Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: don - 10.12.2010, 10:24:35
-
Kysesssä on siis 850 T5R vm-95. Auto on siis muutettu automaatista manuaaliksi tuossa pari vuotta sitten. Laatikon vaihto projektista löytyy tiivistetysti mun kotisivuilta http://www.doninmaailma.com/ (http://www.doninmaailma.com/).
(http://www.doninmaailma.com/u/i41639476._szw1280h1280_.jpg.jfif) (http://www.simplesite.com/picture.aspx?id=36494085)
(http://d32opxe1wdndeq.cloudfront.net/43/5c/i41638979._szw425h320_.jpg) (http://d14era0l74ndzf.cloudfront.net/63/61/i41640291._szw530h275_.jpg)
(http://www.simplesite.com/picture.aspx?id=36493602) (http://dmqg0yef478ix.cloudfront.net/0a/66/i36726282._szw530h275_.jpg)
(http://www.simplesite.com/picture.aspx?id=36500446) (http://da97hgpf35dy2.cloudfront.net/49/5f/i41639753._szw530h275_.jpg) (http://d2d665fk1gw9oe.cloudfront.net/ba/5f/i41639866._szw530h275_.jpg) (http://d29dcds16kmxz5.cloudfront.net/fb/5e/i41639675._szw530h275_.jpg)
Moottori B5234T5
- Teho: 440hv
- Vääntö: 579nm
- Vuosimalli 1995
Moottorin muutokset (2011 kokoonpano)
- Garret GT 3071R kuulalaakeri ahdin (0.86 pakopuolella), portattu pakopesä
- Portattu kansi, venttilien seetit muutettu
- Glt-nokat (Imunokka (PGI): 250gr Duration o 8,45 i lyft /Pakonokka (PGE): 252,6gr Duration o 8,45 i lyft)
- Glt-kaasuläppä (63mm)
- H-profil kiertokanget
- Kevennetty vauhtipyörä
- 19-rivinen öljynjäähdyttäjä
- Custom-lastu
- Ilmamassamittari 89mm
- IPD "Phenolic intace manifold" imusarja tiiviste
- Suuttimet: Simens deka 630cc/min@3bar
- Bosch 0580254-040 ja 0580254-044 bensapumput (tuotto 2,8l @ 5bar)
- Aeromotiven 1:1 säädettävä bensanpaineensäädin mittarilla
- Teräspunosbensaletkut AN-liittimien (AN8-tulo/AN6-paluu) + paremmin virtaava bensansuodatin
- Filtteri BMC Race power/100mm
- Filtterinteline + 3" imuputki (telineelle ohjattu paljon kylmää ilmaa)
- Cooleri (60mm)
- 2,5" hyvin virtaavat rosteriset coolerinputket
- Tial 50mm dumppi
- Coolingmist, progressivinen vesi/metanoliruisku. 15Barin pumpulla
- MSD blaster SS puola
- Bosch Platin F5PD0R tulpat 0,6 kärkivälillä F5PD0R
- Bosch laajakaistalambda-anturi
- Portattu S60R japanipakosarja/ pinnoitettu Tech Line Black satin-emalipinnoitteella
- 3,5" downpipe
- 3,5" race katalysaattori
- Takapenkistä taakse päin 3" JT-tuningin tehoputki kahdella 4,5"ulostulolla
- Powerflex-moottorintuki
- Paljon punaista silikoni letkua/mutkia/liittimiä
- Paljon teräspunosletkua
- Kiillotettu imusarja
- Kiillotettu bensakisko
Kytkin/vaihteisto:
- Sachs 707-asetelma
- R-kytkinlevy
- R-painelaakeri
- M56H-manuaali
- Shortshift - vaihdevälilyhennin
Kori:
- väri: R-orginaali metallinvihreä (dark olive)
- suurin osa autoa on maalattu orginaali värillä talven -09 aikana
- Koristemaalattu konepelti
- modifioitu etupuskuri (R-puskuriin lisätty alas lippa)
- modifioitu takapuskuri (850 puskuriin liitetty V70 alaosa)
- etu- ja takapuskurien yläosat ovat auton värisiä
- kylkilistat ovat korin väriset
- V70 ovenkahvat ja peräluukun kahvat
- kylkilevikkeet
- wipper-scooppi
- valoluomet
- tuning-maski
- kirkasvalo optiikka edessä
- tummat tuning-takavalot takana
- takasiipi
- tummennetut takalasit
(http://Alusta/jarrut)
- GTS madallussarja 60/40mm
- Zimmermannin rei´itetyt levyt
- Ferodon-kisapalat
- Poikkituki konetilassa
- Pokkituki takana peräluukussa
- keltaiset jarrusatulat
Renkaat/vanteet
- 215/35/18" edessä
- 215/40/18" takana
- 18" BSA aluvanteet
Sisusta:
- orginaali
- VEMS laajakaista SEOS- ja EGT-mittari
- Autogauge: sähköinen öljynpaine-, öljynlämpö- sekä ahtopainemittari
- Vaihtovalo
- nopeuden tuulilasiin heijastava näyttö
Rokkivehkeet:
- Volvon oma 8-kaiutin järjestelmä
-
Edit JuHaU: poistettu lainaus poistettuun viestiin.
Juu...kunhan pistin hetkeksi alkuun sen linkiksi, kun ei ehdi muutamaan kuukauteen tekeen autolle mitään suurempaa. Siellä se lepää tallissa talviunilla hyvin peiteltynä. Keväämmällä saa taas painaa pitkää iltaa, että saa auton ajoon kesäksi. Muutaman kuukauden päästä varmaan ehtii taas tekeen autolle jotain ja saa päiväkirja uutta juttua. No ehtiipä miettimään, että mikä on paras ratkaisu tuolle imusarja ongelmalle...
-
Sitten vaan täytyy toivoa, ettei homma karkaa käsistä...
Tää on edelleen kyllä hyvä kommentti ;D Hommahan ei ole vielä kauheasti käsistä karannut, jos turbokin mikä ensin hankittiin oli tehdasuusi 15G ja mielessä pikkuinen piristys.. ::)
Mutta ei siinä, jatkakaa, sillä Suomen komeinta jälkeä se teidän porukka tekee! -H-
-
Auto ristittiin uusiksi ja viikatemies nimi jäi historiaan...autoa kutsun jatkossa Pahaksi Karmaksi.
Tämän talven osalta voisi pian aloittaa projektin jälleen. Tässä jonkun viikon sisällä olisi tarkoitus nostaa moottori lattialle. Konetta ei kuitenkaan ole tarkoitus avata, mutta laatikko on mukavampi vaihtaa kun kone on lattialla. Toisekseen olen sen verran mukavuuden haluinen, että mm. ahtimen vesiputket on mukavampi tehdä uusiksi kun kone on lattialla eikä tarvi ahtaassa raossa sovittaa ja kiroilla.
Tuossa Jaagoun kanssa aloitettiin alustavasti suunnittelemaan bensaputkien vaihtoa ja mahdollisesti lisäpumpun asentamista suodattimen jälkeen. Alustava ajatus on, että bensaputkista tulee 10mm tai 8mm sisämitaltaan (tulo/paluu) sekä Volvon oma suodatin saa väistyä ja tilalle laitetaan jokin sellainen, että uudet putket on siihen helppo asentaa. Tankissa on tällä hetkellä Bosch -040 pumppu ja sen kaveriksi voisi laittaa Bosch -044 pumpun. Asiaa ei ole vielä suunniteltu pitkälle, mutta ratkaisu pitäisi ainakin löytää vielä seuraavaan ongelmaan: Tankissa oleva pumppu on kiinni alkuperäisessä "pumpun kehikossa" ja siihen kehikkoon menevät nykyiset orkkis putket isonnetaan eli miten nuo isommat putket saa kiinni fiksusti ja kunnolla. Olettaisin, että pumpun "kiinnityskehikko" menee uusiksi. Mikäli joku on omassaan keksinyt ratkaisun niin olisin mallikuvia vailla. Myös tuohon bensaputken kokoon voisi heittää komentteja...niitä kun ei viitsisi turhaan liian isoiksikaan isontaa.
-
Auto ristittiin uusiksi ja viikatemies nimi jäi historiaan...autoa kutsun jatkossa Pahaksi Karmaksi.
Tämän talven osalta voisi pian aloittaa projektin jälleen. Tässä jonkun viikon sisällä olisi tarkoitus nostaa moottori lattialle. Konetta ei kuitenkaan ole tarkoitus avata, mutta laatikko on mukavampi vaihtaa kun kone on lattialla. Toisekseen olen sen verran mukavuuden haluinen, että mm. ahtimen vesiputket on mukavampi tehdä uusiksi kun kone on lattialla eikä tarvi ahtaassa raossa sovittaa ja kiroilla.
Tuossa Jaagoun kanssa aloitettiin alustavasti suunnittelemaan bensaputkien vaihtoa ja mahdollisesti lisäpumpun asentamista suodattimen jälkeen. Alustava ajatus on, että bensaputkista tulee 10mm tai 8mm sisämitaltaan (tulo/paluu) sekä Volvon oma suodatin saa väistyä ja tilalle laitetaan jokin sellainen, että uudet putket on siihen helppo asentaa. Tankissa on tällä hetkellä Bosch -040 pumppu ja sen kaveriksi voisi laittaa Bosch -044 pumpun. Asiaa ei ole vielä suunniteltu pitkälle, mutta ratkaisu pitäisi ainakin löytää vielä seuraavaan ongelmaan: Tankissa oleva pumppu on kiinni alkuperäisessä "pumpun kehikossa" ja siihen kehikkoon menevät nykyiset orkkis putket isonnetaan eli miten nuo isommat putket saa kiinni fiksusti ja kunnolla. Olettaisin, että pumpun "kiinnityskehikko" menee uusiksi. Mikäli joku on omassaan keksinyt ratkaisun niin olisin mallikuvia vailla. Myös tuohon bensaputken kokoon voisi heittää komentteja...niitä kun ei viitsisi turhaan liian isoiksikaan isontaa.
