Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: terotero - 27.09.2018, 17:36:51

Otsikko: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: terotero - 27.09.2018, 17:36:51
Moi. Ostin käytetyn d5 180 ja rapiat heppaisen version vuodelta 09. 205tkm. Mittarissa

Ongelma on seuraavanlainen.

Käy tyhjäkäyntiä nätisti 700rpm. Kun alan laittamaan hitaasti kaasua, alkaa ikäänkuin käymään vajaalla pytyillä. 800-1000 rpm hyppää kierrokset alueen yli, eli vaikka kuinka hitaasti lisään kaasua niin 800 rpm menee suoraan noin tonni. Sitten kuulostaa aina jonnekin 1500rpm vajaapyttyiseltä. Siis tyhjäkäynnillä tuonne 1500rrpm. Joku 1100rpm on pahin kun antaa siinä olla.

Voiko se pyörreläppävika oireilla noin. Tuon800rpm-1000 ymmärrän jos se jumii. Mutta en vajaalla käyntiä. Koitin katsoa kun muija kaasutti. Niin ei se kyllä ihan samalla hetkellä liiku kierroksiin nähden, ja varsinkin palautusvaiheessa oli hetken paikoillaan lähellä kiinni asentoa.

Egr?

Suuttimista  jakopäästä viimeisin oli vuotanut ulkopuolelle, muut suht kuivia

Entäs vikakoodinlukija tuolle? Saako jollakin irti sylinterikohtaisesti jotain tietoa, esim. Korjausarvo, kierroksia. Voisin jonkun asiallisen harrastekäyttöön ostaa, vielä sellainen millä pääsisi vikakoodeihin käsiksi. Omalla halvalla yritin niin tuli kaikki mahdolliset viat päälle. Sain kyllä pois.

Vikakoodia ei kyllä ole eikä tule.

Onko suutin hommiin ohjeita jossain jos käyttäisi pois? Mistä saan rotsin, tuleeko jotain rasvaa ?


Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: virkpe - 27.09.2018, 22:01:35
Kun lähtee liikkeelle nostaako silloin kierrokset tasaisesti? On sellainen muistikuva että omassakin kun kokeili nostaa kierroksia tasaisesti niin se oli hyvin hankalaa, teki herkästi tuollaisen hyppäyksen.
Tuo pyörreläppä jumittaminen taitaa olla harvinaista, yleensä ongelmana on vivuston kiinni pysyminen.
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: terotero - 27.09.2018, 22:27:18
Nostaa hyvin tasaisesti ja koitin niin tarkalla jalalla saa kyllä 900rpm.

Ja käyntiin lähtee nätisti heti.

Mutta kuulostaako tuo käynti normaalilta?

Fortea laitoin polttoainesuodattimeen kun sen Vaihdoin ja loput tankkiin. Kävin kyllä nätisti mielestäni sinä päivänä. Tosin sattui sellainen lapsus tuossa että en muistanut ilmata, joten hetken sai sahata ennen kuin käynnistyi. Mutta toimi mielestäni. Ei kai tuon mitään pitäisi hajottaa
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: virkpe - 27.09.2018, 22:45:53
Ei hajota.
Ilmaamiseen ei taida olla mitään muuta keinoa kuin virrat päälle ja starttaus. Ainoastaan suodatin mahdollisimman täyteen polttoainetta, tämä nopeuttaa että järjestelmä tulee täyteen polttoainetta.
Käynti äänestä en pysty sanomaan että olisi jotenkin poikkeava.
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: terotero - 28.09.2018, 01:01:37
Ok
 Eniten mietityttää tuo että tuntuu käyvän vajaalla ja minkä testerin ostan että saan noita suuttimen korjausarvoja tästä ulos
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: virkpe - 28.09.2018, 08:00:55
Olisiko edullisinta käyttää Volvolla ja pyytää siellä katsomaan vikakoodit/korjausarvot suuttimille?
Omani oli 300tkm enemmän ajettu ainoastaan yhden suuttimen vaihtoivat kun oli antanut vikakoodia.
Vida on millä varmasti näkee korjausarvoja todennäköisesti AutoCom on toinen.
Elekma myy testereitä mutta pääseekö kuinka pitkälle Volvon bittien syvyyksiin sitä pitäisi kysyä suoraan myyjältä.
https://www.elekma.com/vikadiagnostiikka
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: terotero - 28.09.2018, 08:35:12
Ok. Ilman muuta näin, mutta niille on 2 viikon jonot
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: terotero - 28.09.2018, 14:46:47
Käytin suuttimet poissa. 5- pystystä en saanut. Oli tiukassa . Koitin myös että löysäsin pultit ja pyöritin autoa puoli tuntia . Ei lähde. Onko toimivia tee se itse ideoita?
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: volvotdi - 28.09.2018, 15:25:07
Käytin suuttimet poissa. 5- pystystä en saanut. Oli tiukassa . Koitin myös että löysäsin pultit ja pyöritin autoa puoli tuntia . Ei lähde. Onko toimivia tee se itse ideoita?

Anna kunnolla lämää sille niin lähtee.
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: virkpe - 28.09.2018, 16:01:25
Tässä yksi tapa mutta omalla vastuulla. https://www.youtube.com/watch?v=RDDALiyuhbU
Se että näkeekö suuttimista mitään niin epäilen ettei.
kone käyntiin ja yksitellen pistoke irti ehkä voi havaita onko jollain vähäisin vaikutus käyntiin ja siitä päätellä sen viallisuutta.
suuttimien kupari tiivisteet tulisi uusia irrotuksen jälkeen.
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: terotero - 28.09.2018, 18:31:40
No lämmitin tyhjäkäynnillä puolisen tuntia pultit löysällä. Sitten annoin kyllä kierroksia 3000rpm pitkän aikaa . Eipä tuo heilahdakkaan. Ajelin vielä pultit vähänl löysällä puolisen tuntia . Ei.  Nyt ostin permatexin suuttimen irroitus ainetta. Pitää sillä liottaa ja katsoa mitä tapahtuu. Ja näissä ei kuulemma pitänyt olla löysällä.

Mittasin paluuvirtaukset  suuttimista. 7-11ml/ minuutissa oli. Tuolla vitospytyllä 7, muilla 10-11 mm. Mutta ei se mistään taida kertoa. Tuskin vuotava suutinkaan vähemmän laskee paluuletkuun tavaraa.
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: awd5 - 28.09.2018, 21:15:55
Ihan arvauksena, voisiko olla kaasuläppä. Meillä tuossa osoittautui läpän käyttöratas hampaattomaksi. Vikakoodit ja huoltovaatimus tuli, mutta tuossa vaiheessa oli jo mekaaninen vika pitkällä. Ajettu 350 tuhatta ja kukaties kuvittelen, mutta koneen käytös oli "kulmikasta" jo pitempään.
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: terotero - 28.09.2018, 23:34:07
Jaa. Pitää purkaa kaasuläppä ja egr auki ja katsella. Joku ahtovuotokin taitaa olla kun vähän viheltää kun nostaa kierroksia. Vaikea vaan löytää itsestään kun pitäisi kaasutella ja olla konehuoneessa yhtäaikaa. Ei kai tuo paha vika ole. Voihan se olla joku nostajakin. Saisi vaan tuon suuttimen pois niin pääsisi avaamaan niin näkisi venttiilokoneiston

Voiko Volvosta lähteä se putki suuttimen mukana sieltä pohjalta?
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: terotero - 30.09.2018, 18:35:47
Pari päivää ajeltu pultit löysällä. Ei lähde ei. Ja hanaakin on annettu

Onkohan tuollainen nyt oikeasti tiukassa ihan oikeille dieselkorjaamoille joilla on oikeanlaiset työkalut?
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: jp_olli - 30.09.2018, 22:19:53
Mainitun kaltainen ominaisuus myös itsellä. Ilmenee vain vapaalla kierroksia nostaessa.

Ei ole jaksanut kiinnostaa tutkia, kun ei vaikuta ajoon millään tavalla. Tuollainen se on ollut "aina". Kilometrejä takana 380tkm. Ostaessa oli ~315tkm.

Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: terotero - 30.09.2018, 23:21:12
Niin, ajaessa tuo on ihan ok. Mitä nyt vähän tsupattaa kun vähän vuotaa tuo suutin ulos. Paitsi joku 1500 rpm tuo vähän nykii. (Ja itseasiassa matalilla kierroksilla muutenkin kun ajaa tasakaasulla.) En tiedä onko se nopeus sitten sellainen että se ei tiedä millä vaihteella olla. Joku 55kmh ja Nelosella tuo taitaa silloin tasaista mennä. Mutta pitää katsella egr ja noiden imupuolen putkien paskaisuus. Ja irrroituttaa tuo suutin.

Hyvin kulkee ja käynnistyy hipaisusta
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: terotero - 01.10.2018, 14:59:01
Putsasin egrn ja kaasuläpän. Olihan noissa paskaa. Läpässä nyt ei ollu kuin nimeksi, ehkä puolisen senttiä toisella puolella, mutta egr ja siitä imusarjan menevä putki olivat noin sentin paksuudeltaan märän moskan peitossa. sama tuntui jatkuvan imusarjan asti niin pitkälle kuin yletti. Pitää varmaan sekin putsata kun sen joskus saa irti. Ja pyörreläpät.

Eipä nuo kyllä juuri käyntiin vaikuttaneet. Onpahan puhtaat hetken
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: volvotdi - 01.10.2018, 19:42:58
Hyvä kun putsasit EGR putken niin nyt pääsee tuutin täydeltä pakokaasua sinne imusarjaan  :)
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: terotero - 01.10.2018, 21:23:59
Niin, tulpatahan tuo pitäisi ,mutta vaatii käsittääkseni jotain softan ohjelmointia lisäksi? Mitähän ne tuosta veloittaa noin?

Huomenna lähtee suutin toivottavasti. Vien korjaamolle. Pääsee sitten ihmettelemään lisää jos käynti ei parane.
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: volvotdi - 02.10.2018, 09:39:23
Niin, tulpatahan tuo pitäisi ,mutta vaatii käsittääkseni jotain softan ohjelmointia lisäksi? Mitähän ne tuosta veloittaa noin?

Huomenna lähtee suutin toivottavasti. Vien korjaamolle. Pääsee sitten ihmettelemään lisää jos käynti ei parane.

Samalla kannattaa imusarjan läpät poistaa käytöstä. 250€ on minun kautta tuo homma.
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: terotero - 02.10.2018, 10:10:42
Eli hinta egrn ohjelmointi pois? Itse tulppaan tuohon hintaan?
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: Ribbe - 02.10.2018, 10:14:05
Eli hinta egrn ohjelmointi pois? Itse tulppaan tuohon hintaan?
Pelkkä tulppaus ei riitä vaan vaatii softa muutoksenkin.
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: volvotdi - 02.10.2018, 12:49:33
Pelkkä tulppaus ei riitä vaan vaatii softa muutoksenkin.

Ei tarvitse tulpata.
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: terotero - 02.10.2018, 14:13:01
Ok. Ollaan asiasta yhteydessä.




Käytin tänään suuttimen irroitettavana. Ulosvetäjällä lähti, oli kyllä silläkin tiukassa . Suutin piti purkaa operaatiota varten .se testattiin  ja oli hyvässä kunnossa,lähes uudenveroinen arvoltaan. Myös kaikkien suuttimien korjausarvot katsottiin ja ne oli kai ok.

1=  -2.12.  2= +0.22. 3=-0.27 4=+0.87 5=+1.29

Tuossa vielä sylinterikohtaiset kierrosnopeudet

1=716   2=718  3=689 4.=701. 5.=683 

Nuo korjausarvot on kai ihan ok, miinus ei tainnut merkata mitään ja olen käsittänyt että alle kolmen arvot on ok. Ilmeisesti nuo korjausarvot kertoo myös moottorin muista kunnosta, eli esim venttiilikoneistosta? Eli ilmeisesti siitä suunnasta ei vikaa enää kannattaisi etsiä. Pyörimisnopeudesta  en osaa sanoa mitään.

Tärisevä käynnin lisäksi auto mielestäni ravistaa ajaessa  tuolla kierrosalueella aina 1600rpm asti. Jos ajan noin 55kmh, kierrokset on noin 1600 ja auto nykii. Kovemmilla kierroksilla ei nykimistä huomaa. Vakkarilla tai ilman. Jos laitan tuossa nopeudessa vapaalle niin nykiminen häviää. Tuossa nopeudessa on vaihteena nelonen.

Tuo pahin säkätys hävisi, mutta vieläkin tämä tärisee tyhjäkäynnillä ja aina 1500 rpm asti.

Voiko automaattivaihteisto tärisyttää ja nykiä tuolla tavalla, esim turbiini?

Toisaalta mietin noita moottorin tukikumeja jos ne on rikki? Liekko ne tällaisessa on alipaineella toimivat?Ulkomaisilta foorumeilta koitin lukea että niiden alipaineella ohjaus muuttuu (loppuu)juuri tuolla 1500rpm jälkeen jotenkin. Ihan kaikkea en ymmärtänyt ja sitä missä vuosimalleissa noita on. En kyllä ainakaan Jakopään kohdan tukikumista löytänyt mitään alipaineletkua.

Polttoaineen määrä säätimestä  paine seilasi hieman, mutta se oli kuitenkin toleranssien sisällä. Paine tyhjäkäynnillä noin 350bar +-30 heittelyä. Ei kai pitäisi vaikuttaa.

Pitää mittarilla lisää kun hommasin tuollaisen icarscan testerin.

Auttakaa vielä hieman, tiedän että tältä foorumilta löytyy osaamista.
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: terotero - 03.10.2018, 18:32:41
Jaa. Vaihdoin polttoainesuodattimen uudestaan. Syynä tähän että tein forte käsittelyn polttoainejärjestelmälle 500km sitten ja laitoin silloin puoli purkkia forttea suodattimeen ja loput tankkiin.
Mietin asiaa niin nuo tärinä ja nykimisasiat ehkä pahentui käsittelyn jälkeen. Jos olisi paska irronnut ja mennyt väärään paikkaan. No vaihdoin orkkissuodattimen ja kas kummaa , käynti oli hieno ilman värinöitä koko käynti alueella.

No hetken päästä taas värisi.

Kai se pitää tuo polttoaineen paine vai mikä määräanturi se onkaan pumpun kyljessä, vaihtaa.

En jaksaisi mitään laatikon turbiinivikaa
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: virkpe - 03.10.2018, 19:41:31
Toisaalta mietin noita moottorin tukikumeja jos ne on rikki? Liekko ne tällaisessa on alipaineella toimivat?Ulkomaisilta foorumeilta koitin lukea että niiden alipaineella ohjaus muuttuu (loppuu)juuri tuolla 1500rpm jälkeen jotenkin. Ihan kaikkea en ymmärtänyt ja sitä missä vuosimalleissa noita on. En kyllä ainakaan Jakopään kohdan tukikumista löytänyt mitään alipaineletkua.
Ei toimi alipaineella tukikumit, ne oli käytössä vanhemmissa malleissa.
Oletko katsonut onko läppämoottorin vivusto pysynyt kiinni?
Sinun auto on suht. vähän ajettu niin vaikea uskoa mitään isompaa, kuten hyvät arvot suuttimissa tämän osoitti.
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: terotero - 03.10.2018, 20:02:12
Joo, ei toivottavasti mitään isoa. On läppämoottorin vipu kiinni ja tänään puhdistin ne pyörreläpät ja imusarjan. Venttiilikoneistokin näytti päällepäin uudelta.samoin nokat. Keinutkin oli paikoillaan.

Nyt ajelin icarscasn kiinni ja vaihteisto oli tutkinnan alla. Näytti että kun nykii niin on slipping lock up. Lähinnä kolmosen ja nelosen vaihto. Se ehkä meinaa vaihtaa muttei kuitenkaan vaihda

Johtuisiko toivottavasti siitä että tähän on 10tkm sitten vaihdettu väärät ja  melko paljon liian ohuet automaattilaatikkoöljyt. Vähän myös tärisee enemmän d kuin  p päällä. Tuo voisi selittää ajossa nykimistä. En tiedä. Toisaalta kyllä tärisee kun vaihdan n asentoonkin .

