Kulkukoira  Proturbo

AWTG-81SC keskustelu (8-vaihteinen automaatti)

  • 7 Vastauksia
  • 5969 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa paavomp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 147
  • www.vrcf.fi
AWTG-81SC keskustelu (8-vaihteinen automaatti)
« : 10.11.2018, 18:37:06 »
Tässä ketjussa viitattiin, ettei tästä "uudesta" laatikosta ole mitään yleiskeskustelua, joten perustetaan sellainen.

Luetun perusteella vaikuttaa siltä, että joko näissä laatikoissa on jonkin verran yksilöllisiä eroja, tai sitten ihmiset kokevat laatikon toiminnan hyvin eri tavoilla. Laatikkoa on kehuttu hyväksi ja sulavaksi, ja taas toisaalta joissain koeajoissa sitä on haukuttu nykiväksi ja epämääräiseksi toiminnaltaan.

Itselläni ajatukset ovat nyt parin viikon jälkeen aika kaksijakoiset. Laatikko on tässä tapauksessa kiinni v70:ssä ja D4:n jatkeena. Periaatteessa laatikko vaihtaa varsin sulavasti, veto kytkeytyy heti kun kepin laittaa D/R asentoon, vaihde kytkeytyy ilman mitään nykäystä ja laatikko ei erityisesti luistata missään vaihdossa.  Ajokokemuksen "pilaa" laatikon toiminta hitaissa nopeuksissa ja erityisesti reagointi jarrutuksen jälkeen. Liikenneympyrät ovat jostain syystä kaikkein ikävimpiä, vaikka sama ilmiö toki näkyy muutenkin kun hidastetaan jonnekin alle 20km/h nopeuteen ja lähdetään siitä kiihdyttämään. Tuntuu että polkimen saa painaa puoleen väliin eikä mitään tapahdu, ja sitten kun loota saa oikein vaihteen silmään lähdetään repäisten. En ole vielä keksinyt, mitä se laatikko tuossa tekee - eli yrittääkö se ensin laittaa liian isoa silmään, vai kestääkö kytkeytyminen jarrutuksen jälkeen vain muuten liian pitkään. Eihän se viive oikeasti ole iso, mutta esimerkiksi noissa liikenneympyröissä saa aikaan ikävän tunteen, kun ensin vaikutta että jää liikenteen jalkoihin.

Osittain tuota käytöstä voi tietysti kompensoida omalla kaasujalalla, mutta jopa parempi puolisko huomasi tuon saman asian kun autolla ajoi ensimmäisiä kertoja.

Onko muilla samanlaisia kokemuksia, ja jos on, onko kukaan löytänyt apuja uudemmasta softasta/sopeutuksesta tmv?

Poissa volvoville

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Vs: AWTG-81SC keskustelu (8-vaihteinen automaatti)
« Vastaus #1 : 10.11.2018, 21:03:23 »
Onko muilla samanlaisia kokemuksia, ja jos on, onko kukaan löytänyt apuja uudemmasta softasta/sopeutuksesta tmv?

Itseasiassa eilen oli kiesi (v70/d4/a8) huollossa ja ajettiin uutta softaa tcm ja cem moduuleihin. Muutaman kymmenen kilsan perusteella sanoisin että harppaus eteenpäin, juuri 1-3 vaihteiden arpomisen/sohlauksen osalta ja lähtöön. Katotaan vielä enempi kilsoja ennenkuin hirveesti hurraan.
V70 D4 -14

Poissa marttpe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: AWTG-81SC keskustelu (8-vaihteinen automaatti)
« Vastaus #2 : 10.11.2018, 21:24:14 »
Itseasiassa eilen oli kiesi (v70/d4/a8) huollossa ja ajettiin uutta softaa tcm ja cem moduuleihin. Muutaman kymmenen kilsan perusteella sanoisin että harppaus eteenpäin, juuri 1-3 vaihteiden arpomisen/sohlauksen osalta ja lähtöön. Katotaan vielä enempi kilsoja ennenkuin hirveesti hurraan.

Samoin, eilen käytin kulkupeliä jälleen näytillä nykimisen johdosta. Nyt päivitettiin softaa, en tiedä tarkemmin mitä ajettiin sisään, mutta toistaiseksi vaikuttaa positiiviselta. Kylmänä ei ole toistaiseksi nykinyt ja vaihdot tapahtuu hyvin pehmeästi.

Aiemmin on vaihdettu öljyjä ja sopeutettu, muttei niillä vastaavaa muutosta ole saatu aikaan. Nyt pitää toivoa, että vaikutus on pysyvää.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2697
Vs: AWTG-81SC keskustelu (8-vaihteinen automaatti)
« Vastaus #3 : 10.11.2018, 23:03:41 »
Ihan uudessakin on tuo ominaisuus, että jarrulta kaasulle mentäessä hiljaisessa vauhdissa laatikko on vähän kuutamolla. Lähtee kelaamaan vaihteita ykkösen kautta, vaikka kakkonen tai kolmonen olisi parempi. Sitten jos ks. tilanteessa painaa liian rivakasti kaasua, laatikko vaihtaa aggressiivisen ajon ohjelman sisään ja pienen viiveen jälkeen kierrokset pyörii 4000 rpm paikkeilla.
Rauhallisuus on valttia, varovasti kaasulle, niin hyvä tulee.