Teet ennemmin välitankin, johon tuo nykyinen orkkispumppu pumppaa ja siitä sitten tehokkaamalla pumpulla konehuoneeseen, paluu tuohon normikehikkoon. Tai sitten pelkkä racetankki tonne konttiin. Kaikkein helpoin, ýksinkertaisin ja toimivin ratkaisu.
-
Toinen vaihtoehto on vetää paksummat virtapiuhat pumpulle.
Mutta mittauksella voisi aloittaa ja katsoa kuinka paljon "hävikkiä" on matkalla.
Tämä temppu on hyväksi todettu v70 Awd malleissa missä tuo pumppu on "paremmin piilossa" :)
-
meinaakko ilmotella vrcf osastolle ehdolle hot rod & rock showhun, sen verran nätti peli, ja toisekseen olis kiva jos siel olis ees yks etuvetonen ;)
-
Toinen vaihtoehto on vetää paksummat virtapiuhat pumpulle.
Mutta mittauksella voisi aloittaa ja katsoa kuinka paljon "hävikkiä" on matkalla.
Tämä temppu on hyväksi todettu v70 Awd malleissa missä tuo pumppu on "paremmin piilossa" :)
Onko siellä siis joku ongelma vai mietitäänkö vain toimivampia vaihtoehtoja bensajärjestelmäksi?
-
Onko siellä siis joku ongelma vai mietitäänkö vain toimivampia vaihtoehtoja bensajärjestelmäksi?
Tavoite on kai "lisää soppaa".
Ja paksummilla virtapiuhoilla ei kärsi niin paljon jännite"hävikistä" matkan varrella.
ainakin 850 tuo plussa ja maadoitusjohto tulee sulakelaatikosta asti...
(isot pojat ruotsinmaalla ainakin kehuu että paksummat virtapiuhat auttaisi vähän, mutta mittauksen yhteyydessä selviää sitten tuleeko kaikki voltiti perille asti)
Mutta tilanne auki vielä mikä tämä homma ratkaistaan joten kaikki hyväksi todetut niksit tänne. :hello:
-
Teet ennemmin välitankin, johon tuo nykyinen orkkispumppu pumppaa ja siitä sitten tehokkaamalla pumpulla konehuoneeseen, paluu tuohon normikehikkoon. Tai sitten pelkkä racetankki tonne konttiin. Kaikkein helpoin, ýksinkertaisin ja toimivin ratkaisu.
Onko siellä siis joku ongelma vai mietitäänkö vain toimivampia vaihtoehtoja bensajärjestelmäksi?
Sekä että ;) Ensi alkuun ainakin ongelman ratkaisu. Syksyn penkityksessä todettiin, että se kärsii bensapulasta yläkierroksilla...mikä silloin ihmetytti koska tankissa on kuitenkin Bosch -040 pumppu eikä siis orkkispumppu. Autossa kiinni oleva säädettävä bensanpaineensäädin myös ulisee välillä siihen malliin, että aivan kuin se ei saisi riittävästi soppaa. Toki ulinaan voi olla jokin muukin selitys.
Onko kenelläkään tiedossa, että kuinka nuo välitankit on toteutettu kasipätkissä/yleensä ottaen? Pitää kyllä pohtia tuota välitankkia tai racetankkia...
Vakiolinjat on ainakin pikkuvolvossa 5-6mm molemmat ja riittävät siihen 500hp ja nyrkksääntö on 1mm=100hp. Olikos sulla bensanpaluulinja? Ton 040senhän pitäs hyvin riittää jo yksin vai loppuko sulla kakku ja bensanpaine romahti?
On paluulinja ja bensaputkien sisämitta on muistaakseni tuo 5mm vakiona. Alustavasti pohdittuna ajattelin tulo 10mm ja paluu 8mm tai tulo 8mm ja paluu 6mm. Niitä kun ei viitsisi isontaa liian suuriksi ... Tähän mennessä ei kuitenkaan ole huomattu paineen romahtamista.
meinaakko ilmotella vrcf osastolle ehdolle hot rod & rock showhun, sen verran nätti peli, ja toisekseen olis kiva jos siel olis ees yks etuvetonen ;)
Auto on talviteloilla kevääseen saakka ja kun talon remonttihommat helpottaa niin siitä nostetaan kone lattialle...
Tavoite on kai "lisää soppaa".
Ja paksummilla virtapiuhoilla ei kärsi niin paljon jännite"hävikistä" matkan varrella.
ainakin 850 tuo plussa ja maadoitusjohto tulee sulakelaatikosta asti...
(isot pojat ruotsinmaalla ainakin kehuu että paksummat virtapiuhat auttaisi vähän, mutta mittauksen yhteyydessä selviää sitten tuleeko kaikki voltiti perille asti)
Mutta tilanne auki vielä mikä tämä homma ratkaistaan joten kaikki hyväksi todetut niksit tänne. :hello:
Juu, ne virtapiuhat pitää vaihtaa ensimmäiseksi...Nyt en muista miksi ne viimeksi jäi vaihtamatta >:(
-
Onko kenelläkään tiedossa, että kuinka nuo välitankit on toteutettu kasipätkissä/yleensä ottaen? Pitää kyllä pohtia tuota välitankkia tai racetankkia...
Tämä ei ole ainoa oikea tapa, mutta näin meillä.
Ostetaan retkeilyliikkeestä kaks litran rst kauhaa.
KAKSI KAUHAA (http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20landiaan/surge1.jpg)
("litran kauhan" tilavuudeksi vois kuvitella muodostuvan yhden litran, kuitenkin valmiiseen säiliöön tuntui mahtuvan ~2,35litraa ::))
Alapuoleksi tulevan pohjaan hitsataan lambdamutteri 18x1.5 banjopulttia varten.
PUOLISKOT VASTAKAIN (http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20landiaan/surge2.jpg)
Puoliskot hitsataan yhteen, yläreunaan lisätään vielä kolme letkuliitäntää ja sivuun samanlainen riippukiinnitys kuin alkuperäisessä "hiilipöntössä". Säiliö siis kiinnittyy HIILIPÖNTÖN TILALLE (http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20vrcf/850hiilipontto.jpg), apurungon kulmaan. Telineeseen hitsataan myös kiinnitysrauta letkunväliin tulevalle 044 pumpulle.
Alkuperäiset bensalinjat jatketaan hammastangon kohdalta (alkuperäisestä mutteriliitoksesta) apurunkoa pitkin toiselle puolelle autoa. Välisäiliölle asti voi käyttää alkuperäisen kokoisia polttoaineputkia ja vain surgekiertoon käytetään AN8 osia.
KAAVIO POLTTOAINELINJOISTA (http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20landiaan/850surgebensalinja.jpg)
-
Juu, ne virtapiuhat pitää vaihtaa ensimmäiseksi...Nyt en muista miksi ne viimeksi jäi vaihtamatta >:(
Siinä oli niin paljon muuta mietittävää silloin kun kaikki osat oli niin myöhässä että "otsaan kasvanut uloke" vei aivoista kaiken veren... :D
Hyvät selkeät ohjeet.
Tällaisia "posteja" lisää..
:nälkä: O0 -H-
-
Tosta paluulinjan koosta ei paljon kannata stressata. Omassa V40:ssä on syöttöpuolella 2x044 pumput ja syöttölinjoja kappaletta 1/2-tuuman linjoilla. Paluu on 5mm ja riittää vallan mainiosti.. :)
-
Tankissa on tällä hetkellä Bosch -040 pumppu ja sen kaveriksi voisi laittaa Bosch -044 pumpun.
Näin pitäisi riittää mainiosti yli 500hp tehoihin, ilman mitään putkien suurentamista. Kannattanee mitata paineet suutintukilta, että mitä siellä tapahtuu. Josko sulla kuitenkin on paineensäätimessä häikkää tai jotain.
En itse rakentaisi bensalinjoja uusiksi, ellet nyt sitten ole laittamassa ahdinta sinne pakokaasujarrun tilalle. Säästyy sekin aika. Laitat ton 044 pumpun vaan linjaan kiinni, olihan sulla paluulinja tukilta tankille asti siellä?
-
Lehdestä luin että käytössä on Malpassin säädin?
Onko se varmasti kunnossa ja toimii oikein jatkuvasti?
Niissä on tunnetusti ollut ongelmia.
-
Oli muuten komioita kuvia tästä, tos Tuning.fi:ssä. Varmasti livenä vielä uljaamman näkönen ja kulku puoli kohillaan.
-
olenko väärässä jos väitän nähneeni syksyllä x-treme car showssa kyseisen auton??? oli niin tai näin niin komia on kasipätkä 8)
-
olenko väärässä jos väitän nähneeni syksyllä x-treme car showssa kyseisen auton??? oli niin tai näin niin komia on kasipätkä 8)
Et, oli näytillä Messukeskuksessa 10-12.9.
-
olenko väärässä jos väitän nähneeni syksyllä x-treme car showssa kyseisen auton??? oli niin tai näin niin komia on kasipätkä 8)
Kyllähän tuo oli esillä siellä 10.-12.9.2010...ZuluR:n R:n ja Jaagou:n Mersun kanssa samassa "aitauksessa"
(http://i116.photobucket.com/albums/o28/ZuluR/100_2896.jpg)
Oli muuten komioita kuvia tästä, tos Tuning.fi:ssä. Varmasti livenä vielä uljaamman näkönen ja kulku puoli kohillaan.
-H-
Lehdestä luin että käytössä on Malpassin säädin?
Onko se varmasti kunnossa ja toimii oikein jatkuvasti?
Niissä on tunnetusti ollut ongelmia.
Sepä se...itseäkin hieman epäilyttää tuo Malpassi...googletin tuon malpassin ja päädyin jollekin autosivuille, jossa käsiteltiin kyseistä säätimestä... osassa vika oli itse säätimessä tai pumpun virran saannissa/pumpussa tai liian pienissä bensaputkissa. --> tällä hetkellä ajatuksissa todennäköisin vaihtoehto on: bensalinja tulo 10mm/ paluu 8mm + putken väliin bosch -044 pumppu -040:n kaveriksi + säätimen vaihto esim.
-
Tämä asiahan ei tänne kuulu, mutta olisko poikien talliin sattunu jäämään yhtään ylimäärästä 240mm vauhtipyörää?
