Carcom Oy  Elekma

Uusien 5-sylinteristen Diesel-Volvojen öljymäärän tarkistus?

  • 57 Vastauksia
  • 53919 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Niclashki

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 743
  • www.vrcf.fi
Vaihdatutin hiljattain sinisellä D5 moottoriöljyt. Yhden pykälän verran olivat taas jättäneet vajaaksi.

Saman huomasin itsekin huollon jälkeen. Käsittääkseni on oikea taso silloin.
V90 T8 2020 Inscription

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Muistaakseni omassa näytti 2 viivaa vajaata, kun viikon päästä huollosta pinnan tarkastin.
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
No sitten kysymys!  Montako kyseistä moottoria on merkkihuollossa todettu hajonneeksi öljyjen takia (laimentuminen) (vähentyminen)?
Ystävällä on 518 000km ajettu uutena ostettu S80 D5 ja huollettu 20 000km välein, ei lisätty öljyä eikä ole myöskään lisääntynyt niin että olisi ollut havaittavissa, ei ole myöskään kuluttanut öljyä niin että se olisi huomattu.
Mitä tällä keskustelulla ajatte takaa?
Onko Volvon moottori jollakin tapaa riskialtis johonkin vai mikä on kaiken keskustelun tarkoitus?
Onko kyseessä vain mielipiteen vaihto millä ei ole mitään merkitystä kun ei ole mitään todettua vahinkoa aiheutunut?
Oletteko kuulleet että jopa jotkut uusilla Volvoilla ajavat on niin pihejä että ovat valmiit heti ensihuollosta alkaen laittamaan huonoa halpaa öljyä moottoriin ettei vaan rahaa kulu mihinkään turhaan erikoisöljyyn?  Tuttu rikas raskaankaluston omistaja ei ole käyttänyt koskaan henkilöauto Volvojaan 5D koneet (3kpl)  merkkihuollossa edes takuuaikana kun kuulemma laitetaan niin kalliita öljyjä koneeseen, vaihdattaa autoihinsa omassa raskaankaluston verstaassaan halpaa kuraa koneeseen ja haukkuu sitten Merkkihuollon jos on on jotakin takuuaikana autoissaan ilmennyt, ei ole kylläkään koskaan takuu myöskään kattanut yhtäkään korjausta moottorin osalta kun tietävät tuon pihistelevän huolloissa  .
Kuulkaas kun rikkaat ne monesti on niin saitoja ettei mikään huoltotoimi saa maksaa yhtään mutta vastuu on oltava kuitenkin merkkiliikkeellä jos jotakin sille itse huolletulle sitten sattuu huollonpuutteesta johtuen. Nyt sitten  Hyvää uutta-Vuotta kaikille

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Mitä tällä keskustelulla ajatte takaa?

Ettei kukaan rikkoisi moottoriaan tai tappaisi itseään kun moottoria ei saa sammuksiin. Ei sen enempää.
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Ettei kukaan rikkoisi moottoriaan tai tappaisi itseään kun moottoria ei saa sammuksiin. Ei sen enempää.

Montako varmaa tapausta on tiedossasi jolloin ei ole saatu moottoria sammutettua?
Itsellä on tiedossa 1 mutta se on eri merkillä (VW) ja syy oli kun ölyn seassa oli Dieseliä.
« Viimeksi muokattu: 29.12.2017, 16:43:56 kirjoittanut V70 A 4D 2016 »

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Montako varmaa tapausta on tiedossasi jolloin ei ole saatu moottoria sammutettua?
Itsellä on tiedossa 1 mutta se on eri merkillä (VW) ja syy oli kun ölyn seassa oli Dieseliä.

Niin kun se diesel siellä öljyn seassa juuri on se syy miksi jättävät vajaaksi :facepalm:

Tässä on esimerkkinä uutinen aiheeseen liittyvästä takaisinkutsusta. Mutta nämä on näitä nettikirjoituksia vain. Koko netti pitäisi räjäyttää
http://www.kaleva.fi/teemat/moottori/volvo-varoittaa-henkiloautojen-oljyongelmasta/167956/
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6143
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Katsoin omaani äskeisellä kauppareissulla varmistuakseni siitä mitä näyttää huollon jälkeen.