Voi olla kaksi eri vikaakin tietty. Tai vielä renkaissa tai jossain siellä suunnassa( vetarit, jarrulevyt yms) ongelmaa

Kuuluisiko tuon polttoainepaineen olla justiinsa vai onko se tuollaista kanttiaaltoa aina?

Onko tässä mitään suodatinta ruiskupumppussa tai ennen sitä?
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: virkpe - 04.10.2018, 20:50:26
Johtuisiko toivottavasti siitä että tähän on 10tkm sitten vaihdettu väärät ja  melko paljon liian ohuet automaattilaatikkoöljyt. Vähän myös tärisee enemmän d kuin  p päällä. Tuo voisi selittää ajossa nykimistä. En tiedä. Toisaalta kyllä tärisee kun vaihdan n asentoonkin .
Mitä tarkoittaa liian ohuet öljyt, mitkä öljyt vaihteistoon on laitettu?
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: terotero - 04.10.2018, 22:23:54
Kuulemma manoilin Dextron 6
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: volvo60 - 04.10.2018, 22:39:50
-09 285tkm ajettu 2.4d ja samat oireet. Seuraan mielenkiinnolla mitä vikaa löydät. Vuoden päivät olen tällä ajellut ja haikeana muistellut edellisen -04 D5 430tkm ajetun Volvon toimintavarmuutta. Tämä uudempi taitaakin olla Ford..
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: terotero - 04.10.2018, 23:15:38
Manoilin dexron 6 viskositeetti Jotakin 40 astetta ja 25.4 ja 100 astetta ja 5.5.


Volvon öljyllä kai jotakin 40 astetta ja 30 jotain ja 100 astetta ja 8 jotain

Prosentuaalisestihan noissa on aika iso ero. Liekö joku 30 pinnasta. Mietin vaan että voisiko siksi lukittua huonosti. Automaateista en ymmärrä paljonkaan, en siis tiedä voisiko tuo ravistaa vapaalla tuon öljyn takia.

No hyvä että kiinnostaa. Kyllä minä tämän vaivan vielä selätän. Toivottavasti ei tule kalliiksi

Noita korjausarvoja mietin, eikö tosiaan meinaa mitään että ykkössylinteri on reilun kaksi miinuksella? No jostain syystä juuri sen pytyn hehku on aivan kirkas ja muut on keskeltä kahvi ruskeat ja päästä mustan noen peitossa. Samoin ykkössylinterin kierrokset on 30rpm korkeammat kuin esim 3,4,5 pyttyjen. Tosin kakkossylinterissäkin on hieman korkeammat kierrokset. Tuossa nuo vielä ykköspytystä vitoseen.

735, 731, 662, 703, 686.

Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: terotero - 05.10.2018, 15:26:00
Pitääkö näissä ohjelmoida suuttimet kun vaihtaa niiden paikkaa?


Vaihdoin 1 suuttimen kolmoseksi . Ja vielä 5 suuttimen kakkoseksi. Sylinterikohtaiset pyörimisnopeudesta pysyi käytännössä samana kuin ennen suutinta vaihtoa. Samoin korjauskerroin. Eli korjauskerroin ei seurannut suutinta uuteen paikkaan . Ainoastaan 5 pytyn korjauskerroin kasvoi hieman, arvoon +2.3. Muut pienempiä.
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: virkpe - 05.10.2018, 16:51:18
Vaihteisto öljy on väärä! Olen kuullut että mm. kitkapakkaa vahingoittaa väärä öljy, en tiedä mitä muuta haittaa voi olla lisäksi.
Miksi on laitettu kyseistä öljyä?
Tuo käy sinun Volvoon MANNOL ATF Multivehicle  (https://sct-catalogue.de/index.php?action=catalog_part_info_view&name=ATF%20Multivehicle&item_code=SCT_ATFMULTIVEHICLE&return=)
Suuttimien vaihtuessa tietokoneelta menee hetki kun säätää uudet arvot niihin.
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: terotero - 05.10.2018, 17:11:46
Joo, olen tietoinen tuosta öljystä . Ihmettelin itsekin miksi sinne on edellisen omistajan aikaan tuota laitettu. Varmaan korjaamolla ollut liikaa tuota. No ne vaihtuu tiistaina oikeaan. Ok. No pitää ajella niin jospa suuttimet asettuisi.

Lambda joutokäynnillä ja ajaessa 0.03, onko ok? Moottorijarrutuksella 1.00



Haluttu ilmamassa 34430 mg/s
Ilmamäärä ilmamassamittarista 46.48 kg/h

Kun muunnan tuon 34430 mg/s kg/h muotoon niin se on noin 120 kg/h

Nuo ei täsmää, eli valehteleeko ilmamassamittari eli on rikki tai joku sotkee arvot vai mitä ja miksi ei antaisi vikakoodia?

Hiukkassuodattimen paine oli tyhjäkäynnillä 65534 hPa, tippui alle kymmeneen kun Koskin kaasupolkimeen. Jotain häikkää.

Tein pakkopolton.

Nyt 700rpm paine 8hpa ja 2000 rpm 27 hPa.kuulostaako tuo tukkoiselta? 34hpa käy kun kaasuttaa paikallaan



Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: terotero - 07.10.2018, 10:31:32
Tässä nyt selvittelen tuota lambda arvoa. Ei se ainakaan voltteina taida olla ok. Milliamppeereina olisi varmaan ok. Pitää selvittää kumpana tuo icarscan sen näyttää. Toisekseen tuo lambda ei Sahaa millään taajuudella. Pitää selvittää sekin eikö icarscan kykene näyttämään aaltomuotoa.

Toisaalta tuo 190tkm voi varmaan olla sille lambdalle tarpeeksi. Mitähän ne maksaa sinisellä ja pitääkö sopeuttaa? Icarscanissa näyttää sille sopeutus olevan, mutta kun koitin sitä niin se keskeyttää sen ja ilmoittaa ettei ole yhteyttä keskusyksikköön. Hetki ennen tuota auton virrat sammuu. Samoin tekee ilmamassamittarin sopeutus. Kaasuläpän ja muut saa kyllä sopeutettua. Liekö noille lambdalle ja ilmamassamittarin yhteisiä johtoja jos sieltä löytyisi vikaa. Onko näissä ollut hapettumista ecun pinneissä?
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: terotero - 07.10.2018, 14:49:21
Voisiko tuo lambda olla laiska? Se näyttää noin 0.1 tyhjäkäynnillä kun egr- on auki noin 60 prossaa. Kun egr- sulkeutuu se hyppää 0.2. mutta ei se sahaa arvoja kuin välillä 0.19-0.20. hetken sahaa kun pumppaa kaasua ja sitten harvakseltaan menee kanttiaaltoa. Laihaahan tuo näyttää. Jos pumppaa kaasua nopeasti niin sahaa välillä 0-1.00.

Kai tämä pitäisi saada pakokaasut estettiin niin näkisi että käykö laihalla vai rikkaalla. Jos lambda ei toimi niin kai silloin se pyytää lisää dieseliä ja pakokaasutesti olisi rikas. Jos se toimii niin käy laihalla ja sitten olisi oikeasti laiha seos. Vai päättelenkö päin persettä?. Jos lambda-anturin johdon irroittaa niin lambda-arvo on 0.03 koko ajan.
(https://thumb.ibb.co/cEMf9U/Screenshot_20181007_144133.jpg) (https://ibb.co/cEMf9U)
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: virkpe - 07.10.2018, 15:20:50
Diesel ei varsinaisesti käy laihalla, vähemmän polttoainetta vähemmän tehoa. Mutta jos saa liikaa polttoainetta niin silloin tulee mustaa pakoputkesta.
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: VNT - 07.10.2018, 15:44:58
Laatikko öljyistä, noi on ws1, eli käy tohon laatikkoon, - 09 alkaen, ei nyt ehkä parhaimmat öljyt.

Onko noi kaikki suuttimet käyny oikeessa penkissä, saatu laput ja todettu olevat ok?
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: terotero - 07.10.2018, 17:11:55
Ei tuo mustaa työnnä. Suuttimista ei ole kuin yksi penkitetty, se mikä piti purkaa ulosvetäjällä varten. Varmaan pitäisi loputkin penkittää.