-
Tämä asiahan ei tänne kuulu, mutta olisko poikien talliin sattunu jäämään yhtään ylimäärästä 240mm vauhtipyörää?
Etusivulta pari kategoriaa alaspäin löytyy kierrätyskeskus. Sinne voi laittaa ostoilmoituksen.
-
Nyt vasta sain käsiini tunkki.fi:n onnittelut donille jutusta! :p Kommeeta. ;)
-
Hitto lumi sulaa pikku hiljaa eikä autoa ole vielä aloitettu laittamaan... no onneksi ei ole aivan mahdottaman suuri urakka tänä talvena.
Tarvikkeet on suurin piirtein kasassa ja suunnitelmat bensa puolelle ovat kokolailla valmiit. Tankilta 10mm tuloputki ja 8mm paluu, konetilaan bosch -044 pumppu tankin bosch 040 pumpun kaveriksi. Säädettävä bensanpaineen säädin uusiksi. Imusarja ongelma korjataan suurella todennäköisyydellä hitsaamalla ongelmakohta umpeen, eipä ainakaan ole mitään ylimääräistä blommia irtoilemassa. Kaikkea pikku parantelua pää-asiassa konehuoneen puolella. Jotain aiemmista suunnitelmista poikkeavaa osaakin on tulossa...mutta niistä myöhemmin.
Alkuperäinen öljylauhdutin olisi tarkoitus korvat erillisellä lauhduttajalla. En ole vielä ehtinyt mittailla minkä kokoinen sinne menisi eli jos joku on laittanut erillisen öljylauhduttajan niin sen koko ja sijoituspaikka kiinnostaisi eikä kohtuu hintainen ostopaikka tietokaan ole pahasta.
-
Tuollaiset pitäisi lähiaikoina sovittaa autoon.. ;)
(http://d2b4wtkw5si7f7.cloudfront.net/55/ef/i41545557._szw530h275_.jpg) (http://d2yq0g4vt6ipuo.cloudfront.net/d2/ef/i41545682._szw530h275_.jpg)
-
Imusarja ongelma on lopulta ratkaistu...enää ei teräsplommit lentele imusarjan päädystä. Pääty hitsattiin umpeen. Lähipäivinä pitäisi alkaa rakentelemaan uutta bensalinjastoa. Tulo puoli tehdään lopulta AN8 liittimin ja letkulla. Paluu toteutetaan AN6 liittimin ja letkuin. Malpassin bensanpaineen säädin saa väistyä Aeromotiven säädettävän bensanpaineen säätimen tieltä. Konetilaan lisätään Bosch -044 pumppu hieman ennen suutinputkea. Öljynlauhduttimeksi tulee 19 rivinen lauhduttaja. Myös jäähdyttäjä menee uusiksi.
(http://livefast.fi/shop%20kuvat/13129.jpg) (http://www.ahtoja.com/tuotekuvat/450x450/19-rivinen_p.jpg)
-
:nälkä:
-
nättiä.
joskus jos repis omamastakin ärrästä tälläsiä tehoja.. noh taitaa jäädä haaveeks, kun viitti liikaa käyttistä kutitella :)
-
Hyvähyvä,
mutta miksi vakiolauhduttimen tilalle tuo uusi 19rivinen JÄÄHDYTIN?
Miten meinaat kontrolloida öljyn lämpötilaa? ettei siis mene liian viileäksi ja taas toisaalta jos väärässä paikassa jäähdytin niin ei välttämättä jäähdytä tarpeeksi.
Ainakin näissä pikkuvolvoissa vakiolauhdutin toimii todella erinomaisesti, rakenne lienee sama tässäkin. Itelläkin käytössä tuo vakiolauhdutin, eikä mitään ongelmia ole ollut sen kanssa...
-
Sori kateellisen OT, mutta on ne turbovolvot hurjia vehkeitä, kun öljykin tulee lohkosta kaasuuntuneena. Jos siellä meinaan lauhdutin jossain on. :juhau:
-
Kyllä ne viileämmät saa olla kun viime kesänä...mittarilla tuo lämpötila selviää.
Todennäköinen sijainti tulee olemaan kuten malli kuvassa:
(http://www1.garaget.org/archive/2/1640/26504/26504-1266707.jpg)
Sitten on pakko laittaa muuta kuva autosta kun sain niitä lehtikuvia käyttööni. Kuvat: Tuukka Erkkilä
(http://d32opxe1wdndeq.cloudfront.net/43/5c/i41638979._szw425h320_.jpg) (http://d14era0l74ndzf.cloudfront.net/63/61/i41640291._szw530h275_.jpg)
(http://d29dcds16kmxz5.cloudfront.net/fb/5e/i41639675._szw530h275_.jpg) (http://d2d665fk1gw9oe.cloudfront.net/ba/5f/i41639866._szw530h275_.jpg)
(http://www.doninmaailma.com/u/i41639476._szw1280h1280_.jpg.jfif)
-
Hienoja kuvia... Varsinki toi missä auto on liikkeessä ;)
-
Hienoja kuvia... Varsinki toi missä auto on liikkeessä ;)
+1
-
Jos siellä meinaan lauhdutin jossain on
Mikä sen oikea nimi sitten on?
Lauhduttimeksi ollaan meilläpäin kutsuttu, toki ei meil ihan ole niin justiinsa. Ymmärretyksi tuleminen yleensä riittää.
No anyway siinä siis kiertää vedet ja öljyt, öljy menee kennoston läpi joka on vesitilassa. Viileällä koneella vedet lämmittää öljyn nopeammin ja taas poljennassa kuumalla koneella sit vastaavasti toisinpäin.
Oisko tuon nimi sitten nestejäähdytin/ lämmitin vai mikä?
Kyllä ne viileämmät saa olla kun viime kesänä...mittarilla tuo lämpötila selviää.
Ok,
viileillä keleillä varmaankin voi jonkun suojaläpyskän jäähdyttäjän eteen tempasta jos liian kylmänäölpät ajossa on.
-
Älyttömän hienoja kuvia ja ennenkaikkea älyttömän hieno auto O0
Ei kuvia olisi saatavana suurempina? Saisi ihailla vähän tarkemmin tuota :P
-
Hyvähyvä,
mutta miksi vakiolauhduttimen tilalle tuo uusi 19rivinen JÄÄHDYTIN?
Miten meinaat kontrolloida öljyn lämpötilaa? ettei siis mene liian viileäksi ja taas toisaalta jos väärässä paikassa jäähdytin niin ei välttämättä jäähdytä tarpeeksi.
Ainakin näissä pikkuvolvoissa vakiolauhdutin toimii todella erinomaisesti, rakenne lienee sama tässäkin. Itelläkin käytössä tuo vakiolauhdutin, eikä mitään ongelmia ole ollut sen kanssa...
Vakio on aivan erinomainen.. Vakiokoneella ja vähän viritetylle koneella.
Mutta tuo tilalle tuleva jäähdytin on hyväksi todetta ratkaisu kun kone ei enää ole vakio.
-
Ok, viileillä keleillä varmaankin voi jonkun suojaläpyskän jäähdyttäjän eteen tempasta jos liian kylmänäölpät ajossa on.
Volvo on käytössä vain kesäisin eli suurta vaaraa ei ole, että öljyt jäähtyy liikaa. Se on kyllä totta, että näissä vehkeissä on harvoin laitettu erillistä lauhduttajaa öljylle. Kuten ZuluR totesi niin kyseessä on parannus toimenpide, joka on jo testattu muiden toimesta. Mietimme kauan tuota lauhduttajan kokoa ja tähän päädyttiin.
Onko ketään muuten laittanut orkkis suutintukkiin/kiskoon AN8 urosliitintä tulolinjaan...jos on niin miten se on toteutettu?
-
Mikä sen oikea nimi sitten on?
Lauhduttimeksi ollaan meilläpäin kutsuttu.
No se oli lähinnä joukki, mutta lauhdutin, eli kondensori, on laite, jolla kaasun lämpötilaa alennetaan niin, että se nesteytyy. Eli se mistä tässä puhutaan on ihan öljynjäähdytin. Todella pilkunnus*****ta...
-
Onko ketään muuten laittanut orkkis suutintukkiin/kiskoon AN8 urosliitintä tulolinjaan...jos on niin miten se on toteutettu?
Omaan koitettiin vakioon laittaa. Ei onnannu, tukin päät tyhjättiin. Ei jääny tarpeeks kamaa päihin jengantekoa varten enää. Kannattaa ostaa suutinprofiilia ja tehdä siitä...
Kuten ZuluR totesi niin kyseessä on parannus toimenpide, joka on jo testattu muiden toimesta
hyvähyvä,
sillä vaan kyselin ettei käy sillein, että menee alkuperäistä huonommaksi.
Vakiokoneella ja vähän viritetylle koneella.
Kyl se kuulemma vakio toimii pikkuisen enempikin viritetyssä ::)
-
No se oli lähinnä joukki, mutta lauhdutin, eli kondensori, on laite, jolla kaasun lämpötilaa alennetaan niin, että se nesteytyy. Eli se mistä tässä puhutaan on ihan öljynjäähdytin. Todella pilkunnus*****ta...
Juuri näin. Lauhduttimella ei ole näissä vehkeissä mitään tekoa. Jäähdytin on oikea termi.
Auto muuten näyttää hemmetin komealta. P>
-
Ahdin on ollut käytössä noin 5000km, pahin rääkki oli penkitys ja muuten lähinnä pintakaasu menoa. Eli ahdin pitäisi olla ehjä, mutta eihän sitä ikinä tiedä...
Kuulalaakeri ahtimen ominaisuus vai ahdin vika???
Kun coolerin alaputken nyppäsi irti niin sieltä holahti 2-3dl öljyä. Koneessa öljyt oli "puhtaat" samoin jäähdytysneste eli ne ei mene sekaisin. Coolerissa ei ole myöskään huohinmönjää, koska huohotus on ohjattu omaan säiliöön. Kyllähän sitä öljyä aina hieman cooleriin kulkeutuu, mutta tuo määrä??? Pitää varmaan huomenna soitella turbofirmaan, josta ahtimen ostin.