~1200km ajanut huollon jälkeen ja näyttää edelleen yhtä palkkia vaille max. Samaa taisi näyttää kun itse tein öljynvaihdon ~5tkm sitten.

Eli ei ajotietokoneen mukaan täysi täyttö vaan palkin verran vajaa. Liekö se sitten ~2dl verran. En tiedä.

5.3l sinne on laitettu.  :)

D4 Vea tekniikaltaan (2.0 twinturbo diesel 4cyl)
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Niin kun se diesel siellä öljyn seassa juuri on se syy miksi jättävät vajaaksi :facepalm:

Tässä on esimerkkinä uutinen aiheeseen liittyvästä takaisinkutsusta. Mutta nämä on näitä nettikirjoituksia vain. Koko netti pitäisi räjäyttää
http://www.kaleva.fi/teemat/moottori/volvo-varoittaa-henkiloautojen-oljyongelmasta/167956/

Onhan tuo sama juttu ollut 3.5.2010 useassa lehdessä: https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001671769.html  Koskee  siis Suomessa ennen em.päivämäärää myytyjä autoja ainakin onkohan sen jälkeen ollut kirjoituksia? Oma näkemykseni onkin ettei koskaan kannata ajaa millään öljyillä yli 10 000km on öljy niin halpaa ettei sen takia kannata moottoriaan rikkoa.  Ongelma toisekseen koskettaa jo nyt ajatellen vanhoja autoja kun raportoitu jo 3.5.2010.ps. saattehan noista romutuspalkkion ensivuonna kun ehkä se 10-vuotta täyttyy. :D ;D
« Viimeksi muokattu: 29.12.2017, 20:40:18 kirjoittanut V70 A 4D 2016 »

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Tampere - Pori
Niin kun se diesel siellä öljyn seassa juuri on se syy miksi jättävät vajaaksi :facepalm:



Juuri tämä, eikö tätä jo jotkut vieläkään tajunneet.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Juuri tämä, eikö tätä jo jotkut vieläkään tajunneet.

Ei. Uusin teoria on että koskee vain vanhoja autoja
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6143
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Itelläni ei oo mitään väliä kunhan ei herjaile. Öljyt vaihtuu ~10tkm välein.  8)
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Tampere - Pori
Ei. Uusin teoria on että koskee vain vanhoja autoja

Argh!!!
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6374
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Argh!!!

Aargh ittelles :D

Sitä öljyn lisääntymisongelmaa ei Volvoissa ole ollut, kuin tietyn sukupolven dieselissä, joita tuo linkattu tiedotekin koskee. Jos muihin malleihin öljyä jostain syystä tulee lisää, niin se tarkoittaa, että jossain on joku vika, jota ei tosiaan kompensoida öljyn määrää vähentämällä.

Uudemmissa jätetään täyttö TIKUSTA katsottuna vajaaksi, jotta ajotietokone ei herjaa öljyn määrästä, eikä niissä öljyn määrä siitä enää lisäänny, koska sitten ajotietokonekin siitä alkaisi herjaamaan.

Ajotietokoneen öljyntaso mittari on niin hidasjärkinen ja toiminnaltaan epälooginen, että sitä ei voi käyttää mittarina öljynvaihdon yhteydessä. Pitkän aikavälin seurantaan se soveltuu paremmin.

Nämä vielä uudemmat nelisylinteriset ovat oma lukunsa, kun niissä öljyn määrä tarkastetaan testerillä, eikä tikkua ole lainkaan. Jättäisin ne kokonaan tämän keskustelun ulkopuolelle.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Tampere - Pori
Aargh ittelles :D

Sitä öljyn lisääntymisongelmaa ei Volvoissa ole ollut, kuin tietyn sukupolven dieselissä, joita tuo linkattu tiedotekin koskee. Jos muihin malleihin öljyä jostain syystä tulee lisää, niin se tarkoittaa, että jossain on joku vika, jota ei tosiaan kompensoida öljyn määrää vähentämällä.

