Samppasport  Futurez

Volvo 740 16v Turbo -88 perus 7h farkku

  • 405 Vastauksia
  • 205097 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740Glt 16v Turbo -88
« Vastaus #60 : 19.05.2011, 12:59:54 »
Noilla 400 hevosvoiman tehoilla ja 16v-koneesta suht. pienellä ahtimella saatavalla väännöllä Volvon M46-vaihdelaatikon arvioitu kestoikä on suunnilleen 0-1 täyskaasukiihdytystä.

Koneeseen on laitettu jo sen verran rahaa, että pieni voimansiirron päivitys voisi olla fiksua tehdä samaan rahaan.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Volvo 740Glt 16v Turbo -88
« Vastaus #61 : 19.05.2011, 13:41:53 »
Hyvältä näyttää, mutta tuo 1,4bar ahtopaine tuossa moottorissa räjäyttää M46 laatikon HETI ekalla kiihdytysellä, kun otat täyskaasuvedon 3.vaihteella JOS kytkin ja renkaat pitävät. 5kpl M47 laatikkoa tuhonneena voin tuon vahvistaa. :)

M4x lootat kestävät noin 420-440Nm vääntöä, 2,3L 16v turbo jossa ennakot ja bensasyöttö kohdallaan antaa 4000rpm maastossa noin 620Nm vääntöä 1,4bar paineella. 0,7bar antaa 420Nm jonka aski ehkä juuri ja juuri kestää.

Eli esim. ZF loota E36 bemarista alle, niitä saa 200-500e nurkilla romiksilta, tai jos fiksu olet, hommaat 6.vaihteisen Getrag V162 lootan E39/38 V8 koneisesta, niitä saa 1000e ympärille. Kestää aivan kaiken mitä vinokoneesta saa irti kunhan ei revi.

http://www.varaosahaku.fi/?link=list&ggl=s16&searchmode=1&vc1=111&pc1=125&vc[0]=111106100&vcx=1538&pc[0]=125103107

Mitens kytkimen laita?
Joko teräsvauhtis, tai littupyörä sorvattuna, hinta aikas sama, sorvaus 180e, uus teräspyörä 250e
Kytkinlevy joko 240mm sintteri tai orgaaninen, ja 765 asetelmalla (350-400e) orgaaninen kestää 700Nm oikein shimmattuna ja sintteri lähemmäs 800Nm niin että taka-akseli ja vetarit antautuu. ;D
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1178
Vs: Volvo 740Glt 16v Turbo -88
« Vastaus #62 : 19.05.2011, 16:08:09 »
Eli esim. ZF loota E36 bemarista alle, niitä saa 200-500e nurkilla romiksilta

[OT]
kuuluisi eri topikkiin mutta yksi kysymys,
paljonko vääntöä tummoinen sitten kestää ?
[/OT]

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Volvo 740Glt 16v Turbo -88
« Vastaus #63 : 19.05.2011, 16:38:03 »
M4x lootat kestävät noin 420-440Nm vääntöä

Uutena ehkä hyvä yksilö kestänyt. Sata Nm pois niin ollaan lähellä totuutta.
Viime talvena särkyi rautakuorinen M46 lastutetulla B230ET koneella
Kolmosen rattaat kesti mutta kytkinakselin rattaasta tuli sileä
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Volvo 740Glt 16v Turbo -88
« Vastaus #64 : 19.05.2011, 17:08:59 »
Noilla 400 hevosvoiman tehoilla ja 16v-koneesta suht. pienellä ahtimella saatavalla väännöllä Volvon M46-vaihdelaatikon arvioitu kestoikä on suunnilleen 0-1 täyskaasukiihdytystä.

Koneeseen on laitettu jo sen verran rahaa, että pieni voimansiirron päivitys voisi olla fiksua tehdä samaan rahaan.

Joo ei tuota m46 loota olekkaan suunniteltu pitkäikäiseksi ratkaisuksi kestää sitten tai ei mutta se kelpaa hyvin koneen sisäänajon ajaksi kun kesällä olisi suunnitelmissa käydä reissulla ruotsin puolella ja hakea samalla m90 laatikko ja muuta oheishilpettä voimansiirtoon. kytkinpuolelle suunnittelmana teräsvauhtis 765 asetelmalla ja orgaaninen levy jotta käyttömukavuus säilyy.