-
Kuulalaakeri ahtimen ominaisuus vai ahdin vika???
Eikös noissa bling bling kuuliksissa kuulu olla kuristus öljyntulolle - oliko tässä? Eli eivät tarvitse rasvaa yhtä paljon kuin perinteiset liukulaakeriturbot.
-
Ahdin on ollut käytössä noin 5000km, pahin rääkki oli penkitys ja muuten lähinnä pintakaasu menoa. Eli ahdin pitäisi olla ehjä, mutta eihän sitä ikinä tiedä...
Kuulalaakeri ahtimen ominaisuus vai ahdin vika???
Kun coolerin alaputken nyppäsi irti niin sieltä holahti 2-3dl öljyä. Koneessa öljyt oli "puhtaat" samoin jäähdytysneste eli ne ei mene sekaisin. Coolerissa ei ole myöskään huohinmönjää, koska huohotus on ohjattu omaan säiliöön. Kyllähän sitä öljyä aina hieman cooleriin kulkeutuu, mutta tuo määrä??? Pitää varmaan huomenna soitella turbofirmaan, josta ahtimen ostin.
Joo,
jos ei vanhjo ölppäjämiä niin voip olla just kuten juha totes...
-
Eikös noissa bling bling kuuliksissa kuulu olla kuristus öljyntulolle - oliko tässä? Eli eivät tarvitse rasvaa yhtä paljon kuin perinteiset liukulaakeriturbot.
Kyllä on ja omalla paikallaan.
Mitsun ahtimella ei moista vaivaa esiintynyt niin tuli vaan mieleen, että olisiko kuulalaakeri ahtimen ominaisuus...
-
Tuli hieman selvyyttä ahdin ongelmaan / ominaisuuteen. Kuulalaakeri ahtimelle, joka luokitellaan kisakäyttöön kuulemma sallitaan hieman öljyn läpimenoa. Eli osittain tuo vaiva on ominaisuus. Garreteilla on ollut muutama tapaus, että ahtimessa on ollut yksi ns. tiiviste väärin päin --> päästänyt enemmän öljyä läpi. Fin-Turbossa haluavat tutkia ahtimen ja tarkistaa tuo mahdollinen ongelma kohta. Tietysti muutoinkin pyrkimyksenä on vähentää/saada minimiin öljyn läpimeno. Tuossa firmassa on muuten loistava asiakaspalvelu!
-
*taavih->
-
*taavih->
Täytyy kyllä myöntää, että sai huokaista helpotuksesta... muuten olisi ollut vaara, että auto olisi levännyt paikoillaan myös kesän >:(
-
Fin-Turbossa haluavat tutkia ahtimen ja tarkistaa tuo mahdollinen ongelma kohta. Tietysti muutoinkin pyrkimyksenä on vähentää/saada minimiin öljyn läpimeno. Tuossa firmassa on muuten loistava asiakaspalvelu!
siltä kuullostaa :)
*taavih->
-
Tietysti muutoinkin pyrkimyksenä on vähentää/saada minimiin öljyn läpimeno. Tuossa firmassa on muuten loistava asiakaspalvelu!
Ihan näin OT:nä niin kyllä jätkät on parhaat...
-
Onko tuota coolerin yläreunaa modattu taaksepäin/matalammaksi?
Edit: eiku, tuohan olikin mallikuva jostakin muualta.
http://www1.garaget.org/archive/2/1640/26504/26504-1266707.jpg
-
... Fin-Turbossa ...... Tuossa firmassa on muuten loistava asiakaspalvelu!
Niin on ;D
Pakko vaan kehua ;)
-
Tänään tuli ruuvailtua ahdin irti. Joku ääliö oli laittanut vaan kaikki tarkkaan kiinni erinäisillä pidikkeillä, että sai ruuvata urakalla :idiot2:. Ahdin vaikutti normi tarkastelun perusteella olevan ok... no huomenna se lähtee fin-turboon samaa kyytiä ZuluR:n ahtimen kanssa. Öljyn jäähdytin löysi paikkansa...mutta pitää tehdä vielä pidikkeet uusiksi, jotta se saadaan asianmukaisesti kiinni. Se tulee siihen keskelle, kuten mallikuvassakin. Huomenna harjoitukset jatkuu...nyt ehtii ruuvaamaan kun kevät loma alkoi.
-
Niin joo... jotain uutta osaakin on jälleen tilattu ZuluR:n toimesta kummankin autoon:
Uudet lukonnupit
(http://dmqg0yef478ix.cloudfront.net/5d/b8/i41728093._szw530h275_.jpg)
magneettiventtiili
(http://dmqg0yef478ix.cloudfront.net/6e/b8/i41728110._szw530h275_.jpg)
Imusarjan tiiviste, jossa on "eriste"
(http://dmqg0yef478ix.cloudfront.net/7d/b8/i41728125._szw530h275_.jpg)
-
Öljyn jäähdytin löysi paikkansa useamman yrityksen jälkeen. Ahdasta on ja tilaa jää syyläri/cooleri/ilmastointi pakettiin alle 1cm.
(http://d2b4wtkw5si7f7.cloudfront.net/bb/3a/i41761467._szw530h275_.jpg)
Kiinnike pultataan kahdella pultilla kiinni palkkiin. Kiinnityksen sai näin sen verran tukevaksi, ettei jäädytin liiku juuri ollenkaan. Pidikkeet ovat tällaiset:
(http://d2b4wtkw5si7f7.cloudfront.net/e9/3a/i41761513._szw530h275_.jpg)(http://d2b4wtkw5si7f7.cloudfront.net/d1/3a/i41761489._szw530h275_.jpg)
-
Tänään tuli ruuvailtua ahdin irti. Joku ääliö oli laittanut vaan kaikki tarkkaan kiinni erinäisillä pidikkeillä, että sai ruuvata urakalla :idiot2:. Ahdin vaikutti normi tarkastelun perusteella olevan ok... no huomenna se lähtee fin-turboon samaa kyytiä ZuluR:n ahtimen kanssa.
Kyl mä saan vielä puhuttua ympäri tuon jarrun kans, jos sais vaikka puhaltimen joku päivä..... :2funny:
-
Uudet lukonnupit
(http://dmqg0yef478ix.cloudfront.net/5d/b8/i41728093._szw530h275_.jpg)
Mistä noita?
-
heh.. löyty jo :P
-
Dodiin...sitä on tullut pikkuhiljaa puuhasteltua. Öljynjäähdyttäjä on istutettu paikalleen siten, että jäähdyttäjä/cooleri/ilmastoinnin kenno menee ongelmitta paikalleen. Öljynjäähdyttäjälle ja turbon vesiletkut tuli teetettyä teräspunosletkuna.
(http://dbz8f51olbyc8.cloudfront.net/d1/5d/i41967057._szw530h275_.jpg)
vesiletkut ahtimelle
(http://d29dcds16kmxz5.cloudfront.net/f8/5d/i41967096._szw530h275_.jpg)
öljynjäähdyttimelle letkut
Ahdin on ollut/on fin-turbolla...mitään vikaa ei ole löytynyt, mutta vaihtavat/säätävät erinäisiä tiivisteen virkaa ajavia metallirenkaita. Kuulalaakeriahtimessa on kuulemma ominaisuutena päästää hieman öljyä läpi. Tästä syystä hitsautin alumiinifirmassa coolerin pohjaan tyhjäyspropun paikan. Tähän saakka huohotinletku on ollut ohjatuna pois imuputkesta...pitkän pohdinnan myötä se tullaan ohjaamaan kuitenkin takaisin imuputkeen...tosin väliin varmaan laitetaan tyhjennettävissä oleva keräyssäiliö.
Pikkuhiljaa pitäisi aloittaamyös tekemään uutta bensalinjastoa, osat on suurin piirtein kasassa, uudelle bensanpaineen säätimelle tuli vaan väärät AN6 urosliittimet >:(. Tänään tuli lähinnä pyöriteltyä Bosch -044 pumppua kädessä ja soviteltua sitä erinäisiin paikkoihin...lopputulokseen en vielä päässyt... pitää varmaan vielä konsultoida peltitöiden pelle pelotonta.
-
...Kuulalaakeriahtimessa on kuulemma ominaisuutena päästää hieman öljyä läpi. Tästä syystä hitsautin alumiinifirmassa coolerin pohjaan tyhjäyspropun paikan...
Eikös alkuperäisessä coolerissa ollut parin millin reikä alareunassa?
Sopisi kaiketi semmoinen tähänkin kokoonpanoon.
Alimpaan kohtaan pikkupikku kolo, niin eipähän kerääntyisi öljyä.
Tietty jos sen tuunaa tuohon tyhjennysproppuun, niin voisi ohuella letkulla ohjata roiskeet jonnekin sivummalle sotkemasta.
-
Eikös alkuperäisessä coolerissa ollut parin millin reikä alareunassa?
Tietty jos sen tuunaa tuohon tyhjennysproppuun, niin voisi ohuella letkulla ohjata roiskeet jonnekin sivummalle sotkemasta.
Pitää paikkansa tuo reikä. Nykyinen tyhjennyskohta on suurin piirtein alimalla kohdalla. Alujärvisellä sorvasivat tapin ja sen sisään tehtiin kierteet m8 pultille...ZuluR heitti läpällä (sen coolerille tehtiin sama toimenpide), että laitetaan niihin jokin hana kiinni... pitää miettiä...
-
Hmm.
Paineventtiili.
Öljy lentää mäkeen kun ahdot nousee ja ilman ahtoja reikä olisi kiinni ::)
-
Tuntuu vähän oudolta ajatukselta, että ahtimen vika (öljyn läpipäästö) korjataan toisella vialla, eli tehdään reikä cooleriin, josta periaatteessa pääsee painetta karkuun.
Taitaa kuitenkin olla ihan sarjatuotantovehkeiden ominaisuus / ajatus tämä reikä coolerissa.
-
Tuntuu vähän oudolta ajatukselta, että ahtimen vika (öljyn läpipäästö) korjataan toisella vialla, eli tehdään reikä cooleriin, josta periaatteessa pääsee painetta karkuun.