Tuo lambda-arvo ja se ettei sen jännite sahaa ylösalas minua eniten tällä hetkellä arveluttaa. Vai onko nuo 5- johtoiset lambdat tuollaisia?

Egr- ohjaus kun on 100 prossaa niin karan anturi on 1 prossaa. Onko normaalia. Tuohan voisi tuota nykimistä tehdä jos onkin auki vaikka ei pitäisi
(https://thumb.ibb.co/cq3p4U/Screenshot_20181007_182158.jpg) (https://ibb.co/cq3p4U)

Onko nuo arvot järkeviä , joutokäynti ja egr- auki

(https://thumb.ibb.co/eC2GjU/Screenshot_20181007_182129.jpg) (https://ibb.co/eC2GjU)

Tuossa joutokäynti ja egr- kiinni

Pitäisikö noiden haluttu ilmamäärä ja ilmamäärä mittarista täsmätä. Jos laskin oikein niin tuo Maffin ilmamäärä on puolet tuosta halutusta ilmamäärästä
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: volvotdi - 08.10.2018, 08:58:21
Kaikki on normaalia. Haluttu ilmamäärä pitää aina ylittyä. EGR on tuossa auki niin ilmamäärä on reilu 300mg/isku. Lambdasta ei kannata välittää kun otetaan käyttöön vasta kirroksilla ja ahdoilla.
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: terotero - 08.10.2018, 14:58:33
Ai. Minä katsoin että nuo on kilogrammaa tunnissa ja milligrammaa sekunnissa. Silloin se ilmamassamittari ilmamäärä jäisi puoleen pyydetystä. Eli olisi mielestäni väärin

Koitin laskea tuosta egr kiinni kuvasta. Silloinhan ilmaa ei pitäisi mennä muualta kuin massamittarin läpi

Luulin että iso S olisi vaikka stroke

Ja laitoin sulle yyveetä vähän aikaa sitten tuosta egr: n poistosta
(https://thumb.ibb.co/mM7fw9/Screenshot_20181008_170651.jpg) (https://ibb.co/mM7fw9)

Tuossa kuva joutokäynniltä egr kiinni. Pyyntö reilu?


Aamulla koitin täysikaasukiihdytystä. Ilmamäärä mittari näytti 670kg/h. Eikö se ole reilusti 185hp volvolle? 185g grammaa sekuntissa. Eikös tuosta voisi tehon laskea jollakin kertoimella? Vai onkohan tähän joku laittanut tehoja lisää.

Tuolloin haluttu ilmamäärä oli noin 120000 mg/s

Nämä minun muunnokset taitaa mennä vituiksi kai siksi että isku tulee joka toiselle kampikierrokselle. Vai kuinka.

Olisikin ollut liian helppo ja halpa vika.

No, suuttimet penkittämällä perjantaina ja huomenna saa vaihtaa kiinni hirttäneen laturin vapaakytkimen.

Johtosarjac pitää vielä käydä läpi.mutta tuskin ne on puhki jos päältä ei ole suojateippi rikki. Jostakin syystä kun yritän sopeuttaa lambdaa tai ilmamassamittaria testeri väittää jossakin vaiheessa että ei saa yhteyttä control unittiin. Samalla naksahtaa joku harmaa rele, Ilmeisesti päärele, (numero 10 tai 11) konehuoneen sulakelaatikossa ja sammuu virrat autosta . Muut kyllä sopeutuu, esim kaaasuläppäkotelo

Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: terotero - 09.10.2018, 16:01:27
Kävin Volvolla . Näissä on kuulemma vidalla mahdollista tehdä suutinten sopeutus. Varattiin aika sille . Se voisi olla syynä siihen kun vaihdan suuttimien paikkaa niin korjausarvot ei seuraa mukana.eli ne ei säädy itsestään.

Oireetkin on samat. Huoltomies kysyi ekana että nykiikö se tasakaasulla viidenkympin vauhdissa. Sanoin että ei se muuta silloin teekään.

Eli suuttimet penkiin perjantaina ja puolentoista viikon päästä aika sopeutuksen.

Kyllä se tästä ja kaikkea on oppinut taas.

Saa nähdä onko tuo koko ajan ajossa esiintyvä ravistamimnenkin tuosta käyntihäiriöstä johtuvaa vai onko jompikumpi vetonivel rikki.
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: terotero - 10.10.2018, 17:11:34
Sisemmissä vetareissa on väljää. Ei paljon, mutta ehkä sellaisen millin heiluu ulkokehältä mitattuna akseli suorana. Voiko se tuollainen väljyys jo ravistaa matkavauhdissa? Onko normaalia että tuo vetarin sisäpään kuppi heiluu myös sivuttain laatikkoon nähden?

Ja mistä näihin nyt sai koko vetoakselia edullisemmin kuin sinisen 650 euroa kappale?


Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: volvo60 - 10.10.2018, 20:23:18
Viimeviikolla vaihdatin vetoakselin vasemmalle puolelle. Sisempi nivel oli tosi väljä. Osa maksoi 580 euroa siniseltä. Skandixilla olisi ollut jotain 280 euroa mutta huomasin liian myöhään. Tarjontaa ei vetoakseleista tuntunut juurikaan tarvikepuolella muualla olevan. Vanhaan vaihdatin keväällä sisemmän suojakumin. Nähtävästi liian myöhään. Vetoakseli ei ollut vanha kun siinä oli vielä tarrat paikoillaan. Auto on ollut minulla vuoden.
Vanhan vetoakselin vaihdelaatikon pää oli ruosteesta tiukassa. Sinne ei oltu laitettu ollenkaan rasvaa. Oireena rikkonaisella vetoakselilla oli "jumputus" vedätyksessä. Tuntui että Volga lähtee laukalle. Uudella vetoakselilla jumputus lähes hävisi, mutta tilalle tuli ratin vispaaminen. Tämä ratin heiluminen tapahtuu alle 60km/h nopeudessa ja tuntuu että välillä ratti heiluu enemmän ja välillä vähemmän. Renkaiden tasapainotus ei vaikuttanut juurikaan asiaan. Kokeilen vielä toisia renkaita edessä ja jos se ei auta niin sitten tutkitaan mikä nyt antaa periksi. Katsastuksessa ei väljyyttä mistään löytynyt. Molemmat etulaakerit on vaihdettu n.15tkm sitten. Napapultit on kiritty.
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: terotero - 12.10.2018, 16:22:34
Ok.hyvä tietää ettei ihan niin paljon maksa.onko kellään tietoa tuleeko se oikean puolen tukilaakeri mukana ja kuinka se oikein vaihdetaan ? Joku sokka siellä näytti olevan laakerista laatikkoon päin

Tänään käytin suuttimet penkissä. Ne oli ihan uusien toleransseissa. Kahdessa oli tyhjäkäyntisyöttö ihan hieman isompi kuin lopuissa. Ne säädettiin .

Taisi hieman auttaa, mutta pitää käyttää suuttimet vielä siinä sopeutuksen
 Sitten saa olla jos ei asetu. Ainakin hetken..

