Tässä ketjussa viitattiin, ettei tästä "uudesta" laatikosta ole mitään yleiskeskustelua, joten perustetaan sellainen.
Luetun perusteella vaikuttaa siltä, että joko näissä laatikoissa on jonkin verran yksilöllisiä eroja, tai sitten ihmiset kokevat laatikon toiminnan hyvin eri tavoilla. Laatikkoa on kehuttu hyväksi ja sulavaksi, ja taas toisaalta joissain koeajoissa sitä on haukuttu nykiväksi ja epämääräiseksi toiminnaltaan.
Itselläni ajatukset ovat nyt parin viikon jälkeen aika kaksijakoiset. Laatikko on tässä tapauksessa kiinni v70:ssä ja D4:n jatkeena. Periaatteessa laatikko vaihtaa varsin sulavasti, veto kytkeytyy heti kun kepin laittaa D/R asentoon, vaihde kytkeytyy ilman mitään nykäystä ja laatikko ei erityisesti luistata missään vaihdossa. Ajokokemuksen "pilaa" laatikon toiminta hitaissa nopeuksissa ja erityisesti reagointi jarrutuksen jälkeen. Liikenneympyrät ovat jostain syystä kaikkein ikävimpiä, vaikka sama ilmiö toki näkyy muutenkin kun hidastetaan jonnekin alle 20km/h nopeuteen ja lähdetään siitä kiihdyttämään. Tuntuu että polkimen saa painaa puoleen väliin eikä mitään tapahdu, ja sitten kun loota saa oikein vaihteen silmään lähdetään repäisten. En ole vielä keksinyt, mitä se laatikko tuossa tekee - eli yrittääkö se ensin laittaa liian isoa silmään, vai kestääkö kytkeytyminen jarrutuksen jälkeen vain muuten liian pitkään. Eihän se viive oikeasti ole iso, mutta esimerkiksi noissa liikenneympyröissä saa aikaan ikävän tunteen, kun ensin vaikutta että jää liikenteen jalkoihin.
Osittain tuota käytöstä voi tietysti kompensoida omalla kaasujalalla, mutta jopa parempi puolisko huomasi tuon saman asian kun autolla ajoi ensimmäisiä kertoja.
Onko muilla samanlaisia kokemuksia, ja jos on, onko kukaan löytänyt apuja uudemmasta softasta/sopeutuksesta tmv?