Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Voimansiirto (kytkin, vaihteisto ja peräkeskustelut) => Aiheen aloitti: Kojontti - 08.02.2018, 02:59:14
-
Miten kestää Woimaa etu/nelivetoisten automaattilaatikot, 5 ja 6 vaihteiset lähinnä mielessä? Ja saako kestämään järkihintaisilla muutoksilla enemmän?
Ehtiihän noilla toki, mutta se voima olis vaan niin kivaa...
-
Tehoja en muista, mutta vääntö rajataan vakiolaatikolla 450Nm tuntumaan.
-
Eikös se 6 vaihteisen kipupiste ole 600nm kohdilla.
-
Mitenkäs noiden uusien 8 vaihteisten? Jostain luin ~450nm ois max.. :idiot2:
-
hyvin kesti tf80sc 500Nm vääntöjä. Enpä tiedä kuinka monesti tavan jannu ottaa kaiken irti kulkineestaan että siinä mielessä ”kestävyys” vähän suhteellista
-
Mitenkäs noiden uusien 8 vaihteisten? Jostain luin ~450nm ois max.. :idiot2:
Aisinin mukaan, siihen varmuuskerrointa hieman. Niin eiköhän toi 8v kestä vähintäänkin sen mitä "440nm max 6 vaihteinen"
-
Palasin taas Volvokantaan ja laitoin tommoisen V70 2.5T AWD 2007 5-lovisella Aisinin automaattilaatikolla. 176 tkm ajettu ja hyvin huollettu. No hienosti kaikki pelaa ja heti perään hommasin BSR:n stage1 ohjelman. Eli lupaus on 252hp ja 410 Nm. Nyt vasta aloin miettiä, että mitähän tuon lisääntyneen väännön kanssa oikein on. Ottaako laite itseensä. Autosta tuli aivan mainio ajettava eli homma siltä osin kyllä rokkaa...
-
Aika hurja stg 1
Omaan entiseen 2.5T etuvetoon laitettii Optimoiautosi Stage2 jolla oli luvattu 250/380
Penkitettiin ~255/390
Ei ollut kesto ongelmaa. Auto oli 255tkm ajettu lastutuksen aikaan ja vuosimallia 2007
-
Eipä osaa kommentoida BSRn lupausta muutoin kuin, että aika kivasti potkii. Tiedä sitten mitkä on luvut, mutta mukavalta tuntuu ajossa. Nelikolla näillä liukkailla oikeinkin mukavalta. Ja matka-ajon kulutus putosi reilun puoli litraa... :)
-
hyvin kesti tf80sc 500Nm vääntöjä. Enpä tiedä kuinka monesti tavan jannu ottaa kaiken irti kulkineestaan että siinä mielessä ”kestävyys” vähän suhteellista
Hyvä pointti kyllä. Vähän aristin ajatusta kun tuo rica lupaa stg2 kanss ~560nm :o
Hieman ristiriidassa aisinin kestävyyden kanssa mitä ilmoittavat.
-
Kyllähän kaikelle lasketaan suunnitteluvaiheessa tietyt varmuuskertoimet.
Jos Aisin kertoo laatikon maksimiväännöksi 450Nm, on todennäköisesti laskennassa laakerit ym. mitoitettu jollain tietyllä kertoimella. Jos kuvitellaan, että kerroin olisi vaikka 1,2, olisi "todellinen" kesto 540Nm. Kovin paljoa noita tuskin ylimitoitetaan valmistuskustannusten ja laatikon taloudellisuuden vuoksi, sisäiset kitkat kun yritetään pitää minimissä.
Tärkeintä on, että laatikossa on kunnolliset öljyt, sillä lisääntynyt vääntö lisää lämpöä laatikkoon. Tuore öljy kestää lämpöä paremmin ja jos haluaa hifistellä, synteettinen kestää mineraaliöljyä paremmin lämpöä.
-
Nämä laatikot hajoavat ihan vakiotehoillakin huonolla ja jopa hyvälläkin huollolla. Oma mutu on että korotettu vääntö ja teho ei näitä niinkään riko
-
Nämä laatikot hajoavat ihan vakiotehoillakin huonolla ja jopa hyvälläkin huollolla. Oma mutu on että korotettu vääntö ja teho ei näitä niinkään riko
Eikai se näistä kaikista huonoja tee jos sulla on sellainen hajonnut.
-
Eikai se näistä kaikista huonoja tee jos sulla on sellainen hajonnut.
Ei mulla ole hajonnut yhtään laatikkoa. Kaksi TF80SC on ollut ja niillä ajanut noin 180tkm. Mitenkään nautinnolliseksi noita kilsoja ei kyllä voi sanoa mutta ainoa plussa tosiaan on että virittämistä se kestää
-
usealta taholta sanottu että ihan sama vaikka löis aissiniin 600 heppaa se kestää sen mutta jos sitä vääntöä tulee sen mukana enemmän kuin se 500 niin alkaa lopun laskenta... omassa ohjelma lupaa 460nm väännön diiseliin AW50-55(vai oliko se 55-50) tämä toki alkoi jo oireilla 300tkm kohdalla vakiotehoillakin mutta 40tkm 460+ väännöillä oli liikaa ja alkoi turbiini luistamaan öljyt vaihdoin ennen kuin ohjelmoitiin ja edelliset oli noin 100tkm. eli ei ollut ihan parhaalla pidolla laatikko muutenkaan.
Mutta en ole säälinyt autoa koskaan tai laatikkoa, jos sitä voiman paskaa on niin sitä käytetään.
-
Omasta 6 lovisesta on penkitetty 560Nm ja hienosti pelaa. En tosin ulosmittaa sitä jatkuvasti.
-
Paljon parempi tuo laatikko on mitä kuvittelin. Pariin kertaan öljyt vaihdettu 120tkm ja 200tkm. Muutaman vuoden ajellut 2.5T:llä 240/400Nm. Nyt 240tkm takana ja toimii kuin kello.
Loppujen lopuksi rasitus jää aika hetkelliseksi. Vedot on aika lyhyitä liikenteen ja ajoympäristön vuoksi. Monesti joutuu jarruttelemaan, kun tulee moottoritiellekin ::)