Taitaa kuitenkin olla ihan sarjatuotantovehkeiden ominaisuus / ajatus tämä reikä coolerissa.
Taitaa tässä masiinassa olla huohottimen tyhjennys ahtimen imuputkeen, josta menee sitten töhnää kuuleriin. Näin uskoisin tilanteen olevan.
EDIT: Eipäs ollutkaan.. ;D Mutta älä ihmeessä laita takaisinkaan.
-
Tuntuu vähän oudolta ajatukselta, että ahtimen vika (öljyn läpipäästö) korjataan toisella vialla, eli tehdään reikä cooleriin, josta periaatteessa pääsee painetta karkuun.
Taitaa kuitenkin olla ihan sarjatuotantovehkeiden ominaisuus / ajatus tämä reikä coolerissa.
Orkkis coolerissa on tosiaan alunperin reikä. Mun 60mm cooleriin (ei orkkis) siis tehtiin propun paikka --> tiiviste ja pultti estää paineen vuodon propun reiästä. Jos cooleriin kerääntyy jatkossa öljyä niin saan tyhjättyä sen propun kautta eikä mun tarvitse purkaa puolta autoa. Toivon mukaan tuo öljyn pääsy cooleriin vähenee/loppuu ahtimen takuuhuollon yhteydessä. Ahtimesta ei ole tähän mennessä löytynyt vikaa, vaikka sen on ollut testipenkissä kiinni. Se tosin päästää vähän öljyä läpi --> jokin syy sille tulee löytymään --> eiköhän ne siellä osaa hommansa.
Eipäs ollutkaan.. ;D Mutta älä ihmeessä laita takaisinkaan.
Jos se imuputkeen liitetään takaisin niin väliin tulee tyhjennettävä öljynkeräyssäiliö.
-
Tuntuu vähän oudolta ajatukselta, että ahtimen vika (öljyn läpipäästö) korjataan toisella vialla, eli tehdään reikä cooleriin, josta periaatteessa pääsee painetta karkuun.
Taitaa kuitenkin olla ihan sarjatuotantovehkeiden ominaisuus / ajatus tämä reikä coolerissa.
Vikaa ei tässä korjattu/kierretty. Don:in tehoilla sellainen tyyli ja ajattelumaailma ei toimi.
Reikä olisi porakoneellakin saannu. Meidän ratkaisu on proppu jonka asiosta voi katsoa parissa minuutissa onko jäähdyttimessä öljyä ja talvella voi pästää kosteus pihalle jos on IC jäässä!.
Eli meillä on mahdollisuus auki/kiinni.
Näen itse tuossa ratkaisussa ainoastaan positiivsta piirteitä.
Taitaa tässä masiinassa olla huohottimen tyhjennys ahtimen imuputkeen, josta menee sitten töhnää kuuleriin. Näin uskoisin tilanteen olevan.
EDIT: Eipäs ollutkaan.. ;D Mutta älä ihmeessä laita takaisinkaan.
Imuputken luoma alipaineella om toiminto jota näissä moottoreissa on hyödyllinen.
Moottori toimii jos se "on auki" ja olen myös nähnyt että kyseistä ratkaisua kun kampikammion tuuletus on tukossa.
Eli imupuoli on tärkeä osa kampikammion tuuletusta. Se ei ole pelkästään ympäristösyistä tehtaalla rakennettu noin. Paraempi on mitä enemmän imua putkeen saadaan.
Ainakin jos uskoo Pacmanracingia joka rakentaa volvon vitoskoneita ja antaan niille "500hv takuun".
Meidän koneet on jo sen verran laitettuja että me ei voida tehdä ne ratikaisut jotka on "toiminut monella".
-
Vikaa ei tässä korjattu/kierretty. Don:in tehoilla sellainen tyyli ja ajattelumaailma ei toimi.
Reikä olisi porakoneellakin saannu. Meidän ratkaisu on proppu jonka asiosta voi katsoa parissa minuutissa onko jäähdyttimessä öljyä ja talvella voi pästää kosteus pihalle jos on IC jäässä!.
Eli meillä on mahdollisuus auki/kiinni.
Näen itse tuossa ratkaisussa ainoastaan positiivsta piirteitä.
Imuputken luoma alipaineella om toiminto jota näissä moottoreissa on hyödyllinen.
Moottori toimii jos se "on auki" ja olen myös nähnyt että kyseistä ratkaisua kun kampikammion tuuletus on tukossa.
Eli imupuoli on tärkeä osa kampikammion tuuletusta. Se ei ole pelkästään ympäristösyistä tehtaalla rakennettu noin. Paraempi on mitä enemmän imua putkeen saadaan.
Ainakin jos uskoo Pacmanracingia joka rakentaa volvon vitoskoneita ja antaan niille "500hv takuun".
Meidän koneet on jo sen verran laitettuja että me ei voida tehdä ne ratikaisut jotka on "toiminut monella".
Toki se imee, mutta ajattelepa sylinterin täytöksen kannalta, kannattaako sinne ahtaa öljyhöyryistä ilmaseosta. Ei ainakaan minun mielestä. Nakuriskikin kasvaa moisesta.
Huohotus tuossa ei varmaan ole vielä ongelma näin "matalilla" tehoille. Se huohottaa riittävästi siitä orkkisletkusta, vaikka ei olisi kiinni imuputkessa.
-
Imuputken luoma alipaineella om toiminto jota näissä moottoreissa on hyödyllinen.
Moottori toimii jos se "on auki" ja olen myös nähnyt että kyseistä ratkaisua kun kampikammion tuuletus on tukossa.
Eli imupuoli on tärkeä osa kampikammion tuuletusta. Se ei ole pelkästään ympäristösyistä tehtaalla rakennettu noin. Paraempi on mitä enemmän imua putkeen saadaan.
Ainakin jos uskoo Pacmanracingia joka rakentaa volvon vitoskoneita ja antaan niille "500hv takuun".
Meidän koneet on jo sen verran laitettuja että me ei voida tehdä ne ratikaisut jotka on "toiminut monella".
No jaa,
jos imuputkes on alipainetta se on silloin liian pieni.
Mun mielestä ei kannata huohotushuuruja laittaa takas systeemiin jo ihan nakuriskin ja turhan öljyämisen takia. Sinällään toi proppujutska on jees jos tosiaan vaikkaa jäätää tms niin saapi tyhjättyä.
Jossain kiihdytysvessassa testailivat noita erilaisia kampikammoin tuuletuszydeemeitä, vakiosysteemi vs isot tehokkaat alipainepumput. Tehoa saivat 35hp lisää. Kyseessä 1400hp vaparikone n. 10000rpm.
Ei teillä nyt vielä kuitenkaan kovin tehokkaita nuo ole, joten luultavasti ei vielä edes tarvita mitään lisähuohotuksia yms. ja toiminee hienosti vaikka laittaakin huurut takas imuputkeen.
Mutta sitten jos innostutte virittämään kunnolla niin kannattaa kyllä uhrata muutama hetki tuon huohotuksen parantamiseen ja huurujen poisohjaamiseen imuputkesta.
-
Huohotus tuossa ei varmaan ole vielä ongelma näin "matalilla" tehoille...
Ei teillä nyt vielä kuitenkaan kovin tehokkaita nuo ole...
--> aina jollain on tehokkaampi auto, vaikka tekisi mitä --> mulla on mitattuna fakta lukema ja ZuluR:n auto tullaan mittaamaan kun saadaan se nippuun. ZuluR tarkoitti ennen kaikkea sitä, että meidän projekteissa on ylitetty piste jolloin vikojen ym. "kierto" tai huomiotta jättö voi kostautua --> tulee erittäin kalliiksi. Tästä syystä suhtaudumme varauksella tietoihin "toiminut monella". Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että väheksyisimme erinäisiä tietoja ja ohjeita tai ohjeen antajia... Tässä harrastuksessa kuitenkin, joku/jotkut osaavat sekä tietävät monia asioita paremmin kuin me. Monia asioita/ongelmia on ratkaistu muiden volvo osaajien tietojen pohjalta O0 --> ohjeita ja neuvoja tarvitaan jatkossakin...
imupuoli on tärkeä osa kampikammion tuuletusta. Se ei ole pelkästään ympäristösyistä tehtaalla rakennettu noin. Paraempi on mitä enemmän imua putkeen saadaan.
Ainakin jos uskoo Pacmanracingia joka rakentaa volvon vitoskoneita ja antaan niille "500hv takuun".
Tämä tieto on vakavasti pohdinnassa ja tämän tiedon pohjalta jokin ratkaisu tullaan toteuttamaan kummankin (omani ja ZuluR) autoon. Omassa autossani huohotus on ollut alkuun orkkis ja viime kesä ajettiin niin, että huohotus ohjattiin muualle kuin imuputkeen... jälkimmäisen kohdalla hyöty on ollut lähinnä, että "töhnä" ei ole kerääntynyt cooleriin... jos se palautetaan orkkiksen omaiseksi niin siihen väliin tulee "töhnän" keräävä säiliö. Vielä ei ole tullut ratkaisevaa pointtia siihen, että miksei sitä palautettaisi orkkiksen omaiseksi...
-
Fin-Turbolta soitettiin ;D
Ahdin on ollut testipenkissä ja enää ei päästä öljyä läpi. Ahtimesta löytyi lopulta vikaa... kompressorikotelossa oli ollut jokin metalli "tiiviste" huonosti paikallaan ilmeisesti jo tehtaalta tulessaan. Toinenkin vika löytyi juuri siitä kohtaa kuin he alustavasti olettivat... jokin metallirengas oli ollut väärässä asennossa. Yhteenvetona: Fin-Turbolla on ammattitaitoinen porukka, joka osaa hommansa ja palvelu on asiakaslähtöistä O0
Ahdin on lähtenyt kohti Vaasaa ja Volvo on nipussa lähiaikoina...
-
Fin-Turbolta soitettiin ;D
Ahdin on ollut testipenkissä ja enää ei päästä öljyä läpi. Ahtimesta löytyi lopulta vikaa... kompressorikotelossa oli ollut jokin metalli "tiiviste" huonosti paikallaan ilmeisesti jo tehtaalta tulessaan. Toinenkin vika löytyi juuri siitä kohtaa kuin he alustavasti olettivat... jokin metallirengas oli ollut väärässä asennossa. Yhteenvetona: Fin-Turbolla on ammattitaitoinen porukka, joka osaa hommansa ja palvelu on asiakaslähtöistä O0
Ahdin on lähtenyt kohti Vaasaa ja Volvo on nipussa lähiaikoina...
Nyt rupes kuulostamaan jo siltä miltä pitääkin. O0 Rupesi itsestä tuntumaan hieman utopistiselta että kuulalaakeriturboissa olisi ominaisuus päästää öljyä läpi. ;D
Jahka itsellä rupeaa seuraava moottori valmistumaan niin täytyy ahdinasioissa harkita tuota kyseistä pajaa.
-
Kuulalaakeriahtimessa on kuulemma ominaisuutena päästää hieman öljyä läpi.
Ahdin on ollut testipenkissä ja enää ei päästä öljyä läpi.
No nyt ne meni rikkomaan sen :juhau: mikä tilalle?
-
Onneksi tuolle löytyi vika niin ei tarvi pitää ominaisuutena :2funny:. Kyllä se alkuun kuulosti aika villille, että noilla ahtimilla sallitaan hieman öljyn läpimenoa. Ehdin valmistautua siihen, että se pyritään saamaan minimiin, mutta parempi vaihtoehto toteutui.
Ahdin löysi jo takaisin omalle paikalleen ja projekti etenee kohti tämän kesän tavoitetta.
Olemme jo pitempään miettineet toisen koneen rakentamista... homma nytkähti virallisesti eteenpäin kun kaupat lohkosta varmistui. Jos siitä pikkuhiljaa rakentelisi hieman tehokkaamman kokonaisuuden ;)
-
Olemme jo pitempään miettineet toisen koneen rakentamista... homma nytkähti virallisesti eteenpäin kun kaupat lohkosta varmistui. Jos siitä pikkuhiljaa rakentelisi hieman tehokkaamman kokonaisuuden ;)
Nyt puhutaan asiaa,
ottakaa targetti suoraan tuonne 4num. teholukuihin. Näitä reilu 500hp laitoksiahan on jo joka nurkalla.
-
Tuossa olisi kuva siitä coolerin pohjaan tehdystä öljyntyhjäys propun paikasta. Toivon mukaan se on turha :D
(http://d4ionjxa82at6.cloudfront.net/bf/50/i42160319._szw530h275_.jpg)
-
Tästäpä Don:ille pari kuvaa...---->
(http://i135.photobucket.com/albums/q151/jaagou/sekalaista/joojoo101.jpg?t=1303552253)
(http://i135.photobucket.com/albums/q151/jaagou/sekalaista/joojoo096.jpg?t=1303552253)
(http://i135.photobucket.com/albums/q151/jaagou/sekalaista/joojoo094.jpg?t=1303552253)
(http://i135.photobucket.com/albums/q151/jaagou/sekalaista/joojoo091.jpg?t=1303552469)
(http://i135.photobucket.com/albums/q151/jaagou/sekalaista/joojoo084.jpg?t=1303552469)
(http://i135.photobucket.com/albums/q151/jaagou/sekalaista/joojoo077.jpg?t=1303552583)
(http://i135.photobucket.com/albums/q151/jaagou/sekalaista/joojoo074.jpg?t=1303552583)
(http://i135.photobucket.com/albums/q151/jaagou/sekalaista/joojoo072.jpg?t=1303552583)
(http://i135.photobucket.com/albums/q151/jaagou/sekalaista/joojoo070.jpg?t=1303552583)
(http://i135.photobucket.com/albums/q151/jaagou/sekalaista/joojoo067.jpg?t=1303552852)
(http://i135.photobucket.com/albums/q151/jaagou/sekalaista/joojoo065.jpg?t=1303552852)
(http://i135.photobucket.com/albums/q151/jaagou/sekalaista/joojoo063.jpg?t=1303552852)
(http://i135.photobucket.com/albums/q151/jaagou/sekalaista/joojoo061.jpg?t=1303552852)
(http://i135.photobucket.com/albums/q151/jaagou/sekalaista/joojoo052.jpg?t=1303552976)
(http://i135.photobucket.com/albums/q151/jaagou/sekalaista/joojoo021.jpg?t=1303552976)
(http://i135.photobucket.com/albums/q151/jaagou/sekalaista/joojoo099.jpg)
-
Tallin "leepu" on jälleen ylittänyt itsensä. Orkkis bensakiskoon on liitetty AN8-urosliitin, jotta uusi bensan tulolinja saadaan liitettyä siihen AN8-naarasliittimellä O0. "Leepu" vei mennessään nipun AN-liittimiä ja tankin bensapumpun kehikon malliksi... takaisin tulee uusi bensapumpun kehikko AN-liittimin.
Tallilla oli tapahtunut myös kunnon pääsiäisyllätys...ZuluR oli kiillottanut koneen ylitulevan coolerin putken peilin kiiltäväksi -H-
-
kuvia besakiskosta? samanlainen rakenteilla..
-
Kuvassa uroksen päälle on ruuvattu AN8-naarasliitin. Kun saan imusarjan paikalleen niin nähtäväksi jää, että käytetäänkö kuvan naarasliitintä vai vastaavaa 90-asteen naarasliitintä.
(http://d32opxe1wdndeq.cloudfront.net/87/1d/i42278279._szw530h275_.jpg)
-
:tickedoff: Per....en auto :peetu: nimensä veroinen...Paha Karma iski jälleen
Ruuvailtiin ZuluR:n kanssa imusarjan paikalleen edellispäivänä. En laittanut pultteja momenttiin, kun meidän momenttiavainta ei saanut säädettyä tarpeeksi alhaiselle momentille. Menin tänään tyytyväisenä ostamaan pienemmän momenttiavaimen ja tallille mars... Arvot kohdilleen ja kiristämään. Ensin kaikki suurin piirtein tasakireydelle ja sitten hieman alle lopullisen kireyden. Ensimmäinen naksahti oikean kireyden merkiksi...toinen samoin...seuraava korkkasi :tickedoff: samoin sitä seuraava...hirveä miehen elin otsassa imusarja irti. Karu lopputulos, kaikki imusarjan kierteet entiset.
Pultit olivat uudet, jotka jenkkipojat toimittavat "erikoistiivisteen" kanssa. Ne lähti kunnolla kierteelle ja momenttiavain oli uusi sekä säädetty varmasti oikeisiin arvoihin. En piru tiedä, että mikä korkkauksen aiheutti. Onko kierteet väsyneet useammasta irroituksesta johtuen vai toimittiko jenkkipojat tuumakierteisen pultin, joka on lähellä M7 kokoa? Kierteen väsymiseen voi viitata se, että kannessa ylä-osan pulteista on parista kohdasta korkannut kierre samalla lailla. No vastausta ei tiedä, mutta korjata ne pitää...
Ongelma on tuo M7 koko (ainakin Vaasassa)...jostain pitää taikoa M7-helicoil sarja tai tehdä M7 kierteen tilalle M8 kierre. Pitää vissiin nukkua yön yli ja miettiä toimintasuunnitelma loppuun. Millään ei jaksaisi irrottaa kantta eli pitää yrittää saada ongelma kuntoon kun kansi on paikallaan.
-
tai tehdä M7 kierteen tilalle M8 kierre.
O0
-
Suosittelisin hankkimaan suurempaa kierrettä varten 8x1.0 pultit ja tapin, koska M7 vakiokierre on millin nousulla ja M8 muuttuu 1.25:ksi. Tuon verran reikää suurennettaessa kierteet ei lähde kokonaan reiästä eli ois hyvä käyttää samaa kierrelinjaa kuin ennenkin on ollut.
edit: 8x1.0 hienokierteen tekemiseen käy suoraan 7mm porareikä.
-
Mysteerin on tullut vastauksia. ZuluR soitti jenkkilään ja siellä asiaa tutkittiin --> tiivisteen mukana tulleet pultit oli 5mm liian lyhet. Tänään kierteiden tilannetta tutkiessa havaittiin, että kaikki korkanneet kohdat oli vaurioituneen puolesta välistä, kierteen alku ja loppu oli ehjää eli todennäköisesti korkkauksen syy oli liian lyhyt pultti. Soittelin "Suomen punapartaisen Leepun" apuun ja kierteet saatiin kuntoon useamman onnenkantamoisen myötä. Lähes koko tuppukylän kiertämisen jälkeen löytyi M7-helicoil:t... kiitos Isokankaan hiomon. Toinen onnekas sattuma toi kouraan M7-pulttia + muttereita. Kolmantena onnenpotkuna voi pitää, että "Suomen punapartainen Leepu" tekee mitä haluaa kun taas minä ja ZuluR tehdään mitä osataan :idiot2:.
Imusarjan 7:stä pultin kohdasta saatiin kierteet kuntoon 4 kohdassa jenkatapilla ja 3 laiteittiin helicoil:t. Kannen ylimmän osan pulteissa on myös ollut kierre ongelmaa tulpanreikien ympärillä --> vuotanut öljyä. Samalla korjailtiin niistä kierteitä ja M7-pulteista sahattiin kanta pois..."pinnapultit" oli valmiit. Noissa pulteissa oli sama lujuus kun alkuperäisissäkin. Aamulla pitää vaan marssia Motonettiin ja ostaa puhdistusspraytä sekä laittaa "pinnapultit" kierrelukitteella kiinni. Imusarjan kanssa tullaan käyttämään suurella todennäköisyydellä myös "pinnapultti" tekniikkaa.