Iskarit pitäisi laittaa kun lyö läpi varsinkin takaa. Onko etuiskareiden vaihdossa mitään erikoista , erikoistyökaluja tai muuta?
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: terotero - 15.10.2018, 19:19:27
Pitikös näihin vaihtaa se XC90  vahvistettu ylätukikumi? Onko se ainut kuluva osa tolpan yläpäässä ja käykö se suoraan sinne entisen tilalle? Tai on siellä varmaan kääntölaakeri, meneekö niitä näistä?
Alla pari kuvaa. Jos vaihtaa tuon yläpään kumin XC90 kumiin niin pitääkö tuo metalliosat on vaihtaa? Eli käykö vanha V70 jos ehjä , vai onko ne ihan erilaiset. Entäs kääntölaakeri? Onko se yhteensopiva? Nouseeko keula tuolla uudella XC90 osalla?
(https://thumb.ibb.co/fG5Gi0/Screenshot-20181016-111220.jpg) (https://ibb.co/fG5Gi0)

(https://thumb.ibb.co/k2pnqf/Screenshot-20181016-111208.jpg) (https://ibb.co/k2pnqf)
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: -jadi- - 16.10.2018, 12:02:11
Noi on edelliseen malliin sopivia, ei tähän ford-alustaiseen.
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: terotero - 16.10.2018, 16:52:40
Ok. No onkohan  linkata motonetistä tai jostain sopivia, vai eikö tähän malliin päde tuo xc90- päivitys? Vai eikö näissä käytännössä ole noita vulkanoinnin repeämiä ?
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: terotero - 19.10.2018, 17:30:00
Eipä tuolla iskarin yläpäässä mitään hajoavaa näytä näissä uudemmissa olevan. Laakerinkin sai esille rasvausta varten kääntämällä meisselillä. Vähän ahdas oli ottaa iskari pois alapäästä, mutta sain ilman alapallon irroitusta. Bilstein b4 laitoin vanhojen jousien kanssa. Auto  kyllä vähän nousi uusilla iskareilla, eli joku 30mm madallusjouset olisi ehkä ollut paikallaan. 307 euroa oli 4 vaimenninta, ei paha


Suutinten sopeutus vielä ensi viikolla
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: virkpe - 19.10.2018, 22:39:56
Eipä tuolla iskarin yläpäässä mitään hajoavaa näytä näissä uudemmissa olevan. Laakerinkin sai esille rasvausta varten kääntämällä meisselillä. Vähän ahdas oli ottaa iskari pois alapäästä, mutta sain ilman alapallon irroitusta. Bilstein b4 laitoin vanhojen jousien kanssa. Auto  kyllä vähän nousi uusilla iskareilla, eli joku 30mm madallusjouset olisi ehkä ollut paikallaan.
Ei pitäisi nousta, menikö iskari alapäästä kunnolla pohjille?
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: terotero - 19.10.2018, 23:03:24
Meni. Tarkistin kyllä että iskarin stoppari otti kiinni napa-asetelmaan ja iskarin putki oli pohjassa. Entiset iskarit oli kyllä niin rimpulat että ne painui melkein itsestään läjään. Voisiko nuo uudet hieman sitten kantaa kuormaa, en osaa sanoa.
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: virkpe - 20.10.2018, 17:21:32
Meni. Tarkistin kyllä että iskarin stoppari otti kiinni napa-asetelmaan ja iskarin putki oli pohjassa. Entiset iskarit oli kyllä niin rimpulat että ne painui melkein itsestään läjään. Voisiko nuo uudet hieman sitten kantaa kuormaa, en osaa sanoa.
Ok sitten se pitäisi olla kunnossa.
Jousen päät on myös stoppareissa kiinni niin jousilautasessa kuin yläpäässä.
Uudet iskarit ei kantavuutta lisää tai nosta autoa.
B4 laitoin omaani ja hyvät oli. En edes säätänyt kulmia kun ei tarvinnut irrotella raidetangon päitä vaihdon yhteydessä.

Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: terotero - 25.10.2018, 17:35:01
Suuttimet sopeutettu. Noille löytyy vidalla numerot mikä siellä pitää olla. tai jos vaihdetaan uudet niin laitetaan suuttimen numero. Mulla oli alkuperäiset ja ei tehty muutoksia. Sopeutus kuitenkin tehtiin. Nyt korjausarvot -0.84 ja 0.61 välillä. Sylinterikohtaiset pyörimisnopeudet välillä 695-708. Kyllä tuo vähän tasaisemmin käy



Joku tärisyttää vielä. Se pitää selvittää. On vaan hankala kun tulee vähän koko ajan ajaessa joka nopeudella.  Luultavasti murros, pyöränlaakeri.

Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: terotero - 26.10.2018, 16:34:19
Käytin auton keulan ylhäällä ja laitoin vaihteen silmään ja kurkin auton alle. Vasen sisempi vetari muljusi kuin hullun mulkku. Otin se pöydälle ja käytin auki. Siitä on kupin urat kuluneet. Onko noissa normaalisti rasvan sijasta öljyä? Tässä oli ihan juoksevaa tavaraa nivel täynnä.

Tilasin koko vetarin. Pitää tilata sitten oikeallekin jos ei tuolla asetu. Siinäkin on väljää
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: terotero - 02.11.2018, 16:58:35
Eipä tuo vetarilla asettunut. Toista en edes jaksa tilata. Käynti on nyt tasaisempi, mutta ajaessa tuo pompottaa. Siinä on koko ajan ajonopeuden mukaan joku vemppaava ääni ja liike, ei juuri tule ratille, vähän kyllä.  Eli ei väliä onko mikö vaihde tai vapaalla. Tai moottorin kierroksilla. Ajonopeuden mukaan tulee ääni nopeuden tahdissa.Jarruttaessa ei oikeastaan ravista. Vasemmalle maantiellä kantatessa jollottaa joku laakeri hieman, mutta melko vähän
 
Sitten tuo auto hypähtelee välillä, eli tuntuu että keula lähtee pomppimaan.



Itse veikkaan jotain pyöränlaakeria, olisko joku kooli ruvella. Tai sitten vaihteistossa jotain, esim ne poskilaakerit. Siellä on se sivuttainen välys vetarissa. En ole muissa autoissani moiseen törmännyt.

En kyllä jaksa enää osia vaihdella, korjaan kun hajoaa kunnolla
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: VNT - 02.11.2018, 17:08:50
Jäykkä vaseliini, jotain metallipohjaista, ilmeisesti yritetty korjata öljyllä, menee nivelet heti pilalla tollai. Etupyöränlaakeri täristää, eikä tunnu ratissa, tarvii oman työkalun.
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: terotero - 02.11.2018, 18:31:06
En vaan saa selville kumpi. Jos vasemmalle kantatessa pitää ääntä niin luulisi olevan vasen? Eikös se paine tule sinne?Sieltä se kuskin paikalla tuntuisi tulevan, mutta yleensä nuo minun äänen perusteella arvaukset menee pieleen.
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: terotero - 02.11.2018, 22:50:25
Onhan tämä toki alkanut pitää hieman sellaista viheltävää ääntä kun vaihde vaihtuu. Lisäksi ravistaa melko paljon p päällä parkissa kun kierrokset on noin 1500-1700 rpm. Ei aina. Mutta ainakin ajon jälkeen nyt usein kun olen koittanut. Pitääkin seurata ravistaako kylmänäkin. Koko auto tuntuu tutisevan sivuttain. Ihan niin kuin kävisi vajaalla

Ajaessa tuo kyllä mielestäni vaihtaa ihan hyvin ja pitää vaihteet päällä. Eikä juuri luista. No tänään kun ajoin pehmeää hiekkatietä niin joutui nostamaan kierroksia hitaassakin vauhdissa pariin tonniin. Mutta kai tuo kuuluu asiaan kun tie tosiaan oli melko löysäpohjainen.  Vaihteet vaihtuu paikallaan hyvin ja varmaan kytkeytyy ihan järkevällä, noin sekunnin viiveellä.



Edittiä.

Pyöränlaakeriin alan kyllä kallistua. Oikealle pahempi. Ei väliä vaihteella eikä moottorin kierroksilla
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: terotero - 09.11.2018, 16:42:23



Laitoin linkin tuosta sisemmästä vetoakselista. Mielestäni se heiluu aika paljon. Vetari on uusi, tilattu skandixilta. Epäilen kyllä että se on ulkopäästä rikki. Ei kai niissä ulommaisissa murroksissa pitäisi sivuttain olla väljää? Siis kun pyörittää sitä varsi ruuvipenkissä ulkopään boorista.

 Lisäksi kun vetarin irroitin ja heilutin tuota pesää mihin vetari tulee laatikossa, se kyllä hieman heiluu sivuttain. Ei paljon,Mutta näistä ei kuulemma poskilaakereita mene.

Renkaissa on myös pystyheittoa pari milliä, taisi olla kaikissa. Saako tuollaiset rengasliikkeessä ravistamattomiksi ja tasapainotettua?

Pyöränlaakereista en kyllä löydä vikaa vaikka haluaisinkin
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: KariL - 10.11.2018, 10:41:59
"Renkaissa on myös pystyheittoa pari milliä, taisi olla kaikissa. Saako tuollaiset rengasliikkeessä ravistamattomiksi ja tasapainotettua?"

