Jokaisessa pyörässä on nyt käytetty talvirengas tilalla ja vapina ei testilenkillä tunnu silti katoavan. Vika ei siis tuntuisi olevan missään yksittäisessä pyörässä........
Onko siis ajettu pelkillä talvirenkaillakin ja edelleen vapisee? Onko vapina tasanopeudella jatkuvaa vai vaihteleeko se? Ja sopiiko vanteet tiukasti napoihin?
Minulla oli tuossa pari vuotta vanhemmassa V70:ssä vaihteleva tärinä yli 80 km/h nopeudessa. Välillä mentiin minuutteja tasaisesti ja välillä tärisee. Tärinä saattoi tuntua ratissa tai penkissä tai joskus jarruissakin. Vaihtamalla renkaita edestä taakse tärinän luonne muuttui mutta ei kadonnut. Samoin vaihtamalla renkaita uuden auton kanssa vanha jatkoi tärinää (ehkä vähän vaimeni) ja uuteen se ei iskenyt. Kaikki ovat alkuperäisiä vanteita.
Alustasta ei löytynyt mitään vikaa, mutta alatukivarret vaihdettiin eteen, kun puslat tuntuivat hieman väsähtäneiltä. Samalla korjaaja mainitsi, että renkaiden sovitus napaan ei ole tiukka. Uusilla tukivarsilla auto muuttui taas Volvoksi, eli tuuli- ja uraherkkyys katosivat, mutta tärinä jäi. Tärinästä tuli kuitenkin täsmällisempää, eli se ei ala ja lopu yhtäkkiä vaan voimistuu tasaisesti.
Sitten aloin tutkimaan renkaiden ja napojen välisiä välyksiä. Oikealla edessä reiän halkaisijaero oli n. 0,2 mm, muualla jonkinverran pienempi. Keskitin vanteet mahdollisimman keskelle napaa. Alle 0,1 mm:n rakoon on aika vaikea laittaa mitään niin, että se ei menisi ruttuun, kun renkaan työntää paikalleen. Tällä tavalla tärinän sai varsin pieneksi, tuntuu vain ratissa ja hyvin mietona 100-120 km/h. Tuohon ei enään kiinnittäisi edes huomiota, jos se olisi jatkuvaa.
Kokeilin myös kiristää tuon oikean eturenkaan tahallaan epäkeskeisesti eri kohtiin. Yhdessä asennossa ratti tärisi aaltoilevasti ja toisessa kyseinen auton kulma vapisi selvästi, eli kyllä tuolla välyksellä on merkitysta ainakin tässä autossa. Samalla tuli todettua, että ainakin normaalissa ajossa vanne pysyy juuri siinä kohdassa mihin sen on kiristänyt.
Oletan, että ruoste on syönyt napojen pintaa ja lisännyt välystä, mutta tarkasti en ole vielä mittaillut. Kovin isoista muutoksista tässä ei ole kyse, koska ei uuden auton vanteetkaan täysin välyksettömästi napaan istu vaan pyörii navassa kevyesti. Turhaan ei viitisi ehjiä napoja (eli laakereita) vaihtaa, jos todellinen syy onkin jossain muualla, kun vanteen keskittäminen ei kuitenkaan ongelmaa vielä täysin poistanut. Vaiva on kuitenkin jo hyvin pieni, ratin tärinää ei näe, sen vain välillä tuntee. Mitään vetelyitä tai kolinoita ei ole.