RallyBaron  Samppasport

Volvo 740 16v Turbo -88 perus 7h farkku

  • 405 Vastauksia
  • 205390 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Volvo 740Glt 16v Turbo -88
« Vastaus #165 : 04.10.2012, 18:26:09 »
M90 lodju rantautui tontille


Ja d24tic kytkinlevyn keskiö sai hieman jyrsin hoitoa jotta mahtuu -618 asetelman sisään


Tästä jatketaan harjoituksia
« Viimeksi muokattu: 09.07.2017, 22:51:16 kirjoittanut Xuppo »
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Volvo 740Glt 16v Turbo -88
« Vastaus #166 : 15.04.2013, 21:35:35 »
Näköjään hieman unohtunut tämänkin päivittäminen niin laitetaanpas taas jotain.

Syksyllä M90 loota ruuvattiin m46 laatikon tilalle joka lähtikin melkein samantien uudelle omistajalle kun ei sitä rikkikään saatu. talvenaikana tullut jokunen tuhat kilometriä jopa ajeltua mutta ei tuo kyllä enää ole aivan parhaasta päästä talviautona vaikka paineet laskinkin 1.1bar tasolle. Turbopotku on sen verran voimakas että normaalit reippaat kiihdytykset ei oikein onnistu.

Tänään nakertelin aikani kuluksi lisämittareille paikat keskisuulakkeiden tilalle.







Seuraavaksi olisi tarkoitus nostaa kone pois keulalta, purkaa osiin ja tarkastaa laakereiden yms. kunto ja niputtaa kone takaisin kasaan.
Sen jälkeen siirrytään alustan kimppuun ja eteen tulee uusikorisen 960 olkavarret ja 850 vollen coilitolpat pillowball yläpäillä. Myös taakse tulee lyhempää iskaria ja jäykempää jousta mutta niistä tarkemmin kunhan saan kaikki osat käsiini.
« Viimeksi muokattu: 09.07.2017, 22:57:59 kirjoittanut Xuppo »
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Volvo 740Glt 16v Turbo -88
« Vastaus #167 : 20.04.2013, 04:21:37 »
 O0 Asiallista, itse en tosin kuvia saa aukeamaan.. En tiedä onko muilla samaa ongelmaa vai alkaako mun kohta yhdeksän vuotta vanha läppäri lahoamaan.  V:>
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Volvo 740Glt 16v Turbo -88
« Vastaus #168 : 20.04.2013, 10:57:29 »
O0 Asiallista, itse en tosin kuvia saa aukeamaan.. En tiedä onko muilla samaa ongelmaa vai alkaako mun kohta yhdeksän vuotta vanha läppäri lahoamaan.  V:>

Vika ei ole sun koneessa vaan siinä että kuvat oli aikaisemmin kuvablogissa joka meni "nurin" ja en ole jaksanut korjata kuvien linkityksia.  :P
Pitää kyll melkein ensviikolla ottaa ja laitella taas kaikki kuvat näkymään.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: Volvo 740Glt 16v Turbo -88
« Vastaus #169 : 20.04.2013, 11:07:04 »
mikkäs tulpat sulla siellä on paikoillaan? Ja ylttääkö niillä se puolan kumi sinne kannen reikään ettei mee vettä välistä?
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Volvo 740Glt 16v Turbo -88
« Vastaus #170 : 20.04.2013, 11:18:35 »
B6304F koneen tulpat on paikallaan kun noissa on pienempi kanta jotta noi vag puolat mahtuu niiden päälle. Puolan kumi ylttää juuri ja juuri kannen reikään mutta ei siitä veden pitäisi läpi valua.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Volvo 740Glt 16v Turbo -88
« Vastaus #171 : 21.04.2013, 21:49:22 »
Tänään aloittelin alustapäivitystä

takapää vanahat vs. uudet






Jyvin istuu paikalleen vaikka jouset onkin tarkoitettu 850 volvoon alkujaan. Iskarit ovat taasen mallia opel  :idiot2:

[/URL]
Kuvassa säätövaraa 1cm ylöspäin ja alas voi halutessaan tiputtaa noin 5cm lisää.


Etupäähän taasen tulee tämännäköistä palikkaa
Alla verrokkina vakio mittainen tolppa
[/URL]

Kuvassa mallattu vakio 7/9 yläpää paikalleen kääntölaakerin kanssa. Näköjään iskarin pölysuojakin unohtunut välistä.
Etutolppa kuten takajousetkin on alkujaan 850 volvoon tarkoitetut
« Viimeksi muokattu: 09.07.2017, 22:57:13 kirjoittanut Xuppo »
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Volvo 740Glt 16v Turbo -88
« Vastaus #172 : 23.04.2013, 21:42:42 »
Tänään oli vuorossa sitten etupään hilujen koesovitus.