Jos vanteet ovat pyöreät, niin renkaiden pystyheittoa saa ehkä hieman helpotettua tasapainottamalla, mutta hyviä niistä ei saa. Itsellä on sama ongelma ja ostan uudet renkaat keväällä.
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: terotero - 14.11.2018, 11:57:29
Minäpä taidan korjata tätä ongelmaa virityssoftalla ja alustan läpikäynnillä ja uusilla renkailla. Myös egr saa lähteä

Volvolla ne epävirallisesti tunnusti että nykimisongelma on tiedossa, mutta eivät ole softaa onnistuneesti korjanneet ja monet ovat hakeneet ratkaisua ulkopuolisista softista. On kai tuohon joskus jotain korjauksia yritetty, mutta ei kai ihan osunut. Itellä on kai tarkka perse kun muut ei tuota edes huomaa.
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: jp_olli - 16.11.2018, 21:47:53
Omassa samaa "vikaa".
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: Lankku - 16.11.2018, 22:08:16
Käytin auton keulan ylhäällä ja laitoin vaihteen silmään ja kurkin auton alle. Vasen sisempi vetari muljusi kuin hullun mulkku. Otin se pöydälle ja käytin auki. Siitä on kupin urat kuluneet. Onko noissa normaalisti rasvan sijasta öljyä? Tässä oli ihan juoksevaa tavaraa nivel täynnä.
Vaikka asia on näiltä osin jo vähän ohi, niin alkuperäinen rasva on tuollaista juoksevaa edellisessäkin korimallissa.
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: terotero - 16.11.2018, 23:05:42
Ok. Jp.olli, Onkos sulla softa tuossa ja auttoiko se muuhun kuin vitutukseen?


Ei oo ohi. Taidan palauttaa vetarin kun ulommassa murroksessa on väljää kun kiertää sitä. Vanhassa ei ole niin taidan laittaa sen ainakin tilapäisesti takaisin. Siihen tarttee rasvat sisempään. Tuossa skandixin vetarissa oli jäykkä rasva molemmissa päissä

Taidan tilata jonkun vähän ajetun käytetyn.
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: jp_olli - 17.11.2018, 17:35:33
Ihan perus virisofta löytyy.

Voisihan tuota meidän oman koodarin kanssa koittaa softalla kokeilla korjata. Ei ole nykyistä softaa tehnyt, mutta aikeissa ollut teettää uusiksi kunhan omaakin autoa ehtisi laittamaan.  ::)
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: terotero - 18.11.2018, 15:00:35
Paljonko näissä pitäisi olla kaasupolkimen asento ja kaasupolkimen asento can- väylän kautta? Tässä on noin 7-77 prossaa alue joutokäynniltä kaasu pohjassa. 

Ja pitäisikö ne olla keskenään samat?
(https://thumb.ibb.co/deR7jf/Screenshot-20181118-105614.jpg) (https://ibb.co/deR7jf)

(https://thumb.ibb.co/mwoWAL/Screenshot-20181118-105623.jpg) (https://ibb.co/mwoWAL)
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: volvotdi - 18.11.2018, 15:34:49
Paljonko näissä pitäisi olla kaasupolkimen asento ja kaasupolkimen asento can- väylän kautta? Tässä on noin 7-77 prossaa alue joutokäynniltä kaasu pohjassa. 

Ja pitäisikö ne olla keskenään samat?
(https://thumb.ibb.co/deR7jf/Screenshot-20181118-105614.jpg) (https://ibb.co/deR7jf)

(https://thumb.ibb.co/mwoWAL/Screenshot-20181118-105623.jpg) (https://ibb.co/mwoWAL)

Ei noilla ole merkitystä jos nykimiseen syytä haet. Kaasupolkimessa on kaksi potikkaa ja jos jomman kumman ”liike” risteää niin koittaa vikatila.
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: terotero - 18.11.2018, 16:52:10
Ok. Ilmeisesti tuo noin 75 prosentin arvo kaasu pohjassa on myös kunnossa olevan anturin arvo?
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: terotero - 23.11.2018, 17:56:10


Pyöränkulmat tarkastutin, oli ok. Uudet renkaat ostin. Vähän parani, mutta edelleen tuo jollottaa. Rytminen ravistus hävisi. Nyt tuo hyppyyttää miten sattuu. Vasemman vetarin vaihdoin takaisin. Ei tuo parantunut, mutta ei paljon huonontunutkaan. Pitää hommata tilalle kuitenkin ehjä vähän ajettupurkuosa
 
Yritin samalla taas etsiä pyöränlaakereista vikaa. En löydä selkeätä ongelmaa. Vasen vähän tuntuu jousessa kun käsin pyöritti rengasta niin lujaa kuin pystyi kun vetari oli poissa. Silloin se tietty on löysä kun napapulttia ei ole, että tiedä siitäkään. Oikealla sama koe vetari kiinni kyllä alkoi päästämään ihme pärinää, mutta en tiedä tuleeko se laakerista vai roikkuvasta vetarista kun auto on ylhäällä ja napa-asetelma tietty on silloin niin alhaalla kuin iskari sen laskee.ostin kuitenkin uuden laakerin ja pitöö oikealle koittaa sitä
Voisihan nuo etupyörän laakerit vaihtaa ja oikean vetarin, mutta siihen palaisi taas 500-1000, ja en ole varma auttaako edes. Levyt on mielestäni melko suorat ja ei tuo jarruttaessa ravista yhtään, mielummin rauhoittuu.

Auto siis tärisee vaikka vaihtaa vapaalle, kunhan se vaan rullaa. eli en kyllä usko että olisi moottorissa vika tai vaihteiston ohjelmapuolella

Pitäisi kai hakea jostakin siihen ammattilaisen mielipide, että siis voiko se oireilla noin.

Kai se pitäisi tuo vänkärin puolen vetarikin käyttää irti. Siinä on aika reilu väljä sisänivelessä ja kai se voisi noin oireilla. Näkee laakerin samalla. Saisi vaan sen alapallon auki. Ei ole sitä volvon työkalua ja aika lailla sain vasentakin takoa ennen kuin irtosi

Ilmeisesti noissa sisemmissä ei tartte olla kummoista kulumaa kun se vetari alkaa pyöriessään tahmomaan siihen kuluneeseen kupin uraan. Vetarin resonointi on kai melko yleistä ja tarvikeosilla ei kai kaikki edes saa apua.

Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: terotero - 07.12.2018, 15:00:33
Onko tällainen polttoainepaineen käppyrä ok? Kuuluuko sen sahata noin ja tuo on hieman epäsäännöllistä välillä?


(https://i.ibb.co/M8SJ5vj/Screenshot-20181207-143052.jpg)

 (https://ibb.co/M8SJ5vj)

Paine heittää välillä 310-345, eli 35 yksikköä. Joutokäynnillä. Vikakoodia tuo ei kuitenkaan anna. Kerran tuo syksymmällä lähti vähän hörähtämällä käymään.

Koitin sopeuttaa tuon ja ihan kuin olisi hetken toiminut paremmin. Saattaa olla myös placeboa.

Tämän nykiminen on siis terävää ja ehkä pahempaa kun auto vähön lämpeää. Reippaassa vauhdissa asettuu, eli joku 115 ja päälle. Ja ihan hitaassa
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: volvo60 - 07.12.2018, 23:30:57
Oireilut ovat omassani aivan samanlaisen. Auto oli tällä viikolla kahdessa paikassa tutkittavana. Alustasta ei löytynyt mitään väljää, iskarit ovat testerin mukaan kunnossa ja vetoakselin pultit varmuuden vuoksi uusittu. Ensimmäisen paikan huomiot olivat vasemman takarenkaan sisäpinta "hakulla" ja vanteissa olevat Volvon pultit eivät ole sopivat. Vanteen keskireikä oli oikea. Nyt on vanteet  ja renkaat vaihdettavien listalla. Kättä syvemmälle taskuun ja arvatenkin matkaa jatkuu edelleen täristellen... Pyöränpultit muuten kuulemma ajanmyötä "lihovat" ja saattavat jäädä momentilla löysälle.
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: volvo60 - 07.12.2018, 23:57:59
https://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=31&t=87221

Topicin mukaan kannattaisi tarkastaa moottorin tukikumit ja käsijarrun hilppeet.
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: terotero - 08.12.2018, 09:51:43
Oireilut ovat omassani aivan samanlaisen. Auto oli tällä viikolla kahdessa paikassa tutkittavana. Alustasta ei löytynyt mitään väljää, iskarit ovat testerin mukaan kunnossa ja vetoakselin pultit varmuuden vuoksi uusittu. Ensimmäisen paikan huomiot olivat vasemman takarenkaan sisäpinta "hakulla" ja vanteissa olevat Volvon pultit eivät ole sopivat. Vanteen keskireikä oli oikea. Nyt on vanteet  ja renkaat vaihdettavien listalla. Kättä syvemmälle taskuun ja arvatenkin matkaa jatkuu edelleen täristellen... Pyöränpultit muuten kuulemma ajanmyötä "lihovat" ja saattavat jäädä momentilla löysälle.

Samaltahan tuo mullakin kuulostaa. Mullakaan ei pitäisi olla väljää, tarkistivat ohjauskulmien säädön yhteydessä. Kaikki Iskarit uusin 1000km sitten . Renkaat on uudet ja testattu kaksilla.  Pitäisikin koittaa sammuttaa kone ajossa ,saisi eliminoitua sen tärinät pois. Yhden tukikumin olen koneeseen uusinut, toisen laitan vielä koneen taakse. Etujarrut ja takajarrut olen käynyt liukujen osalta läpi ja rasvannut. Käsijarru tässä on sähköllä ja tuntuisi toimivan. Lämmöt on mitattu navoista ja levyistä, ei eroa. Etupyörän laakerit vaihdoin toissapäivänä. Ei vaikutusta.

Kai sitä voisi vielä vetarit vaihtaa, yhden tukikumin, takapyörän laakerit, jarrulevyt ja palat jos viitsisi. Vika varmaan vielä jäisi, mutta olisi kuluvat osat ainakin uusia.
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: volvo60 - 08.12.2018, 13:06:17
Olen myös huomannut että nosturilla käynnin jälkeen on meno vähän aikaa tasaisempaa. On myös lyhyitä hetkiä ettei tärinöitä ole edes 80 km/h vauhdissa.
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: KariL - 08.12.2018, 13:52:08
Kulunut sisempi vetonivel yleensä aiheuttaa tällaista tärinää.
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: terotero - 08.12.2018, 18:45:04
Täriseekö se sisempi vaikka ei vedättäisi ollenkaan? Tai vapaalla rullailee
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: KariL - 08.12.2018, 21:24:38
Pahasti kuluneena kyllä.
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: terotero - 08.12.2018, 22:10:52
Kai se oikeakin pitäisi omaan vaihtaa, on siinä ainakin välystä aika reilusti kierrettäessä akselin ympäri ja kuulostaa kuivalta. Vai onko noissa uutenakin kiertäessä välystä?
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: terotero - 09.12.2018, 23:50:13
Kävin ajelulla. Kun tuo ravistelu oli päällä niin sammutin koneen. Edelleen tuo tempoi. Silleen epäsäännöllisesti ehkä 5-10-20 metrin välein kun rullasi. Yllättävän voimakkaasti mutta ilman ääntä. Ei se siis ohjausta temmo mihinkään, keulassa vain joku hypähtää

Eli softasta tuo ei tule. Eikä moottorista

Koitin vetarien säteittäistä heittoa kylmänä ja kuumana. Kylmänä ei apukuskin puolella ollut mainittavaa väljää sisemmässä. Kuumana siinä tuntui selvä välys. Ei se nyt mahdoton ollut, mutta milli- puolitoista.


Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: terotero - 15.12.2018, 17:01:18
Ostin 15tkm ajetun orkkis vetoakselin. Ei tuossa ainakaan mainittavaa väljää sisemmässä nivelessä ole, kuten vanhoissa tai siinä uudessa tarvikevetoakselissa minkä ostin vasemmalle.

Pitää raportoida vaikutukset kunhan ehtii asentaa
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: j_m_k - 16.12.2018, 10:38:50
Pakko nyt kommentoida tuota poskilaakeria. Onko se laakeri vain vetaria varten vai onko myös tasaus pyörästöllä väljää yhtä paljon? Itse en tuollaisella ajelisi yhtään, laakerista ja muualta varmaankin rouhiintuu metallia öljyn sekaan ja sehän ei automaattilaatikolle tee hyvää. Vetareita vaihtelisin vasta sitten kun em. kaakerivika on korjattu
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: terotero - 16.12.2018, 13:21:56
Sano sinä. Tuo nuolen osoittama laakeri varmaankin.

Onhan se tuossa laatikon koppaa vasten, joten luulisin että tasauspyörästö saattaa myös elää
(https://i.ibb.co/s1RBYyC/Screenshot-20181216-131843-01.jpg) (https://ibb.co/s1RBYyC)

(https://i.ibb.co/cbjy47k/Screenshot-20181216-160507-01.jpg) (https://ibb.co/cbjy47k)
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: j_m_k - 16.12.2018, 18:41:18
Kyllähän tuo näyttää siltä että murikka pääsee liikkumaan myös. Viisaammat voi olla erimieltä, mutta veikkaisin ettei tuota enää kannata muiden vaurioiden vuoksi korjata. Kuinka paljon rattaat ovat kuluneet kun välykset on päin prsttä ja nojaako toisioratas jonnekin ison aksiaalivälyksen vuoksi? Luulis ääntävän aika reilusti. Vaihto-osaa vaan tilalle. Mutta kannattaa ensin kysellä niiltä viisaammilta, mä oon tällänen pessimisti
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: terotero - 16.12.2018, 19:22:25
En osaa sanoa
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: terotero - 23.12.2018, 17:36:25
Vaihdoin oikean vetarin. Edelleen pompottaa.

Tämä taitaa pompottaa enemmän kun kaartaa oikealle, vasemmalle niin menee paljon paremmin

Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: jp_olli - 23.12.2018, 18:29:25
Omamekaanikolta kysyin toissapäivänä tuota tasakaasulla nykimisestä ~1500rpm tienoilla niin sanoi että johtuu viallisesta moottorin tukikumista vänkärin puolella.

Itsellä se on hieman huonossa kunnossa ja menee vaihtoon kunhan osa saapuu.
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: terotero - 23.12.2018, 19:16:22
Ok.  Ilmeisesti et tarkoita sitä pitkää osaa? No mulla se on ainut kumi mikä on uusimatta se kannatinkumi jakopäässä ja tuo pitkä osa

Epäilen kyllä että se noita minun oireita aiheuttaa kun tuo nykii kone sammuksissakin

Tietty jos se olisi löysä niin ei noiden muiden kumien uusiminen ainakaan tuota vikaa helpottaisi
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: jp_olli - 24.12.2018, 15:54:16
Taitaa olla se rintapeltiä lähempänä oleva kumi moottorin alapuolella jos oikein muistelen. Sittenhän sen näkee kun alkaa uutta vaihtamaan.  :D
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: terotero - 25.12.2018, 10:00:02
No se on ainakin helppo vaihtaa. Ite tosin ensin koitin vääntää auki niitä 18mm avaimella olevia muttereita kunnes huomasin että ne on hitsattu kiinni.
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: terotero - 28.12.2018, 17:07:10
Takajarruthan tuossa laahaa. No toivotaan ettei se ratkaise ongelmia, pääsee liian helpolla.

Pitääkö tuossa käyttää testerin bleed-toimintoa ihan perus ilmaamisen yhteydessä? Meinasin männät käyttää takajarrusatuloista pihalla ja vähän putsailla ja vaihtaa uudet nesteet lisäämällä uutta säiliöön ja laskemalla vanhat ulos nipasta

No ei tarvinnut bleediä. Oli satula täynnä metallihilettä. Taitaa tuo sähköisen käsijarrun mäntä ajan kanssa jyrsiä satulan mäntää. Nyt pelaa jarrut eikä laahaa.
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: terotero - 31.12.2018, 18:15:05
Ei toimi vieläkään hyvin koko ajan

Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: terotero - 20.01.2019, 21:32:07
Onko 0.9mm sivuttaisheitolla vanteessa mitään merkitystä käytännössä? Tuollainen löytyy kun mittailee mittakellolla vanteen huulen alta missä ei ruttuja. Tuon tärinän kannalta kyselen, parissa vanteessa tuollainen. Yhteen olivat lyöneet 100 grammaa painoja yhteen kohtaan kun vaihdatin talvirenkaat,  kuulostaa mielestäni paljolta, onko renkaissa noin rajuja heittoja laadussa, nämä kuitenkin contin kalliit kumit?

Olen sellaistakin miettinyt että olisiko noissa tukivarsien puslissa väljää, tai raidetangoissa tai jossain. Olen ne kyllä paikallaan ollessaan käynyt läpi, mutta huomaako esim etualatukivarren etupuslan välystä jos mitään ei irroita?

Tuo pompotus ei ole huomattava pehmeällä lumella niin mietin että jos alustassa ei oo pitoa niin mikään ei pompota. Eli voisiko olla että joku tukivarsi hakee sivulle löysyyttään. Kaasunkin lyö pohjaan niin kyllä tämä jonkun verran luikertelee.
Tosin silloin ei pompota

Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: terotero - 09.02.2019, 12:17:02
Eipä tuosta mitään väljää mistään löytynyt katsastuksessa. Ei pienintäkään.
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: janne81 - 09.02.2019, 19:35:57
Tekeekö samaa jos ottaa DSTC:n pois päältä, kokeilepa.
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: terotero - 10.02.2019, 17:29:30
Tekee. Itse asiassa löysin hieman revenneen moottorin ylätuen. Sen mikä ottaa väännön pois

Ja onhan nuo kiekot näköjään ihan soikeat joka suuntaan. Vasen etu vippaa sivulle pari milliä ja muissa on pystyheittoa varmaan se kolme milliä
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: terotero - 13.02.2019, 14:00:19
Sanokaa joku viisaampi paljonko tuo polttoaineen paine pitää sahata?

Tässä se vaihtelee joutokäynnillä välillä 306-340 jotakin. Ihan tarkkoja arvoja siitä ei ehdi lukemaan.

Ylätuki rauhoitti tärinöitä melko paljon.
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: volvotdi - 14.02.2019, 23:04:54
Sanokaa joku viisaampi paljonko tuo polttoaineen paine pitää sahata?

Tässä se vaihtelee joutokäynnillä välillä 306-340 jotakin. Ihan tarkkoja arvoja siitä ei ehdi lukemaan.

Ylätuki rauhoitti tärinöitä melko paljon.

Noin 10% saa maksimissaan sahata. Tuo sinun sahaaminen on jo rajoilla eli vaihtaisin määränsäätimen kp-pumppuun.
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: terotero - 21.02.2019, 23:48:12
Edelleen mietityttää joutokäynnillä egr kiinni nuo ilmamassa-arvot

Ilmamassamittari antaa 52.38 kg/h , mikä lienee ok, mutta haluttu arvo on 30080 mg/s, mikä olisi noin 100 kg/h.

Miksi tuo noin paljon haluaisi ilmaa?

Toinen mikä tietty ihmetyttää niin kun yritän sopeuttaa ilmamassamittari niin testeri ( icarscan) sanoo ettei onnistu kun ei ole yhteyttä ecuun ( ilmeisesti immillä). Kaikki muut sopeutukset tuolla kyllä onnistuu. Paitsi lambda

Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: volvotdi - 22.02.2019, 14:48:52
Edelleen mietityttää joutokäynnillä egr kiinni nuo ilmamassa-arvot

Ilmamassamittari antaa 52.38 kg/h , mikä lienee ok, mutta haluttu arvo on 30080 mg/s, mikä olisi noin 100 kg/h.

Miksi tuo noin paljon haluaisi ilmaa?

Toinen mikä tietty ihmetyttää niin kun yritän sopeuttaa ilmamassamittari niin testeri ( icarscan) sanoo ettei onnistu kun ei ole yhteyttä ecuun ( ilmeisesti immillä). Kaikki muut sopeutukset tuolla kyllä onnistuu. Paitsi lambda

Vaihda testeriä. Hölmöä kun antaa toteutuneen ja pyydetyn eri suureilla.
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: terotero - 22.02.2019, 15:55:42
Joo, niin on.  mutta silti nuo ei mielestäni kohtaa mikä hieman ihmetyttää . Varsinkin kun tuntuisi olevan noin päin että pyynti olisi isompi

Toinen mikä on niin flekti tuntuu pyörähtelevän melko kylmänäkin vähän. Jollain oli kai joskus vastaavaa ja imm oli sökö, mutta mielestäni tuo pyydetty on enemmän pielessä kuin ilmamassamittarin lukema ja ei kai nuo noin ole

Vai olikohan jollain ahtovuotoa coolerissa mikä sotki tmapin ja ilmamassamittarin samalla. Liekö tässä edes tmappia coolerissa. Ahdoissa ei ole kyllä eroa pyydetyssä ja toteutuneesta kuin 50 hpa häviö jonnekin.

Onko näissä harmaakoppaisissa tmap missä?
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: terotero - 02.03.2019, 10:53:32
Näköjään tuo ilmamassa mittarin lukema hyppää joutokäynnillä alas. Kierroksilla se taitaa näyttää tasaisesti vähemmän kuin pyynti. Liekö sitten väsynyt. 2008 on päivätty, joten onhan tuolla jo ikääkin.

Tmap löytyi, onhan ikävässä paikassa. Ajattelin katsoa liittimen, mutta ei tuonne oikein käsi mahdu.
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: Ryde85 - 03.03.2019, 12:05:57
Kannattaa laittaa uusi aihe uusista vioista. Auttaa muita jatkossa paremmin kun vikoja haetaan.

Listaa mitä vikoja autossasi on ja tee niistä uudet aiheet. Koitetaan sitten porukalla selvitellä yksi kerrallaan.
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: terotero - 03.03.2019, 16:33:13
Ok. Täytyy avata.

Päävika on tuo tärinä ja humputus ajaessa

Toinen vika on vajaalta kuulostava käynti

Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: jp_olli - 30.05.2019, 15:57:19
Nykiminen 1500rpm alueella lakkasi, kun vihdoin sain tuon alemman moottorin tyynyn vaihdettua.

(https://i.ibb.co/jfkP1RN/20190530-152904.jpg) (https://ibb.co/jfkP1RN)
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: mazcu - 16.07.2019, 01:19:25
Ihan en saa kunnolla selvää kuvasta, mutta näyttää aika samanlaiselta kuin omassa 2014 V60 D3 5syl.
Se kans nykii röpeltää ja tärisee 1500 alapuolella.
Oliko tuki paha vaihtaa?
Meneekö sinne alipaineletkua? Omasta en huomannut että menisi.
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: terotero - 16.07.2019, 09:20:06
On helppo vaihtaa ja ei ole alipaineletkuilla
Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: mazcu - 22.07.2019, 07:38:33
Voisiko olla kyse seuraavanlaisesti tapahtumaketjusta?
Ensin menee korkeapainepumpun määrä säädin.
Tämä lisää moottorin tärinää. Jos ei ole tarkka, tai ei välitä pienestä tärinästä niin antaa mennä.
Tärinä kuitenkin syö noi moottorin tuet ennen aikojaan.
Siinä vaiheessa kun loikkiminen on jo tosi häiritsevää, niin korjauskohtia on enemmän kuin yksi.
Kuulostaako järjelliseltä?

Tuliko muuten auto kuntoon?
Jos tuli niin saisiko listauksen, mitä kaikkea tuli vaihdettua, ja mikä niistä vaikutti ja mikä ei.
Siis käyntiin ja loikkimiseen/ tärinään.

Sent from my Ulefone_Armor_5 using Tapatalk

Otsikko: Vs: käyntihäiriö 5d kun kaasuttaa
Kirjoitti: terotero - 22.07.2019, 23:47:56
Minä vaihdoin auton pois. En saanut kuntoon.  Iskarit, vetarit, kaikki tukikumit, etujarrut, määräsäädin. Vähän suutin juttuja. Etupyörän laakerit. Ei muuta. Loppu rahat ja mielenkiinto