« Viimeksi muokattu: 19.05.2011, 17:15:31 kirjoittanut Xuppo »
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: Volvo 740Glt 16v Turbo -88
« Vastaus #65 : 19.05.2011, 20:08:35 »
Joo ei tuota m46 loota olekkaan suunniteltu pitkäikäiseksi ratkaisuksi kestää sitten tai ei mutta se kelpaa hyvin koneen sisäänajon ajaksi kun kesällä olisi suunnitelmissa käydä reissulla ruotsin puolella ja hakea samalla m90 laatikko ja muuta oheishilpettä voimansiirtoon. kytkinpuolelle suunnittelmana teräsvauhtis 765 asetelmalla ja orgaaninen levy jotta käyttömukavuus säilyy.
Mätänetti ei tuntenu listoillaan volvoon 240mm levyä, ja Sinisellätiskillä Oli levy muistaakseni jotain 260€.. Ite tilasin KL-racingistä kuuslapaisen jousitetun sintterin. Hintaa sille tuli rapiat kaksataa posteineen. Sää nähä kauanko pysyy jouset paikallaan.
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Volvo 740Glt 16v Turbo -88
« Vastaus #66 : 19.05.2011, 20:21:03 »
Uutena ehkä hyvä yksilö kestänyt. Sata Nm pois niin ollaan lähellä totuutta.
Viime talvena särkyi rautakuorinen M46 lastutetulla B230ET koneella
Kolmosen rattaat kesti mutta kytkinakselin rattaasta tuli sileä
Jos 2,5L 16v koneessa on 0,7bar ahdoilla 320-340Nm vääntöä, ni sit on asiat huonosti. Vuoden päivät kesti vakio M47R 300 sarjassa kasassa pikkuahdoilla. Vaparina tuossa on nimittäin 256Nm mitattu, ja laskennallinen 0,7bar = 1,7x265Nm=435Nm. :)

Ja laskennallisista väännöistä senverran että 1,4bar mitattiin 664Nm, eli 256x2,5 = 640Nm, eli aika tasan mennään.

ZF aski näyttäisi kestävän 650-700Nm vääntöjä ongelmitta, 664Nm mitattu penkissä, ruotsin pojilla samankaltaisia vääntöjä B204FT koneessa ja 3v kesti sama aski.

M90 kestänee samoja vääntöjä suunnilleen, jos ei jopa enemmänkin, ja vaihtotuntuma M90 askissa on varmasti parempi kun ZF:ässä, joka saanut kovaa kritiikkiä vaihtotuntumastaan.

Mutta ei noista jauheta nyt tässä sen enempää, M90 ja tuo kombo on varmaan hyvä, ja 940 M90 levyhän sinne sopii suoraan, tosin sehän on jousittamaton, mutta ei mulla ainakaan jousittamaton sintteri pitänyt meteliä, TOSIN mulla on ohut ja PITKÄ (21mm/1,5m)akseli levyltä lootalle, kun näissä on lyhyt ja paksu, joka ei eristä värinöitä niinku toi mun "kardaani".
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Volvo 740Glt 16v Turbo -88
« Vastaus #67 : 19.05.2011, 20:46:34 »
Väännetään siitä M4X väännön kestosta vaikka varttimaililla. Ei jää arvailujen varaan...

Voimansiirrossahan on kaksi jos ei useampikin vaihtoehto

1. Jos voimaa on niukasti:
-Vauhtipyörä ja kytkin -500e
-Handicabbed_vaihteisto -500e
-Kinbbel, knabbel, sovitus ja asennus -500e???
-Lukko XXXe

2. Jos voimaa on tarjolla:
-Vetolevy, turbiini,vaihteisto,sifteri, kardaani -200e
-Siftkit -2e(öljypohjan tiiviste)
-Lukko XXXe

Näillä pääsee todistetusti alle 13sek
Jos tahtoo vähemmän niin:
http://hakalahtidragracing.nettisivu.org/auto/

Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Volvo 740Glt 16v Turbo -88
« Vastaus #68 : 26.05.2011, 21:24:47 »
Kone kasaantuu hitaasti kun joutuu välillä töissäkin käymään mutta lauantaina olis tarkoitusta nostaa pata auton nokalle.

Öljynsuodattimen siirtojalan/öljyjäähyn asennus meinasi hieman tuottaa harmaitahiuksia kun se ei oikein meinannut mahtua fiksusti B2x4 koneeseen kun se on peräisin b230ft koneesta. Uudet letkut teetättämällä se kuitenkin sinne meni.