Mikäli kansi joudutaan vielä joskus irroittamaan niin kaikki nuo ongelmakohdat tullaan toteuttamaan tuolla M8x1.0 menetelmällä kuten j_tapio ehdotti sekä M7 helicoil kohtiin laitetaan tilalle M8 helicoil. Aina pitää varautua siihen, että Paha Karma näyttää luonteensa...ilmeisesti se tykkää olla vaan tallissa keula ylhällä ja pelti auki. Pitää vissiin ottaa scooppi irti sekä laittaa cross countryn etujouset+iskarit eteen niin se pysyy tutussa asennossa ja näkee eteen :idiot2:
-
Pitää vissiin ottaa scooppi irti sekä laittaa cross countryn etujouset+iskarit eteen niin se pysyy tutussa asennossa ja näkee eteen :idiot2:
(http://media.myspacepimper.com/content/gif/cartoon/cartoon_754.gif)
-
Tässä on siis imusarjan kierreongelman pahan alku ja juuri (5mm liian lyhyet pultit)
(http://d32opxe1wdndeq.cloudfront.net/18/0e/i42405400._szw530h275_.jpg)
"Suomen punapartaisen Leepun" Leepuilua -->
enää ei imusarjasta blommit lentele
(http://d32opxe1wdndeq.cloudfront.net/40/0e/i42405440._szw530h275_.jpg)
Tästä muodostuu "Suomen punapartaisen Leepun" käsissä mun ja ZuluR:n autoon tärkeät osat, mutta mitkä :facepalm:. ?
(http://d32opxe1wdndeq.cloudfront.net/1f/0e/i42405407._szw530h275_.jpg)
-
Pitäisin pahana loukkauksena jos joku kutsuisi minua Suomen Leepuksi, kun orkkis Leepukin on niin paha spede..
Hommat näyttää hyvältä kuitenkin, jottei mene täysin ot:ksi
-
Auto on edelleen tallissa eli sille ei ole kuukauteen tapahtunut juuri mitään. ZuluR oli niin reilu kaveri, että veti uudet bensalinjat paikalleen ja itse laitoin imusarjan kiinni perjantaina. Jos vaan pystyisi ruuvaamaan niin ei olisi monesta illasta kiinni, että auto olisi ajokuntoinen. Muutamia osia kiinni ja jostain pitäisi ostaa M7-helicoil sarja...saisi kannen päällä olevan öljyvuodon kuriin. Johtoja pitäisi vetää öljyn paine- ja lämpömittarille sekä kytkea vesiruutta ja vaihtovalo. Ehkä ensiviikolla tai loppukesästä ;D
-
Muutamia osia kiinni ja jostain pitäisi ostaa M7-helicoil sarja...
TURUN SINAPPI... miksi ei heti sanoa....
Briteistä löytyi. tilattu maksettu, ja jos vaan posti toimii niin loppuviikosta saa pakeettia noutaa postista... 25kpl M7x1.0 + pora + helicotyökalu.
Yritetään nyt saada edes yks ärrä liikenteeseen. :D
-
eli AN8 liitin paikallaan orkkisbensakiskossa. Pienen muokkauksen ansiosta bensaletku saadaan vietyä haluttuun paikkaan (alempi kuva).
(http://dmqg0yef478ix.cloudfront.net/a5/3e/i43663013._szw530h275_.jpg)
(http://www.doninmaailma.com/u/i43663065._szw1280h1280_.jpg.jfif).
-
Mitäs raketille kuuluu? ::)
Edelleen kattelee tallissa vaan eteensä keula pystyssä? ::)
-
Mitäs raketille kuuluu? ::)
Edelleen kattelee tallissa vaan eteensä keula pystyssä? ::)
Ajeltu viikonloppu siirtokilvillä...pitää laittaa yhteenveto ja kuvia tehdyistä osista/toimenpiteistä kun joutaa. Lauantai meni coolerinputkien pomppiessa irti...saatu pysymään paikallaan. Tyhjäkäynti ongelmia oli jonkin verran, mutta kun laitettiin ZuluR:n tyhjäkäyntimoottori paikalle niin sekin korjaantui...eli etsinnässä on varmasti ehjä tyhjäkäyntimoottori bosch 0 280 140 542. Jos joltain löytyy niin yv:n kautta vaan viestiä. Vesiruutta pelittää ja bensalinjasto toimii kuten pitääkiin. Konetilan Bosch 044 pumppu pitää jonkin verran ääntä, joka kuuluu myös sisään...no tuollaiset äänet kuuluu asiaan. Parinsadan kilometrin testiajo sujui ilman ongelmia myös 2bar paineilla.Tänään hain päästölapun katsastusta varten...päästöt on erinomaiset eli eiköhän tuo ole lähinnä viimeistelyä vailla valmis ajoon.
Kun ZuluR:n auto saadaan nippuun niin voisi keskittyä hieman ulkonäön muokkaamiseen...asioiden edetessä tulee kyllä informaatiota.
-
Hyvin se vetää! Kyllä tämän kyydissä mielellään istuis! ;)
E: äänet ei vois kyllä enään tulla paremmaksi :) aivan mahtavat
-
Auto on saatu vihdoinkin leimattua eli ajossa on.
-
onneksi olkohon !
-
Onnitteluja täältäkin. Tullu seurattua sivusta jonkin aikaa näitä topiceja. :hello:
-
Seuraavaa on siis laitettu paikoilleen/korjattu kevään/alkukesän mittaan:
- progressiivinen vesiruutta
- konetilaan toinen bensapumppu Bosch -044
- bensalinjasto: tulo AN8 letkulla+liittimillä/paluu AN6 letkulla+liittimillä
- Airmotiven säädettävä bensanpaineen säädin mittarilla
- erillinen öljynjäähdyttäjä
- huohotuskierto palautettu alkuperäiseen tapaan, lisätty tyhjennettävä säiliö väliin
- lisämittareita + vaihtovalo
- IPD Phenolic intake manifold gasket (imusarjan "erikoistiiviste")
korjattu:
- ahdin
- kannenpäälle tuleva öljyvuoto
- imusarja
Osat ja ratkaisut ovat hyvinpitkälle samoja kun ZuluR:n autoon on tehty eli jos kuvat vaikuttaa tutuilta. Muutama kuva aikaansaannoksista:
(http://www.doninmaailma.com/u/i44415457._szw1280h1280_.jpg.jfif)
Vesiruutan telinen by Heikki. Koneeseen ruiskutetaan 50%vettä/50%metanolia. Ruutan säätötaulu sijoitettiin tuhkakuppiin eli ohjaamosta voidaan säätää sumutuksen alkuraja (ahtopaine) ja missä ahtopaineessa ruutta sumuttaan täysillä.
(http://www.doninmaailma.com/u/i44415526._szw1280h1280_.jpg.jfif)(http://www.doninmaailma.com/u/i44415565._szw1280h1280_.jpg.jfif)
Tankin pumpun kehikko AN liittimiä varten By Heikki
(http://www.doninmaailma.com/u/i44415604._szw1280h1280_.jpg.jfif)
Konetilan bensapumpun sijoituspaikka sekä bensanpaineensäätimensijoituspaikka.
(http://www.doninmaailma.com/u/i44415732._szw1280h1280_.jpg.jfif)
Laatikon kylkeen pultattiin teline+tyhjättävä huohotinsäiliö
(http://www.doninmaailma.com/u/i44415775._szw1280h1280_.jpg.jfif)(http://www.doninmaailma.com/u/i44415839._szw1280h1280_.jpg.jfif)
A-pilarin mallikohtainen 3 mittarin teline. Tolpassa ylhältä: öljynpaine-, seos/pakokaasulämpö-, ahtomittari sekä vaihtovalo. Alkuperäiseen lisävaruste puhelintelineeseen laitettiin öljynlämpömittari sekä puhelinteline (kun on sen verran seniili, että sekin piti laittaa).
(http://www.doninmaailma.com/u/i44416170._szw1280h1280_.jpg.jfif)(http://www.doninmaailma.com/u/i44416177._szw1280h1280_.jpg.jfif)
Lähiaikoina ruuvataan paikalleen: Vanhemman malliset alumiiniset alatukivarret vaihdettavalla pallonivelellä ja uretaanipuslilla.
Ulkoasua tullaan suurella todennäköisyydellä muovaamaan kesän/syksyn mittaan :idiot2:
-
Saiskos tästä otettua mittaripornoa esim. 100-150 taikka 100-200km/h välin niin näkis miten tollanen pirteä 5mukinen menee?
Onnea leimasta. :)
Jossain vaiheessa ;), velipojalta löytyy luotettava kiihtyvyysmittari.
Todennäköisesti custom-lastua pitää hienosäätää ensin. Lastun ongelmat: sytyttää moottorinohjauksen vikavalon toistuvasti eli kun vika on kuitattu ensimmäisellä käynnistyskerralla --> vikavalo ei syty. Seuraavalla käynnistyskerralla vikavalo jo sitten palaakin. Tyhjäkäynti ja kylmäkäynnistys ongelmat: Tyhjäkäyntimoottori on rikki eli tyhjäkjäynti seilaa--> seokset heittelee (onneksi rikkaan puolelle). Ehjä tyhjäkäyntimoottori kuitenkin korjasi tämän ongelman lähes kokonaan. Ehjä tyhjäkäyntimoottori on lainassa ZuluR:ltä. Tosin kun autolla on ajettu noin 100km tyhjäkäynti nousee 1000-1500 ringin väliin --> vikavalon kuittaus ja moottorinohjauksen sulake irti hetkeksi --> taas kaikki on hyvin noin 100km. Pitäisi laittaa @-postia lastun tekijälle ja varmistaa, että millä bensanpaineella ohjelma tehtiin kun paineensäädin on vaihdettu --> jos se auttaa vikavaloon. Koska vikavalon palaminen ottaa jonkin verran päähän niin asensimme (by tappi) vikavalolle katkaisijan eli valon voi sammuttaa mittaritaulusta...vika ei kuitenkaan kuittaannu sillä, mutta eipähän vikavalo häiritse :idiot2:. Toistaiseksi muita vikoja ei ole ilmaantunut auton itsediagnoosiin.
-
Kuka tähän tekee softaa?
-
Kuka tähän tekee softaa?
MoTest/Jyväskylä. Imusarjan hajoaminen "esti" hienosäädön teon viimesyksynä. Imusarja korjattiin kunnolla vasta talven aikana eli sillä on ajettu noin 1kk softan teon jälkeen ja nyt tänä vuonna vajaan viikon. Tarkoitus on viedä se hienosäätöön, kunhan aika antaa myöden ja coolerin putket saadaan pysymään paikallaan. Yläputki ampuu irti toistuvasti erinäisistä toimenpiteistä huolimatta :peetu:. Myös ehjä tyhjäkäyntimoottori pitää saada kotimaankamaralle ennen kun edes varaa aikaa :(.
