Futurez  Kulkukoira

V 70 -11 ravistaa

  • 15 Vastauksia
  • 7488 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kytmar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • V70 D3 -11 ja XC60 D4 AWD -13
V 70 -11 ravistaa
« : 23.07.2015, 12:53:59 »
Autoon tehtiin nelipyöräsuuntaus ja samassa yhteydessä vaihdettiin uudet renkaat. Vanhat olivat kuluneet pahasti sisäreunoiltaan ilmeisesti pielessä olleen suuntauksen ansioista.

Noiden toimenpiteiden jälkeen ilmaantui vapina, joka ilmenee 90-100 km/h nopeuksilla. Ennen vapinaa ei ollut. Renkaiden tasapainotuksen kanssa on tehty paljon töitä, mutta ei auta. Nyt on vanteetkin tutkittu ja mitattu, kun epäiltiin jonkin vanteista olevan viallinen. Ei löytynyt ratkaisua sieltäkään.

Vapina ei oikeastaan tunnu ohjauspyörään vaan enemmänkin persuksiin ja tuntuisi tulevan auton takaa....???

Onko hyviä vinkkejä? Voiko pyörän suuntausten muuttaminen aiheuttaa tuon vai mistä voisi "vikaa" haeskella?

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: V 70 -11 ravistaa
« Vastaus #1 : 23.07.2015, 15:50:41 »
Muistan lukeneeni että jollain oli ongelmana kun rengas ei ollut kunnolla noussut vanteelle.
Olikohan Nokialainen mikä vaati kunnolla painetta että asettu kunnolla vanteelle.

lisäys: onko vanteet Volvon omat?
« Viimeksi muokattu: 23.07.2015, 21:44:14 kirjoittanut virkpe »

Poissa kytmar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • V70 D3 -11 ja XC60 D4 AWD -13
Vs: V 70 -11 ravistaa
« Vastaus #2 : 24.07.2015, 08:42:50 »
Vanteet on Volvon orkkis 9-spoket, eli ei mitään soviterenkaita.

Ensimmäinen yritys tehtiin Nokialaisilla. Kun tasapainotus ei onnistunut, vaihdettiin kumit Good Yeareihin. Ongelma häipyi melkein kokonaan, mutta vielä jäi tuo pieni vapina tuonne tietylle nopeusalueelle.

Vanteet kävin tarkistuttamassa tuon jälkeen kun epäilivät vanteen olevan soikea. Tarkastuksen perusteella ei vanteissa pitäisi olla heittoa.

Jokaisessa pyörässä on nyt käytetty talvirengas tilalla ja vapina ei testilenkillä tunnu silti katoavan. Vika ei siis tuntuisi olevan missään yksittäisessä pyörässä........

Poissa Timppasavosta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: V 70 -11 ravistaa
« Vastaus #3 : 24.07.2015, 09:11:28 »
Väljää vetarissa? Omassa 70:ssä samanlaisia tuntemuksia, on vaihdettu pyörännavat, renkaat, alatukivarret, takapuslat ja kulmat säädetty. Silti ajaessa ravistaa ja ohjaus vetelee, lisäksi oikealle käännettäessä epätasaisella alustalla kuuluu kolinaa rattiakselista?

Eilen heiluttelin vetareita ja kuskin puolella tuntuu lievä välys. Onko sinulla GY:t miten meluisat?
Ford Transit 2.4 TDDi 7-henkilön kuorkki
Sekä lisäksi milloin mitäkin muita Fordeja (Transit, Mondeo jne.)

Klikkaa maapallon kuvaa ja katso mitä nykyään teen :)

Poissa JKR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • www.vrcf.fi
Vs: V 70 -11 ravistaa
« Vastaus #4 : 24.07.2015, 10:44:26 »
Jokaisessa pyörässä on nyt käytetty talvirengas tilalla ja vapina ei testilenkillä tunnu silti katoavan. Vika ei siis tuntuisi olevan missään yksittäisessä pyörässä........

Onko siis ajettu pelkillä talvirenkaillakin ja edelleen vapisee? Onko vapina tasanopeudella jatkuvaa vai vaihteleeko se? Ja sopiiko vanteet tiukasti napoihin?

Minulla oli tuossa pari vuotta vanhemmassa V70:ssä vaihteleva tärinä yli 80 km/h nopeudessa. Välillä mentiin minuutteja tasaisesti ja välillä tärisee. Tärinä saattoi tuntua ratissa tai penkissä tai joskus jarruissakin. Vaihtamalla renkaita edestä taakse tärinän luonne muuttui mutta ei kadonnut. Samoin vaihtamalla renkaita uuden auton kanssa vanha jatkoi tärinää (ehkä vähän vaimeni) ja uuteen se ei iskenyt. Kaikki ovat alkuperäisiä vanteita.

Alustasta ei löytynyt mitään vikaa, mutta alatukivarret vaihdettiin eteen, kun puslat tuntuivat hieman väsähtäneiltä. Samalla korjaaja mainitsi, että renkaiden sovitus napaan ei ole tiukka. Uusilla tukivarsilla auto muuttui taas Volvoksi, eli tuuli- ja uraherkkyys katosivat, mutta tärinä jäi. Tärinästä tuli kuitenkin täsmällisempää, eli se ei ala ja lopu yhtäkkiä vaan voimistuu tasaisesti.

Sitten aloin tutkimaan renkaiden ja napojen välisiä välyksiä. Oikealla edessä reiän halkaisijaero oli n. 0,2 mm, muualla jonkinverran pienempi. Keskitin vanteet mahdollisimman keskelle napaa. Alle 0,1 mm:n rakoon on aika vaikea laittaa mitään niin, että se ei menisi ruttuun, kun renkaan työntää paikalleen. Tällä tavalla tärinän sai varsin pieneksi, tuntuu vain ratissa ja hyvin mietona 100-120 km/h. Tuohon ei enään kiinnittäisi edes huomiota, jos se olisi jatkuvaa.

Kokeilin myös kiristää tuon oikean eturenkaan tahallaan epäkeskeisesti eri kohtiin. Yhdessä asennossa ratti tärisi aaltoilevasti ja toisessa kyseinen auton kulma vapisi selvästi, eli kyllä tuolla välyksellä on merkitysta ainakin tässä autossa. Samalla tuli todettua, että ainakin normaalissa ajossa vanne pysyy juuri siinä kohdassa mihin sen on kiristänyt.

Oletan, että ruoste on syönyt napojen pintaa ja lisännyt välystä, mutta tarkasti en ole vielä mittaillut. Kovin isoista muutoksista tässä ei ole kyse, koska ei uuden auton vanteetkaan täysin välyksettömästi napaan istu vaan pyörii navassa kevyesti. Turhaan ei viitisi ehjiä napoja (eli laakereita) vaihtaa, jos todellinen syy onkin jossain muualla, kun vanteen keskittäminen ei kuitenkaan ongelmaa vielä täysin poistanut. Vaiva on kuitenkin jo hyvin pieni, ratin tärinää ei näe, sen vain välillä tuntee. Mitään vetelyitä tai kolinoita ei ole.

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 941
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: V 70 -11 ravistaa
« Vastaus #5 : 24.07.2015, 10:59:26 »
Eli ongelmatärinä ilmaantui, kun kävit vaihdattamassa renkaat jaa teetit 4-pyöräsuuntauksen. Mutta ongelma ei katoakaan, vaikka vaihdat renkaat nyt uudestaan? Jos tämä pitää paikkansa, niin vika ei ole renkaissa, eikä vanteissa, eikö totta? Vika on siis autossa itsessään.

Kun  vapina ilmenee vain hyvin pienellä nopeusalueella, niin kuin kerroit, niin veikkaan, etyä ongelmaa ei löydä silmin etsien. Kyseessä on pieni epätasapaino jossain. Voisiko olla, että pyörän laakeri olisi menossa?  Tutki muuttuuko lämpötila missään laskerissa erityisesti ajon aikana. Etupyörän laakerin kuulee 80 kmh nopeudessa tehdyilla heilurikaarroksilla vasempaan-oikeaan. Ääni ei saa muuttua kaarrettaessa.



Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa kytmar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • V70 D3 -11 ja XC60 D4 AWD -13
Vs: V 70 -11 ravistaa
« Vastaus #6 : 24.07.2015, 11:07:44 »
GY:t hieman äänekkäämmät kuin oli nuo Nokialaiset jotka käväisi alla. Mutta nyt tässä tilanteessa kulkevat huomattavasti tasaisemmin.

Itsekin sulkisin nyt nuo renkaat ja vanteet pois varsinkin kun testasin talvirengasta jokaisen pyörän tilalle (tosin yksittäin), eikä vapina poistunut.

Laakereissa ei pitäisi olla väljää. Ne tarkastettiin samassa yhteydessä kun tehtiin tuo nelipyöräsuuntaus. Vähän alan kääntymään itsekin tuon vetarin suuntaan.......... Voisiko olla niin että kun aurauksia rukattiin tuossa nelipyöräsuuntauksessa niin nyt vetarin väljyys aiheuttaa vapinaa???