Yleisesti ottaen laatikko toimii mainiosti kaikissa tilanteissa.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa paavomp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 147
  • www.vrcf.fi
Vs: AWTG-81SC keskustelu (8-vaihteinen automaatti)
« Vastaus #4 : 13.11.2018, 09:40:36 »
Kokemuksia öljynvaihdosta? Näitähän ei oletuksena yksityiskäytössä huolleta, mutta uskoakseni Suomessa suurin osa autokannasta hyötyisi huollosta pitkien elinkaarien vuoksi. Oletteko vaihdattaneet, ja miten vaihto on tehty? Huuhtelemalla vai valuttamalla? Paljonko meni öljyä? Sinisellä vai muualla?
« Viimeksi muokattu: 13.11.2018, 10:13:13 kirjoittanut paavomp »

Poissa PKe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: AWTG-81SC keskustelu (8-vaihteinen automaatti)
« Vastaus #5 : 13.11.2018, 20:18:45 »
Minulla juttua aiheesta myös tuossa 6 sivulla.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=100909.15

Ajattelin jo, että mahtaakohan sittenkään laittamani Castrolin (synteettiset) öljyt tuohon laatikkoon sopia, vaikka valmistaja niin väitti...
Mutta nyt kun tätä lukee, niin aivan samalaisia kokemuksia näyttää olevan muillakin. Eli viiveet ja nykimiset risteyksissä uudelleen kaasulle mentäessä jne. tuttuja ja ärsyttää myös minua.
Mutta onko muilla myös sellainen "ominaisuus" että nyt syksyllä auton ollessa kylmä, turbiini ei lukitse vaihdetta ekojen parin kilsan aikana? Normi kiihdytyksissä kierrokset menee esim 3 tonniin ennen vaihtoa, ja tasaisessa ajossakin kierrokset huomattavasti korkeammalla. Ja kun painaa kevyesti lisää kaasua, niin kierrokset nousee heti mutta vetoja ei ole, vaan turbiini vaan luistaa. Muutaman kilometrin ajon jälkeen alkaa toimimaan jo liki hyvin.
Onko tuossa joku "luistattamalla toteutettu öljynlämmitys" systeemi ennen normi toimintaa? Eli kun "ECU" saa anturitiedon saavutetusta öljyn lämpötilasta, niin alkaa vasta sitten toimimaan kunnolla?
Em. luistamisesta jne. johtuen ajotietokoneen keskikulutus nyt 7,3l / 100km. (joo, on aika paljon lyhyttä ajoa nollauksen jälkeen, mutta sisältää myös pidempiä vetoja)

Millaista rahaa teiltä on otettu noista tcm ja cem moduuleiden softapäivityksistä? (Ei tarvetta muulle huollolle) Kaipa sekin pitää vielä koittaa.
« Viimeksi muokattu: 13.11.2018, 20:20:38 kirjoittanut PKe »

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2697
Vs: AWTG-81SC keskustelu (8-vaihteinen automaatti)
« Vastaus #6 : 13.11.2018, 21:32:19 »
Mutta onko muilla myös sellainen "ominaisuus" että nyt syksyllä auton ollessa kylmä, turbiini ei lukitse vaihdetta ekojen parin kilsan aikana? Normi kiihdytyksissä kierrokset menee esim 3 tonniin ennen vaihtoa, ja tasaisessa ajossakin kierrokset huomattavasti korkeammalla. Ja kun painaa kevyesti lisää kaasua, niin kierrokset nousee heti mutta vetoja ei ole, vaan turbiini vaan luistaa. Muutaman kilometrin ajon jälkeen alkaa toimimaan jo liki hyvin.
Onko tuossa joku "luistattamalla toteutettu öljynlämmitys" systeemi ennen normi toimintaa? Eli kun "ECU" saa anturitiedon saavutetusta öljyn lämpötilasta, niin alkaa vasta sitten toimimaan kunnolla?
On sama ominaisuus. Laatikolla on käytössään useita erilaisia ohjelmia, joita se arpoo käyttöön kulloisenkin ajotilanteen mukaan. Kylmänä se luistattelee siksi, että laatikko ja moottori lämpenisi nopeammin.

Ei ole vielä tästä 8-pykäläisestä kokemuksia kovilla pakkasilla, mutta rouvan auton 6-lovinen vaatii -20 asteessa noin 10 km ajon ennen kuin laatikko menee ns. normaaliohjelmaan.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: AWTG-81SC keskustelu (8-vaihteinen automaatti)
« Vastaus #7 : 14.11.2018, 07:51:11 »
Vajaan viikon verran tällä uudella 8-lovisella ajanut, niin voin yhtyä tuohon että "arpoo" vaihteita juurikin tuollaisessa tilanteessa että tullaan vaikka punaisiin valoihin ja himmaillaan ja valot vaihtuvatkin vihreiksi. Siinä laatikko on kerennyt vaihtamaan pienemmälle ja sitten painatkin kaasua, niin vaihteisto arpoo vaihteita millä matkaa jatketaan. Vanhassa ei varsinaisesti samanlaista ominaisuutta ollut, kun vaihteita oli vähemmän niin auton "aivoilla" oli helpompi tehtävä. Muuten vaihteisto vaihtaa erittäin sujuvasti 8)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

 

KL-varaosat  Race.fi