-
Laiskana en jaksa googlata tai selailla iPd:n sivuja, niin kyselempä tyhmiä täällä...
Mikäs hyöty tuosta paksummasta imusarjan tiivisteestä on?
Ite pähkäilin, että eristääkö vaan lämmön johtumisen kannesta imusarjaan?
-
Laiskana en jaksa googlata tai selailla iPd:n sivuja, niin kyselempä tyhmiä täällä...
Mikäs hyöty tuosta paksummasta imusarjan tiivisteestä on?
Ite pähkäilin, että eristääkö vaan lämmön johtumisen kannesta imusarjaan?
Pohdinta tuotti oikean lopputuloksen :juhau:
-
Sut on nähty C:-)
Tunti sitten motarilla, eli siis mitä ilmeisimmin ajossa :D
Kaikki toimii niinku pitääkin? :)
-
- kannenpäälle tuleva öljyvuoto
Mistäs öljy tuli kannen päälle?
-
Pohdinta tuotti oikean lopputuloksen :juhau:
Eikös suuttimet ole nyt sitten kauempana sylinteristä? Haittaakohan niiden sumutusta tuollainen paksu tiiviste...
-
Eikös suuttimet ole nyt sitten kauempana sylinteristä? Haittaakohan niiden sumutusta tuollainen paksu tiiviste...
Eihän tää nyt mikään suorasuihkutuskone sentään ole :D
-
Eihän tää nyt mikään suorasuihkutuskone sentään ole :D
No ei, mutta kait näissäkin tuo bensasumu jonkinmoisena pyörteenä ja jollain ajoituksella sinne ammutaan... Tai sitten ei. :)
-
No ei, mutta kait näissäkin tuo bensasumu jonkinmoisena pyörteenä ja jollain ajoituksella sinne ammutaan... Tai sitten ei. :)
Ei tuo niin älyttömän tarkkaa ole, eikä tuo karvan verran paksumpi tiiiviste niin paljoa suutinta taakse päin tuo, että se haittaisi. Tuolla asialla alkaa olla merkitystä varmaan siinä vaiheessa jos suuttimet siirretään oikeasti kauas tai jos ne osoittavat aivan väärään suuntaan.
-
No ei, mutta kait näissäkin tuo bensasumu jonkinmoisena pyörteenä ja jollain ajoituksella sinne ammutaan... Tai sitten ei. :)
Onhan siinä ajoitus ja "aukioloaika" jolla tuo sumu säädetään. Ja molemmat tapahtuu silloin kun ventiili on auki/aukeeamassa :D
Tärkein imupuolelle on että ilmassa on jotain "turbulenssia" joka auttaa että bensa ja ilma sekoituu sumuksi.
Ei tuo niin älyttömän tarkkaa ole, eikä tuo karvan verran paksumpi tiiiviste niin paljoa suutinta taakse päin tuo, että se haittaisi. Tuolla asialla alkaa olla merkitystä varmaan siinä vaiheessa jos suuttimet siirretään oikeasti kauas tai jos ne osoittavat aivan väärään suuntaan.
Alkuperäinen tiiviste on noin millin paksuinen.
tuo uusi on 1cm + 1mm... eli +11mm paksuutta lisää... eli kuinkna paksu se hiuskarva olikaan? :D
Ite olen miettiny niin että bensa+ilma ehtisi sekoittua paremmin kun kanavan pituus kasvaa.
-
Monet vehkeethän suihkuttaa sopan imukanavaan kun venttiili on vielä kiinni, lopullisesti seos sitten sekoittuu sylinterissä pyörteillessään...
Eli ei se nyt niin tarkkaa ole niiden suuttimien sijainnin kanssa.
Ei niitä tietenkään voi minnekään ilmanputsarikoteloonkaan laittaa ::)
-
Mistäs öljy tuli kannen päälle?
Ylin kannen osa eli joka painaa nokat alas (mikä lienee sen virallinen nimi) --> kolmessa pultissa (tulpanreiän ympärillä) oli kierteet hieman korkanneet ja öljyä kerääntyi siihen kannen päälle--> mikäli sitä ei jatkuvasti kuivannut öljystä niin sitä valui ärsyttävästi pakosarjan päälle. Kierteet korjattiin helicoilla ja pultti korvattiin pinnapultilla/mutterilla.
Kaikki toimii niinku pitääkin? :)
Suurin piirtein :tickedoff: ... vikavalo syttyy sitkeästi /kylmäkäynnistys nostaa kierrokset aika korkealle/ tyhjäkäynti yli tonnissa --> lastua pitää hienosäätää ... coolerin yläputki pullahtelee irti --> korjaus työnalla ... pakoputki vuotaa ensimmäisestä liitossaumasta
Mutta kaikesta huolimatta ajaminen on suurta nautintoa (talvi auton jälkeen). Sillä vaan on pirun vaikea ajaa rauhassa, vaikka mun ikäisen seniilin pitäisi sekin taito jo osata. Tehot ja koneen aiheuttama äänimaailma miellyttää suuresti (tosin muijaa häiritsee ylim. bensapumpun ääni/putken äänet/filtterin ja dumpin puhinat...mutsi motkottaa, että aina tuota romua pitää korjata eli paaliin pitäisi viedä ja ostaa vaikka urheiluauto tilalle ;D)
-
Nooh, jotkut on ikinuoria :D
Oma äitee huitelee neljääkymmentä ja on niin onnessa kun saa tuon Coupen pian itelleen, perusteli sillä että tämä on nyt se neljänkympin villitys että saa hurjastella ja saa vähän päitä kääntymään.. :D
Jos heppoja on yli 400 ja vääntöä yli 500 niin eikös se oo about laki että sillä ei ajeta kovin kiltisti? :D
Satuitko muuten huomaamaan mua silloin kun motarilla ajelit? Siinä periaatteessa lentokentän kohdassa, sen "kiviseinän" jälkeen.. :D
Mutta ai että tämä oli nätti kun sen ehti vilaukselta näkemään S* Tulee niin ikävä taas omaa autoa kun makaa telakalla, vaikka show- tai kulkupuoli ei ole mitään tähän verrattuna..
-
Pitkästä aikaa...
Autoa on kiillotettu ja siistitty konetilasta sekä peräluukusta urakalla. Konetila on lähes ennallaan, mutta siistitty. Peräluukun osalta on päädytty race-henkiseen ratkaisuun. Uudet lattialevyt peräluukkuun saatiin juuri verhoilusta, vielä pitää sovittaa ne paikalleen. Lopputulos on nähtävillä X-treme car show:ssa Helsingin messukeskuksessa tulevana viikon loppuna 24.9-25.9, ellei mitään odottamatonta tapahdu. ZuluR:n auto löytyy myös samasta paikasta....Pitää laittaa jossain vaiheessa muutama kuva tehdystä työstä. Poiketkaa rohkeasti puheille, jos pyöritte messuhallissa viikonlopun aikana ja satumme olemaan autojen lähettyvillä.
-
Näin tänään messuilla ekaa kertaa livenä, ja täytyy sanoa että on kyllä panostettu tähän projektiin. Melko asiallista settiä löytyy pellin alta, eikä ulkoasu jää yhtään siitä jälkeen !
Great job indeed, sanotaan lontoossa -H-
-
Löytyykö teiltä tallista ylimääräisiä 850:n eturoiskeläppiä?
-
Löytyykö teiltä tallista ylimääräisiä 850:n eturoiskeläppiä?
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php#c3 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php#c3)
-
Mitäs tänne kuuluu kun ei o aikoihin päivityksiä tullut?
-
Samaa oon aikonu kysellä jo hetken aikaa..
Kaippa sielä don ja ZuluR loihtii 700 hv konehuonetta ja don kertoo meille täälä "Ruuvattiin vähän lisää, 7**hv, täs pari kuvaa". ;D
-
pressun alla tallissa lämpöisessä, eipä siitä oo edes taidettu akkua ladata.... ::)
eipä siis ole oikeen ollut päiviteltävää: moottori saanee olla tämän talven rauhassa, pientä ulkoista muokkausta ja stereoiden päivitystä mahdollisesti tiedossa.... 8)
taitaapi viedä molemmilta pojjilta talot tällä hetkellä ylimääräisen ajan.... :o
-
Auto on jälleen ajossa :)
-
Auto on jälleen ajossa :)
Tuliko ulos tallista samannäkösenä kuin viime kesänä? :D
-
Ajoon ottamisen ja katsastuskunnon valmistelut on aloitettu (kiitos Jaagou:n aktiivisuuden). Kesän suunnitelmat :3/4 jättää sen::ohjelmaa pitäisi hienosäätää, mahdollisesti levikkeiden ja takapuskurin vaihto/ ulkoasun muokkaus, alustalle pitäisi tehdä jotain....
-
Onkos tämä vielä hengissä?
-
Onkos tämä vielä hengissä?
Onhan se, likaisena tallissa saman näköisenä kuin ennenkin.... 8)
(http://i135.photobucket.com/albums/q151/jaagou/veljien%20autot/volvo850t5-r/2013-10-28190354_zpsd44a0309.jpg)
(http://i135.photobucket.com/albums/q151/jaagou/veljien%20autot/volvo850t5-r/2013088_zps985c6dee.jpg)
Tokikin jäänyt vähän ilman huomiota, on ollut näitä muita rojekteja + tallin vaihtoa jne jne asioita "sotkemassa"...
Viime kesä meni oiken hienosti ilman ongelmia e85 litkulla.... :3/4 jättää sen:
Bensalinjastoa pitäisi korjailla---> paluulinja seisonnan aikana rupesi vuotamaan...? + välitankki asennus ja "etummaisen" bensapumpun siirto...
korkeus säädettävä alusta, uutta humppakoneistoa on ilmestynyt tallin lattialle ja ripakopallinen ideoita....
Ajoon ottamisesta ei tietoa----> don saakoot valaista enemmän...