Myös vag 1.8t puolat löysivät paikkansa sopivat hyvin paikalleen mutta alkuperäinen muovisuoja ei oikein enää istu paikalleen :P
« Viimeksi muokattu: 09.07.2017, 22:37:27 kirjoittanut Xuppo »
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 740Glt 16v Turbo -88
« Vastaus #69 : 26.05.2011, 21:51:20 »
Nyt näyttää kyl vimpanpäälle hyvältä! Ja senverran on pakko nusnus, että jos tuo öljyjäähy on se, joksi sitä luulen, on se ET-koneesta kotoisin ;).

Onko muuten perän kunto osoittautunut täysin räjähtäneeksi? ::)
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Volvo 740Glt 16v Turbo -88
« Vastaus #70 : 26.05.2011, 22:03:36 »
Nyt näyttää kyl vimpanpäälle hyvältä! Ja senverran on pakko nusnus, että jos tuo öljyjäähy on se, joksi sitä luulen, on se ET-koneesta kotoisin ;).

Onko muuten perän kunto osoittautunut täysin räjähtäneeksi? ::)
Heh no sovitaan sitten että se on ET koneesta  :D perä oli ainakin ehjän näköinen mutta muuta en osaa sanoa kun auto ei ole liikkunut sen asennuksen jälkeen kuin 50m ja senkin matkan traktorin vetämänä  :P
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: Volvo 740Glt 16v Turbo -88
« Vastaus #71 : 26.05.2011, 22:04:44 »
Uutena ehkä hyvä yksilö kestänyt. Sata Nm pois niin ollaan lähellä totuutta.
Viime talvena särkyi rautakuorinen M46 lastutetulla B230ET koneella
Kolmosen rattaat kesti mutta kytkinakselin rattaasta tuli sileä
Suoralla vedolla vai vaihdossa?

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Volvo 740Glt 16v Turbo -88
« Vastaus #72 : 26.05.2011, 22:59:41 »
Hyvältä näyttää, kyllä se tulppakoppa menee paikalleen 1,8T puolien kanssa, mutta jää muistaakseni muutaman millin irralleen. Omissa solumuovipehmuste liimattu alapuolelle jotta puolat pysyy varmasti paikallaan.

Ja onhan sulla 1,8T puolien kanssa 16mm tulpat, EIKÄ 21mm kuten vakiot?

Jos on 21mm, ni puolat ei maadoita kunnolla tulppaan ja tulee kaikkea jännää virtapiikkiä megalle, ja tuo tulpanhattukansi ei sovi kunnolla paikalleen.

Mulla on vaparitinakoneen tulpat omassa, eli B6304S tulpat ja toimii siististi.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Volvo 740Glt 16v Turbo -88
« Vastaus #73 : 27.05.2011, 02:28:01 »
Onko muuten tarvikepuolat vai "aidot"?

Sit kun olet rikkonut kaikki lähitienoon M46 askit niin hae multa AW70
Ei maksa mitn
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Volvo 740Glt 16v Turbo -88
« Vastaus #74 : 27.05.2011, 07:52:04 »
Hyvältä näyttää, kyllä se tulppakoppa menee paikalleen 1,8T puolien kanssa, mutta jää muistaakseni muutaman millin irralleen. Omissa solumuovipehmuste liimattu alapuolelle jotta puolat pysyy varmasti paikallaan.

Ja onhan sulla 1,8T puolien kanssa 16mm tulpat, EIKÄ 21mm kuten vakiot?

Jos on 21mm, ni puolat ei maadoita kunnolla tulppaan ja tulee kaikkea jännää virtapiikkiä megalle, ja tuo tulpanhattukansi ei sovi kunnolla paikalleen.

Mulla on vaparitinakoneen tulpat omassa, eli B6304S tulpat ja toimii siististi.

Juurikin B6304S koneen tulpat on paikallaan ja ei se suoja tosiaan jää kuin jotain 5mm koholleen  ::)

Onko muuten tarvikepuolat vai "aidot"?

Sit kun olet rikkonut kaikki lähitienoon M46 askit niin hae multa AW70
Ei maksa mitn
"Tarvikepuolat" mutta ovat sentään made in germany.
ja ne kärähtäneet puolat ovat olleet J ja H sarjan puolia kun taas nuo omat ovat revision L
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron