- Onko tämä EGR-ongelma kaikissa autoissa ja kuuluuko se johonkin takaisinkutsun piiriin?
- Vaihdelaatikon öljyen vaihto ei ilmeisesti kuulu huolto-ohjelmaan? Kuinka usein nämä kannattaisi vaihtaa?
- Moottoriöljyn vaihtoväli, riittääkö normaali huolto-ohjelma?
Tuosta ei nyt 100% selviä, onko kyseessä uudempi 4 sylinterinen VEA vai vanhempi 5 sylinterinen D4 moottori.
Oletan että kyseessä on tuo uudempi.
Omassa EGR ei ole vielä temppuillut, ajettu noin 64 000 km:ää, kaasuläppäkotelo vaihdettiin noin kuukausi sitten.
Kun tuo kaasuläppäkotelo vaihdettiin merkkihuollossa, kysyin tuon 8-vaihteisen automaattilaatikon öljyn vaihtoa, niin huoltomies sanoi että vaihto voisi olla noin 90 000 km:n huollossa. Joten kun nyt vasta ostit tuon auton, niin vaihdattaisin kuitenkin siihen heti laatikon öljyt. Itse jätän, kuten myös tuo sinun auton edellinen omistaja, laatikon öljyjen vaihtamisen seuraavalle omistajalle, mikäli autoni vaihtuu tänä vuonna uuteen.
En ajaisi samoilla moottoriöljyillä 30 000 km:ää, jos tuo kilometrimäärä tulee jo vuodessa. Vaihtovälihän taitaa olla 30 000km tai vuosi, kumpi täyttyy ensin. Jos ajomäärä jää vuodessa johonkin 20-25 tkm vuodessa, en tekisi väliöljyn vaihtoja.
Eka öljyt vaihtuivat kuitenkin omaani, kun mittarissa oli noin 8 000 km. Kuten olen tehnyt edellisiinkin, minulla olleisiin uusiin autoihin. Jotenkin pidän ensimmäisten öljyjen vaihtoa tärkeänä.