Ensimmäisenä piti yläjousi lautaseen tehdä tasainen olake yläpään kääntölaakeria varten. Ihan oikea sorvi olisi ollut kova sana mutta kun sellaista ei satu löytymään niin piti hieman imrovisoida  :D



Ja sitten vanha tolppa pois tieltä ja uusia osasia kiinni. Tolpasta vingutin aikaisemmin olka-akselin kiinnitysreijät soikeiksi jotta camperin saa kohdalleen. Olka-akseli on tosiaan peräisin 960 vollesta ja siihen käy suoraan alkuperäinen alapallo ja raidetanjonpää kiinni.






Jousen ja renkaan väliin jää reilusti rakoa. rengas on 235 leveä ja campperi tässä reilusti negatiivisen puolella.


Nyt ei ole enää turhaan puoltametriä ulosjoustoakaan niinkuin vakiotolpan kanssa.
« Viimeksi muokattu: 09.07.2017, 23:00:14 kirjoittanut Xuppo »
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Volvo 740Glt 16v Turbo -88
« Vastaus #173 : 25.04.2013, 22:41:37 »
Tänään laitoin etupään tolpat paikalleen pysyvästi ja samalla jarruosat vaihtuivat 960 mallisiin.


Ekana vanhat osat pois tieltä. Vanhat iskarit olivat totaali kuolleet ja toisesta oli jo kaasutkin päässeet mäelle. Myös yläpään kääntölaakerit olivat hakkautuneet aivan muussiksi jouston pohjauksen takia joten ne menivät suoraan romukoppaan.









Näissä kuvissa näkyykin miten toteudin iskarin yläppään. Eli vakio yläpää+kääntölaakeri ja coilisarjan oma yläjousilautanen johon on "sorvattu" tasanne kääntölaakeria varten.










Tälläinen siitä nyt sitten tuli. Alaspäin säätöä löytyy reilut 6cm jos alkaa tuntumaan liian korkealta :D Koeajoa tuli 7km matka ja täytyy todeta että tuli aivan hemmetin hyvä. ei ollenkaan pintakova mutta silti todella jämäkkä. Pitääkin varata aikaa pyöränsuuntaukseen niin saa kulmatkin kohdalleen.
« Viimeksi muokattu: 09.07.2017, 23:03:34 kirjoittanut Xuppo »
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Volvo 740Glt 16v Turbo -88
« Vastaus #174 : 25.04.2013, 22:47:57 »
Hyvältä näyttää vaikka kurassa onkin.  :)

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Volvo 740Glt 16v Turbo -88
« Vastaus #175 : 25.04.2013, 23:34:26 »
Hyvät havainnollistamiskuvat, kiitos niistä.
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Volvo 740Glt 16v Turbo -88
« Vastaus #176 : 11.05.2013, 22:32:28 »
Taas otettu autoa hieman työnalle eli operaationa tälläkertaa moottori atomeiksi.







Moottorin purkuvaiheesta ei kiireessä kerennyt/muistanut kuvia ottamaan mutta laakerit olivat hieman sen näköisiä että kyllä niiden läpi on jonkinverran voimaa mennyt  :D
Kannesta oli lähes jokainen venavarren kumi karannut eli syy öljyn syömiseen/sinisiin pöllähdyksiin löytyi. venttilin ohjurit ovat kaput eli kansi joutuu totaalisen kunnostuksen alle.
Kannentiiviste oli viittävaille valmis kun 3 ja 4 pytyn liekkirenkaat olivat hieman lähteneet karkaamaan ja 2 pytyn männässä ja kannen palotilassa paljealueella aika karuja nakutuksen tekemiä jälkiä mutta eiköhän näistä vielä toimiva kone saada.
Suuret kiitokset hauting:lle kun viitsi tulla auttamaan koneen pois nostossa ja purkamisessa kun meinasi olla itsellä hieman motivaatio hakusassa aloittaa.
« Viimeksi muokattu: 09.07.2017, 23:04:50 kirjoittanut Xuppo »
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: Volvo 740Glt 16v Turbo -88
« Vastaus #177 : 12.05.2013, 07:57:07 »
kappas. Siinähän on sitten samalla kätevä päivittää seuraava stage :)
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa völvötin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740Glt 16v Turbo -88
« Vastaus #178 : 12.05.2013, 12:54:06 »
todella hieno toi alustan muutos S* onko toi napa myös 850 volvosta vai kuinka tuo coiloverin alapään kiinnitys on toteutettu?

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Volvo 740Glt 16v Turbo -88
« Vastaus #179 : 12.05.2013, 13:52:35 »
todella hieno toi alustan muutos S* onko toi napa myös 850 volvosta vai kuinka tuo coiloverin alapään kiinnitys on toteutettu?

Napa/olka-akseli on uusikorisesta 960 volvosta ja samoin jarrut.



kuvassa alla
« Viimeksi muokattu: 09.07.2017, 23:05:11 kirjoittanut Xuppo »
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

 

KL-varaosat  Race.fi