaus geometria oo muutenkin sellanen että syö renkaasta molemmat laidat ajan kanssa  ::)

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa L4NDe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • www.vrcf.fi
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #3 : 17.07.2015, 15:08:59 »
Eikös volvon ohjaus geometria oo muutenkin sellanen että syö renkaasta molemmat laidat ajan kanssa  ::)

Raskas auto, kohtuu pitkä akseliväli, takapotku ja jalka kaasulla. Aivan varmasti syö rengasta kurveissa. Leveys ja korkea profiili edesauttaa reunoilta kulumista.
« Viimeksi muokattu: 12.10.2015, 13:12:33 kirjoittanut Taavi.H »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #4 : 17.07.2015, 15:45:45 »
Kokeileppa pikkusen korkeempia rengas paineita  ::)

Laittoivat 2,5 baaria vianorilla. Olen itse pidellyt kuormasta riippuen 2,6-2,8 baaria.

Raskas auto, kohtuu pitkä akseliväli, takapotku ja jalka kaasulla. Aivan varmasti syö rengasta kurveissa. Leveys ja korkea profiili edesauttaa reunoilta kulumista.

Olet asian ytimessä!  :D  Edelliset ja nyt alle menneet tassut ovat 195/65/15 91H.

Ja tämä kylä on todellakin liikenneympyräsuunnittelijan märkä päiväuni ja niissä edes puolella rajoitusnopeudesta tassut kuluvat kulmistaan ja nopeasti.
« Viimeksi muokattu: 12.10.2015, 13:12:59 kirjoittanut Taavi.H »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #5 : 17.07.2015, 23:37:12 »
Noista rengas-asioista vielä sen verran, että mietin myös 70-sarjalaisia C-renkaita, mutta nopeusluokka tulee vastaan.  :-\

Leimasetä(täti) ei välttämättä tykkää, jos nopeusluokka on vain 160km/h, vaikka kantavuus ja yleinen jäykkyys renkaassa on jotain aivan muuta kuin O-renkaissa (alle 60 profiiliset).
Kantavuusluokka alkaen 102 on minusta aivan asiallinen ja kannatettava.
Tulee muuten vakaa ajettava ja tukeva rengas mutta nopeusluokat ovat liian pieniä tai sitten hinta on jotain aivan älytöntä.

Talvi-gummeissa olen joskus aikaisemminkin ajellut C-gummilla ja olivat muuten pitävimmät talvirenkaani koskaan märällä jäällä. Toki vanhan nastasäännön mukaiset piikit, mutta pitivät pirusti!  :D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #6 : 18.07.2015, 16:50:39 »
Laittoivat 2,5 baaria vianorilla. Olen itse pidellyt kuormasta riippuen 2,6-2,8 baaria.

omassa kontissa oon järkijään pitäny 2,8 eessä ja 3 takana. Sillon on näitä sivuteitä päivittäin 140km ajellessa syöny rengasta tasaseen. eestä varsinkiin jos painetta hieman puottaa nii samantien huomaa miten ulkoreunat lähtee kulumaan.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa 144

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
  • www.vrcf.fi
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #7 : 18.07.2015, 17:57:38 »
Tosta lisäpainoilla säätämisestä kyllä pisteet kotiin! Vielä tollasissa järkevän tehosissa kadulla ajettavissa laitteissa on ihan järjetön apu säätämiseen. Pystyy vähän siedettävämmissä nopeuksissa saamaan kuormaa moottorille kadulla ja samalla suuremmissa nopeuksissa pysyy pidempään kuormasolun alueella. Ja mun autot on olleet painoiltaan 1200kg tai alle ja sellaisissa kaikki yli 400 hv on ihan turhaa kadulla ja masokistista säätää ilman dynoa. Faktana on se et vaikka kuinka yrittää lokista säätää ni vituiks män ku vertaa sit radalla varttimaililla mitä joutuu korjaamaan. Myös samoin dynossa ei kaikkia alueita tule säädettyä kun käytännössä heräämis ramppi on hyvin erimakuinen kun turbo herätetään keinotekoisesti ja kuormaa tulee enempi kun mitä inertia tarjoaa. Karkeasti mun laitteissa on stripillä ollut noin 0.2 Bar enempi ahtoa kuin dynossa missä käyn. Vaikka olen muutamasta asiasta erimieltä niin arvostan kyllä suuresti työtä mitä tällä topikin autolla tehdään muille harrastajille!

Edittinä muuten vielä, kannattaa varautua ostamaan uusi laajakaista anturi. Nuo ei oikeen tykkää pakokaasusta ilman lämmitystä kontrollerilta. Ja ei myöskään tykkää paukulla ahtimen herättämisestä kuten on oppinut kun on ollu anturit ilman liekkisuojaa putkessa..
« Viimeksi muokattu: 18.07.2015, 18:02:01 kirjoittanut 144 »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #8 : 18.07.2015, 20:34:58 »
Tosta lisäpainoilla säätämisestä kyllä pisteet kotiin! Vielä tollasissa järkevän tehosissa kadulla ajettavissa laitteissa on ihan järjetön apu säätämiseen. Pystyy vähän siedettävämmissä nopeuksissa saamaan kuormaa moottorille kadulla ja samalla suuremmissa nopeuksissa pysyy pidempään kuormasolun alueella. Ja mun autot on olleet painoiltaan 1200kg tai alle ja sellaisissa kaikki yli 400 hv on ihan turhaa kadulla ja masokistista säätää ilman dynoa. Faktana on se et vaikka kuinka yrittää lokista säätää ni vituiks män ku vertaa sit radalla varttimaililla mitä joutuu korjaamaan.

Kyllä! Lisäpainot helpottavat niin pirusti sitä säätämistä kaikkiaan, koska ne leikkaavat enimmän kiihtyvyyden aikas mukavasti ja sitä ehtii paremmin reagoimaan, missä kohden karttaa luetaan ja ennenkaikkea se hidastaa solusta toiseen siirtymistä, joten silloin ehtii nähdä solujen välisen interpolaation vaikutuksen. LH/EZK käyttävät tuota pirskatin interpolaatiota aivan tolkuttomasti joten säädettävän solun kaikki ympärillä olevat solut osallistuvat laskentaan, sillä ihan täydellistä solun keskellä olemista tapahtuu äärimmäisen harvoin. Asian huomaa siitä, että kartan lukeminen pyörii kiihdytyksen aikana ns. ympyrää koko ajan. Stabilaatio tapahtuu oikeastaan äärimmäisen harvon ja sekin vasta sitten, kun sitä ilmaa alkaa virtaamaan sen pakokaasujarrun lävitse kunnolla ja kierrokset ovat suurimman väännön yläpuolella.

Logista säätämisen kohdalla täytyy sanoa, ettei se tule onnistumaan kunnolla koskaan, vaan kyllä se menee yritys/erehtys/korjaus menetelmällä parhaiten maaliin.

Myös samoin dynossa ei kaikkia alueita tule säädettyä kun käytännössä heräämis ramppi on hyvin erimakuinen kun turbo herätetään keinotekoisesti ja kuormaa tulee enempi kun mitä inertia tarjoaa. Karkeasti mun laitteissa on stripillä ollut noin 0.2 Bar enempi ahtoa kuin dynossa missä käyn. Vaikka olen muutamasta asiasta erimieltä niin arvostan kyllä suuresti työtä mitä tällä topikin autolla tehdään muille harrastajille!

Tuossa heräämis-asiassa olet asian ytimessä. Kadulla ja isolla kuormalla herääminen on aivan toisenlaista kuin dynossa.  :3/4 jättää sen:

Erimielisyyttähän voi olla jos ne ovat mielipideasioissa, niin molemmat ovat oikein, sillä se om makuasia sanoi musti kun vehkeitään nuoli.  :D
Faktat ovat sitten niitä mielipiteettömiä asioita ja korkeintaan mittaustarkkuus voi olla tuloksessa mukana.

Edittinä muuten vielä, kannattaa varautua ostamaan uusi laajakaista anturi. Nuo ei oikeen tykkää pakokaasusta ilman lämmitystä kontrollerilta. Ja ei myöskään tykkää paukulla ahtimen herättämisestä kuten on oppinut kun on ollu anturit ilman liekkisuojaa putkessa..

Tämä on pidetty mielessä piparin lisäksi, mutta sehän on sitä pirskatin motor-sporttia!  :D
Täytyy kai laitella tuo mittari kiinni ja katsoa onko antura ehjä.

Omasta mielestäni ns. mikroautomaisemmaksi meni ajettavuus. Tarkempi ja tuntui, että rattia ei tarvi ihan niin paljon kaarteissa veivata. Ainut miinus, että ratti ei keskittynyt enää yhtä herkästi. Asiaan tietysti vaikutti tuo alusta, maavaraa näissä kuvissa taisi ollu ~20mm. Havainnekuvat vielä vakio camberilla ja modatulla yläpäällä

Hm... Asia menee toteutuslistalle siis!  :hello:
« Viimeksi muokattu: 12.10.2015, 13:15:48 kirjoittanut Taavi.H »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa 144

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
  • www.vrcf.fi
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #9 : 18.07.2015, 22:11:37 »
Kyllähän nämä muutkin ruutat interpolaroi, sen takiahan alueita säädetään ruudun ympärillä, vähän ja sit vasta alueeseen yksinään voi koskee ettei mene vierestä hutia. Mä olen aina uskonut ton ympyrää hakemisen pohjautuvan moottorin käyttäytymiseen ja missä kuormatiedon osoitin on siinä solussa lähimmilti ollaan. Tuossa asiassa lokin kattelu helpottaa huomattavasti.

Ja lokin pohjalta säätämiseen, se valitettavasti on ainoa tapa ilman moottoridynoa säätää tehokkaampia laitteita. Olkoon alusta, katu, strippi tai mikä tahansa, sellaista silmää ei ole olemassa joka näkee kolmea tai neljää parametria samanaikaisesti silloin kun RPM nousee maksimi kiihdytyksessä. Vaikka suoralla vaihteella jää hetki aikaa katsoa, niin enää siinäkohtaa en pitäisi enää ketään kyydissä. Tosin katuautossa se on ihan toimiva vaihtoehto, kun kuormaa pystyy kadulla saamaan jo pienemmällä vaihteella. Varsinkin lisäpainoilla. Kevyellä inertiadynollakin joutuu säätämään lokista jo +400hv laitetta, silloin kun tapahtuu niin tapahtuu aika nopeasti. Tosin laitteethan pitääkin säätää käyttötarkoituksen mukaan.

Ja sitten kun tullaan tuohon osakaasukuormaan ja ajettavuuteen, mulla on se hyvä puoli et se ei mua kiinnosta  ;D Minä henk koht mun harrastuslaitteissa haluan maksimivoiman, maksimiväännön, niissä raameissa missä se kone stripillä elää, polttoaineen kulutus ja ajettavuus ei kiinnosta sen enempää kuin trailerille ajo..

Tosin ajettavia nuo on olleet, joskus vielä kadullakin tuli ajeltua, mutta isommalla turbolla se on vähän turhan väkivaltaista. Silloin kun ahdin spoolaa ylös tahtoo pito karata millä vaihteella tahansa. Paras näistä ajaa on ollut OP-P:n 240, suht alhaalta heräävä ja sit siinä rajoilla et pito riittää kolmosella ihan nilkka suorana ajoon. Se auto toimi kaikin puolin sivistyneesti ja sillä olisin voinut ajaa vaikka päivittäistä ajoa. En ole ollut mitenkään osallisena sen säätämiseen, paitsi heräämistä saatiin paremmaksi vetämällä ennakoita pois reilusti ennen spoolaa alueelta että sai lisää lämpöä ja sellaisella pienellä turbolla se oli tosi kiva ajaa ja tuotti voimaa hyvin, varsinkin silloin kun se rikkoontui minulla ahtojen karattua..

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #10 : 18.07.2015, 23:09:08 »
Vipecin ruiskussa on kuormaikkuna joka näyttää kuinka interpolointi jakautuu. Autotunella hakee sitten oikean ruiskutusmäärän afr-mapista. Äärimmäisen kivaa vakionopeusdynossa.

Yksi svemppa mappaili peruskartat tyhjällä ahtimella. Itsekkin on huomannut mappaamisen helpottuvan kun hukkiksen läppä on lukittu auki.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #11 : 19.07.2015, 16:35:58 »
Kyllähän nämä muutkin ruutat interpolaroi, sen takiahan alueita säädetään ruudun ympärillä, vähän ja sit vasta alueeseen yksinään voi koskee ettei mene vierestä hutia. Mä olen aina uskonut ton ympyrää hakemisen pohjautuvan moottorin käyttäytymiseen ja missä kuormatiedon osoitin on siinä solussa lähimmilti ollaan. Tuossa asiassa lokin kattelu helpottaa huomattavasti.

Tottakai kaikki ruutat interpoloi, sillä muutoin 16*16 kartta ei riitä alkuunkaan, jolloin palattaisiin kaasarien tasolle. Joista jotkut vieläkin haikailevat!  :o

LH:ssa IMMu aiheuttaa osan tuosta ympyrän tekemisestä, sillä siinä on kuitenkin pelkkää ilmamassaa varten 256 solua. Ja kun sitä luetaan oletettavasti 8-bittisella AD-muuntimella, niin se lukematarkkuus ei ole lopultakaan kuin 14mV verran (0,014V). Jolloin pienetkin virtauksen muutokset aiheuttavat AD-muuntimelta tulevan luvun muuttumisen yhdistettynä siihen LSB-bitin lukematarkkuushuojuntaan. Eli IMMun soluja luetaan karkeasti noin 5 solun sisältä vaihtelevasti, mikä osin johtunee siitä, että vakio IMMu on uskomattoman nopea, eli siitä näkee sylinterienkin eroja. Onneksi isoimmilla kuormilla se IMMun lukeminen rauhoittuu hyvin huomattavasti.

Jos joku ihmettelee miten niin 14mV resoluutio?  Niin syy on siinä, että IMMua lukevalle oparille (operaatiovahvistin) on tehty kikka-kolmonen ja se laittaa AD-muuntimelle jännitteen nollaksi, kunnes se ylittää 1,4V. Eli IMMun signaali on oikeasti 1,4-5V välillä, joka on em. kikkailulla kasvatettu AD-muuntimen puolella 0-5 välille, jolloin on saatu lisää resoluutiota LH:lle kuorman lukemiseen.
Joten hyviä sieniä ovat Boschin hemmot napsineet aikoinaan!  :hello:

Ja lokin pohjalta säätämiseen, se valitettavasti on ainoa tapa ilman moottoridynoa säätää tehokkaampia laitteita. Olkoon alusta, katu, strippi tai mikä tahansa, sellaista silmää ei ole olemassa joka näkee kolmea tai neljää parametria samanaikaisesti silloin kun RPM nousee maksimi kiihdytyksessä. Vaikka suoralla vaihteella jää hetki aikaa katsoa, niin enää siinäkohtaa en pitäisi enää ketään kyydissä. Tosin katuautossa se on ihan toimiva vaihtoehto, kun kuormaa pystyy kadulla saamaan jo pienemmällä vaihteella. Varsinkin lisäpainoilla. Kevyellä inertiadynollakin joutuu säätämään lokista jo +400hv laitetta, silloin kun tapahtuu niin tapahtuu aika nopeasti. Tosin laitteethan pitääkin säätää käyttötarkoituksen mukaan.

Yksin säätämisessä tuo nopeus tulee usien ongelmaksi, eli ei ole aikaa tai siis ihmisen fysiikka ei kykene havaitsemaan kaikkia tapahtumia riittävällä nopeudella.  :(

Tosin kaiken tämän "pienen" hinkkaamisen jälkeen minulla on kevyt näppituntuma siitä, miten laitteet käyttäytyy ja mitä arvoja soluissa pitäisi olla noin suunnilleen.  :buck2:

Itse säätelin paljon siten, että läppäri oli ratin päällä ja mittarit teipillä kojelaudan päällä, jolloin pystyin näkemään kaiken katsoessani tielle.  :buck2:

En aikoinaan lähtenyt kehittelemään sitä LH:n logi-asiaa siksi, että siellä olisi sellainen 256-lukeman hässäkkä, josta pitäisi selvittää, mikä on mitäkin ja onko luku 8-bittinen vaiko 16-bittinen. Yllättäen siihentään ei ole mitään 0800-LHsäätöapu puhelinnumeroa.  ::)

Niille, jotka haluavat, softat on saatavissa ja urakkaa olisi tiedossa!  :sundaydriver:

Ja sitten kun tullaan tuohon osakaasukuormaan ja ajettavuuteen, mulla on se hyvä puoli et se ei mua kiinnosta  ;D Minä henk koht mun harrastuslaitteissa haluan maksimivoiman, maksimiväännön, niissä raameissa missä se kone stripillä elää, polttoaineen kulutus ja ajettavuus ei kiinnosta sen enempää kuin trailerille ajo..

Minä taas tykkään HIPOstella juuri tuota osakaasua ja siirtymä-vaihetta, jotka ovat arkiajossa erittäin tärkeitä. Se nyt vaan on pervessin kivaa katsella, kun kapeakaistalambda sahaa sellaista 200mV sykkyrää!  :smitten:

Maksimit on nopeasti katu-vehkeissä säädetty näillä katu-ysin teho/paino-suhteilla.  :arkkupakastin:

Tosin ajettavia nuo on olleet, joskus vielä kadullakin tuli ajeltua, mutta isommalla turbolla se on vähän turhan väkivaltaista. Silloin kun ahdin spoolaa ylös tahtoo pito karata millä vaihteella tahansa. Paras näistä ajaa on ollut OP-P:n 240, suht alhaalta heräävä ja sit siinä rajoilla et pito riittää kolmosella ihan nilkka suorana ajoon. Se auto toimi kaikin puolin sivistyneesti ja sillä olisin voinut ajaa vaikka päivittäistä ajoa. En ole ollut mitenkään osallisena sen säätämiseen, paitsi heräämistä saatiin paremmaksi vetämällä ennakoita pois reilusti ennen spoolaa alueelta että sai lisää lämpöä ja sellaisella pienellä turbolla se oli tosi kiva ajaa ja tuotti voimaa hyvin, varsinkin silloin kun se rikkoontui minulla ahtojen karattua..

Näillä näkymin kaikki wiina-merikontit joita olen ropaillut ovat oikein mukavia ajaa maantiellä kaikkiaan, tosin tehot taitavat jäädä kaikissa alle +400hv vaikka 300hv rajapyykki meneekin rikki.

Yksi noista on hitusen vaikea ajettava kovalla laatiokolla siellä alle 1500rpm lukemissa, kun se pyrkii olemaan hitusen kulmikas kaikkiaan ruuhkassa matelemiseen, joten siinä on vielä säätämistä.  :buck2:
Tuo johtuu pääosin siitä, että kovalla laatikolla pääsee kuormasoluihin, joihin automaatilla ei pääse edes yrittämällä, joten niiden säädöt on puhtaita arvauksia.

Vipecin ruiskussa on kuormaikkuna joka näyttää kuinka interpolointi jakautuu. Autotunella hakee sitten oikean ruiskutusmäärän afr-mapista. Äärimmäisen kivaa vakionopeusdynossa.

Yksi svemppa mappaili peruskartat tyhjällä ahtimella. Itsekkin on huomannut mappaamisen helpottuvan kun hukkiksen läppä on lukittu auki.

Niin, puhut ECU:sta jonka hintalappu hinnat alkaen on yli €1500,- joten siinä pitääkin olla melkoisesti kaikkea karkkia.  :buck2:

Ei vaan kilpaile LH/EZK-kombon kanssa, joka on vakiona yseissä, eikä varsinkaan kuulu tähän projektiin, jossa mennään vakioohjausromuilla siten, että jokainen voi tehdä saman tempun perässäni halutessaan.

Kartan tekeminen alakuormilla on siinä mielessä "vaikeaa" että sieltä löytyy yllättäviä ryppyjä kun sitä alkaa optimoimaan viimeiselle bitille. Tai oikeammin vaikea-sana pitää korvata työläällä.  :pomo:

Tuo hukka-portin auki pitäminen luultavasti helpottaa sitä vaihetta, jossa aletaan siirtymään ahtojen puolelle. Täytyypä kokeilla sitä joskus.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #12 : 19.07.2015, 18:50:59 »
Miten paljon helpottaa Lh:n ja EZKn säätämisessä jos on käytettävissä samalle moottorille vaikkapa Vipecillä tehdyt kartat ?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #13 : 19.07.2015, 21:56:28 »
Miten paljon helpottaa Lh:n ja EZKn säätämisessä jos on käytettävissä samalle moottorille vaikkapa Vipecillä tehdyt kartat ?

Riippuu vähän mistä roikkuu. Jos skaalaus on sovitettavissa, niin sille voi olla silmäily virkaa paljonkin. Rakentamiseksi se joka tapauksessa menee, jos skaalaus ei ole identtinen.

Julkaisin tuonne LH:n säätö-topicciin sellaisen polttoainekartan, jolla jokainen säätäjä pääsee alkuun räjäyttämättä moottoria laihaan sopitukseen tms. asioihin.

EZK:ssa on jo karttapohja valmiina josta säätäminen voi alkaa. Siellähän osakuormat ovat bensalle oikein ja ahtojen puolella se sitten on siitä kilinäpisteestä kiinni, joka lienen jokaiselle moottorille omanlaisensa.

Kunhan saisi aikaiseksi rakentaa valmiiksi se perussäätäjän XDF-tiedosto suomen kielellä, niin laitan senkin jakoon.
Tosin sieltä olen piilottanut asioita ja karttoja, joita ei todellakaan pidä mennä säätämään tai voi käydä vahinkoja.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #14 : 22.07.2015, 20:37:57 »
Näkyy olevan se wiinakoneissa se 300hv raja, minkä jälkeen AW71L alkaa antautumaan.  :-[
Eli yhtään isompia suuttimia kuin 668cc ei AW kestä, eikä edes niitäkään tapissaan. Ei edes isolla öljyn lahduttimella.  :buck2:

Kävin näet pöllimässä taas uuden vaihteen tuosta eräästä wiinakoneesta. Nelosen vein kouvostoliitossa aikaisemmin ja nyt Tzadin läpiajomatkalla vein 3-vaihteen! :2funny:

Kun noita vaihteita olen AW:sta keräillyt nyt 3kpl kaikkiaan, niin pitäisiköhän sitä kehitellä sellainen 7-vaihteinen AW71L.  ;D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Kulkukoira  Proturbo