Uudemmissa jätetään täyttö TIKUSTA katsottuna vajaaksi, jotta ajotietokone ei herjaa öljyn määrästä, eikä niissä öljyn määrä siitä enää lisäänny, koska sitten ajotietokonekin siitä alkaisi herjaamaan.

Ajotietokoneen öljyntaso mittari on niin hidasjärkinen ja toiminnaltaan epälooginen, että sitä ei voi käyttää mittarina öljynvaihdon yhteydessä. Pitkän aikavälin seurantaan se soveltuu paremmin.

Nämä vielä uudemmat nelisylinteriset ovat oma lukunsa, kun niissä öljyn määrä tarkastetaan testerillä, eikä tikkua ole lainkaan. Jättäisin ne kokonaan tämän keskustelun ulkopuolelle.

VEA moottoreista on vielä niin vähän käyttäjäkokemuksia, että niistä en osaa sanoa, mutta Volvon 5-sylinterisiä koskee KAIKKIA tämä öljyn lisääntyminen. Tämähän on juuri se syy miksi ei tikun MAX viivaan saakka öljyä täytetä. MAX kohdasta tietokoneen herjaan on vielä paljon matkaa. Mersu ratkaisi tämän uusimalla öljyputken sekä tikun, Volvo lisäsi tarran konehuoneeseen. Ongelma on siis edelleen olemassa, mutta öljyille annetaan nyt ”lupa” nousta.

Tiedotteen mukaan ongelma päättyy 2010, mutta valitettavasti näin se ei ole. 2010 tuli moottorista toinen sukupolvi ja samalla moottorinohjainlaite on uudempaa ja viisaampaa mallia, joka pystyy pidemmällä aikavälillä huomioimaan DPF:n polttovälit, polttosyklit jne jne ja näin pyritään ehkäisemään öljyn lisääntyminen ja osaltaan siinä on onnistuttukin, mutta edelleen tätä tapahtuu, ei kuitenkaan siinä määrin mitä ”harmaa kantisissa”. Noista uudemmista joutuu öljyä imemään pois, kuten vanhemmistakin, mutta yhtään en ole kuullut hajoavan liiallisen öljyn vuoksi. VEA on taas uudempi sukupolvi ja varmasti taas kehitys on mennyt eteenpäin, tosin käyttävät hinnat alkaen ohjausta eli Densoa, aika näyttää onko tuosta kunnon Boschin korvaajaksi, yleensä hinta ja laatu tahtoo vain kulkea käsi kädessä...
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6374
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Volvon 5-sylinterisiä koskee KAIKKIA tämä öljyn lisääntyminen. Tämähän on juuri se syy miksi ei tikun MAX viivaan saakka öljyä täytetä. MAX kohdasta tietokoneen herjaan on vielä paljon matkaa. Mersu ratkaisi tämän uusimalla öljyputken sekä tikun, Volvo lisäsi tarran konehuoneeseen. Ongelma on siis edelleen olemassa, mutta öljyille annetaan nyt ”lupa” nousta.

Onko sinulla asiasta omakohtaisia kokemuksia, vai perustatko väitteesi luettuun, tai kuultuun tietoon?

Itse todettuna faktana sanon, että jos 2010 mallin D5 täyttää tikun ylärajan asti, niin mittaristoon tulee ilmoitus heti, kun öljy saavuttaa riittävän lämpötilan. Mittariston asteikko ei tiedä yhtään mitään ennen, kun öljy on ollut riittävän kauan riittävän kuumaa, joten pätkäajossa öljyä saa olla täysin mielivaltainen määrä ja siitä huolimatta auto ei herjaa siitä mitään. Anturi ei myöskään tajua sitä, jos moottorissa ei ole öljyä lainkaan.

Jos jättää täyttövaiheessa tikun kaksi rastia vajaaksi, niin mittariston asteikko näyttää max-merkkiä.

 

KL-varaosat  Race.fi