 

Poissa ÄRRRÄ

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 905
Vs: V 70 -11 ravistaa
« Vastaus #7 : 24.07.2015, 12:02:41 »
Onko vetoakseleissa erillisiä puntteja värinöiden vähentämiseksi?
X6 35D

F20 120d M-Sport

Poissa kytmar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • V70 D3 -11 ja XC60 D4 AWD -13
Vs: V 70 -11 ravistaa
« Vastaus #8 : 24.07.2015, 12:37:11 »
En ole tuohon vetari teoriaan vielä perehtynyt......

Poissa C70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 531
Vs: V 70 -11 ravistaa
« Vastaus #9 : 03.08.2015, 20:03:57 »
Muuttuuko tärinä kun kiihdytät tasaisesti isolla vaihteella? Vialliset vetarit ja voimansiirron osat alkavat täristää kovemmin rasituksen alla.

Poissa Timppasavosta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: V 70 -11 ravistaa
« Vastaus #10 : 14.08.2015, 16:39:35 »
Onkos tähän autoon jo keksitty vapinan syy? Itse aloin miettiä tuossa meidän yksilössä tuota mainitsemaani vetarivikaa, vein auton paikalliselle AD-korjaamolle tutkittavaksi. Autoa tutkittiin reilu pari tuntia ja ilmoitettiin toki laskun kera, että vika on renkaissa. Siis niissä uudehkoissa GoodYeareissa, ainakin kolmessa neljästä taisi olla runkovika.

Nyt vaihdettiin auton alle takuuseen Michelinin Energy Saverit samassa koossa (205/60R16) ja mikä muutos! Auto on aivan h**vetin paljon hiljaisempi ja tärinät / vapinat loistavat poissaolollaan... Olisi pitänyt uskoa jo aikaisempien huonojen kokemusten pohjalta, että älä hyvä mies sekaannu enää GoodYeareihin. Siperia opetti, taas kerran  :hello:

Oli muuten kolmannet renkaat tänä kesänä tuon V70:n alla. Jospa näistä nyt korvat tykkäisivät niin paljon, että pääsisi loppukesän menemään. Passaa ne muuten MK4 Mondeon vanteet hienosti ulkonäön puolesta tähän "Premium-Mondeoonkin"  ;)
Ford Transit 2.4 TDDi 7-henkilön kuorkki
Sekä lisäksi milloin mitäkin muita Fordeja (Transit, Mondeo jne.)

Klikkaa maapallon kuvaa ja katso mitä nykyään teen :)

Poissa kytmar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • V70 D3 -11 ja XC60 D4 AWD -13
Vs: V 70 -11 ravistaa
« Vastaus #11 : 20.08.2015, 12:50:06 »
Ei ole vielä ongelmaa saatu pois. Tuohon vetari asiaan en ole vieläkään perehtynyt. Mulla kävi ensin alla Nokialaiset ja niillä vapina oli vielä pahempi.

Poissa Timppasavosta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: V 70 -11 ravistaa
« Vastaus #12 : 20.08.2015, 23:17:11 »
No nyt se vetari on kuitenkin menossa tästä meidän kotterosta, aika selvästi jo nypyttää / ravistaa vasemmasta etukulmasta. Tilasin tänään Felkeltä 1 tkm ajetun purkuvetarin, jospa saisi lauantaina vaihdettua paikoilleen.
Ford Transit 2.4 TDDi 7-henkilön kuorkki
Sekä lisäksi milloin mitäkin muita Fordeja (Transit, Mondeo jne.)

Klikkaa maapallon kuvaa ja katso mitä nykyään teen :)

Poissa kytmar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • V70 D3 -11 ja XC60 D4 AWD -13
Vs: V 70 -11 ravistaa
« Vastaus #13 : 14.09.2015, 15:46:12 »
Minkä verrran on tuossa kilometrejä takana, kun vetari alkaa olla finaalissa.

Minun autosta tutkittiin nuo vetarit ja väljää ei löytynyt? Renkaat tasapainotettiin taas kerran uudestaan ja nostettiin rengaspaineita. Nyt vapina tuntuisi olevan poissa. Vähän tuo ihmetyttää, että voiko oikeasti olla niin, että tarvitaan kuusi eri tasapainottajaa ennen kuin saadaan auto kulkemaan tasaisesti? Onko muilla kokemuksia rengaspaineiden vaikutuksesta?

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 941
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: V 70 -11 ravistaa
« Vastaus #14 : 14.09.2015, 18:22:49 »
Oliko se keskireikä oikean kokoinen ilman sovitetta?
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

 

Proturbo  Autodiagnoosi